Ga naar inhoud

Welke oldtimer? Suggesties gevraagd


CMon

Aanbevolen berichten

De titel dekt de lading, ik ben op zoek naar enkele suggesties voor een leuke oldtimer. 

Situatie:

Mijn vader en ik zijn van plan om samen een oldtimer aan te schaffen. Auto zal gebruikt worden ter ontspanning, voor zondagse ritjes en voor oldtimerritten en -evenementen. 

Wat zoeken we?

Niet echt een voorkeur voor iets specifiek, cabrio is altijd leuk maar geen noodzaak. Het mag dus een cabrio, coupe, sedan, 2-zitter, ... zijn. Leeftijd maakt ook weinig uit; jaren 60, 70, 80, 90, het mag allemaal zolang het oldtimer is en we een klik met het model hebben.
Voorwaarde is wel dat het een auto zonder (veel) werk aan moet zijn, kopen en rijden dus. Het blijven oude auto's dus iets klein is er altijd maar we willen geen halve restauraties, las- of spuitwerken, motorrevisies ed. 

Wat mag het kosten?

We hebben een budget voorzien van 20.000 euro maar minder mag ook. Het budget kan eventueel opgetrokken worden tot 25.000 euro indien de auto echt de moeite is. 

 

Kortom, laat maar weten wat jullie zouden kopen met het budget en bovenstaande eisen. Ben eens benieuwd welke voorstellen ik in de verste verte niet aan gedacht heb.

Om een voorbeeld te geven, ikzelf had al gedacht aan een Mercedes R129 SL (bij voorkeur een 500). Die vind je voor het vooropgestelde budget en de hype voor het model begint stilletjes aan toe te nemen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer interessant topic want die vraag stel ik mij ook regelmatig. Je krijgt toch ergens het gevoel dat je geen jaren meer moet wachten om een dergelijke aankoop te doen wil je er nog volop van kunnen genieten. Budget komt ook overeen en het instappen en rijden is eigenlijk een absolute must. Ook al weet je dat een oldtimer onvoorspelbaar is inderdaad maar een goede basis is toch wel iets waard denk ik dan en het is ook geen barrel van een paar duizend euro tenslotte.  :D

Maar ik heb ook nog geen antwoord gevonden voorlopig, ga dit met plezier volgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om ‘oldtimer’ te rijden, moet je imo sub jaren ‘80 kijken en de realiteit is dat je vandaag de dag voor €20-25k helaas niet bijster veel leuk spul kunt vinden in die categorie, en al zeker niet in ‘zorgeloze’ conditie...

Britse roadsters genre MG B en Triumph Spitfire zal je wel vinden en jongere alternatieven zoals een E30 (325i Cab) lukt ook probleemloos, lijkt me.

If you’re into it, een Corvette C4 misschien, of een minder gewilde variant van de muscle Fords...?

En ja, een TVR S-series, uiteraard :biggrin:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een R107 past ook binnen het budget, dat is toch iets meer klassiekergevoel ten op zichte van de R129 die dan weer andere voordelen heeft, maar bon dat is goesting. Persoonlijk ben ik heel grote fan van een Alfa Romeo 105, helaas zit je dan al tussen een budget van de 30 tot 35k. Een Lancia Fulvia moet wel lukken voor dat geld maar een of andere reden doen ze mij (momenteel) nog niet zo veel als een Alfa Romeo 105. Voor de iets modernere modellen lijkt een Porsche 944 me wel wat of een Alfa Romeo GTV6. Heb onlangs kunnen meerijden met zo een GTV6 en die sound is echt magistraal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maserati biturbo Spyder inderdaad, leuk!

Heb ik ook nog naar gekeken, zeker vindbaar, maar mogelijks een lopende rekening om rijwaardig en betrouwbaar te houden :)

Een 968 cabrio vinden voor €20k is moeilijk, zeker als je een manuele wil van uiterlijk 1992 in mooie staat (geen US-import).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Ambi zei:

Een R107 moet ook lukken voor dat budget, dat is toch iets meer klassiekergevoel ten op zichte van de R129 die dan weer andere voordelen heeft maar bon dat is goesting. Persoonlijk ben ik heel grote fan van een Alfa Romeo 105, helaas zit je dan al tussen een budget van de 30 tot 35k. Een Lancia Fulvia moet wel lukken voor dat geld maar een of andere reden doen ze mij (momenteel) nog niet zo veel als een Alfa Romeo 105. Voor de iets modernere modellen lijkt een Porsche 944 me wel wat of een Alfa Romeo GTV6. Heb onlangs kunnen meerijden met zo een GTV6 en die sound is echt magistraal.

Fulvia is FWD natuurlijk, wel mooie karakterbakjes. Alfa GTV 2,5 V6 is idd ook een goeie! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, bt. zei:

Fulvia is FWD natuurlijk, wel mooie karakterbakjes. Alfa GTV 2,5 V6 is idd ook een goeie! 

Ja de combinatie FWD met toch wel kleine blokjes geeft me soms het gevoel dat zoiets wat saai is. Maar dat kan een vooroordeel zijn want helaas nog nooit zo een karretje kunnen ervaren. En als het dan nog de typische Lancia bouwkwaliteit heeft wordt het allemaal al wat minder interessant. Maar ze zijn zo mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, bt. zei:

Om ‘oldtimer’ te rijden, moet je imo sub jaren ‘80 kijken en de realiteit is dat je vandaag de dag voor €20-25k helaas niet bijster veel leuk spul kunt vinden in die categorie, en al zeker niet in ‘zorgeloze’ conditie...

Britse roadsters genre MG B en Triumph Spitfire zal je wel vinden en jongere alternatieven zoals een E30 (325i Cab) lukt ook probleemloos, lijkt me.

If you’re into it, een Corvette C4 misschien, of een minder gewilde variant van de muscle Fords...?

En ja, een TVR S-series, uiteraard :biggrin:

Het is soms ontnuchterend wat je vindt voor 20-25k. En idd al zeker als je ouder dan '80 kijkt. Het echte oldtimerrijden begint wat onbetaalbaar te worden. Ik heb dit weekend +- 250km gereden met een Alpine A110 Berlinette. Dat geeft echt een kick als je die auto onder de knie hebt maar helaas als je het prijskaartje daarvan ziet... 

Ik kan begrijpen dat je zegt dat het vanaf '80 minder oldtimergevoel geeft maar in de categorie vind je wel nog leuke auto's in ons budget. 

Een E30 vind ik een leuke auto maar de hype is aan mij voorbijgegaan, toch om er zoveel geld aan te geven. Ik kijk dan liever naar een E24.

Zo'n TVR vind ik schitterend voorstel maar ik heb alleen schrik voor stukken, garages met kennis om er aan te werken en betrouwbaarheid. Maar ben eens benieuwd om uw ervaring daaromtrent te horen.

8 uren geleden, Ambi zei:

Een R107 past ook binnen het budget, dat is toch iets meer klassiekergevoel ten op zichte van de R129 die dan weer andere voordelen heeft, maar bon dat is goesting. Persoonlijk ben ik heel grote fan van een Alfa Romeo 105, helaas zit je dan al tussen een budget van de 30 tot 35k. Een Lancia Fulvia moet wel lukken voor dat geld maar een of andere reden doen ze mij (momenteel) nog niet zo veel als een Alfa Romeo 105. Voor de iets modernere modellen lijkt een Porsche 944 me wel wat of een Alfa Romeo GTV6. Heb onlangs kunnen meerijden met zo een GTV6 en die sound is echt magistraal.

Een R107 ben ik ook aan het bekijken. Een GTV6 vind ik een leuk voorstel, had die wat over het hoofd gezien. Ga mij eens wat verdiepen in dat model.

Zo'n Alfa 105 zie ik ook zeer graag maar die zijn inderdaad flink buiten budget ondertussen. De enige binnen budget die ik regelmatig zie opduiken zijn GT Juniors. Vraag is natuurlijk in welke conditie. Misschien moet ik eens eentje gaan bekijken als ik de kans heb.

aangepast door CMon
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, msxx zei:

- 500SL

- 944 of een jonge 968

- 300ZX

- Maserati van eind '80/begin 90

- A610

- Sierra Cosworth

Leuke voorstellen!

500SL staat al op de shortlist.

Een 968 spreekt ook aan maar gaat op het randje van het budget zitten.

De A610 heb ik nog niet aan gedacht maar mijn baas gaat het wel leuk vinden dat er eindelijk iets van Renault op de oprit staat 😁

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, CMon zei:

Leuke voorstellen!

500SL staat al op de shortlist.

Een 968 spreekt ook aan maar gaat op het randje van het budget zitten.

De A610 heb ik nog niet aan gedacht maar mijn baas gaat het wel leuk vinden dat er eindelijk iets van Renault op de oprit staat 😁

Altijd een zwak gehad voor Alpine :) 

 

Vooral voor de Le Mans versie :)

 

renault_alpine_gta_v6_turbo_le_mans_3.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, CMon said:

Leuke voorstellen!

500SL staat al op de shortlist.

Een 968 spreekt ook aan maar gaat op het randje van het budget zitten.

De A610 heb ik nog niet aan gedacht maar mijn baas gaat het wel leuk vinden dat er eindelijk iets van Renault op de oprit staat 😁

Zo'n Alpine hebben wij ook gehad, is leuk maar niet bijster betrouwbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die A610 vind ik ook een schitterend idee.

Ik volg ook Benoit zijn opmerking dat je pre 80 moet gaan om echt oldtimer gevoel te hebben... 

E30 is voor mij geen oldtimer eerlijk gezegd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid