Jump to content

Duurzame ontwikkeling: op zijn Belgisch ...


Rabbit

Recommended Posts

 

Op 19 maart heeft de Ministerraad akte genomen van het voorontwerp van het Federaal Plan voor Duurzame Ontwikkeling, op voorstel van de federale minister voor Duurzame Ontwikkeling, 

Het volledige artikel vind je hier:

https://www.fleet.be/federaal-plan-duurzame-ontwikkeling-worden-bedrijfswagens-weldra-belast-op-basis-van-massa-en-vermogen/?fbclid=IwAR1yfnkYQabyCJygoN40ld58vH7HnoeLY-FHhfyLYYloLlaWtiSWLUbkPfM

Dit artikel bevat wel een paar speciale ideeën, niet in het minste dit idee:

Het meest verrassende, is dat Zakia Khattabi voorstelt, “de massa en het vermogen bij de berekening van de belasting in aanmerking te nemen.” Terwijl deze aanpak reeds werd voorgesteld voor de belasting van personenauto’s in het Brusselse en het Waalse Gewest, is dit de eerste keer dat zij concreet worden voorgesteld op federaal niveau voor de fiscaliteit van bedrijfsauto’s.

 

  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

ze merken gewoon dat de mensen niet spontaan een EV kopen dus zijn ze alles aan het doen en alle achterpoortjes aan het sluiten zodat we wel zullen moeten en indien het niet kunnen betalen met het openbaar vervoer moeten gaan. Ik begrijp niet waarom de auto altijd zo wordt geviseerd maar bv een cruiseboot de LEZ nog wel binnen mag of alles in china wordt gemaakt ipv lokaal.

Link to comment
Share on other sites

10 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ze merken gewoon dat de mensen niet spontaan een EV kopen dus zijn ze alles aan het doen en alle achterpoortjes aan het sluiten zodat we wel zullen moeten en indien het niet kunnen betalen met het openbaar vervoer moeten gaan. Ik begrijp niet waarom de auto altijd zo wordt geviseerd maar bv een cruiseboot de LEZ nog wel binnen mag of alles in china wordt gemaakt ipv lokaal.

Ik ken het voorstel van het Brusselse en Waalse gewest nu niet dus ik kan het verkeerd geïnterpreteerd hebben. 

Maar mijn eerste indruk is een hoge massa en veel vermogen (2 kenmerken van elektrische wagens) = meer belastingen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

In Nederland is de jaarlijkse rijtaks al op gewicht.

Voor de "schade aan het wegdek".

Om aan te geven dat ze ook daar ook maar iets verzinnen:  voor je camion betaal je ook nog in functie van je aantal assen: meer assen, meer betalen, terwijl de druk op het wegdek vermindert, maar bon.

Link to comment
Share on other sites

Ik ken het voorstel van het Brusselse en Waalse gewest nu niet dus ik kan het verkeerd geïnterpreteerd hebben. 
Maar mijn eerste indruk is een hoge massa en veel vermogen (2 kenmerken van elektrische wagens) = meer belastingen. 

Begreep het ook zo
Link to comment
Share on other sites

maar worden EV's niet uitgesloten van taxeren op gewicht, in Frankrijk is dit zo. En in NL ook volgens mij, daar is de bijtelling ook maar 8% en bij alle andere auto's 22%

Link to comment
Share on other sites

maar worden EV's niet uitgesloten van taxeren op gewicht, in Frankrijk is dit zo. En in NL ook volgens mij, daar is de bijtelling ook maar 8% en bij alle andere auto's 22%

Tegen 2025 ni meer denk ik. Typisch de overheid. Eerst promoten en daarna platbelasten. Al jaren zo. Remember diesel. Echt schandalig
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

maar worden EV's niet uitgesloten van taxeren op gewicht, in Frankrijk is dit zo. En in NL ook volgens mij, daar is de bijtelling ook maar 8% en bij alle andere auto's 22%

Tot er genoeg zijn. Of denk je dat de ollanders en fransozen daar nog niet mee bezig zijn?

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Mich zei:


Tegen 2025 ni meer denk ik. Typisch de overheid. Eerst promoten en daarna platbelasten. Al jaren zo. Remember diesel. Echt schandalig

dat weten we zo en zeg ik tegen iedereen. eerst was het diesel, dan benzine, dan hybride, nu EV en binnen enkele jaren waterstof voertuigen...zo sturen ze je altijd ergens naar en zo kunnen ze altijd extra belasten.

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Mich zei:


Tegen 2025 ni meer denk ik. Typisch de overheid. Eerst promoten en daarna platbelasten. Al jaren zo. Remember diesel. Echt schandalig

Vergeet de lpg niet. Eerst promoten en nadien een extra taks erop.

 

Wag gaat het resultaat dan zijn? 

ev´s maken met kleinere batterijen om het gewicht naar beneden te krijgen? Daar gaat het bereik dan weer.

Link to comment
Share on other sites

18 minuten geleden, tuscani zei:

Vergeet de lpg niet. Eerst promoten en nadien een extra taks erop.

 

Wag gaat het resultaat dan zijn? 

ev´s maken met kleinere batterijen om het gewicht naar beneden te krijgen? Daar gaat het bereik dan weer.

Ik denk dat er wel zo iets zal komen, misschien zoals in nederland met een aankoopgrens (daar is het 45000 euro of minder) of je krijgt geen subsidie. 

Dus ik denk dat de toekomst gaat zijn dat het bv ook op aantal KWh kan zijn. een Model S Plaid+ of Etron dan wel belasten en een Nissan Leaf niet (of niet veel)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mich said:


Tegen 2025 ni meer denk ik. Typisch de overheid. Eerst promoten en daarna platbelasten. Al jaren zo. Remember diesel. Echt schandalig

Kan toch ook niet anders?

Vraag me af wat het percentage is van alle belastingen betreffende voertuigen tov de totale overheidsinkomsten. BIV, VB, VAA, accijnzen op brandstof etc. 

Dat moet énorm zijn en zodra de EV verkoop echt begint te lopen gaat dat een belachelijk groot gat slaan dat op eoa manier moet opgevangen worden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ik denk dat ze hopen dat dat thuiswerken blijft en de mensen die dat niet kunnen voornamelijk met de fiets gaan, wonen ze te ver van hun werk dat die dan toch nog een auto gebruiken (en dan liefst een EV) als het OV geen optie is.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions