Ga naar inhoud

Ethanol en Kleppen


Le Capri Mauve

Aanbevolen berichten

Bij het laatste onderhoud heeft de garagist een of ander reinigingsproduct bij de benzine gedaan want zeit em, die bioethanol die nu overal bijzit slaat aan(koolstofverbindingen) en dat moet nu en dan verwijderd worden. Dat is de eerste keer dat ze dat doen. Wat is daar van aan? Ik gebruik alleen 'super'  , wat nu E5 is(max 5% ethanol).

Hebben alle motoren dat? Of misschien alleen oudere die op normale benzine rijden? Of sommige motoren met een probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat VAG tfsi motoren daar ook last van hebben. Vermogensverlies en hoog verbruik. Zou iets te maken hebben met de hoge druk waarmee de benzine wordt ingespoten, dat zorgt ervoor dat de inlaat minder "nat" is dan bij lagere inspuitdruk en bijgevolg er meer vuil blijft zitten. Dat kan gereinigd worden met producten maar worst case moet de cilinderkop er af en de kleppen etc manueel gepoetst worden. Met de producten zelf heb ik geen ervaring.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij direct ingespoten motoren passeert de brandstof niet langs de inlaatkleppen. Alle rommel die terug in de inlaat gedumpt wordt (carterventilatie ed) slaat dan aan op de inlaatkleppen. Normaal wordt dat deels door de ingespoten brandstof weer afgevoerd maar bij een DI dus niet. Een product in de tank doen helpt dus ook niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/27/2020 at 7:31 PM, Le Capri Mauve said:

Bij het laatste onderhoud heeft de garagist een of ander reinigingsproduct bij de benzine gedaan want zeit em, die bioethanol die nu overal bijzit slaat aan(koolstofverbindingen) en dat moet nu en dan verwijderd worden. Dat is de eerste keer dat ze dat doen. Wat is daar van aan? Ik gebruik alleen 'super'  , wat nu E5 is(max 5% ethanol).

Hebben alle motoren dat? Of misschien alleen oudere die op normale benzine rijden? Of sommige motoren met een probleem?

ethanol is enkel een probleem als het lang in je tank blijft staan, wij hebben al algenvorming gezien in benzinepompen en (metalen)tanks. Bij direct ingespoten benzine is het inderdaad geen slecht idee om bij elk onderhoud een injector cleaner in de tank te gieten, en dat doet vooral wat je denkt: de injectoren reinigen maar dat heeft niet met ethanol te zien, alles met de aard van DI motoren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedacht dat mijn garagist wel eens onnodige veralgeminingen kon doen op basis van anekdotisch materiaal maar als dat echt een constante zorg is bij directe injectie dan vind ik dat wel straf. Nu, de GT86 combineert twee soorten injectie : directe injectie en 'port injection' in het stuk voor de inlaatkleppen, en dat tweede zou helpen de zaak proper te houden. 

Maw de kans dat extra reiniging nodig is kleiner dan bij andere motoren.

 

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid