Ga naar inhoud

Hoe snel mag mijn oldtimer gaan


Bram-walraet

Aanbevolen berichten

 ik heb een vraagje !


Ik heb onlangs een 2dehands a klasse oldtimer gekocht. Het gaat hier over een Peugeot vogue uit het jaar 1988. Hij gaat rond de 45 kmp dit is ook de snelheid waar mee hij gebouwd werd. maar volgens mijn klasse zou ik er maar 25 mogen mee rijdt wat moet ik doen?      Ook is dit model zonder begrenzing ontworpen. 
 

alvast bedankt 

Bram Walraet 

aangepast door Bram-walraet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien hij van na '73 is moet je ervoor zorgen dat hij niet sneller kan dan 25 km/h. 

Deze werden vroeger afgeleverd met een ring in de uitlaat, zodat het vermogen beperkt werd. Andere modellen werden voorzien van een ring in de vario, zodat deze beperkt was in verstelbereik en de maximale snelheid op die wijze beperkt werd. 

Maar zo blijven rijden is niet wettelijk. Is natuurlijk een eigen keuze om in regel te zijn of niet. 

Een vogue is trouwens tot een heel eind in de jaren 90 nog nieuw geleverd, als het zelf niet tot na 2000 was. Die restrictiekitjes ga je zeker nog nieuw kunnen vinden bij de plaatselijke dealer. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik gewoon wat aanpassingen moeten doen aan mijn uitlaat. Ik heb die vario ring wel niet meer de vorige eigenaren zullen die er uit hebben gehaald 

maar bedankt om me te informeren 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkelijke bouwjaar. Brommers van voor 1973 mogen onbegrensd rondrijden, maar je mag er niet sneller mee rijden dan de toegelaten snelheid volgens de klasse. 

Evenwel is dit een stukje regelgeving die niet meer gekend is en waar je in de praktijk wel nog wat miserie mee kan hebben. Maar sowieso niet van toepassing in uw situatie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw heeft lang geleden ook een Vogue gehad, zat een ring in de uitlaat, ging rond de 60kmu zonder, met ring reed hij 35kmu.

Bij mijn weten heeft die geen vario en is het met een ketting???

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Krikkie zei:

Mijn vrouw heeft lang geleden ook een Vogue gehad, zat een ring in de uitlaat, ging rond de 60kmu zonder, met ring reed hij 35kmu.

Bij mijn weten heeft die geen vario en is het met een ketting???

Geen idee. Bij die ketting dingen zit er wel vaak een mini vario tussen de krukas en het voorste tandwiel. Anders zou je een rechtstreekse overbrenging hebben en ook geen koppeling. Tenzij daar enkel een centrifugaalkoppeling tussen zit maar dan zit je opnieuw met rechtstreekse overbrenging, wat bergop en onder belasting wel eens tegen zou kunnen vallen. 

Bij mijn Batavus GoGo zat er alleszins een variootje tussen. Enkel nog filmpje van en daar kan je het helaas niet goed op zien...  

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid