Ga naar inhoud

Het grote autokeuring topic.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
3 minuten geleden, Mbman zei:

Daarmee geraak je toch ook niet door de keuring denk ik wegens geen E-label?

Bezien ze volgens mij, wanneer het over een OEM systeem gaat, niet echt. Ik ben vroeger met chinese 6000K lampen ipv de OEM Osram 4300K lampen naar de keuring geweest. Geen problemen mee gehad. 

Geplaatst:
18 minuten geleden, Mbman zei:

Daarmee geraak je toch ook niet door de keuring denk ik wegens geen E-label?

Is gekeurd in Gent, niks van gezegd. Het is feller maar nu ook niet zo speciaal.

Geplaatst:

Kreeg net een mail voor tevredenheidsenquete van hun. 

Dacht, oke Wim laat u gaan. 

Ik klik daarop, 20 bladzijden. Ja zo zullen er veel nog goesting hebben, om dat in te vullen. 

• 1 maand later...
Geplaatst:

Onlangs hoorde ik wel zeggen dat ze minder auto's hebben gekeurd maar wel meer rode kaarten hebben uitgedeelt....toevallig wel niet?

Dat ze de keuring voor verkoop afschaffen snap ik niet, met de rest allemaal akkoord.

Geplaatst:

"De jaarlijkse keuring voor personenwagens ouder dan 10 jaar of met meer dan 160.000 km wordt omgezet naar een tweejaarlijkse keuring"

Dit vind ik ook opmerkelijk... 't Zijn nét die wagens die sneller afgekeurd worden...

Wat keuring voor verkoop betreft; wij doen dat wekelijks, maar daar wordt zelden iets afgekeurd eigenlijk...

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
1 minuut geleden, Kartfreak zei:

"De jaarlijkse keuring voor personenwagens ouder dan 10 jaar of met meer dan 160.000 km wordt omgezet naar een tweejaarlijkse keuring"

Dit vind ik ook opmerkelijk... 't Zijn nét die wagens die sneller afgekeurd worden...

Wat keuring voor verkoop betreft; wij doen dat wekelijks, maar daar wordt zelden iets afgekeurd eigenlijk...

Ik dacht net hetzelfde. Het lijkt me logischer dat de focus eerder ligt op oudere wagens dan op nieuwe? Ik stond vorige week zo met m'n net 4 jaar oude leasekrel op de keuring en da's precies nog een nieuwe.

Geplaatst:
23 minuten geleden, Jenkins zei:

Ik dacht net hetzelfde. Het lijkt me logischer dat de focus eerder ligt op oudere wagens dan op nieuwe? Ik stond vorige week zo met m'n net 4 jaar oude leasekrel op de keuring en da's precies nog een nieuwe.

tegen dat mijn leaserke voor het eerst naar de keuring moet, gaan er +200.000 km op de teller staan, vrees ik. 

Uiteraard gaat die netjes op interval binnen voor nazicht en onderhoud (en ondanks de lange intervallen, is dat meer dan jaarlijks).  

Ik maak me echter de bedenking:  full EV's kennen een heel ander onderhoudsschema, waardoor die auto's nog minder bij de garage komen.  Ik heb zo direct een mentaal beeld van mensen die hun auto volledig verwaarlozen, en dat er pas na X jaar op de keuring komen met een auto die eigenlijk onveilig is geworden. 

In de bandencentrale zei men bv. ook al dat ze veel meer EV's met klapbanden binnenkrijgen dan dat ze dat met ICE auto's hebben:  de banden slijten rapper door het hogere koppel & gewicht van de auto's, de auto's komen amper of nooit in de garage (geen check op bandenspanning of -slijtage).

Geplaatst:
1 uur terug, ex-Mooseman zei:

tegen dat mijn leaserke voor het eerst naar de keuring moet, gaan er +200.000 km op de teller staan, vrees ik. 

Uiteraard gaat die netjes op interval binnen voor nazicht en onderhoud (en ondanks de lange intervallen, is dat meer dan jaarlijks).  

Ik maak me echter de bedenking:  full EV's kennen een heel ander onderhoudsschema, waardoor die auto's nog minder bij de garage komen.  Ik heb zo direct een mentaal beeld van mensen die hun auto volledig verwaarlozen, en dat er pas na X jaar op de keuring komen met een auto die eigenlijk onveilig is geworden. 

In de bandencentrale zei men bv. ook al dat ze veel meer EV's met klapbanden binnenkrijgen dan dat ze dat met ICE auto's hebben:  de banden slijten rapper door het hogere koppel & gewicht van de auto's, de auto's komen amper of nooit in de garage (geen check op bandenspanning of -slijtage).

Hier heb je als bestuurder ook zelf een rol te vervullen. Maar helaas zal de minderheid dat maar regelmatig nakijken.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Car-Pass blijft, maar er wordt niet gespecificeerd waar je die voortaan dan moet halen. Nu krijg je die na de kvv, die dus wordt afgeschaft. Hoe gaan ze dat dan doen? Paar garages aanstellen die je km stand mogen noteren en deze doorgeven aan Car-Pass waarna je die online kunt downloaden of zoiets?

Geplaatst:
53 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Ik maak me echter de bedenking:  full EV's kennen een heel ander onderhoudsschema, waardoor die auto's nog minder bij de garage komen. 

Haha, da’s de theorie? Sommige EV’s komen meer in een garage dan je zou vermoeden.😄 Het is natuurlijk anekdotisch, ik heb daarom al eens de reactie gekregen dat ik de uitzonderlijke pechvogel met een k*tauto ben; maar dus 12 keer op 4j tijd bij de dealer gestaan. Niet per se allemaal problematische dingen, meestal recalls, waardoor ik het gevoel heb dat geen enkele andere auto beter vanop afstand en van kortbij opgevolgd wordt. Het zal niet altijd aan gebrekkig onderhoud liggen, wil ik maar zeggen. Gewicht van de auto, ja, dat is een dingetje. In meeste situaties is een dealer gretig aan het upsellen en zullen die banden dan ook wel tijdig opgemerkt worden bij gebrek aan andere onderhoudswerkzaamheden, denk ik dan. 

Geplaatst:
2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

het aantal slecht afgestelde lichten gaat enorm toenemen. en ze zijn al zo fel.

maar inderdaad. Voor veel mensen is de keuring het enige en het minimum om onderhoud aan hun wagen te doen. Ik zie dat in mijn stiel ook. Dat ze de opmerkingenlijst van de keuring beschouwen als onderhoud op hun schip doen. En na een 2e of 3e keuring vallen die door de mand want de waslijst is gigantisch.

Geplaatst:
3 uren geleden, Kartfreak zei:

Hier heb je als bestuurder ook zelf een rol te vervullen. Maar helaas zal de minderheid dat maar regelmatig nakijken.

Zeker weten, en het staat in het gros van de carpolicies ook zwart op wit neergepend. 

Doch, je moet de toestand van bepaalde auto's maar eens bekijken: als je vaak dezelfde route doet, op dezelfde uren, kom je geregeld ook lotgenoten tegen.  Als er dan een lamp kapot is (vraag me geen uitleg, maar dat is iets waar ik me mateloos aan erger), zie je ze dikwijls weken nadien nog altijd met die kapotte koplamp rondrijden.  Dat je niet opmerkt dat er een achterlicht de brui aan heeft gegeven, kan ik nog een beetje inkomen, maar een koplamp ?   Als je langs een geparkeerde rij auto's loopt, moet je er eens opletten hoeveel er op versleten banden staan, of met ruitenwissers waar een schel van het blad naar beneden hangt.    Dat zullen ook de types niet zijn, die maandelijks hun bandenspanning even checken (als ze al weten hoeveel er zou moeten opstaan).

3 uren geleden, Logic zei:

Haha, da’s de theorie? Sommige EV’s komen meer in een garage dan je zou vermoeden.😄 Het is natuurlijk anekdotisch, ik heb daarom al eens de reactie gekregen dat ik de uitzonderlijke pechvogel met een k*tauto ben; maar dus 12 keer op 4j tijd bij de dealer gestaan. Niet per se allemaal problematische dingen, meestal recalls, waardoor ik het gevoel heb dat geen enkele andere auto beter vanop afstand en van kortbij opgevolgd wordt. Het zal niet altijd aan gebrekkig onderhoud liggen, wil ik maar zeggen. Gewicht van de auto, ja, dat is een dingetje. In meeste situaties is een dealer gretig aan het upsellen en zullen die banden dan ook wel tijdig opgemerkt worden bij gebrek aan andere onderhoudswerkzaamheden, denk ik dan. 

Vraag eens hoeveel keer @Ugeken zijn i4 al terug naar de dealer is geweest.  Er zijn meer zulke, dan de typische maandagmodellen.  

Bij lease-auto's worden de banden gewoonlijk niet bij de dealer vervangen, maar bij een geaggregeerde bandencentrale(keten).  Upsell voor de dealer zit er dan ook minder in.

2 uren geleden, gewoon ik zei:

het aantal slecht afgestelde lichten gaat enorm toenemen. en ze zijn al zo fel.

maar inderdaad. Voor veel mensen is de keuring het enige en het minimum om onderhoud aan hun wagen te doen. Ik zie dat in mijn stiel ook. Dat ze de opmerkingenlijst van de keuring beschouwen als onderhoud op hun schip doen. En na een 2e of 3e keuring vallen die door de mand want de waslijst is gigantisch.

Beetje typisch zeker ?  Ik heb in mijn job ook veel te maken met allerhande verplichte (vijf)jaarlijkse keuringen:  hoogspanning, laagspanning, ANPI, brand- en/of inbraakdetectie, thermografie,...   Net terug van eentje die gebuisd was op 6 van de 7 hoogspanningskeuringen, en 56 inbreuken had op zijn laagspanningskeuring...  Sommige zaken stonden er al voor de 8ste keer op.  Nu gaan ze een actieplan opstellen.

Geplaatst:

@ex-Mooseman een paar weken geleden voor nieuwe ruitenwissers, nu een afspraak eind april voor ‘onderhoud’. Bijna twee jaar oud en 91k kms.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Loterij kan beginnenIMG_0156.thumb.jpeg.cefa190cead7fe68132093a7e24c36be.jpeg

• Omhelzing 2
Geplaatst:

Groen, maar opmerking dat schokdemper linksvoor vettig is.

Net geen 5.000 km gereden sinds de vorige keuring.

Afspraak voor nakijken airco + check schokdemper staat inmiddels ingepland.  Binnenkort staat de auto weer voor enkele weken zo goed als stil, dan kan dit op het gemak gebeuren.

Dit ding begint stilaan op mijn zenuwen te werken...  't is altijd iets.   Laatste jaar hebben we remblokken en -schijven rondom vervangen, nieuwe accu gestoken, 4 nieuwe GoodYear Vector AllSeasonbanden gelegd, nieuwe ruitenwissers, nieuwe dakantenne.  Februari vorig jaar is de thermostaat en een stuk van de verwarmingsunit vervangen.   Het zijn grotendeels wel slijtageonderdelen, maar toch, 't is iedere keer weer een gedoe

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
5 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Groen, maar opmerking dat schokdemper linksvoor vettig is.

Net geen 5.000 km gereden sinds de vorige keuring.

Afspraak voor nakijken airco + check schokdemper staat inmiddels ingepland.  Binnenkort staat de auto weer voor enkele weken zo goed als stil, dan kan dit op het gemak gebeuren.

Dit ding begint stilaan op mijn zenuwen te werken...  't is altijd iets.   Laatste jaar hebben we remblokken en -schijven rondom vervangen, nieuwe accu gestoken, 4 nieuwe GoodYear Vector AllSeasonbanden gelegd, nieuwe ruitenwissers, nieuwe dakantenne.  Februari vorig jaar is de thermostaat en een stuk van de verwarmingsunit vervangen.   Het zijn grotendeels wel slijtageonderdelen, maar toch, 't is iedere keer weer een gedoe

De eeuwige vraag als een wagen wat leeftijd begint te krijgen, blijven die kosten komen of gaat die daarna weer een lange tijd zonder problemen ...

Ik heb veel aan betrouwbaarheid of vooral gemoedsrust gewonnen door mijn oude auto weg te doen. Maar qua kosten is dat zelfs los van de aankoop geen enorme vooruitgang. 

Ik heb hier nu ook een wagen staan die zo weinig kilometers doet en daar heb ik het ook wel moeilijker mee als daar iets aan scheelt, terwijl ik in mijn achterhoofd weet dat de kilometers geen doorslaggevende factor zijn in veel zaken die stuk gaan.

Geplaatst:

Dat is idd de eeuwige vraag.  Elke keer gaat het over enkele honderden euro's, geen astronomische bedragen, en elke keer redeneer je " 't is een zure kost maar je koopt er zeker geen nieuwe tweedehandse auto voor."  

Als je alles echter begint op te tellen, dan gaan we gemakkelijk naar 2.000+ euro, het laatste jaar al.  En dan vraag je je wel af, of die auto dat wel nog waard is. 

Volgende jaren gaan er waarschijnlijk wel wat meer kilometers gereden moeten worden, en gaan we iets nodig hebben dat betrouwbaar is.   Ik overweeg om dan uit te kijken naar iets recenters.  Maar wat?   Betrouwbaar, maar niet saai, niet te groot, maar toch een solide gevoel,...  ik vrees dat we weer bij een Mini gaan uitkomen😄

Geplaatst:

IMG_0158.thumb.jpeg.0954dd8f999fe71fef1b8baf9923e11d.jpeg

deel II

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
18 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Dat is idd de eeuwige vraag.  Elke keer gaat het over enkele honderden euro's, geen astronomische bedragen, en elke keer redeneer je " 't is een zure kost maar je koopt er zeker geen nieuwe tweedehandse auto voor."  

Als je alles echter begint op te tellen, dan gaan we gemakkelijk naar 2.000+ euro, het laatste jaar al.  En dan vraag je je wel af, of die auto dat wel nog waard is. 

Volgende jaren gaan er waarschijnlijk wel wat meer kilometers gereden moeten worden, en gaan we iets nodig hebben dat betrouwbaar is.   Ik overweeg om dan uit te kijken naar iets recenters.  Maar wat?   Betrouwbaar, maar niet saai, niet te groot, maar toch een solide gevoel,...  ik vrees dat we weer bij een Mini gaan uitkomen😄

Die i3 die hier op het forum te koop staat? 

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:
39 minuten geleden, Challazer zei:

Die i3 die hier op het forum te koop staat? 

Heb ik inderdaad al voorgesteld, en is drie keer afgeschoten.  Soit, ik vind een i3 ook geen mooie auto, al is deze wel mooi geconfigureerd geweest: de zetelbekleding is heel tof.

Gisterenavond heb ik eens gepolst naar de dames hun voorkeuren, en die verkiezen dus idd een Mini.  Ik vind zo'n Clubman dan de leukste van de line-up.   Die is dan net iets ruimer en praktischer dan de 3-deurs.   De jongste dochter gooide er terloops nog even tussen : "Een cabriolet is ook wel geestig."  Not gonna happen.

We gaan eens voorzichtig beginnen rondkijken, er staan genoeg Mini's te koop. 

@Stancke of andere aanbieders: mocht je een interessante Clubman binnenkrijgen, je mag gerust iets laten weten.

• Grappig 1
Geplaatst:
19 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Blijft een Mini! 😙 Moest het een Toyota/Lexus zijn had je minder kosten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in