Jump to content

Het grote autokeuring topic.


Frekkel

Recommended Posts

Voor zover ik zie bestaat dergelijk nog niet dus vandaar. Het had evengoed het ergernissen op de keuring kunnen noemen. Je gaat er immers niet naartoe voor uw plezier. Helaas kom ik er wekelijks.

Hier kan je bvb uw verhaal kwijt over iets dat je hebt meegemaakt op de keuring. Of nieuwe wetten (bvb recent met de verandering van barsten in de voorruit, afkeur voor niet werkende nummerplaatverlichting/mistlicht, en nog recenter de afkeur voor niet werkende ruitensproeiers)

Ik kreeg deze juist in mijn mailbox (het is wel niet van de Belgische keuring, maar het geeft toch een indicatie):

De meest interessante inzichten uit het rapport


Het blijkt dat de lichten, met name de dimlichten, het vaakst tot een negatief rapport leiden. Bij nieuwere auto’s is het licht verantwoordelijk voor meer dan de helft van alle afkeuringen of noodzakelijke reparaties. Ook olielekkage is een vaak voorkomend probleem, al moet hierbij vermeld worden dat de Nederlandse eisen soepeler zijn dan de Duitse. Oudere auto’s hebben hier met name last van. De vering en asophanging vormen ook pas vaker een probleem naarmate auto’s ouder worden. DE TÜV heeft daarom gekeken naar auto's tot en met 11 jaar oud.

Het stuursysteem werkt bijzonder betrouwbaar, en ook de remmen (uitgezonderd de remschijven) zorgen zelden voor kopzorgen. Jongere auto’s hebben ook vrijwel nooit last van overmatig roest of scheuren. Dat is maar goed ook, want dit zijn meestal zeer ernstige problemen, die zelfs bij oudere bolides maar heel af en toe optreden. Het remsysteem blijft door de regel genomen goed functioneren, en levert bij jongere bolides sporadisch problemen op. 
 

De verschillen tussen de merken


Het onderzoek van de TÜV levert ook interessante inzichten op als het gaat om de verschillende automerken. Zo blijkt dat de Duitse kwaliteitsmerken zoals Porsche en Mercedes uiterst betrouwbaar zijn. Niet geheel verrassend misschien, maar het toont wel aan dat bij auto’s de prijs vaak ook een redelijk goede indicatie levert over de kwaliteit onder de motorkap. Ook Audi, een autobouwer die een uitstekende reputatie geniet onder liefhebbers van degelijke kwaliteit, maakt auto’s die opvallend weinig gebreken vertonen.

Als je een Porsche 911 koopt, kun je er vanuit gaan dat deze zelfs na 10 jaar rijden probleemloos de apk doorloopt. Dit is dan ook de onbetwiste kwaliteitskampioen. Toch hoef je voor deze kwaliteit niet altijd diep in de buidel te tasten. Ook bestuurders van een Toyota (bijvoorbeeld de Auris en Corolla Verso), Hyundai (de i20) of Opel (de aantrekkelijk geprijsde Adam) kunnen zonder zweethanden richting de garage rijden voor de algemene keuring.

Goedkoop kan echter ook duurkoop blijken. De Dacia Logan en Fiat Punto leveren dramatische resultaten. Na drie jaar heeft één op de zeven auto’s al een reparatie nodig om de Duitse apk te doorstaan. Het is sowieso de moeite waard om goed na te denken voordat je naar de Dacia-dealer stapt, vrijwel alle modellen presteren erg slecht vergeleken met de auto’s van andere producenten.

Ook de roemruchte cinquecento (Fiat 500) doet z’n soms twijfelachtige reputatie nog altijd eer aan. Franse autobouwers presteren ook niet altijd naar behoren. De Renault Kangoo en Megane presteren steeds slechter naarmate de leeftijd van de bolide toeneemt, en ook de Clio laat sterk te wensen over. Opvallend is dat Citroën en Peugeot ook veel modellen leveren die bovengemiddeld vaak gebreken vertonen.

Misschien zijn sommige clichés dan toch gebaseerd op een kern van waarheid. Duitse auto’s presteren simpelweg bovengemiddeld goed en die verdienen hun reputatie van degelijkheid en kwaliteit dubbel en dwars.
 

Alle resultaten vind je in het overzicht hieronder (Bron: TÜV)

tot 3 jaar %   tot 5 jaar oud %
Dimlicht 1,7 %   Dimlicht 2,9 %
Voorverlichting 1,0 %   Achterverlichting 2,2 %
Achterverlichting 0,8 %   Voorverlichting 2,0 %
Remschijven 0,8 %   Remschijven 1,7 %
Olieverlies motor/aandrijving 0,5 %   Olieverlies motor/aandrijving 1,5 %
Asophanging 0,2 %   Asveren/demping 0,9 %
Asveren/demping 0,2 %   Asophanging 0,7 %
Motorbeheer/uitlaatgasonderzoek 0,2 %   Uitlaatsysteem 0,5 %
Aandrijfassen 0,1 %   Motorbeheer/uitlaatgasonderzoek 0,5 %
Uitlaatsysteem 0,1 %   Functioneren van de parkeerrem 0,4 %
Knipperlicht/waarschuwingslichten 0,1 %   Functioneren van de voetrem 0,4 %
Functioneren van de parkeerrem 0,1 %   Knipperlicht/waarschuwingslichten 0,3 %
Functioneren van de voetrem 0,1 %   Andrijfassen 0,2 %
Remleidingen 0,0 %   Stuurgewrichten 0,2 %
Remslangen 0,0 %   Stuursysteem 0,1 %
Stuursysteem 0,0 %   Remleidingen 0,0 %
Stuurgewrichten 0,0 %   Remslangen 0,0 %
Roest/scheur/breuk 0,0 %   Roest/scheur/breuk 0,0 %

 

 
tot 7 jaar     tot 9 jaar  
Dimlicht 4,4 %   Achterverlichting 7,3 %
Achterverlichting 4,3 %   Dimlicht 6,2 %
Olieverlies motor/aandrijving 3,7 %   Olieverlies motor/aandrijving 5,4 %
Voorverlichting 3,4 %   Voorverlichting 5,2 %
Remschijven 2,5 %   Asveren/demping 4,5 %
Asveren/demping 2,3 %   Uitlaatsysteem 3,8 %
Asophanging 1,7 %   Remschijven 2,8 %
Uitlaatsysteem 1,7 %   Asophanging 2,7 %
Knipperlicht/waarschuwingslichten 1,0 %   Functioneren van de parkeerrem 1,5 %
Functioneren van de parkeerrem 0,9 %   Motorbeheer/uitlaatgasonderzoek 1,5 %
Motorbeheer/uitlaatgasonderzoek 0,9 %   Knipperlicht/waarschuwingslichten 1,3 %
Stuurgewrichten 0,8 %   Andrijfassen 1,2 %
Functioneren van de voetrem 0,7 %   Functioneren van de voetrem 1,1 %
Andrijfassen 0,5 %   Stuurgewrichten 1,1 %
Remleidingen 0,1 %   Remleidingen 0,5 %
Remslangen 0,1 %   Remslangen 0,3 %
Stuursysteem 0,1 %   Stuursysteem 0,3 %
Roest/scheur/breuk 0,0 %   Roest/scheur/breuk 0,1 %
 

Voertuigen met de meeste afkeurpunten

Tot 7 jaar oud
Merk/model                                %


1. Dacia Logan                      30.9% 

2. Renault Kangoo                 29,8% 
3. Peugeot 206                       28,7%

4. Dacia Sandero                   27,4% 
5. Renault Twingo                  27,0%
6. Fiat Panda                          26,6%
7. Chevrolet Spark                 25,0%
8. Renault Clio                       24,6%

9. Fiat Punto                           24,5%
10 VW Passat                        24,4%



Tot 9 jaar oud
Merk/model                                 %

1. Renault Kangoo                        37,1%
2. Chevrolet Matiz                         37,1%
3. Dacia Logan                              34,1%
4. Peugeot 206                             33,8%
5. VW Sharan                               32,9%
6. Citroën C4                                31,5%
7. Kia Rio                                      31,3%
8. Fiat Panda                                30,4%

9. VW Fox                                     29,8%
10 Renault Clio                             29,6%

                                            
Tot 11 jaar oud
Merk/model                      %

                                            
1. Dacia Logan                  40,6%
2. Renault Megane            38,3% 
3. Chevrolet Matiz             38,0%

4. Ford Ka                         37,7%
5. VW Sharan                    37,2%
6. Peugeot 206                  36,1%
7. Nissan Quasquai           35,8%
8. Citroën C4                     35,7%
9. Renault Kangoo            35,3%
10 Citroën Berlingo            35,3%

Voertuigen met de minste afkeurpunten

Tot 7 jaar oud                                                                  
Merk/model                                    %                               


1. Porsche Cayenne                       6,0%                            
 2. Mercedes SLK                           7,0%                              
3. Audi TT                                       7,7%                        
4. Audi Q5                                      8,7%                        
5. BMW X1                                     9,0%                        
6. Mitsubishi ASX                           9,3%                        
7. Audi A6/A7                                 9,0%                        
8. Mazda 3                                     9,8%                        
9. Mercedes E-Klasse                    9,8%                        
10 Mini Countryman                       9,8%                       



Tot 9 jaar oud
Merk/model                         %


1. Porsche 911                    8,3 %
2. BMW X1                         11,9%
3. Audi TT                           12,2%
4. Toyota Avensis                13,7%
5. VW Golf Plus                   13,7%
6. Audi Q5                           14,8%
7. Mercedes E-klasse          14,9%
8. Mercedes SLK                 15,2%
9. Honda Jazz                      15,7%
10 Mercedes GLK                 15,7%


Tot 11 jaar oud
Merk/model                         %

 
1. Porsche 911                11,7%   
2. Mazda 2                      15,7%     
3. Audi TT                       16,8%
4. Mercedes SLK            18,6%
5. VW Golf Plus              18,9%    
6. Toyota Auris                19,1%
7. Toyota Corolla Verso   19,7%
8. Opel Agilla                   20,9%
9. VW Tiguan                   21,6%
10 Mercedes A-klasse      21,8% 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessante lijst. In welke mate kunt ge met de kwaliteit van het onderhoud de lijst beinvloeden? Ik zeg maar, als de ene garagist altijd de lichten checkt en de andere nooit, gaat dat natuurlijk de resultaten bij de keuring beinvloeden. Als ge bij de ene garagist altijd hoort te passeren voor de keuring gaat dat ook veel veranderen.

Link to comment
Share on other sites

12 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Interessante lijst. In welke mate kunt ge met de kwaliteit van het onderhoud de lijst beinvloeden? Ik zeg maar, als de ene garagist altijd de lichten checkt en de andere nooit, gaat dat natuurlijk de resultaten bij de keuring beinvloeden. Als ge bij de ene garagist altijd hoort te passeren voor de keuring gaat dat ook veel veranderen.

Hout vasthouden, maar ik ben op al die jaren nog maar een hand vol keer afgekeurd als ik een wagen na zie en zelf mee rij. Deze week alleen al had ik drie klanten die zelf gereden waren zonder nazicht. Eén afgekeurd voor lichten die niet goed stonden, één voor lichten en handrem en één voor speling ophangings- en stuurgewrichten. Ik denk dat die resultaten ook enigszins gestuurd worden door het feit dat een bepaalde bevolkingsgroep met bepaalde wagens wel of niet hun wagen binnen steken om na te zien voor de keuring.

Link to comment
Share on other sites

Die lijst is geen verrassing, de auto’s die het meest afgekeurd worden zijn allemaal ofwel typische vrouwenkarren ofwel karren van mensen die het geen hol interesseert. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Op 9 jaar is 20% van afkeuringen voor de lichten. Dat lijkt me vooral een kwestie van nazicht . Misschien gaan de ene lichten langer mee dan de andere maar toch, nazicht.

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, gewoon ik zei:

Die lijst is geen verrassing, de auto’s die het meest afgekeurd worden zijn allemaal ofwel typische vrouwenkarren ofwel karren van mensen die het geen hol interesseert. 

 

Was ook het eerste wat ik dacht.

Ik kom er ook 10 a 15 keer per jaar en meestal goedgekeurd, ga ik met een aanhanger dan wordt hij 9/10 afgekeurd omwille van verschil op de remmen.

Link to comment
Share on other sites

Daad bij het woord. Twingo van 2001 blanco gekeurd. Morgen staan we daar terug.

Link to comment
Share on other sites

Op 7/5/2019 om 22:02, Le Capri Mauve zei:

Op 9 jaar is 20% van afkeuringen voor de lichten. Dat lijkt me vooral een kwestie van nazicht . Misschien gaan de ene lichten langer mee dan de andere maar toch, nazicht.

Ik heb al gehad dat ik thuis de lichten regel. Op de keuring afgekeurd wordt, terug naar huis rij om vast te stellen dat ze op mijn toestel nog altijd goed staan. Zonder iets te veranderen terugrijden en dan goedgekeurd worden. Wie raakt daar aan uit?

  • Like 1
  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, Frekkel zei:

Daad bij het woord. Twingo van 2001 blanco gekeurd. Morgen staan we daar terug.

Waarom ga je terug als je blanco gekeurd bent🤔

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Frekkel zei:

Ik heb al gehad dat ik thuis de lichten regel. Op de keuring afgekeurd wordt, terug naar huis rij om vast te stellen dat ze op mijn toestel nog altijd goed staan. Zonder iets te veranderen terugrijden en dan goedgekeurd worden. Wie raakt daar aan uit?

Mijn Exige is 8 jaar blanco gekeurd geweest. Op de keuring voor verkoop werd hij afgekeurd omdat ik zogezegd lichten had met een RHD patroon. Lichtblok gedemonteerd en daarop stond dat het wel degelijk LHD lichten waren (De auto was ook LHD). Keuringmeester erbij gehaald, maar die wou niet toegeven. Rode kaart dus en balen als een stekker.

Van miserie de dealer op pad gestuurd en toen was het in orde.

Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, Frekkel zei:

Ik heb al gehad dat ik thuis de lichten regel. Op de keuring afgekeurd wordt, terug naar huis rij om vast te stellen dat ze op mijn toestel nog altijd goed staan. Zonder iets te veranderen terugrijden en dan goedgekeurd worden. Wie raakt daar aan uit?

Ken ik ook. Maar waag het niet om ze wat aan de hogere kant af te stellen. Want dan staan ze te hoog :roll:

Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, d_s zei:

Waarom ga je terug als je blanco gekeurd bent🤔

Met een andere auto hé.

Link to comment
Share on other sites

Die lijst van auto's met de meeste problemen is ook exact wat je ervan zou verwachten. :lolz:

Link to comment
Share on other sites

6 uren geleden, thiva zei:

Mijn Exige is 8 jaar blanco gekeurd geweest. Op de keuring voor verkoop werd hij afgekeurd omdat ik zogezegd lichten had met een RHD patroon. Lichtblok gedemonteerd en daarop stond dat het wel degelijk LHD lichten waren (De auto was ook LHD). Keuringmeester erbij gehaald, maar die wou niet toegeven. Rode kaart dus en balen als een stekker.

Van miserie de dealer op pad gestuurd en toen was het in orde.

Van die stoten é, hatelijk. Lijken altijd autohaters te werken als keuringmeester...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 uren geleden, 3000 zei:

Van die stoten é, hatelijk. Lijken altijd autohaters te werken als keuringmeester...

Zeker als je je auto even snel voor 't werk wilt laten keuren voor verkoop, ervan uitgaande dat alles toch tiptop is zoals voorgaande jaren...
Halve dag verlof kunnen nemen, trip naar de dealer, met de trein naar huis...

Link to comment
Share on other sites

Op 9/5/2019 om 13:18, Frekkel zei:

Morgen staan we daar terug.

Vandaag met de Impreza, wederom uitvoerig besnuffelen van de velgen met semi's en de prodrive uitlaat, net als andere jaren. Eerst ging hij nog een remtest doen ook, heb het hem maar uit zijn hoofd gepraat. Dan kom ik aan de kassa, en krijg ik te horen dat ik geselecteerd ben voor een nakeuring. Hierbij dubbel checken ze een aantal zaken om te zien als ze hun werk wel goed doen... Lucky me. Krijg ik de vraag hoelang die spoiler daar al op staat... :facepalm: Alles was uiteraard weer goed, maar aan de kassa zag ik toch dat ze een "tuning rapport" hebben opgesteld. Heb er wel niet voor moeten betalen. Dat wordt nog leuk volgend jaar.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit nog een tuning-rapport gekregen (en mogen dokken) voor de originele spoiler op mijn Audi Coupe :roll: . Er wordt veel geld verdiend met zo’n dingen.

Link to comment
Share on other sites

@3000

Mag nog steeds mits:

- Schroefset met GOCA-attest

- Montage-attest

- Geometriekeuring uitvoeren.

Dan ben je wettelijk in orde.

Link to comment
Share on other sites

Bijna ieder jaar rekenen ze een roettest aan op mijn Sprinter die ze niet eens uitvoeren. Geen idee waarom ze die niet controleren. Ik vermoed omdat de uitlaat helemaal in het midden van mijn camionette zit en ze te tam zijn om eens op hun buik te liggen.

 

Morgen naar de keuring met de Volvo :party:

Link to comment
Share on other sites

Volvo diesel automaat wordt ook niet getest op roet. Hebben ooit eens een farce tegengekomen en sindsdien vrijgesteld.

Link to comment
Share on other sites

Tot een aantal jaar terug werd mijn e91 euro 4 ook niet getest. Wellicht luiheid. Maar vorig jaar wel een roettest. De toestellen maken nu al onderscheid tussen pré euro 4 turbo of geen turbo, euro 4 en euro 5/6.

En vanaf volgend jaar komt daar dan nog de roetfilter test bij voor euro 5 en hoger.

Link to comment
Share on other sites

Enige waarvoor ik wat vrees is de uitstoot van mijn oldie. Ik mag allicht gaan. Ze houden rekening met het tijdsbeeld, maar hopelijk voldoende rekening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions