Ga naar inhoud

Golfje van het werk


Super95

Aanbevolen berichten

Je kan kiezen tussen een Golf 1.4 e-hybrid (plugin) en een Golf 1.5 TSI als bedrijfswagen, welke neem je?


Plugin vs benzine
Maandelijks budget: quasi gelijk
Vermogen: 204 pk vs 130 pk
Koppel: 350nm vs 200nm
0-100: 7.4 vs 9.4
Gewicht: 1590 vs 1247
VAA: 1477.71 vs 2050 per jaar 

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=101447&id2=102335 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, DDke zei:

Hybrid uiteraard. Waarom twijfel je?

Ik heb schrik dat de hybride log aanvoelt. Misschien dat de benzine in zijn geheel aangenamer rijdt.
Ik kan ook enkel op het werk laden, maar dat zou meestal moeten volstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Super95 zei:

Ik heb schrik dat de hybride log aanvoelt. Misschien dat de benzine in zijn geheel aangenamer rijdt.
Ik kan ook enkel op het werk laden, maar dat zou meestal moeten volstaan.

Dat zou je nog wel eens kunnen verrassen. :)

Ga er eens mee testrijden en laat je bevindingen zeker weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Super95 zei:

Ik heb schrik dat de hybride log aanvoelt. Misschien dat de benzine in zijn geheel aangenamer rijdt.
Ik kan ook enkel op het werk laden, maar dat zou meestal moeten volstaan.

Hoe groot moet het verschil zijn? Want bottomline ga je uit je eigen zak een stuk meer betalen voor quasi dezelfde auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voelen ga je dat verschil van 350kg sowieso, maar met de extra punch dat de hybride toch heeft wordt dat misschien deels verholpen? Back to back testrijden lijkt me zoals hierboven gezegd het beste :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij zelf een BMW X1 18d met 150PK en een aantal van mijn collega's ondertussen met de hybride van 225PK

Ik heb met beide al gereden, en het meergewicht van de hybride laat zich ruimschoots compenseren door de extra power, vind ik. De zwaardere hybride is ook iets stijver afgeveerd, waardoor hij zelfs wat sportiever aanvoelt, in dit geval.

Als het echt zo nauw steekt, gaan test rijden idd, maar ik zou hier toch zeker voor de portemonnee kiezen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens geteld wat een bedrijfswagen 'kost'. Voor een Golf plugin kom ik op onderstaande. Telkens uitgedrukt op maandbasis en impact op je netto:

VAA:  86€ 
Verschil in loon: 257€
Forfait woon werk: 64€

Totaal: 390€ netto te besteden aan een auto.

Ik ben verbaasd dat dit bedrag zo hoog is. Als je weinig rijdt is het dan nog wel rendabel om een firmawagen te nemen?

Ziet er iemand gaten in mijn berekening? Alles hangt wat af van de situatie, maar ruwweg.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Super95 zei:

Ik heb eens geteld wat een bedrijfswagen 'kost'. Voor een Golf plugin kom ik op onderstaande. Telkens uitgedrukt op maandbasis en impact op je netto:

VAA:  86€ 
Verschil in loon: 257€
Forfait woon werk: 64€

Totaal: 390€ netto te besteden aan een auto.

Ik ben verbaasd dat dit bedrag zo hoog is. Als je weinig rijdt is het dan nog wel rendabel om een firmawagen te nemen?

Ziet er iemand gaten in mijn berekening? Alles hangt wat af van de situatie, maar ruwweg.. 

Zoek maar eens een gelijkaardige wagen voor 5.000 euro per jaar all-in. Brandstof, afschrijving, onderhoud, verzekering, taksen, ...

Als je geen auto nodig hebt is het geen cadeau, als je sowieso een auto wil, dan is het toch steeds een no-brainer. Of je zou met een oude wagen willen rijden die al een groot waardeverlies heeft gehad, en geen omnium nemen maar BA en heel weinig rijden en ...

Is de auto 'gratis', nee, is het vaak voordeliger dan zelf iets aan te kopen, zeker.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook wel meer mogelijkheden als je prive koopt, zeker als liefhebber. Als het dan nog evenveel kost..

Soit: vandaag testritten gevraagd voor de twee versies waarover het gaat in dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Monterey Jack zei:

Zoek maar eens een gelijkaardige wagen voor 5.000 euro per jaar all-in. Brandstof, afschrijving, onderhoud, verzekering, taksen, ...

Als je geen auto nodig hebt is het geen cadeau, als je sowieso een auto wil, dan is het toch steeds een no-brainer. Of je zou met een oude wagen willen rijden die al een groot waardeverlies heeft gehad, en geen omnium nemen maar BA en heel weinig rijden en ...

Is de auto 'gratis', nee, is het vaak voordeliger dan zelf iets aan te kopen, zeker.

Exactly. Als je met een recente en (hopelijk) betrouwbare auto wil rijden is die keuze poepsimpel.

Als dat je weinig interesseert is de keuze ook poepsimpel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Super95 zei:

Je hebt ook wel meer mogelijkheden als je prive koopt, zeker als liefhebber. Als het dan nog evenveel kost..

Soit: vandaag testritten gevraagd voor de twee versies waarover het gaat in dit topic.

Dat gaat nooit even veel kosten vrees ik, zeker als je naar een liefhebberswagen gaat kijken. 

Is een keuze die je moet maken, in mijn geval is het eenvoudig, sowieso bedrijfswagen want +40k km per jaar. Zal per maand netto nog een pak meer kosten dan die 390 hierboven, maar ik raak nooit in de buurt met een privé wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Licht is beter, geen vervuilende batterijen, niet meehuilen met de groene wolven: TSi any day of the week. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jules_W zei:

Je koopt geen liefhebbersauto sub 400€/mnd 

Nee, maar ik zou zonder recruiteringsinterview bij Infrabel in dienst mogen. 

(Als dwarsligger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Jules_W zei:

Je koopt geen liefhebbersauto sub 400€/mnd 

wou het ook schrijven. 400€ maand, benzine, verzekering, taks, aankoop en liefhebberswagen in 1 zin?

je kan zelfs de golf hybride zo niet prive aankopen volgens mij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haalde in 2014 nipt de 400 euro per maand met mijn 13 jaar oude S60 die ik voor 3500€ kocht. Deed toen 20 000 km per jaar. Nu met mijn Vito haal ik het wel, maar die doet ook maar 5000 km per jaar en is lichte vracht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb een golf 8 GTE en we hebben eens een paar weken een golf 8 tsi 130pk gehad als vervangwagen.

Moet toch zeggen puur qua rijgevoel de tsi iets meer ’puur’ rijplezier bevat. Je bent meer verbonden met de motor. Was ook een manuele. Reed ook lichter in de bochten door het lagere gewicht. 

Bij de hybride stoor ik me enorm aan dat constant wisselen tussen elektrisch en benzine in de hybride modus.. vooral als je wat sportiever wil rijden. Je laat je gas los en ipv dat je dan op de motor remt zie je gewoon uw toerental zakken tot 0 en rijd je plots weer elektrisch. Je geeft weer gas en hup de benzinemotor schiet weer in gang. Je zou ook een modus moeten hebben waarbij je constant de twee motoren samen gebruikt.

Voor de rest is de GTE wel een mooier aangeklede wagen natuurlijk en is de acceleratie niet min. 

Maar het ging hier om de gewone hybride uiteraard.. 😉 wou gewoon even mijn ervaring schetsen tussen hybride en benzine. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, M3 is the best zei:

Ik heb een golf 8 GTE en we hebben eens een paar weken een golf 8 tsi 130pk gehad als vervangwagen.

Moet toch zeggen puur qua rijgevoel de tsi iets meer ’puur’ rijplezier bevat. Je bent meer verbonden met de motor. Was ook een manuele. Reed ook lichter in de bochten door het lagere gewicht. 

Bij de hybride stoor ik me enorm aan dat constant wisselen tussen elektrisch en benzine in de hybride modus.. vooral als je wat sportiever wil rijden. Je laat je gas los en ipv dat je dan op de motor remt zie je gewoon uw toerental zakken tot 0 en rijd je plots weer elektrisch. Je geeft weer gas en hup de benzinemotor schiet weer in gang. Je zou ook een modus moeten hebben waarbij je constant de twee motoren samen gebruikt.

Voor de rest is de GTE wel een mooier aangeklede wagen natuurlijk en is de acceleratie niet min. 

Maar het ging hier om de gewone hybride uiteraard.. 😉 wou gewoon even mijn ervaring schetsen tussen hybride en benzine. 

Nog geen ervaring met de VIII GTE, maar om sportief te rijden had je een GTE-knop in de vorige generatie. Die is daar toch voor gemaakt. Of is die nu verdwenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid