Ga naar inhoud

Voorrang van rechts, pro of contra?


Bompa

Voorrang van rechts, pro of contra  

43 leden hebben gestemd

  1. 1. Geef uw mening:

    • Ja, ik ben voorstander van behoud van voorrang van rechts als algemene regel
    • Nee, ik wil die regel liefst afgeschaft zien


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden, Bompa zei:

Kijk Lotuzzz, dit is waar ik de wubbels van krijg.

Schilder het andreaskruis op de grond, zet er een belachelijk plakkaat bij, zodat men wél correct de regels toepast, voor uw gemak. Maar plooien omdat de massa te tam is, daar heb ik het moeilijk mee.

 

Het was dan ook maar bij wijze van boutade dat ik dat zei.

Maar! Zoals Fuel zegt heb je bij een geval met T-kruispunt wel steeds een duidelijke hierarchie tussen de straten. Zolang de voorrang van rechts daar nog bestaat zal ik niet plooien en m'n voorrang (proberen te) nemen, maar het is wel een duidelijk voorbeeld dat bij herinrichting haaietanden zou krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat zou jammer zijn, want dan sta je daar 5 min te koekeloeren bij druk verkeer op de hoofdweg, als enkeling in de zijweg.

Met voorrang van rechts moet die rij 1x stoppen en kan jij door, en daarna hervat het rijtje weer.

Vind ik nog altijd véél beter, en dan zéker bij twee wegen die net niet gelijkwaardig zijn, beetje in tegenstelling tot wat ir_fuel zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Bompa zei:

En dat zou jammer zijn, want dan sta je daar 5 min te koekeloeren bij druk verkeer op de hoofdweg, als enkeling in de zijweg.

Met voorrang van rechts moet die rij 1x stoppen en kan jij door, en daarna hervat het rijtje weer.

Vind ik nog altijd véél beter, en dan zéker bij twee wegen die net niet gelijkwaardig zijn, beetje in tegenstelling tot wat ir_fuel zegt.

Die situatie die je beschrijft is er nu toch al op veel plaatsen, maar dan met een echt drukke hoofdweg? Hier gaat het over van die dorpswegen waar elke minuut 2 auto's passeren. Ik zie het probleem niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook niet :)

Als het niet druk is moet niemand stoppen. Hoogstens eens vertragen uit voorzichtigheid.

Als het druk is heeft iedereen kans om over te steken. In 1 geval niet: er komt rechts van jou een immense sliert wagens af. In gevallen waar dit continu zo is schaffen ze het IN DAT GEVAL beter af. Maar de algemene regel blijft dik ok voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minutes ago, ir_fuel said:

In het Verenigd Koninkrijk bestaat er geen voorrang van rechts (of links).

UK is not Europe.

Onder welke steen leef jij? Brexit saga aan het missen? 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals bij alles, is het een kwestie van nuancering en context en dan mis ik vaak wanneer ik discussies volg in Vlaanderen (of hier).

Daarom zei ik: binnen een stad (waar dus geen duidelijke “hoofdstraat” is, is voorrang van rechts een duidelijke en eenvoudige regel.

Daarnaast kan een locale of gewestelijke overheid een uitzondering toepassen en voor hoofdwegen borden plaatsen of verkeerslichten.

Ik zie het probleem niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de reden waarom men wil afschaffen vind ik weer iets typisch van de tijd:  men is te verstrooid tijdens het rijden, en weet dan niet of het voorrang van rechts is, of niet.

Als men aan het rijden is, dan moet je daar ook mee bezig zijn, en niet met te prullen op je telefoon, of je hippe in-car-entertainment-met-touchscreen waar je Whatsapp en andere berichten op toekomen.  Of nog erger; Netflix aan het kijken op je veel te grote smartphone die aan je dashboard hangt (deze morgen kunnen meegenieten van zo'n exemplaar)

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afschaffen die handel (hadden ze jaren geleden al moeten doen). Vooral bij kleine wegjes die voorrang hebben op een drukke hoofdweg erger ik me eraan. Of als je met 3 of 4 aan een kruispunt staat... Dan begint iedereen te twijfelen en rijdt de ene door omdat de andere staat te wachten (maar net op dat moment vertrekt er iemand waarop de rem dan weer ingestampt wordt voor het volgende rondje twijfelen).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het ligt niet aan de regel, maar aan de nonchalance of onkunde van sommige mensen.

Heb er net op gelet, ik denk dat er sommigen l meteen denken dat het afgeschaft is. Op 5km DRIE piewies die blijven staan als ik voorrang geef. Wel, ik heb tijd, ik vertrek niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, The Swede said:

UK is not Europe.

Onder welke steen leef jij? Brexit saga aan het missen? 🤪

UK is West-Europa.

Onder welke steen kom jij vandaan gekropen dat je hier terug zo actief bent?

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Bompa said:

Dit is idd zinloos. Maar gezien de zichtbaarheid veraf en naar mijn mening zeer lage aantal voertuigen op de zijwegen denk ik niet dat dit storend kan zijn behalve die ene keer dat je van ver een auto kan zien komen.

Allez Bompa.

"De zichtbaarheid veraf"? Je moet tot voorbij de gevel van dat huis op de hoek kruipen om te zien of er geen auto uit die straat komt. En het doet er niet toe of er 1 of 100 auto's per dag uit die straat komen he. Eentje is genoeg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Bompa said:

Ik zie niet in waarom verkeer op een T of een traditioneel kruispunt verschillend behandeld zou moeten worden.

Als er veel verkeer van de andere kant komt is inderdaad een moeilijke situatie. Maar nog steeds geldt: achter mekaar kruisen, en dan heb je nog wat gezond verstand en hoffelijkheid nodig.

Ik weet niet wat je gedronken hebt vandaag, maar wat ben je nu toch allemaal aan het zeggen :lol:

"Achter mekaar kruisen"? Wat is de relevantie van die uitspraak hier? Iemand komt van rechts en wil naar links, terwijl er ander verkeer van de andere kant afkomt. Wat doe je? Je wacht tot die persoon door kan naar links, of je rijdt door omdat hij toch niet kan oversteken. In het laatste geval kan hij voor je in rijden en heb je een accident in fout aan je broek. In het eerste geval sta je daar gewoon te schilderen omdat hij toch niet doorrijdt. Wat dat te maken heeft met "achter mekaar kruisen" zal me een raadsel wezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Bompa said:

En dat zou jammer zijn, want dan sta je daar 5 min te koekeloeren bij druk verkeer op de hoofdweg, als enkeling in de zijweg.

Met voorrang van rechts moet die rij 1x stoppen en kan jij door, en daarna hervat het rijtje weer.

Ja, maar dan enkel voor degene die naar rechts moet. Degene die naar links moet staat evengoed 5 min te koekeloeren bij druk verkeer op de hoofdweg + dan krijg je twijfelaars op die hoofdweg die in de andere richting rijden die niet weten of ze nu moeten stoppen voor die auto rechts of niet.

Houdt dus nog steeds geen steek.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Bompa said:

Heb er net op gelet, ik denk dat er sommigen l meteen denken dat het afgeschaft is. Op 5km DRIE piewies die blijven staan als ik voorrang geef. Wel, ik heb tijd, ik vertrek niet.

Ik maak meestal het omgekeerde mee. Zoals op die google maps link met dat huis. 8 / 10 chauffeurs voor me rijden zonder te vertragen door.

Als er sprake is van een echt kruispunt van 2 gelijkwaardige straten (typisch in stads/dorpscentra) dan mag het van mij ook. Als het over een duidelijke zijstraat gaat of verharde veldwegen mag het eruit.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik met mensen meerijd ook. Sommigen rijden echt debiel hard langs straten met een onoverzichtelijke voorrang van rechts (i.e. aan 50 zonder vertragen). En ik ben dan zogezegd de zotte wegpiraat.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorrang van rechts mag blijven, maar moet er dringend weer eens stevig in gestampt worden bij quasi alle chauffeurs.

En zeker wanneer er ook nog eens een (rood geschilderd) fietspad aan te pas komt. Dan weet echt 95% van de bestuurders niet meer hoe het zit. Maak er een fietssuggestiestrook van en gooi er nog een tram tegenaan en je komt al aan 97 % van de bestuurders. 

De verkeerskennis van de doorsnee chauffeur is echt erbarmelijk. Hoogtijd dat ze alle 5 jaar het theorie examen laten hernieuwen en alle tien het praktijk examen. Zo zouden al degene die hun rijbewijs met artishistoriapunten verkregen hebben er eens van tussen gaan. 

En de echt onlogische situaties moeten recht gezet worden. Per slot van rekening is dat ook maar een minderheid. Een regel afwimpelen door een minderheid aan gevallen lijkt me nu ook geen goed idee. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm, ik ga mezelf belachelijk maken voor het goed doel... I kid you not, ik heb leren rijden met de rijschool en het is mij ergens geleerd geweest dat voorrang van rechts enkel in de bebouwde kom van toepassing was. 🤨

Ik heb met dat idee jarenlang rondgereden totdat ik op een keer op discussies als deze botste (beter dan op verkeer van rechts natuurlijk) om dan te moeten vaststellen dat de regel compleet imaginair is. 

Nu, stiekem vond ik die compleet imaginaire regel wel handig, want anders moest je effectief op veel plaatsen onnodig stoppen. Op de boerenbuiten ga ik nu zelfs met mijn fiets in de ankers omdat er een boerderij op de hoek van de straat het zicht blokkeert.

aangepast door Logic
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de polluitslag hier verbazingwekkend! 😮

Regel mag van mij zeker en vast blijven. Koppeke derbij houden, bordjes in't oog houden, klaar. Als men daarvan in de war geraakt mss best ineens rijbewijs laten inleveren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Logic said:

Euhm, ik ga mezelf belachelijk maken voor het goed doel... I kid you not, ik heb leren rijden met de rijschool en het is mij ergens geleerd geweest dat voorrang van rechts enkel in de bebouwde kom van toepassing was. 🤨

Ik heb met dat idee jarenlang rondgereden totdat ik op een keer op discussies als deze botste (beter dan op verkeer van rechts natuurlijk) om dan te moeten vaststellen dat de regel compleet imaginair is. 

Nu, stiekem vond ik die compleet imaginaire regel wel handig, want anders moest je effectief op veel plaatsen onnodig stoppen. Op de boerenbuiten ga ik nu zelfs met mijn fiets in de ankers omdat er een boerderij op de hoek van de straat het zicht blokkeert.

Mijn vrouw heeft ook zo'n regel. Volgens haar mag je niet omdraaien in een straat.
Ik krijg ze niet overtuigd van het tegendeel. :D

Die doet dus altijd blokje om ipv om te draaien :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, DDke zei:

Mijn vrouw heeft ook zo'n regel. Volgens haar mag je niet omdraaien in een straat.
Ik krijg ze niet overtuigd van het tegendeel. :D

Die doet dus altijd blokje om ipv om te draaien :lol: 

Uh ?  Een Italiaanse met kennis van verkeersregels (als zijn het imaginaire), dat is pas een specialleke.

Daar is het toch degene met de meeste gesten die door mag ?

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

UK is West-Europa.

Onder welke steen kom jij vandaan gekropen dat je hier terug zo actief bent?

Uit een plek waar ik weer naartoe denk te gaan. Was totaal vergeten dat gij hier rondliep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als voorrang van rechts wordt afgeschaft, worden er overal stopborden bijgeplaatst. dat wordt nog plezant. in Frankrijk en USA moet je voor een stop volledig tot stilstand komen, anders geeft de politie je een boete wanneer ze het zien. in de USA heb je dan secundaire wegen met kruispunten die 4 stopborden hebben, waardoor iedereen sowieso volledig tot stilstand moet komen. ergerlijk, veel te traag en dodelijk voor je verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minutes ago, Tjeu said:

Voorrang van rechts mag blijven, maar moet er dringend weer eens stevig in gestampt worden bij quasi alle chauffeurs.

En zeker wanneer er ook nog eens een (rood geschilderd) fietspad aan te pas komt. Dan weet echt 95% van de bestuurders niet meer hoe het zit. Maak er een fietssuggestiestrook van en gooi er nog een tram tegenaan en je komt al aan 97 % van de bestuurders. 

De verkeerskennis van de doorsnee chauffeur is echt erbarmelijk. Hoogtijd dat ze alle 5 jaar het theorie examen laten hernieuwen en alle tien het praktijk examen. Zo zouden al degene die hun rijbewijs met artishistoriapunten verkregen hebben er eens van tussen gaan. 

En de echt onlogische situaties moeten recht gezet worden. Per slot van rekening is dat ook maar een minderheid. Een regel afwimpelen door een minderheid aan gevallen lijkt me nu ook geen goed idee. 

Helemaal mee eens. 

En terwijl we er toch zijn, misschien eens een campagne voeren die aan fietsers en voetgangers duidelijk maakt dat zij ook weggebruikers zijn die zich aan regels moeten houden.

In Leuven mogen ze bvb alle zebrapaden ook afschaffen (en de voorrang van rechts en rooi lichten en...). Geen fietser die zich er aan houdt. Probeer daar eens een straat over te steken als er een velo afkomt...

Dus over deze poll: hou de regels zoals ze zijn, zorg ervoor dat iedereen ze kent en pas eerder uitzonderingen uit (maar enkel wanneer het nodig is. Uitzondering mag de regel niet worden).

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, teus_ zei:

in Frankrijk en USA moet je voor een stop volledig tot stilstand komen, anders geeft de politie je een boete wanneer ze het zien. 

Hier geldt dat ook hoor 😁

  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid