Jump to content
Bram-walraet

Hoe snel mag mijn oldtimer gaan

Recommended Posts

Bram-walraet    0
Bram-walraet

ik heb een vraagje !

Ik heb onlangs een 2dehands a klasse oldtimer gekocht. Het gaat hier over een Peugeot vogue uit het jaar 1988. Hij gaat rond de 45 kmp dit is ook de snelheid waar mee hij gebouwd werd. maar volgens mijn klasse zou ik er maar 25 mogen mee rijdt wat moet ik doen?      Ook is dit model zonder begrenzing ontworpen. 

alvast bedankt 

Bram Walraet 

Edited by Bram-walraet

Tjeu    2,866
Tjeu

Gezien hij van na '73 is moet je ervoor zorgen dat hij niet sneller kan dan 25 km/h. 

Deze werden vroeger afgeleverd met een ring in de uitlaat, zodat het vermogen beperkt werd. Andere modellen werden voorzien van een ring in de vario, zodat deze beperkt was in verstelbereik en de maximale snelheid op die wijze beperkt werd. 

Maar zo blijven rijden is niet wettelijk. Is natuurlijk een eigen keuze om in regel te zijn of niet. 

Een vogue is trouwens tot een heel eind in de jaren 90 nog nieuw geleverd, als het zelf niet tot na 2000 was. Die restrictiekitjes ga je zeker nog nieuw kunnen vinden bij de plaatselijke dealer. 

• Like 2

Bram-walraet    0
Bram-walraet

Dan zal ik gewoon wat aanpassingen moeten doen aan mijn uitlaat. Ik heb die vario ring wel niet meer de vorige eigenaren zullen die er uit hebben gehaald 

maar bedankt om me te informeren 

Bram-walraet    0
Bram-walraet

Je zij ook omdat hij na het jaar 73 was. Geld dit voor het bouwjaar of het jaar dat ze in productie zijn gegaan?

Tjeu    2,866
Tjeu

Werkelijke bouwjaar. Brommers van voor 1973 mogen onbegrensd rondrijden, maar je mag er niet sneller mee rijden dan de toegelaten snelheid volgens de klasse. 

Evenwel is dit een stukje regelgeving die niet meer gekend is en waar je in de praktijk wel nog wat miserie mee kan hebben. Maar sowieso niet van toepassing in uw situatie. 

Krikkie    4,168
Krikkie

Mijn vrouw heeft lang geleden ook een Vogue gehad, zat een ring in de uitlaat, ging rond de 60kmu zonder, met ring reed hij 35kmu.

Bij mijn weten heeft die geen vario en is het met een ketting???

Tjeu    2,866
Tjeu
21 minuten geleden, Krikkie zei:

Mijn vrouw heeft lang geleden ook een Vogue gehad, zat een ring in de uitlaat, ging rond de 60kmu zonder, met ring reed hij 35kmu.

Bij mijn weten heeft die geen vario en is het met een ketting???

Geen idee. Bij die ketting dingen zit er wel vaak een mini vario tussen de krukas en het voorste tandwiel. Anders zou je een rechtstreekse overbrenging hebben en ook geen koppeling. Tenzij daar enkel een centrifugaalkoppeling tussen zit maar dan zit je opnieuw met rechtstreekse overbrenging, wat bergop en onder belasting wel eens tegen zou kunnen vallen. 

Bij mijn Batavus GoGo zat er alleszins een variootje tussen. Enkel nog filmpje van en daar kan je het helaas niet goed op zien...  

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• AxelP
      By AxelP
      Hallo

Onlangs heb ik een Suzuki Samurai aangekocht via een autohandelaar. De autohandelaar heeft de Samurai laten importeren uit Spanje. De wagen is reeds gekeurd en heeft een geldig inschrijvingsbewijs voor hier in België. 

Vervolgens heb ik het inschrijvingsformulier opgestuurd via mijn verzekering naar de DIV om mijn Oldtimer nummerplaat aan te vragen. Na enkele weken kreeg ik een brief terug dat het originele buitenlands kentekenbewijs aanwezig moet zijn om de inschrijving in orde te brengen. Het probleem is dat dit buitenlands kentekenbewijs ontbreekt.

Ik heb geen idee wat ik nu kan doen om er toch voor te zorgen dat ik met deze Suzuki hier in België kan mee rondrijden.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
      Alvast bedankt.
      Met vriendelijke groeten

• Niko80
      By Niko80
      https://drivr.be/2020/09/15/wallonie-wordt-een-grote-lez-vanaf-2023/

• ICM
      By ICM
      Ik speel een vraag door van een vriend. Hij ging met zijn wagen naar de keuring, maar werd afgekeurd omdat het chassisnummer niet is ingeslagen.
      Volgende mail werd verstuurd naar homologatie.voertuigen@mow.vlaanderen.be.
      Iemand die hier al wat kan over zeggen?
      Geachte 
      Een oldtimer Triumph Spitfire MK2 bouwjaar 1964 kreeg de melding code 3 op het keuringsbewijs.
      Oorzaak hiervan is het ontbreken van het chassisnummer.
       Het chassisnummer staat vermeld op het kentekenplaatje (zie bijlage), maar blijkbaar moet er een chassisnummer ingeslagen worden.
       Het BFOV liet me weten dat een attest voor het inslaan van het chassisnummer voor deze oldtimer niet nodig is. Onderstaande twee redenen worden aangehaald:
      -      Behalen van het het oldtimerstatuut tot op een bepaalde datum (20 mei 2018);
      -      eerste inschrijving voor 1968.
       Men verwijst hiervoor naar onderstaande link:
      https://www.bfov-fbva.be/nl/wetgeving-121/procedures/inslaan-van-het-chassisnummer
      Bevestigt MOW, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Cel Homologatie en Technische Keuring, bovenstaande wetgeving? En kunnen we aldus het chassisnummer laten inslaan door een garagist die daar aantoonbare ervaring mee heeft, zonder attest?
       Als bijlage vindt u een paar documenten om aan te tonen dat er geen sprake is van fraude.
      -      Keuringsbewijs afgeleverd in het jaar 1977 (vermelding chassisnummer)
      -      Aanvraag tot herinschrijving als oldtimer zelfde eigenaar in het jaar 2011 met vermelding chassisnummer.
      -      Kentekenbewijs
       Met vriendelijke groeten

Keuringsbewijs Triumph 1977.pdf
    • Nathan264
      By Nathan264
      Goeiedag

Ik heb een volvo 264gl die ik graag terug op de weg wil krijgen. Er zit een lpg instalatie in maar heeft ooit een backfire gehad en rijdt daardoor nu alleen op benzine.
      Weet iemand of het mogelijk is om hem terug op lpg te laten rijden na een backfire? De motor is nog steeds goed.

Mvg Nathan
    • The Swede
      By The Swede
      Met deze corona crisis, zie ik, als fan van (voornamelijk) youngtimers ook opportuniteit.
      Economische onzekerheid en vooral een crash van markten als Italie en Spanje (waar er nogal wat staan), zou tot (aanzienlijk) lagere prijzen moeten leiden, 
      Deze crisis treft ook de kleinere zelfstandige. En dat is toch vaak de man die normaal wat extra cash heeft om zich de luxe van een oldtimer of plezierwagen te kunnen veroorloven. 
      Ikzelf ga in de volgende 6 maand de markt toch in 't oog houden om te kijken of ik 1 of enkele koopjes kan vinden.
      Wat is jullie mening? Gaan de prijzen serieus naar beneden gaan? Of gaan de verkopers gewoon op hun autos blijven zitten ?
      En denk je zelf ook wat extra te proberen vinden? Of ga je zelf ook van aankopen afzien?
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

Terms & Conditions