Ga naar inhoud

Mercedes-Benz B-klasse


SilverArrow

Aanbevolen berichten

Mercedes Benz B-klasse onthuld 24-08-2011 08:14

Mercedes_B-klasse_2012_03.jpg

Hier ziet u de eerste officiële foto's van de nieuwe Mercedes-Benz B-klasse. De tweede generatie oogt een stuk eleganter dan zijn voorganger dankzij rondere lijnen in de stijl van de CLS. Dat maakt het 4,36 meter lange en 1,79 meter brede model direct herkenbaar als een product uit Stuttgart. En hij doet zijn belangrijkste concurrent, de Volkswagen Touran, er ineens banaal en verouderd uit zien. De Cw-waarde van de nieuwe B-klasse bedraagt 0,26 en met het optionele Eco Technology pakket slechts 0,24. Dat is ongekend laag voor een MPV-achtig model. In vergelijking met zijn voorganger is de Mercedes 9 centimeter langer geworden en 1 centimeter breder. De hoogte nam met 5 centimeter af tot 1,56 meter.

.

.

Ook het dashboard ademt sportiviteit uit, niet in de laatste plaats vanwege ventilatieroosters à la de SLS. Voor de afwerking van het interieur kan gekozen worden uit chroom en hout. Het 15 of 17-inch grote beeldscherm in de middenconsole doet aan een Apple iPad denken en zowel de bestuurder als de voorpassagier kunnen daar verschillende soorten informatie oproepen, al dan niet via internet. Vanzelfsprekend ontbreken allerlei rij assistent systemen niet. Zo kan de B-klasse worden uitgerust met adaptieve cruisecontrole, een vermoeidheid sensor en/of een noodrem assistent die ingrijpt zodra er een kop/staart aanrijding dreigt. Dit stukje techniek, Collision Prevention Assist genaamd, werkt tot een snelheid van 30 km/u. Andere beschikbare veiligheid systemen zijn Speed Limit Assist, Distronic Plus met Brake Assist en Pre-Safe. Op de duurdere versies zullen verwarmbare, met leder beklede stoelen standaard zijn. Optioneel is het Easy Vario Plus systeem, waarmee het interieur eenvoudig in verschillende configuraties om te bouwen valt. Zo is de achterbank over een lengte van 14 centimeter te verschuiven en is de passagierstoel omklapbaar. Wat betreft laadruimte is er sowieso geen klagen, want de kofferbak is met 488 liter in standaardopstelling bovengemiddeld groot. En verschuiven van de achterbank levert maar liefst 666 liter op.

.

.

De ingenieurs van Mercedes-Benz hebben zich ingespannen om van de nieuwe B-klasse een meer verfijnd rijdende, comfortabelere auto te maken. Hiervoor werd het zwaartepunt met 3 centimeter verlaagd. De bestuurder en de eventuele passagiers zitten maar liefst 86 millimeter lager. Multi-link achterwiel ophanging moet enerzijds zorgen voor een betere wegligging en anderzijds het veercomfort verhogen. Ook de stuurbekrachtiging en de werking van het ESP systeem werden herzien. Wie nog meer dynamiek wil, kan opteren voor het sportpakket met 2 centimeter verlaagde grondspeling, sportdempers en een directer werkende Direct-Steer besturing.

.

.

Volgens Mercedes-Benz is de nieuwe B-klasse in dieseluitvoering net zo zuinig als de Volkswagen Golf BlueMotion. Er kan hierbij worden gekozen uit de 109 pk sterke 180 CDI en de 200 CDI met 136 pk. Beide beschikken over een 1,8 liter motor en zullen dus minder dan 100 gram CO2 per km uitstoten. In een later stadium komen sterkere dieselversies, waaronder de 220 CDI met 170 pk uit 2.143 cc inhoud en de 250 CDI die uit hetzelfde blok een vermogen van 204 pk biedt. Het benzinesegment zal worden bediend met een totaal nieuwe 1,6 liter turbomotor van 122 of 156 pk. Qua transmissie zal er gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak en een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Bovendien wordt de B-klasse op termijn leverbaar met vierwielaandrijving.

.

.

Onder het passagiercompartiment bevindt zich in de sandwichbodem een zogeheten Energy Space ruimte. Die is bestemd voor accu's van toekomstige brandstofcel, elektrische of hybride uitvoeringen. Die komen medio 2014 op de markt. Op basis van de nieuwe B-klasse zullen een aantal andere modellen worden ontwikkeld, waaronder een 4-deurs coupé (CLB) en een cross-over annex SUV (BLK). De nieuwe B-klasse beleeft zijn debuut op de IAA van Frankfurt (komende maand) en arriveert in november bij de dealers. De prijzen zullen bij circa 25.000 euro gaan beginnen.

Bron: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=19773&n=0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel jammer dat ze de luchtroostertjes van de SLS hier hebben ingestoken. In een SLK of SL zou ik nog ja zeggen maar toch niet in zoiets dan :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets zou ik nog durven kopen se! (gesteld dat ik daar het geld voor zou hebben. :D )

Awel ik ook, al zal ik voor dat geld wrs ook een Zafira Tourer kunnen kopen en dan is de keuze schnell gemaakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het logische vervolg van de vorige generatie B-klasse vind ik. Die vond ik ook mooier als de Picasso/Scenic/Touran/...

Qua uitstraling een kleine R-klasse, zeker als 'm zo is uitgerust als op de persfoto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Awel ik ook, al zal ik voor dat geld wrs ook een Zafira Tourer kunnen kopen en dan is de keuze schnell gemaakt!

Met alle respect, maar ik rij bijna dagelijks met een B-klasse, en minstens 1 keer per maand met een Zafira.

Gesteld dat de B-klasse niet 1/3 duurder zou zijn, zou je wel gek zijn om een zafira te kopen...

B-klasse is een slechte Mercedes, absoluut. Maar een Zafira is gewoon een slechte auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, maar ik rij bijna dagelijks met een B-klasse, en minstens 1 keer per maand met een Zafira.

Gesteld dat de B-klasse niet 1/3 duurder zou zijn, zou je wel gek zijn om een zafira te kopen...

B-klasse is een slechte Mercedes, absoluut. Maar een Zafira is gewoon een slechte auto

Als je een B zou vergelijken met bvb een recentere versie van mijn pug, hoe verhouden die zich dan tov elkaar?

Heb het altijd wel een mooie auto gevonden en is niet echt een monovolume puur van uiterlijk. Als de Pug de geest geeft wordt zoiets dus wel overwogen, maar een recentere 307SW ook en andere breaks, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een B zou vergelijken met bvb een recentere versie van mijn pug, hoe verhouden die zich dan tov elkaar?

Heb het altijd wel een mooie auto gevonden en is niet echt een monovolume puur van uiterlijk. Als de Pug de geest geeft wordt zoiets dus wel overwogen, maar een recentere 307SW ook en andere breaks, ...

Met die dingen heb ik nog niet gereden, dus kan niet echt vergelijken.

Maar in zijn klasse is in mijn ogen de B echt het beste wat ik al gereden heb.

Zafira, Scenic, Golf +

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, maar ik rij bijna dagelijks met een B-klasse, en minstens 1 keer per maand met een Zafira.

Gesteld dat de B-klasse niet 1/3 duurder zou zijn, zou je wel gek zijn om een zafira te kopen...

B-klasse is een slechte Mercedes, absoluut. Maar een Zafira is gewoon een slechte auto

Ik heb het over een Zafira Tourer! Dat kun jij nog niet weten... EN heb ook ervaring met de huidige B en Za4a, Opel is wat dweilachtig, maar die B is dat eveneens!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die dingen heb ik nog niet gereden, dus kan niet echt vergelijken.

Maar in zijn klasse is in mijn ogen de B echt het beste wat ik al gereden heb.

Zafira, Scenic, Golf +

Idd, B-klasse rijdt echt nog wel ok. Maar pak niet de B150. Die is nog trager dan een A140. Komt echt serieus te kort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, B-klasse rijdt echt nog wel ok. Maar pak niet de B150. Die is nog trager dan een A140. Komt echt serieus te kort.

I know :lol:

B 200 Turbo daarentegen :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Hier op't werk heeft iemand een B-klasse gekocht. Avantgarde met xenons en vooraan perfo schijven. Wat kan dat zijn? 200cdi zei al iemand, maar mischien ook naft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid