Ga naar inhoud

Aankoop gopro shizzle roadtrip


bmwm-optic

Aanbevolen berichten

Ik wil me een gopro kit aanschaffen voor de roadtrip met de motor vast te leggen.

Graag een pakketje wat ik moet kopen.

- camera

- mount voor tegen het kuipwerk (liefst zuignap)

- geheugenkaart

- onderwatercase indien nodig

- stok met handvat

- overzetten v gopro naar gsm (samsung S9) noodzakelijk.

 

Graag linken naar verkoopsites. 

 

Danke!

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet het een echte gopro zijn of ook alternatieven? als je bv geen gps chip wil in de camera is een SJ cam wel iets goed.

Ik zelf heb me een Gopro hero 6 black nog gekocht, blijkbaar qua batterij e.d. beter dan de Gopro hero 7 black en uiteraard ook goedkoper maar 2 kameraden hebben een SJ cam en zijn hier echt tevreden van. zeker in 1080p aan 120fps of als je de hardware er al voor hebt, 4k aan 50fps 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook aan het overwegen eentje te kopen. Even topic volgen [emoji4]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bmwm-optic

Wil het nu net dat ik ongeveer m'n voorbereiding voor m'n motortrip (toer rond de Adriatische Zee, dus Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, B&H, Montenegro, Albanië, Noord-Macedonië, Griekenland en Italië) klaar heb. Met name héél veel tijd gestopt in m'n camera-setup. Een beetje laat, want vandaag nog heb ik een (andere dan m'n eerst aangekochte) gimbal ontvangen, die ik pas maandag kan testen. (En woensdagmorgen vertrek ik...)

(Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik ervaren/expert/autoriteit ben op het vlak van filmen vanop een motor.)

 

Enkele principes waarmee ik rekening houd, op basis van eigen ervaringen en héél heel veel lezen op fora/websites en Youtube-kijken.

cameramontage

  • Ga goed na welk gezichtspunt je wil filmen. Een shot van de achterband, achteruitkijkend van laag op de moto ... da's allemaal wel cool maar da's enkel goed voor een paar seconden "afwisseling" in een gemonteerde video. Idem met een beeld van de motorrijder, opnieuw achteruitkijkend van op het stuur of van aan de tellers. De meest aangename gezichtspunten zijn ofwel eentje van ergens op de tank, ofwel één of meerdere van op de bestuurder.
  • Als je een recentere camera hebt (zoals een GoPro 5/6/7), heb je soms de mogelijkheid om (in post production) "gauges" over het beeld te leggen. De vermelde GoPro's hebben een GPS-chip ingebouwd en capteren ook per seconde (zoveel keer) de GPS-coördinaten, waardoor je nadien een snelheidsmeter over je beeld kan leggen. In die gevallen is het dus niet nodig om je tellers in beeld te hebben. In alle andere gevallen is dat wel toffer, omdat het gepassioneerde kijkers meer info geeft.
  • Doorgaans biedt een camera gemonteerd op het lichaam een menselijker, meer POV ervaring voor de kijker van je video. (Uitdaging: stabiel beeld kunnen opnemen...)  Een GoPro op de handlebars die enkel maar vooruit kijkt en niks anders toont dan de weg ... kan tof zijn, maar 't is veel leuker als je ook de armen van de bestuurder ziet, z'n handen, ziet hoe er gas gegeven, geremd en gekoppeld wordt, als je ook de snelheidsmeter ziet, enz.
    Montage op 't lichaam biedt in de regel 2 opties: op de helm en op de borst. Het eerste biedt de beste POV-beleving, maar dan moet je je camera centraal voor je neus kunnen hangen (en niet opzij, want dat valt op ... en ook niet bovenop de helm, want dat is veel te hoog voor POV). Veel helmen hebben een verluchtingssysteem in de "punt" voor je neus, dus daar een GoPro hangen is niet evident. Voordeel: je houdt je hoofd rechter (in bochten) en je nek dient als natuurlijke 'gimbal' voor je eigen stereo-camera (je ogen), dus zonder enige beeldstabilisatie is camera op de helm wel 't stabielste. Nadeel: je kijkt vaak (niet enkel met je ogen) links/rechts (spiegels, verkeer langs je, scenery, ...) en naar beneden (tellers, GPS, kaart in tanktas, ...) en dan kijken je videotoeschouwers mee ... en dat is niet zelden wat misselijkmakend.
    Op de borst hangt een action cam te laag om een correct POV-gevoel te hebben en bovendien tilt die mee in een bocht ... maar hij hangt wel veel stabieler.
  • Montage op de motor doe je, owv trillingen, het beste met een fix systeem (bv een clamp rond een buis waarvan je weet dat die weinig/niet aan trillingen onderhevig is). Zo'n zuignapbevestiging laat vaak nog wat beweging toe of gaat zelfs trillingen veroorzaken die het beeld niet om aan te zien maken. Tenzij je je zuignap plaatst op een onderdeel dat van zichzelf al wat "trillingsgedempt" is (zo is b.v. mijn zichtbare "tank" eigenlijk een plastic schulp rond de batterij en de aparte brandstoftank, en die schulpen zijn grote dingen die vrij goed trillingsgedempt zijn tov motor/chassis). Nadeel van cameramontage op de motor is ook dat het beeld minder 'menselijk' is, maar meer 'machinaal': het beeld beweegt tov de motor nooit, enkel de omgeving beweegt. Body-montage biedt een 'actievere' video-beleving.

beeldkwaliteit

  • Vooral de recentere action cams (laatste 3-4 jaar pakweg) hebben wel OK lensjes en een redelijk okay beeldchip. Oudere toestellen zijn vaak minder goed.
  • Beeldresolutie: opnemen in 4K is de max, maar eigenlijk (bijna) overkill, want (a) dat vreeeeet geheugenruimte op je microSD-kaartjes en op je pc/hd, en (b) nog altijd weinig afspeelapparaten zijn 4K-capable, vandaag de dag. En dan nog, zelfs al heb je 4K-schermen waarop je nadien je video's gaat bekijken: als je je video's na 't opnemen (en evt. na post production) op een site als YouTube smijt, worden die toch redelijk straf gecomprimeerd zodat er toch opnieuw kwaliteitsverlies op zit. (Niet zelden is het verschil tussen 4K- en 1080-content op YouTube ontnuchterend klein...)
    Eigenlijk volstaat het dus écht om op 1080 op te nemen, het verschil in beeldscherpte zal niet zo gigantisch zijn. (En erg veel andere zaken bepalen ook mee de beeldkwaliteit, zoals stabilisatie van de camera, compressie van de video, enz. zodat het uiteindelijk soms aangenamer kijken is naar een "goed" HD-beeld dan naar een "schokkerig" 4K-beeld.)
  • Beeldhoek: de meeste recente action cams bieden een zgn. Superview of Ultrawide (of anders genoemde) ultrabrede beeldhoek aan, doordat de beeldchip door lichtjes bolle lenzen kijkt en er softwarematig wat 'gewarpt' wordt zodat je een nog iet of wat aanvaardbaar beeld krijgt. Je kijkt dus niet (alsof je door een buisje kijkt dat je vormt met je hand) enkel maar naar vóór, maar je ziet ook "opzij" (horizontale kijkhoek van 150° is niet zelden mogelijk, verticale kijkhoek van 120° en meer ook). Dat heeft het voordeel dat je als kijker van zo'n video véél meer surroundings ziet, en dat is tof. Het biedt ook veel meer perspectief en snelheidsgevoel, omdat een wijd kijkende camera ook "naast" jou kijkt, waar de omgeving veel sneller aan passeert dan wanneer je enkel maar voor je uit kijkt. Nadeel: aan de randen van het beeld is er duidelijk 'warp' te zien (rechte objecten zoals lantaarnpalen ogen krom tot zeeer krom), maar dat valt vnl op als je de video pauzeert en op stilstaand beeld kijkt; van zodra de video loopt en je gewoon bent aan die wide FOV dan valt dat nauwelijks nog op.

Beeldstabilisatie

  • Wobbly beelden maken je als kijker misselijk na enkele seconden... dus je wil een zo stabiel mogelijk beeld. Afhankelijk van waar je je camera monteert, is dat een serieuze uitdaging. Een rolkooi van een (race)auto is een perfecte montageplaats om een GoPro met tube mount aan te hangen, maar op een motorfiets is dat niet zo evident. (Toch wel: grote enduro crash bars of engine protection bars doen ook redelijk goed dienst om er een GoPro op te hangen, maar een motorfiets trilt veeel meer dan een auto.)
  • Geen enkele camera met ingebouwde beeldstabilisatiefunctie (ook de GoPro Hero 7 Black niet) biedt een even stabiel beeld als een camera op een gimbal. Als je echt beelden wil die aangenaam zijn (voor anderen vooral), dan ben je bijna op een gimbal aangewezen. Probleem is dat die dingen vrij bulky zijn, bij momenten zelfs zwaar, ze kosten ook wel wat en 't zijn niet zelden ook tere toestelletjes. Voor motovlogs of moto-opnames is zo'n "wearable gimbal" doorgaans wel een goeie optie, omdat die zich vrij goed op een chesty harnas (zo'n harnasje dat je op je bovenlichaam draagt en dat toelaat om een GoPro of action cam op je borst mee te dragen, vooruit kijkend) laten monteren. Maar dan zit je nog altijd met de uitdaging inzake power source, want zowel de accu van de gimbal als deze van de action cam houden het nooit lang uit.
  • Gimbal of niet: een camera met een ingebouwde beeldstabilisatiefuntie biedt in de regel ietwat betere, aangenamer om te bekijken beelden. De GoPro Hero 7 Black wordt door GoPro geadverteerd als "geen gimbal meer nodig" maar dat is allerminst correct (check o.m. deze Youtube-video daarvoor). De Hero 6 en 5 hebben ook een (beperktere) stabilisatiefunctie. De Sony FDR-X3000 heeft ook een indrukwekkende ingebouwde beeldstabilisatie. Maar king of this game blijft toch de Hero 7 Black.
  • Gimbal of niet: een camera op het lichaam biedt doorgaans een stabieler beeld dan eentje gemonteerd op de moto. Het lichaam werkt namelijk goed als 'beeldstabilisator'. Niettemin krijg je dan wel bewegingen te zien die je niét hebt als je de camera op de moto monteert.

Geluid

  • GoPro 5, 6 en 7 (alle versies) zijn een slechte keuze mbt het opgenomen geluid. De toestelletjes zijn van zichzelf waterdicht tot 10m, wat betekent dat hun microfoontjes achter een membraan zitten en dat vervormt het geluid aanzienlijk. Als je dus een deftig geluid wil, dan moet je andere (andere action cams) of bijkomende opties (external mic via een adapter; een aparte, dedicated sound recorder, idealiter met external mics, waarvan je het geluid achteraf over de beelden editeert in post production).
  • De GoPro's 3, 3+ en 4 staan gekend voor hun goede sound-opnames ... zolang je ze uit de waterdichte housings houdt. Dan zijn ze uiteraard niet meer waterdicht, zelfs nauwelijks spatwaterdicht ... dus iets om rekening mee te houden. Als je de toestellen IN hun waterdichte housing houdt, dan nemen ze geluid op die nog meer suckt dan die van een GoPro 5/6/7, maar je hebt voor die behuizingen wel "open door" achterklepjes, waar je zelfs zo'n deadcat (pluizige pels) stickers over kan plakken zodat windgeruis ook voor een groot stuk geëlimineerd wordt.
  • Gelijk welke camera ... stock (zo uit de doos) sucken ze allemaal in 'high wind' omstandigheden. Rijwind op een motor creëert, zelfs bij de GoPro Hero 4 Black (de "beste" GoPro qua sound) een gebulder van jewelste. Je moet de mics dus altijd gaan aftapen (met deadcats of van die fluffy fur stickertjes) ofwel de action cam in een windjammer steken (meestal een mousse/foam ding dat je rond heel de action cam doet). Dan wordt het geluid plots al heel wat aanvaardbaarder. Check voor het verschil tussen zonder/met windjammer deze video met deze video (zijn beide mijn eigen video's, gefilmd op dezelfde alpentrip, vanop dezelfde positie ... maar de eerste zonder windjammer, de tweede met).
    Als je je action cam in een gimbal gaat steken, wordt het soms wat moeilijker om een foam windjammer te vinden die er ook op past (tenzij je gaat 'modden'). Afplakken met deadcat stickers blijft dan de enige optie...
  • Beste optie van allemaal: external mic. Dan kan je omnidirectionele of richtmicrofoontjes kopen (lavallier of dasspeld-mics) met een dedicated deadcat zodat je echt goeie sound hebt en nauwelijks/geen windgeruis. Probleem: niet alle camera's laten toe die aan te sluiten. Sommige wel: ofwel via een adapter (in de USB-jack, zoals GoPro bv), ofwel via een dedicated mic ingang (3,5mm jack zoals op de Sony FDR-X3000). GoPro's 5/6/7 die je én met external power (= meestal noodzakelijk) én external mic wil hebben: niet evident.
    Bijkomend voordeel van die external mics: je kan er 1 of 2 placeren daar waar je de sound wil van pakken. Goeie optie is b.v. onder het zadel (omdat dat windgeruis elimineert en een mooie mix van motorgeluid, uitlaatgeluid en omgevingsgeluid opneemt). Maar je kan ook een dual mic (neemt stereo op, linker audiokanaal is dan mic 1, rechter audiokanaal is dan mic 2) nemen en eentje achteraan onder 't zadel hangen (vnl. uitlaatsound) en eentje ergens in de buurt van de air intake (voor de intakesound).

    Let op: GoPro heeft wel een external mic adapter voor de Hero 5/6/7, maar in combinatie met de Hero 7 (Black) en external power (powerbank), zijn er serieuze audio/video sync-issues, zuiver gerelateerd aan faulty adapter hardware. GoPro heeft de adapters van de markt genomen en blijft zwijgen over evt opvolgers. Omdat de helft van de motorrijdende en mountainbikende en skiënde en snowboardende mens schrééuwt om een Bluetooth- of andere mic-optie, wordt nu vooral gespeculeerd op het feit dat de aanstaande Hero 8 waarschijnlijk een draadloze external mic optie zal hebben (omdat het gewoonweg niet doenbaar is om goeie sound te capturen met een waterdicht apparaat).

Bediening

  • Trust me: je wil een goed bereikbare remote control voor je action cam, om on the fly te kunnen filmen en stoppen met filmen. Bij GoPro (ook bij de Hero 7 Black) is dat nog eens een accessoire van 100 euro. Bij de Sony FDR-X3000 zit er standaard een superzalige remote. Bij de Garmins zit er ook een remote bij in het pakket.
  • Als je een GoPro Karma Grip (= gimbal) hebt voor je GoPro action cam, laat die ook toe om je camera te bedienen (omdat de camera "ingeplugd" wordt in de gimbal en die twee dus voor elkaar zijn gemaakt). Sommige aftermarket gimbals bieden ook de mogelijkheid om via WiFi de gimbal met de GoPro te connecten.
  • Als je 't mij vraagt: best van al is een goeie, kleine, op de handlebars (links) te monteren remote.

 

 

Als ik even mag, 3 super combo's:

  1. Een tweedehands GoPro Hero 4 Black, samen met een Feiyu WG2X wearable gimbal, op een chesty bevestigd, deadcat-stickertjes op de camera (dus OK sound), external power voor gimbal én camera, GoPro Remote (de oude WiFI Remote of de nieuwere Smart Remote) aan 't stuur. De gimbal kost een kleine 200 euro, een Hero 4 Black of Silver kan je (vaak met accessoires) scoren voor een 100 à 200 euro.
  2. Een Sony FDR-X3000 (met goeie beeldstabilisatie en top remote standaard) zijdelings rechts op de helm, met een external mic (met voldoende lange kabel, idealiter een dual mic met eentje onder 't zadel en eentje aan de air intake; of je kan er ook eentje in helm steken en zo live commentaar geven :D ) en een external power oplossing (klein beetje DIY-gepruts, maar niks moeilijks). Zeer goeie oplossing voor motovloggers (die in hun mic willen praten tijdens 't testen van moto's ed).
  3. Droomcombo: GoPro Hero 4 Black (tweedehands, let op voor broken USB ports) of Hero 7 Black (nieuw) in een GoPro Karma Grip (= gimbal) waarop je de Karma Extension Cable steekt (zodat batterij en bediening van de gimbal niet aan je chesty hangt, maar in je tanktas zit of met de mounting ring aan een zuignaphouder op je tank hangt), waaraan je een knoert van een power bank hangt. De Hero-camera trekt rechtstreeks stroom uit de gimbal (zit connected) en de gimbal trekt stroom uit de powerbank. Nadeel: als je met een Hero 7 Black werkt (of 6 of 5) heb je sucky sound (want in de Karma gimbal is er geen mogelijkheid tot external mic); als je met een Hero 4 werkt heb je betere sound maar dan is 't niet waterdicht (maar de Karma is dat ook niet), en je moet nog een aparte Hero 4 cradle kopen die op de Karma past.
    Kostprijs: 150 EUR (Hero 4 tweedehands) of 400 EUR (Hero 7) + 300 EUR (Karma) + 130 EUR (Karma Extension Cable) + 40 EUR (indien een Hero 4 cradle nodig) = best een dure setup, maar wel een zeeer goeie. Bijkomend voordeel: je hebt dan géén GoPro Remote nodig, bedienen doe je door de Karma-stick (met batterij en bediening) op je tank te bevestigen, dan kan je er met je rechterhand makkelijk aan.

Voor MTB-vloggers blijft een wearable gimbal met de GoPro Hero 4 Black wel nog altijd de go to option. Zie ook deze video bv. (waarin hij ook zegt dat een afgetapete Hero 7 Black nog OK is qua sound ... maar een MTB rijdt natuurlijk veel trager dan een moto).

 

Ik heb lang aan optie 2 gedacht, maar omdat ik heel veel mounts ed had, en een remote (voor de Hero 3) en omdat ik een gimbal meer succes toedicht dan stabilisatiesoftware ... ben ik voor een tweedehands Hero 4 Black gegaan, op een Feiyu WG2X gimbal.

1227862279_2019-05-2600_02_02.thumb.jpg.6d179b96832303514e39191a15b8d255.jpg

23783497_2019-05-2600_02_16.thumb.jpg.e58ecbd745fdf9f1ca1db48b5c7210cc.jpg

1640640982_2019-05-2600_02_27.thumb.jpg.1a0b2040876f7e61f90f7aa1eddb2770.jpg

 

De optie met een Karma Grip met Karma Grip Extension Cord is eigenlijk niet minder bulky. 't Zijn de kleinste gimbal opties die er zijn, momenteel.

 

Als heel het gimbal-gedoe je een brug te ver is: goeie (blote) GoPro Hero 3 of 4 op een chesty, waarbij je de action cam in een windjammer steekt (foam) zodat je propere sound hebt en niet te veel windgebulder ... da's dan de "beste" optie, vind ik.

 

Op de moto vast bevestigd vind ik toch minder. Zie:

Maar ook leuk.

Je ziet wel duidelijk de trillingen door een ongedempte montage. Valt mee, er valt nog op te kijken, maar toch ... steek op die plaats een GoPro 7 Black met top-beeldstabilisatie en qua beeld gaat er niks beters te vinden zijn.

Sound is dan wel een probleempje...

 

 

Wat je andere vragen betreft:

  • www.2dehands.be (voor tweedehands, duh :D ) of via Google naar Hollandse webshops zoeken (leveren meestal next business day, zoals ik vandaag op zaterdag m'n Feiyu gimbal geleverd kreeg die ik gisteren om 12u40 besteld heb)
  • memory cards: Samsung Evo (U3 class 10) scoren erg goed in GoPro's, kosten nu in 128GB uitvoering een 32 EUR in de MediaMarkt (haal je er meteen een stuk of 2-3, of 5 als je denkt in 4K te willen filmen :D  ... denk dat de GoPro's Hero 5/6/7 ook 256 GB versies slikken)
  • onderwatercase heb je niet nodig bij een GoPro Hero 5/6/7, die zijn van zichzelf waterdicht tot 10m ... de Sony en de Hero's 3 en 4 zijn niet waterdicht buiten hun waterdichte behuizing, dus binnenpakken als 't regent
  • stok met handvat ... om wat te doen? rijdend filmen? ik heb zelf zo'n goeie van SP (met een plaats om ook de GoPro remote in te stoppen) maar ik denk niet dat ik dat meeneem op motorreis...? toch niet om rijdend te filmen
  • GoPro naar smartphone werkt normaliter altijd, ofwel wireless connecten ofwel wired (GoPro fungeert dan gewoon als ext hd) en bestanden via file manager app of GoPro app naar phone trekken ...
    ... maar waarom is dat verplicht? vergis u niet: GoPro filmpjes zijn huuuuge (al redelijk in 1080 maar helemaal in 4K), denk dat je phone snel vol zal zitten)
  • Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stok om te filmen is voor als we in de zee duiken.

Ik wil een time lapse maken vd reis.

Dus dagelijks 1 of 2 films 

Snelheid etc niet nodig.

SJ cam heb ik al. Chestmount ook. Gopro7 heeft super goede stabilisatie en timelaps functie.

 

Montage liefst op de motor met zuignap maar dan gaat de timelapse niet werken. Ik ben dus verplicht deze week nog een keer te proberen. Anders wordt het de chestmount.

 

Merci voor de uitleg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zot dat hij weer een reusachtig verslag schrijft.

Respect.

Ik ga eens al mijn gopro’s en accessoires verkopen en enkel de bandit overhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus:

-nieuwe hero7

-dikke externe batterij

-genoeg geheugen 

-geluid heb ik nie nodig

-chest of zuignap.

-op de tank zit al een tanktas. Ik wil hem graag voor op de snuit bevestigen met zuignap

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, bmwm-optic zei:

Dus:

-nieuwe hero7

-dikke externe batterij

-genoeg geheugen 

-geluid heb ik nie nodig

-chest of zuignap.

-op de tank zit al een tanktas. Ik wil hem graag voor op de snuit bevestigen met zuignap

Timelapse functie van de Hero 7 Black is fantastisch goed. Niet twijfelen dan.

Tip = RAM Mount bevestigingen. Oerdegelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/26/2019 at 12:17 AM, gTa said:

@bmwm-optic

Wil het nu net dat ik ongeveer m'n voorbereiding voor m'n motortrip (toer rond de Adriatische Zee, dus Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, B&H, Montenegro, Albanië, Noord-Macedonië, Griekenland en Italië) klaar heb. Met name héél veel tijd gestopt in m'n camera-setup. Een beetje laat, want vandaag nog heb ik een (andere dan m'n eerst aangekochte) gimbal ontvangen, die ik pas maandag kan testen. (En woensdagmorgen vertrek ik...)

(Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik ervaren/expert/autoriteit ben op het vlak van filmen vanop een motor.)

 

Enkele principes waarmee ik rekening houd, op basis van eigen ervaringen en héél heel veel lezen op fora/websites en Youtube-kijken.

cameramontage

  • Ga goed na welk gezichtspunt je wil filmen. Een shot van de achterband, achteruitkijkend van laag op de moto ... da's allemaal wel cool maar da's enkel goed voor een paar seconden "afwisseling" in een gemonteerde video. Idem met een beeld van de motorrijder, opnieuw achteruitkijkend van op het stuur of van aan de tellers. De meest aangename gezichtspunten zijn ofwel eentje van ergens op de tank, ofwel één of meerdere van op de bestuurder.
  • Als je een recentere camera hebt (zoals een GoPro 5/6/7), heb je soms de mogelijkheid om (in post production) "gauges" over het beeld te leggen. De vermelde GoPro's hebben een GPS-chip ingebouwd en capteren ook per seconde (zoveel keer) de GPS-coördinaten, waardoor je nadien een snelheidsmeter over je beeld kan leggen. In die gevallen is het dus niet nodig om je tellers in beeld te hebben. In alle andere gevallen is dat wel toffer, omdat het gepassioneerde kijkers meer info geeft.
  • Doorgaans biedt een camera gemonteerd op het lichaam een menselijker, meer POV ervaring voor de kijker van je video. (Uitdaging: stabiel beeld kunnen opnemen...)  Een GoPro op de handlebars die enkel maar vooruit kijkt en niks anders toont dan de weg ... kan tof zijn, maar 't is veel leuker als je ook de armen van de bestuurder ziet, z'n handen, ziet hoe er gas gegeven, geremd en gekoppeld wordt, als je ook de snelheidsmeter ziet, enz.
    Montage op 't lichaam biedt in de regel 2 opties: op de helm en op de borst. Het eerste biedt de beste POV-beleving, maar dan moet je je camera centraal voor je neus kunnen hangen (en niet opzij, want dat valt op ... en ook niet bovenop de helm, want dat is veel te hoog voor POV). Veel helmen hebben een verluchtingssysteem in de "punt" voor je neus, dus daar een GoPro hangen is niet evident. Voordeel: je houdt je hoofd rechter (in bochten) en je nek dient als natuurlijke 'gimbal' voor je eigen stereo-camera (je ogen), dus zonder enige beeldstabilisatie is camera op de helm wel 't stabielste. Nadeel: je kijkt vaak (niet enkel met je ogen) links/rechts (spiegels, verkeer langs je, scenery, ...) en naar beneden (tellers, GPS, kaart in tanktas, ...) en dan kijken je videotoeschouwers mee ... en dat is niet zelden wat misselijkmakend.
    Op de borst hangt een action cam te laag om een correct POV-gevoel te hebben en bovendien tilt die mee in een bocht ... maar hij hangt wel veel stabieler.
  • Montage op de motor doe je, owv trillingen, het beste met een fix systeem (bv een clamp rond een buis waarvan je weet dat die weinig/niet aan trillingen onderhevig is). Zo'n zuignapbevestiging laat vaak nog wat beweging toe of gaat zelfs trillingen veroorzaken die het beeld niet om aan te zien maken. Tenzij je je zuignap plaatst op een onderdeel dat van zichzelf al wat "trillingsgedempt" is (zo is b.v. mijn zichtbare "tank" eigenlijk een plastic schulp rond de batterij en de aparte brandstoftank, en die schulpen zijn grote dingen die vrij goed trillingsgedempt zijn tov motor/chassis). Nadeel van cameramontage op de motor is ook dat het beeld minder 'menselijk' is, maar meer 'machinaal': het beeld beweegt tov de motor nooit, enkel de omgeving beweegt. Body-montage biedt een 'actievere' video-beleving.

beeldkwaliteit

  • Vooral de recentere action cams (laatste 3-4 jaar pakweg) hebben wel OK lensjes en een redelijk okay beeldchip. Oudere toestellen zijn vaak minder goed.
  • Beeldresolutie: opnemen in 4K is de max, maar eigenlijk (bijna) overkill, want (a) dat vreeeeet geheugenruimte op je microSD-kaartjes en op je pc/hd, en (b) nog altijd weinig afspeelapparaten zijn 4K-capable, vandaag de dag. En dan nog, zelfs al heb je 4K-schermen waarop je nadien je video's gaat bekijken: als je je video's na 't opnemen (en evt. na post production) op een site als YouTube smijt, worden die toch redelijk straf gecomprimeerd zodat er toch opnieuw kwaliteitsverlies op zit. (Niet zelden is het verschil tussen 4K- en 1080-content op YouTube ontnuchterend klein...)
    Eigenlijk volstaat het dus écht om op 1080 op te nemen, het verschil in beeldscherpte zal niet zo gigantisch zijn. (En erg veel andere zaken bepalen ook mee de beeldkwaliteit, zoals stabilisatie van de camera, compressie van de video, enz. zodat het uiteindelijk soms aangenamer kijken is naar een "goed" HD-beeld dan naar een "schokkerig" 4K-beeld.)
  • Beeldhoek: de meeste recente action cams bieden een zgn. Superview of Ultrawide (of anders genoemde) ultrabrede beeldhoek aan, doordat de beeldchip door lichtjes bolle lenzen kijkt en er softwarematig wat 'gewarpt' wordt zodat je een nog iet of wat aanvaardbaar beeld krijgt. Je kijkt dus niet (alsof je door een buisje kijkt dat je vormt met je hand) enkel maar naar vóór, maar je ziet ook "opzij" (horizontale kijkhoek van 150° is niet zelden mogelijk, verticale kijkhoek van 120° en meer ook). Dat heeft het voordeel dat je als kijker van zo'n video véél meer surroundings ziet, en dat is tof. Het biedt ook veel meer perspectief en snelheidsgevoel, omdat een wijd kijkende camera ook "naast" jou kijkt, waar de omgeving veel sneller aan passeert dan wanneer je enkel maar voor je uit kijkt. Nadeel: aan de randen van het beeld is er duidelijk 'warp' te zien (rechte objecten zoals lantaarnpalen ogen krom tot zeeer krom), maar dat valt vnl op als je de video pauzeert en op stilstaand beeld kijkt; van zodra de video loopt en je gewoon bent aan die wide FOV dan valt dat nauwelijks nog op.

Beeldstabilisatie

  • Wobbly beelden maken je als kijker misselijk na enkele seconden... dus je wil een zo stabiel mogelijk beeld. Afhankelijk van waar je je camera monteert, is dat een serieuze uitdaging. Een rolkooi van een (race)auto is een perfecte montageplaats om een GoPro met tube mount aan te hangen, maar op een motorfiets is dat niet zo evident. (Toch wel: grote enduro crash bars of engine protection bars doen ook redelijk goed dienst om er een GoPro op te hangen, maar een motorfiets trilt veeel meer dan een auto.)
  • Geen enkele camera met ingebouwde beeldstabilisatiefunctie (ook de GoPro Hero 7 Black niet) biedt een even stabiel beeld als een camera op een gimbal. Als je echt beelden wil die aangenaam zijn (voor anderen vooral), dan ben je bijna op een gimbal aangewezen. Probleem is dat die dingen vrij bulky zijn, bij momenten zelfs zwaar, ze kosten ook wel wat en 't zijn niet zelden ook tere toestelletjes. Voor motovlogs of moto-opnames is zo'n "wearable gimbal" doorgaans wel een goeie optie, omdat die zich vrij goed op een chesty harnas (zo'n harnasje dat je op je bovenlichaam draagt en dat toelaat om een GoPro of action cam op je borst mee te dragen, vooruit kijkend) laten monteren. Maar dan zit je nog altijd met de uitdaging inzake power source, want zowel de accu van de gimbal als deze van de action cam houden het nooit lang uit.
  • Gimbal of niet: een camera met een ingebouwde beeldstabilisatiefuntie biedt in de regel ietwat betere, aangenamer om te bekijken beelden. De GoPro Hero 7 Black wordt door GoPro geadverteerd als "geen gimbal meer nodig" maar dat is allerminst correct (check o.m. deze Youtube-video daarvoor). De Hero 6 en 5 hebben ook een (beperktere) stabilisatiefunctie. De Sony FDR-X3000 heeft ook een indrukwekkende ingebouwde beeldstabilisatie. Maar king of this game blijft toch de Hero 7 Black.
  • Gimbal of niet: een camera op het lichaam biedt doorgaans een stabieler beeld dan eentje gemonteerd op de moto. Het lichaam werkt namelijk goed als 'beeldstabilisator'. Niettemin krijg je dan wel bewegingen te zien die je niét hebt als je de camera op de moto monteert.

Geluid

  • GoPro 5, 6 en 7 (alle versies) zijn een slechte keuze mbt het opgenomen geluid. De toestelletjes zijn van zichzelf waterdicht tot 10m, wat betekent dat hun microfoontjes achter een membraan zitten en dat vervormt het geluid aanzienlijk. Als je dus een deftig geluid wil, dan moet je andere (andere action cams) of bijkomende opties (external mic via een adapter; een aparte, dedicated sound recorder, idealiter met external mics, waarvan je het geluid achteraf over de beelden editeert in post production).
  • De GoPro's 3, 3+ en 4 staan gekend voor hun goede sound-opnames ... zolang je ze uit de waterdichte housings houdt. Dan zijn ze uiteraard niet meer waterdicht, zelfs nauwelijks spatwaterdicht ... dus iets om rekening mee te houden. Als je de toestellen IN hun waterdichte housing houdt, dan nemen ze geluid op die nog meer suckt dan die van een GoPro 5/6/7, maar je hebt voor die behuizingen wel "open door" achterklepjes, waar je zelfs zo'n deadcat (pluizige pels) stickers over kan plakken zodat windgeruis ook voor een groot stuk geëlimineerd wordt.
  • Gelijk welke camera ... stock (zo uit de doos) sucken ze allemaal in 'high wind' omstandigheden. Rijwind op een motor creëert, zelfs bij de GoPro Hero 4 Black (de "beste" GoPro qua sound) een gebulder van jewelste. Je moet de mics dus altijd gaan aftapen (met deadcats of van die fluffy fur stickertjes) ofwel de action cam in een windjammer steken (meestal een mousse/foam ding dat je rond heel de action cam doet). Dan wordt het geluid plots al heel wat aanvaardbaarder. Check voor het verschil tussen zonder/met windjammer deze video met deze video (zijn beide mijn eigen video's, gefilmd op dezelfde alpentrip, vanop dezelfde positie ... maar de eerste zonder windjammer, de tweede met).
    Als je je action cam in een gimbal gaat steken, wordt het soms wat moeilijker om een foam windjammer te vinden die er ook op past (tenzij je gaat 'modden'). Afplakken met deadcat stickers blijft dan de enige optie...
  • Beste optie van allemaal: external mic. Dan kan je omnidirectionele of richtmicrofoontjes kopen (lavallier of dasspeld-mics) met een dedicated deadcat zodat je echt goeie sound hebt en nauwelijks/geen windgeruis. Probleem: niet alle camera's laten toe die aan te sluiten. Sommige wel: ofwel via een adapter (in de USB-jack, zoals GoPro bv), ofwel via een dedicated mic ingang (3,5mm jack zoals op de Sony FDR-X3000). GoPro's 5/6/7 die je én met external power (= meestal noodzakelijk) én external mic wil hebben: niet evident.
    Bijkomend voordeel van die external mics: je kan er 1 of 2 placeren daar waar je de sound wil van pakken. Goeie optie is b.v. onder het zadel (omdat dat windgeruis elimineert en een mooie mix van motorgeluid, uitlaatgeluid en omgevingsgeluid opneemt). Maar je kan ook een dual mic (neemt stereo op, linker audiokanaal is dan mic 1, rechter audiokanaal is dan mic 2) nemen en eentje achteraan onder 't zadel hangen (vnl. uitlaatsound) en eentje ergens in de buurt van de air intake (voor de intakesound).

    Let op: GoPro heeft wel een external mic adapter voor de Hero 5/6/7, maar in combinatie met de Hero 7 (Black) en external power (powerbank), zijn er serieuze audio/video sync-issues, zuiver gerelateerd aan faulty adapter hardware. GoPro heeft de adapters van de markt genomen en blijft zwijgen over evt opvolgers. Omdat de helft van de motorrijdende en mountainbikende en skiënde en snowboardende mens schrééuwt om een Bluetooth- of andere mic-optie, wordt nu vooral gespeculeerd op het feit dat de aanstaande Hero 8 waarschijnlijk een draadloze external mic optie zal hebben (omdat het gewoonweg niet doenbaar is om goeie sound te capturen met een waterdicht apparaat).

Bediening

  • Trust me: je wil een goed bereikbare remote control voor je action cam, om on the fly te kunnen filmen en stoppen met filmen. Bij GoPro (ook bij de Hero 7 Black) is dat nog eens een accessoire van 100 euro. Bij de Sony FDR-X3000 zit er standaard een superzalige remote. Bij de Garmins zit er ook een remote bij in het pakket.
  • Als je een GoPro Karma Grip (= gimbal) hebt voor je GoPro action cam, laat die ook toe om je camera te bedienen (omdat de camera "ingeplugd" wordt in de gimbal en die twee dus voor elkaar zijn gemaakt). Sommige aftermarket gimbals bieden ook de mogelijkheid om via WiFi de gimbal met de GoPro te connecten.
  • Als je 't mij vraagt: best van al is een goeie, kleine, op de handlebars (links) te monteren remote.

 

 

Als ik even mag, 3 super combo's:

  1. Een tweedehands GoPro Hero 4 Black, samen met een Feiyu WG2X wearable gimbal, op een chesty bevestigd, deadcat-stickertjes op de camera (dus OK sound), external power voor gimbal én camera, GoPro Remote (de oude WiFI Remote of de nieuwere Smart Remote) aan 't stuur. De gimbal kost een kleine 200 euro, een Hero 4 Black of Silver kan je (vaak met accessoires) scoren voor een 100 à 200 euro.
  2. Een Sony FDR-X3000 (met goeie beeldstabilisatie en top remote standaard) zijdelings rechts op de helm, met een external mic (met voldoende lange kabel, idealiter een dual mic met eentje onder 't zadel en eentje aan de air intake; of je kan er ook eentje in helm steken en zo live commentaar geven :D ) en een external power oplossing (klein beetje DIY-gepruts, maar niks moeilijks). Zeer goeie oplossing voor motovloggers (die in hun mic willen praten tijdens 't testen van moto's ed).
  3. Droomcombo: GoPro Hero 4 Black (tweedehands, let op voor broken USB ports) of Hero 7 Black (nieuw) in een GoPro Karma Grip (= gimbal) waarop je de Karma Extension Cable steekt (zodat batterij en bediening van de gimbal niet aan je chesty hangt, maar in je tanktas zit of met de mounting ring aan een zuignaphouder op je tank hangt), waaraan je een knoert van een power bank hangt. De Hero-camera trekt rechtstreeks stroom uit de gimbal (zit connected) en de gimbal trekt stroom uit de powerbank. Nadeel: als je met een Hero 7 Black werkt (of 6 of 5) heb je sucky sound (want in de Karma gimbal is er geen mogelijkheid tot external mic); als je met een Hero 4 werkt heb je betere sound maar dan is 't niet waterdicht (maar de Karma is dat ook niet), en je moet nog een aparte Hero 4 cradle kopen die op de Karma past.
    Kostprijs: 150 EUR (Hero 4 tweedehands) of 400 EUR (Hero 7) + 300 EUR (Karma) + 130 EUR (Karma Extension Cable) + 40 EUR (indien een Hero 4 cradle nodig) = best een dure setup, maar wel een zeeer goeie. Bijkomend voordeel: je hebt dan géén GoPro Remote nodig, bedienen doe je door de Karma-stick (met batterij en bediening) op je tank te bevestigen, dan kan je er met je rechterhand makkelijk aan.

Voor MTB-vloggers blijft een wearable gimbal met de GoPro Hero 4 Black wel nog altijd de go to option. Zie ook deze video bv. (waarin hij ook zegt dat een afgetapete Hero 7 Black nog OK is qua sound ... maar een MTB rijdt natuurlijk veel trager dan een moto).

 

Ik heb lang aan optie 2 gedacht, maar omdat ik heel veel mounts ed had, en een remote (voor de Hero 3) en omdat ik een gimbal meer succes toedicht dan stabilisatiesoftware ... ben ik voor een tweedehands Hero 4 Black gegaan, op een Feiyu WG2X gimbal.

1227862279_2019-05-2600_02_02.thumb.jpg.6d179b96832303514e39191a15b8d255.jpg

23783497_2019-05-2600_02_16.thumb.jpg.e58ecbd745fdf9f1ca1db48b5c7210cc.jpg

1640640982_2019-05-2600_02_27.thumb.jpg.1a0b2040876f7e61f90f7aa1eddb2770.jpg

 

De optie met een Karma Grip met Karma Grip Extension Cord is eigenlijk niet minder bulky. 't Zijn de kleinste gimbal opties die er zijn, momenteel.

 

Als heel het gimbal-gedoe je een brug te ver is: goeie (blote) GoPro Hero 3 of 4 op een chesty, waarbij je de action cam in een windjammer steekt (foam) zodat je propere sound hebt en niet te veel windgebulder ... da's dan de "beste" optie, vind ik.

 

Op de moto vast bevestigd vind ik toch minder. Zie:

Maar ook leuk.

Je ziet wel duidelijk de trillingen door een ongedempte montage. Valt mee, er valt nog op te kijken, maar toch ... steek op die plaats een GoPro 7 Black met top-beeldstabilisatie en qua beeld gaat er niks beters te vinden zijn.

Sound is dan wel een probleempje...

 

 

Wat je andere vragen betreft:

  • www.2dehands.be (voor tweedehands, duh :D ) of via Google naar Hollandse webshops zoeken (leveren meestal next business day, zoals ik vandaag op zaterdag m'n Feiyu gimbal geleverd kreeg die ik gisteren om 12u40 besteld heb)
  • memory cards: Samsung Evo (U3 class 10) scoren erg goed in GoPro's, kosten nu in 128GB uitvoering een 32 EUR in de MediaMarkt (haal je er meteen een stuk of 2-3, of 5 als je denkt in 4K te willen filmen :D  ... denk dat de GoPro's Hero 5/6/7 ook 256 GB versies slikken)
  • onderwatercase heb je niet nodig bij een GoPro Hero 5/6/7, die zijn van zichzelf waterdicht tot 10m ... de Sony en de Hero's 3 en 4 zijn niet waterdicht buiten hun waterdichte behuizing, dus binnenpakken als 't regent
  • stok met handvat ... om wat te doen? rijdend filmen? ik heb zelf zo'n goeie van SP (met een plaats om ook de GoPro remote in te stoppen) maar ik denk niet dat ik dat meeneem op motorreis...? toch niet om rijdend te filmen
  • GoPro naar smartphone werkt normaliter altijd, ofwel wireless connecten ofwel wired (GoPro fungeert dan gewoon als ext hd) en bestanden via file manager app of GoPro app naar phone trekken ...
    ... maar waarom is dat verplicht? vergis u niet: GoPro filmpjes zijn huuuuge (al redelijk in 1080 maar helemaal in 4K), denk dat je phone snel vol zal zitten)

Zoveel gedoe voor iets waar toch niemand ooit naar kijkt :ninja: 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ir_fuel zei:

Zoveel gedoe voor iets waar toch niemand ooit naar kijkt :ninja: 😛 

Ik herbekijk m'n eigen video's nog regelmatig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

BTW die Garmin Virb Ultra is wel een goed toestel. Heb net een tweede besteld.

Voor welke toepassing? Aan rollcage in Funcup?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Stok om te filmen is voor als we in de zee duiken.

Ik wil een time lapse maken vd reis.

Dus dagelijks 1 of 2 films 

Snelheid etc niet nodig.

SJ cam heb ik al. Chestmount ook. Gopro7 heeft super goede stabilisatie en timelaps functie.

 

Montage liefst op de motor met zuignap maar dan gaat de timelapse niet werken. Ik ben dus verplicht deze week nog een keer te proberen. Anders wordt het de chestmount.

 

Merci voor de uitleg

 

 

Sommigen gebruiken de stok om al rijdend te filmen of shots te nemen [emoji85] deze is daar wel een krak in [emoji39]

 

6b835f79e355af6e3ad54c131b283594.jpg&key=fa689b291c463e4e0e9bdeb90f0f4c013c45d23d560842a5727343b007817594

 

Zelf gebruik ik nu de Hero 5 met ofwel op de helm of chest mount ... ok om mee te filmen maar als ik de resultaten zie van GTA zijn opnames met zo’n windjammer ... moet ik daar precies toch eens in investeren lijkt me!

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Dit topic nog eens bovenhalen...

Aan het kijken voor een Gopro (zitten nu al aan 11) en wat goedkope actioncams voor op trackdays/races.

Iemand al ervaring met de nieuwe Gopro ?

Iemand ervaring met / suggesties voor goedkope action cams (genre max € 100) ?

Reden voor een goedkope ligt erin dat we het zouden gebruiken om (naast de systemen die in de auto zitten) wat opnames aan de piloten te laten zien of onderdelen tijdens de inzet mee te filmen, maar er van de andere kant niet bepaald voorzichtig mee omgegaan wordt / ze verdwijnen etc. Worden dus niet gebruikt voor social media ofzo dus kwaliteit moet "redelijk" zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Typisch de racerij weer he. We kopen auto's van honderdduizenden euro's, we jagen elk weekend voor 10.000 euro aan banden, 1000'en euro aan benzine en 1000'en euro's aan inschrijving er door, maar een GoPro van 500 euro die 3 jaar mee gaat daar moet dan op bespaard worden en willen we Chinese troep van 100 euro. :lolz:

 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon de camera kopen die de fabrikant van je data systeem heeft voorzien. MoTeC, AiM ....

Eerste reden: automatische data overlays

Tweede reden: dat ding werkt gewoon met zero setup. Ik weet wat een gedoe het is van de camera er iedere keer in te hangen en af te regelen, zeker te zijn dat de batterij opgeladen is (en dan nog, bij endurance van meer dan 1 uur gaat dat ding altijd uitvallen wegens plat), juist ingesteld staat, niet de buitenkant overbelicht tov de cockpit, op tijd op record drukken (zeker als je al 20 minuten op voorhand de grid op moet, en dan moet er nog iemand aan denken want de piloot kan het niet zelf). Het is al genoeg gedoe om op tijd de auto klaar te hebben. Alles wat je kan automatiseren moet je automatiseren.

Derde reden: gaat niet uitvallen als het in de cabine 45 graden is omdat de boel oververhit, wat je met een GoPro wel gaat hebben in een gesloten cockpit in de volle zomer (en zelfs niet in volle zomer ...).

Vierde reden: kost niks in vergelijking met de running costs van zo een auto over 3 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het 3 jaar zou houden geen probleem.

Voorbeeldje van gebruik. Gopro in de motorruimte geplakt om beweging stabi te zien. Gopro vastgezet met extra draad om hem niet na 1 ronde kwijt te zijn aangezien we niet wisten of de houder zou houden. Daarnaast niet zeker of hij de temp zou overleven (gelukkig wel dus). Reden omdat met een cheap prul eerst te testen.

Voorbeeld 2. Piloot wil zien welke bewegingen hij zelf maakt in de cockpit. Camera op piloot gericht. (1ste keer camera losgeschoten .. tegenwoordig borgen we alles met extra draad/tiewraps .. en verloren gegaan .. mooi die open proto's)

Redenen om dus wat goedkoop "prul" te hebben waarbij het minder erg is om verloren te gaan dan bij een € 500 Gopro

Voor zijn lijnen / collega's op track te zien hebben we Vbox (aan een veelvoud van € en dan werkt het nog niet altijd) etc in de wagens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, abtler said:

Als het 3 jaar zou houden geen probleem.

Voorbeeldje van gebruik. Gopro in de motorruimte geplakt om beweging stabi te zien. Gopro vastgezet met extra draad om hem niet na 1 ronde kwijt te zijn aangezien we niet wisten of de houder zou houden. Daarnaast niet zeker of hij de temp zou overleven (gelukkig wel dus). Reden omdat met een cheap prul eerst te testen.

Voorbeeld 2. Piloot wil zien welke bewegingen hij zelf maakt in de cockpit. Camera op piloot gericht. (1ste keer camera losgeschoten .. tegenwoordig borgen we alles met extra draad/tiewraps .. en verloren gegaan .. mooi die open proto's)

Waarom plak je die dingen dan ook 🙂 

Zoiets doe je met een RAM Mount. Ik gebruik geen GoPro plakhouders in een race-auto. zo een RAM mount komt echt niet los hoor. Geen zuignappen, geen klevers.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, ir_fuel zei:

Waarom plak je die dingen dan ook 🙂 

Zoiets doe je met een RAM Mount. Ik gebruik geen GoPro plakhouders in een race-auto. zo een RAM mount komt echt niet los hoor. Geen zuignappen, geen klevers.

 

Ik zal van het weekend eens een foto trekken van de locatie op bv de motor 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid