Ga naar inhoud

Hulp bij zoektocht naar normale auto


Alexis

Aanbevolen berichten

Situatieschets: de mama rijdt momenteel Astra H 1.7 break CDTI, zes bak manueel. 
Ze heeft echter artrose in haar duim en enkele essentiële zaken worden steeds moeilijker / pijnlijker: schakelen, sleutel omdraaien om auto te starten, handrem aantrekken. 

Dat icm feit dat de Astra vanaf begin volgend jaar niet meer binnen mag in centrum Gent (tenzij tegen betaling van €350 / jaar) is ze aan het uitkijken naar een vervanger. 
Gezien de artrose zou ze naast een automaat ook graag een elektrische handrem en keyless go hebben. 
Ze wil graag Waze op de boordcomputer kunnen bedienen en gebruiken, dan heb je vermoedelijk sowieso Apple Carplay of toch integratie voor nodig? 

Ze maakte alvast een lijstje 

MUST HAVE
- Automatische versnellingsbak met mogelijkheid tot zelf schakelen (afdalingen!)
- Elektrische handrem
- Keyless go
- HAC (hillstart) (= lijkt me echter vrij standaard voor meeste recente ketels met automaat/elektrische handrem?)
- Parkeersensoren voor en achter
- Stoel: goede ruggesteun + elektrisch verstelbaar
- Waze, telefoon etc op boordcomputer zichtbaar (Apple Carplay?)
- Geen of zo laag mogelijke kofferdrempel (= inladen boodschappen zo makkelijk mogelijk)
- Trekhaak (zou dienen om rek voor elektrische fietsen op te plaatsen)

NICE TO HAVE
- Vlakke laadvloer bij neerklappen achterste zetelrij
- Achteruitrijcamera
- Midden-armsteun 

TWIJFEL
- Benzine of diesel (ze doet +- 15.000km per jaar). Hybride is ook een optie, maar kan niet icm trekhaak geloof ik? 
- Hatchback of break

 

Ik ben zelf niet zo thuis in recente auto's, en al zeker niet in recente 'normale' auto's. 
Binnenkort heeft ze een testrit met een Ford Focus (geen idee welke motorisatie).


Ik had zelf ook de Hyundai i30 aangeraden, lijkt me een degelijke auto met goede gerobotiseerde bak voor OK budget. Op roadtrip in Canada een Tucson naft automaat gereden en dat was dik OK.
Een i30 1.4 benzine met automaat en 'twist techno pack' (apple carplay, pdc, camera, etc etc) en +-15k km's komt op een 20k. Met nog 3 à 4 jaar garantie. Voorbeeldje.
Kan ook 3,5K goedkoper voor eentje van een jaar ouder, wel Twist pack, geen Techno (kleiner scherm, geen carplay). Hierzo. Wel bij een marchand, geen dealer. 


Nieuwe Toyota Corolla vind ik wel knap maar nog duur wegens net gelanceerd. Laatste generatie Auris (al dan niet hybride) is misschien ook een optie? Wel altijd met die voze CVT bak.. 
Hybride van 2017 met 20k km's heb je voor 18,5k..  Infotainment trekt wel op de ballen vind ik. Rijdt ook écht niet leuk. Misschien wel wat zuiniger gezien hybride? Maar vergis ik me nu of kan daar geen trekhaak op? Zie ook dat die geen elektrische handrem hebben.. 

VW Golf blijft qua hatchback natuurlijk de referentie..
Eentje die ongeveer even oud met ook ongeveer 20k km's en 1.4TSI heb je ook voor ongeveer 20K
Een iets oudere (2015) Golf VII met DSG en 1.4TSI heb je voor +-16K. Deze is wel leuk uitgerust, maar geen Apple Carplay denk ik? 
Zijn de kettingproblemen bij deze generatie TSI's eigenlijk opgelost? 
Golf Sportsvan zie ik haar ook nog rijden, de hogere zit kan ze wel appreciëren. Mooi uitgeruste 1.6TDI van 2016 met 17k km's voor kleine 18K.. 

Kia Cee'd ook vluchtig eens bekeken. Maar staan er maar een handvol jonge met automaat te koop, allen duurder dan de Hyundais. Voorbeeldje. Afwerking ziet er ook stukje minder kwalitatief uit dan pakweg die Hyundai. Wel 7 jaar garantie... 

Ford Focus zou goed moeten rijden, maar vind dat er toch vrij gedateerd uitzien. Als je naar jonge tweedehands kijkt binnen die prijscategorie ook steevast de 1.0 ecoboost 3-cilinder. Naar het schijnt een capabel blok, maar dan toch liever iets meer longinhoud en 4 cilinders.. Of is dat onbemind wegens onbekend? 17k voor eentje met 20k km's, 21k voor een nieuwe van 5/2018.

Denk dat ze de Franse merken best aangenaam rijden zal vinden (comfortabel..), maar vertrouw die Franse auto's toch niet zozeer. Als je kan kiezen tussen Duitse degelijkheid of Koreaans enthousiasme met 4 jaar garantie vs Franse kwaliteit met 1 à 2 jaar garantie max.

 

Welke goeie auto's zie ik over het hoofd? Er zijn er ongetwijfeld nog wel wat die ik nog niet bekeken heb. 
1-reeks valt uit de boot wegens te duur als je die opties wil + kleiner vanbinnen. 
B-klasse nog niet bekeken maar vrees ook minder waar voor je geld. 

Had de indruk dat Skoda en Seat niet per se interessanter was dan gewoon bij VW (golfjes) blijven? 

Alvast bedankt voor jullie input!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Civic.

 

Trekhaak voor fietsenrek kan wel met hybride.

 

 

 

 

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Alexis said:

Situatieschets: de mama rijdt momenteel Astra H 1.7 break CDTI, zes bak manueel. 
Ze heeft echter artrose in haar duim en enkele essentiële zaken worden steeds moeilijker / pijnlijker: schakelen, sleutel omdraaien om auto te starten, handrem aantrekken. 

Dat icm feit dat de Astra vanaf begin volgend jaar niet meer binnen mag in centrum Gent (tenzij tegen betaling van €350 / jaar) is ze aan het uitkijken naar een vervanger. 
Gezien de artrose zou ze naast een automaat ook graag een elektrische handrem en keyless go hebben. 
Ze wil graag Waze op de boordcomputer kunnen bedienen en gebruiken, dan heb je vermoedelijk sowieso Apple Carplay of toch integratie voor nodig? 

Ze maakte alvast een lijstje 

MUST HAVE
- Automatische versnellingsbak met mogelijkheid tot zelf schakelen (afdalingen!)
- Elektrische handrem
- Keyless go
- HAC (hillstart) (= lijkt me echter vrij standaard voor meeste recente ketels met automaat/elektrische handrem?)
- Parkeersensoren voor en achter
- Stoel: goede ruggesteun + elektrisch verstelbaar
- Waze, telefoon etc op boordcomputer zichtbaar (Apple Carplay?)
- Geen of zo laag mogelijke kofferdrempel (= inladen boodschappen zo makkelijk mogelijk)
- Trekhaak (zou dienen om rek voor elektrische fietsen op te plaatsen)

NICE TO HAVE
- Vlakke laadvloer bij neerklappen achterste zetelrij
- Achteruitrijcamera
- Midden-armsteun 

TWIJFEL
- Benzine of diesel (ze doet +- 15.000km per jaar). Hybride is ook een optie, maar kan niet icm trekhaak geloof ik? 
- Hatchback of break

 

Ik ben zelf niet zo thuis in recente auto's, en al zeker niet in recente 'normale' auto's. 
Binnenkort heeft ze een testrit met een Ford Focus (geen idee welke motorisatie).


Ik had zelf ook de Hyundai i30 aangeraden, lijkt me een degelijke auto met goede gerobotiseerde bak voor OK budget. Op roadtrip in Canada een Tucson naft automaat gereden en dat was dik OK.
Een i30 1.4 benzine met automaat en 'twist techno pack' (apple carplay, pdc, camera, etc etc) en +-15k km's komt op een 20k. Met nog 3 à 4 jaar garantie. Voorbeeldje.
Kan ook 3,5K goedkoper voor eentje van een jaar ouder, wel Twist pack, geen Techno (kleiner scherm, geen carplay). Hierzo. Wel bij een marchand, geen dealer. 


Nieuwe Toyota Corolla vind ik wel knap maar nog duur wegens net gelanceerd. Laatste generatie Auris (al dan niet hybride) is misschien ook een optie? Wel altijd met die voze CVT bak.. 
Hybride van 2017 met 20k km's heb je voor 18,5k..  Infotainment trekt wel op de ballen vind ik. Rijdt ook écht niet leuk. Misschien wel wat zuiniger gezien hybride? Maar vergis ik me nu of kan daar geen trekhaak op? Zie ook dat die geen elektrische handrem hebben.. 

VW Golf blijft qua hatchback natuurlijk de referentie..
Eentje die ongeveer even oud met ook ongeveer 20k km's en 1.4TSI heb je ook voor ongeveer 20K
Een iets oudere (2015) Golf VII met DSG en 1.4TSI heb je voor +-16K. Deze is wel leuk uitgerust, maar geen Apple Carplay denk ik? 
Zijn de kettingproblemen bij deze generatie TSI's eigenlijk opgelost? 
Golf Sportsvan zie ik haar ook nog rijden, de hogere zit kan ze wel appreciëren. Mooi uitgeruste 1.6TDI van 2016 met 17k km's voor kleine 18K.. 

Kia Cee'd ook vluchtig eens bekeken. Maar staan er maar een handvol jonge met automaat te koop, allen duurder dan de Hyundais. Voorbeeldje. Afwerking ziet er ook stukje minder kwalitatief uit dan pakweg die Hyundai. Wel 7 jaar garantie... 

Ford Focus zou goed moeten rijden, maar vind dat er toch vrij gedateerd uitzien. Als je naar jonge tweedehands kijkt binnen die prijscategorie ook steevast de 1.0 ecoboost 3-cilinder. Naar het schijnt een capabel blok, maar dan toch liever iets meer longinhoud en 4 cilinders.. Of is dat onbemind wegens onbekend? 17k voor eentje met 20k km's, 21k voor een nieuwe van 5/2018.

Denk dat ze de Franse merken best aangenaam rijden zal vinden (comfortabel..), maar vertrouw die Franse auto's toch niet zozeer. Als je kan kiezen tussen Duitse degelijkheid of Koreaans enthousiasme met 4 jaar garantie vs Franse kwaliteit met 1 à 2 jaar garantie max.

 

Welke goeie auto's zie ik over het hoofd? Er zijn er ongetwijfeld nog wel wat die ik nog niet bekeken heb. 
1-reeks valt uit de boot wegens te duur als je die opties wil + kleiner vanbinnen. 
B-klasse nog niet bekeken maar vrees ook minder waar voor je geld. 

Had de indruk dat Skoda en Seat niet per se interessanter was dan gewoon bij VW (golfjes) blijven? 

Alvast bedankt voor jullie input!

Nieuwe Ibiza of Seat Leon, voldoen perfect aan de eisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Niko80 zei:

die vrouw is een deftige auto

Euh. Sommige (deftige) vrouwen zijn als (deftige) auto's, maar ze gelijk stellen gaat wel heel ver. :D 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou precies niet meer voor een diesel gaan met die kilometers. Verder ben ik wel wat biased maar heb zelf tijdje gereden met zo’n Ceed 1.4T automaat en dat vond ik écht goed rijden. Alleen weinig rijbereik met sportievere rijstijl :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Niko80 said:

Een Mazda 3 of CX3 passen ook perfect in het plaatje. @Mazdastruction allé verkoop die vrouw is een deftige auto.

Mazda 3 kost pakje meer voor zelfde leeftijd en kilometers heb ik de indruk, zit je al snel +20k. 
Gezien ze eigenlijk haar gading al gevonden heeft binnen die prijsklasse denk ik dat budget dan ook max 20k zal zijn. 

Vallen die automaten bij Mazda wat mee, gepaard aan naftje? 

1 hour ago, gl3nn said:

Zou precies niet meer voor een diesel gaan met die kilometers. Verder ben ik wel wat biased maar heb zelf tijdje gereden met zo’n Ceed 1.4T automaat en dat vond ik écht goed rijden. Alleen weinig rijbereik met sportievere rijstijl :D 

Staat ook in lijstje hierboven, maar kost best wel een duit meer dan die Hyundais op het eerste zicht.. 

2 hours ago, josenjef said:

Civic.

Trekhaak voor fietsenrek kan wel met hybride.

Honda kennende hebben ze hun huiswerk wel gemaakt bij ontwikkelen van deze 1-liter. 
Maar gezien ze op zoek is naar een hatchback vind ik het model zelf niet echt goed passen.. Voorbeeldje

2 hours ago, Lotuzzz said:

308 bijvoorbeeld. 

Dan kom je al gauw bij de 1.2 naft uit. Rijdt leuk, maar heb recent een maat zijn 308SW met dat blok moeten helpen verkopen na eindeloze miserie met noodloop en zelfvervuiling. Daar loop ik dus mooi in een boogje om heen :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze i30 wordt particulier verkocht, maar garantie is overdraagbaar, dus nog 3 jaar garantie. 
Is de 'luxury launch' edition, met een vrachtlading aan opties: panodak, lane assist, verwarmd stuur, verwarmde zetels, achteruitrijcamera, pdc, apple carplay, ... 

Lijkt me nog wat pricy, maar gezien particulier wel bespreekbaar vermoedelijk. 

https://www.2dehands.be/a/auto-s/hyundai/m1430393321-hyundai-i30-luxury-launch.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minutes ago, Alexis said:

Mazda 3 kost pakje meer voor zelfde leeftijd en kilometers heb ik de indruk, zit je al snel +20k. 
Gezien ze eigenlijk haar gading al gevonden heeft binnen die prijsklasse denk ik dat budget dan ook max 20k zal zijn. 

Vallen die automaten bij Mazda wat mee, gepaard aan naftje? 

Staat ook in lijstje hierboven, maar kost best wel een duit meer dan die Hyundais op het eerste zicht.. 

Honda kennende hebben ze hun huiswerk wel gemaakt bij ontwikkelen van deze 1-liter. 
Maar gezien ze op zoek is naar een hatchback vind ik het model zelf niet echt goed passen.. Voorbeeldje

Dan kom je al gauw bij de 1.2 naft uit. Rijdt leuk, maar heb recent een maat zijn 308SW met dat blok moeten helpen verkopen na eindeloze miserie met noodloop en zelfvervuiling. Daar loop ik dus mooi in een boogje om heen :) 

Vriendin van ons heeft een CX3 automaat (van bij Mazdastruction) en die is daar zeer tevreden over. Heb er zelf ook al mee gereden (met de cx3 voor alle duidelijkheid) en dat bolt voortreffelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Golf die je post heeft geen elektrisch verstelbare zetels. Degene die dat wel hebben zijn overigens dun gezaaid, de goedkoopste in Duitsland zit op 23500 euro...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gl3nn said:

Wel checken dat die op tijd onderhoud heeft gehad natuurlijk ivm fabrieksgarantie. 

Right! Inderdaad een belangrijke. Weet je of je bij weinig rijden ook jaarlijks op onderhoud moet gaan om aan de voorwaarden voor garantie te voldoen? 
Die i30 bvb is van 2017 maar heeft maar 18.000km.. 

20 minutes ago, JanC said:

Die Golf die je post heeft geen elektrisch verstelbare zetels. Degene die dat wel hebben zijn overigens dun gezaaid, de goedkoopste in Duitsland zit op 23500 euro...

Good point, zover had ik nog niet gekeken.. Da's wel het voordeel aan de meeste niet-Duitse merken, die werken met packs. Hoef je niet telkens de volledige optielijst af te gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Alexis zei:

Right! Inderdaad een belangrijke. Weet je of je bij weinig rijden ook jaarlijks op onderhoud moet gaan om aan de voorwaarden voor garantie te voldoen? 
Die i30 bvb is van 2017 maar heeft maar 18.000km..

Zal zelfde als bij Kia zijn vermoed ik. 15.000 km OF 12 maanden, wat het eerst bereikt wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een lage tildrempel wilt kan je best voor een break gaan, die hebben zo goed als altijd een lagere tildrempel dan hun 5-deurs variant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Alexis said:

Deze i30 wordt particulier verkocht, maar garantie is overdraagbaar, dus nog 3 jaar garantie. 
Is de 'luxury launch' edition, met een vrachtlading aan opties: panodak, lane assist, verwarmd stuur, verwarmde zetels, achteruitrijcamera, pdc, apple carplay, ... 

Lijkt me nog wat pricy, maar gezien particulier wel bespreekbaar vermoedelijk. 

https://www.2dehands.be/a/auto-s/hyundai/m1430393321-hyundai-i30-luxury-launch.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Ik vind dat zoveel geld voor een auto van straks 3 jaar oud. Zotte bedragen. 

Dat zal wel de prijs zijn maar ik schat zoiets rond de 14-15k.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Timo zei:

Ik vind dat zoveel geld voor een auto van straks 3 jaar oud. Zotte bedragen. 

Dat zal wel de prijs zijn maar ik schat zoiets rond de 14-15k.

Idem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Tiep said:

"Normale auto". Da's hier wel AM hé 😛 

I know, altijd een risico om hier om dergelijke raad te vragen :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eens bij de Hyundai dealer kijken. De verkoop loopt helemaal niet zo lekker, en ze geven dikke kortingen.

Anders wachten tot de opendeurdagen van september (14 tot 21) dacht dat er dan tot 30% korting op een nieuwe Hyundai i30 te krijgen was (geen stockmodellen)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de week nog met mijn moeder haar Yaris gereden die ook cvt heeft , echt om gek te worden, toch met mijn rijstijl, gaat echt niet vooruit al gaat hij serieus in toeren, voor een "oud" moedertje valt dat waarschijnlijk niet op als je nooit boven 50kmu komt 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/7/2019 om 10:25, Alexis zei:

 

MUST HAVE
- Automatische versnellingsbak met mogelijkheid tot zelf schakelen (afdalingen!)
- Elektrische handrem
- Keyless go
- HAC (hillstart) (= lijkt me echter vrij standaard voor meeste recente ketels met automaat/elektrische handrem?)
- Parkeersensoren voor en achter
- Stoel: goede ruggesteun + elektrisch verstelbaar
- Waze, telefoon etc op boordcomputer zichtbaar (Apple Carplay?)
- Geen of zo laag mogelijke kofferdrempel (= inladen boodschappen zo makkelijk mogelijk)
- Trekhaak (zou dienen om rek voor elektrische fietsen op te plaatsen)

NICE TO HAVE
- Vlakke laadvloer bij neerklappen achterste zetelrij
- Achteruitrijcamera
- Midden-armsteun 

TWIJFEL
- Benzine of diesel (ze doet +- 15.000km per jaar). Hybride is ook een optie, maar kan niet icm trekhaak geloof ik? 
- Hatchback of break

Toyota Tundra!

MUST HAVE:

- Sowieso een auomaat, met plus en min dus ze kan nog sportief rijden ook.

- Geen electriche handrem, maar ook gewoon geen handrem. Voetrem zoals bij Mercedes en als je het ding altijd in P achter laat heb je daar eigenlijk nooit behoefte aan ook. 

- Remote start zelfs! 

- Hillstart heb je enkel nodig op een flut automaat, dus hier ook geen probleem, rem lossen en gaan!

- Standaard parkeersensoren, camera achteraan is bij de huidige ook al standaard dacht ik.

- Zou de 1794 editie nemen, heb je sowieso electrische zetels vooraan. 

- Entune 3.0 is standaard vanaf 2019 en compatible met apple car play, de "oudere" modellen kan je wel retrofitten. 

- Geen kofferdrempel, wel mogelijks hoger dan ééntje met. 

- Standaard met trekhaak uiteraard, 3500kg in BE zonder problemen, en je kan die velo's ook gewoon in de koffer gooien. 

NICE TO HAVE

- Zetels kan je plat leggen, niet hetzelfde effect als een break, maar dat heb je al standaard in de laadbak. 

- Camera zit er op, zeker als je de 1794 versie neemt.

- Armsteun in de zetel, zowel L als R en een middenconsole waar je je kat in kwijt kan spelen, die dicht ook als steun kan gebruikt worden. 

TWIJFEL

- Gewoon de 5,7l nemen. Sowieso benzine, in diesel komen ze niet. 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid