Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur geleden, Jokke_vlo zei:

Het is niet echt trager wordt hier nochtans veelvuldig aangehaald. 

Ik heb het altijd gezegd... EV rijden kost je tussen de 6 en 8 min per 100km op een lang traject. 

Maar ik maak ondertussen al de bijkomende nuance dat dit enkel opgaat op voorwaarde dat je met een 800V systeem rijdt die dus kan snelladen aan 200+ kwh.

Als ik het verhaal lees van Fuel dan verschiet ik wel... Ik deed het aan 160 beter met de taycan bij dezelfde temperaturen, dus moet die fiets heel veel doen in dit geval! Hell, zelfs op mijn terugweg vorige winter met de problemen met de charger deed ik het bijna beter :ninja: 

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Bwah je leest toch dikwijls een boel genuanceer. We hebben het natuurlijk over lange afstand. Laat ons niet de discussie voeren over "voor mijn gebruik", want daar zijn we het allemaal wel over eens he. Voor heel wat gebruikers is een EV geen achteruitgang en dan is een lage reis (of twee) per jaar waar er toch nadelen zijn er gewoon bij genomen. En dat begrijp ik voor alle duidelijkheid (want er wordt hier veel op flessen getrokken zonder nuances). 

Het is dat wat ik bedoel he. Het wordt genuanceerd tot "het scheelt amper tot niets". En ja dat kan wel indien je elke 2 uur stopt voor 20 minuten of meer. Maar dat kan je toch moeilijk "normaliseren".

Ja het is een nadeel, maar er zijn ook voordelen die iets anders niet heeft. Helaas is dat vooraal fiscaal en budgettair...

En nee ik ben geen fanboy EV want de onze is zelfs weg. Maar ik ga hier niet claimen dat er nooit geen meer komt, want dat weet ik niet. Met de infra nu in FR zit je helemaal goed.

47 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Het blijft GEEN vooruitgang 🙂 voor lange afstanden, ook niet in UW geval. Je vrijheid is gewoon ingeperkt en je accepteert die. En dat snap ik ook. Maar zelf in dat "mijn geval" is en blijft het geen vooruitgang 😉

Tja, als je een taycan goedkoper dan rijden dan een simpele 5 diesel, dan is dat wel vooruitgang 😉 

Op lange afstanden niet.

Maar ik volg fuel 100% dat er dringend eens werk moet gemaakt worden van die navi oplossingen in die auto's... Daar zitten zoveel eenvoudige verbeteringen in dat het niet normaal is. Laat staan hoeveel stomme fouten dat ding maakt die eruit zouden moeten gehaald worden.

Kan toch niet zijn dat je als mens gewoon dat spel constant op fouten betrapt en soms heel simpele. Nu, al sinds dag 1 is dat als je in je eigen buurt je navi volgt je ook soms denkt: welke stomme route gaat diene sjarel hier nu pakken, ik rij langs daar om dan afhankelijk van de situatie nog 10 keer proberen teruggestuurd te worden naar de oorspronkelijke route.

Geplaatst:
18 minutes ago, DDke said:

Ik zei het vroeger al: Er is EV en er is Tesla. En eidenlijk is dat wat mij betreft nog altijd zo.

Dat klopt totaal niet meer.

18 minutes ago, DDke said:

Maar iig, ik vind het zeer spijtig dat ik in een EV geduwd wordt. Moest het aan mij liggen, en het verschil zou niet zo groot zijn, dan stond hier al lang terug een diesel, naft, of hybride voor de deur.

Ik snap het niet. Je kan zelfs vandaag nog fiscaal interessant hybride rijden. Waarom doe je dat dan niet? Je hebt het voordeel dat je zelf je car policy beslist.

Geplaatst:
3 minuten geleden, BMWMB zei:

Dit begrijp ik niet, want er staan in België om de max 20km wel ergens superchargers, en iedere dag komen er nog nieuwe bij. Ok, een tesla is de gemakkelijkste auto, met hun eigen laadnetwerk, en hun veel beter navigatie, maar met een andere EV gaat het toch ook. Ik heb een laadpas van Shell Recharge, en die hebben een app die ook op de Carplay werkt, en daar kan je constant zien waar er laadpalen zijn. Ik zie het probleem echt niet...

Ik ben naar Amsterdam gereden een maand of 2 terug. De eerste 3 palen werkten niet. OK da's uitzonderlijk, en ik denk dat ik de omlossing gevonden heb.
Bij het teurgrijden zeg ik tegen mijn vrouw dat ik goesting heb om de auto me eens te laten vertellen waar te gaan laden.
Bij brasschaat rij ik op de E19, en wil dat spel me naar Antwerpen LINKERoever laten rijden om te gaan laden, terwijl er na de Antwerpse ring 2 laders zijn.

Maar ook: dat bakbeest van mij, dat verbruikt van de kust naar Charleroi (E40, bijna volledig 125/u, daarna brusselse ring zeg 120, daarna E19 aan 130) 30 kWh/100km (op 192 km aan 101 gemiddeld).

Het is niet allemaal negatief he. Als ik gewoon naar mijn werk rij (50km enkel), dan doet die dat perfect. En dat rijdt vele malen beter dan mijn Tesla.

Maar als ik zoals morgen vertrek in Roux, naar Thuin rij om ijne zoon te gaan afzetten, dan doorrij naar mijn bureau in Ath, en dan in de namiddag naar een klant in Nivelles, en dan daarna naar huis, dan ga ik met mijn 100% toch maar net toekomen denk ik.

Geplaatst:
5 minutes ago, Naish said:

Maar ik maak ondertussen al de bijkomende nuance dat dit enkel opgaat op voorwaarde dat je met een 800V systeem rijdt die dus kan snelladen aan 200+ kwh.

200+kW :D 

Ik heb aan laders van 150 tot 300 gestaan, maar dat maakt dus voor mij weinig uit, want er is maar een zeer beperkte plaats op de laadcurve waar ik effectief boven die 150 kan gaan. Met dezelfde capaciteit kunnen laden aan 150kW van 20 tot 80 zou al een gigantische vooruitgang zijn.

Als ik het verhaal lees van Fuel dan verschiet ik wel... Ik deed het aan 160 beter met de taycan bij dezelfde temperaturen, dus moet die fiets heel veel doen in dit geval! Hell, zelfs op mijn terugweg vorige winter met de problemen met de charger deed ik het bijna beter :ninja: 

20-30% schat ik. Maar het weer was ook wel verschrikkelijk op een groot deel van het traject. De terugrit was dan in de gietende regen. Maargoed, we rijden uiteraard niet altijd als het 18 graden en zon is, dus dat is geen excuus.

Maar ik volg fuel 100% dat er dringend eens werk moet gemaakt worden van die navi oplossingen in die auto's... Daar zitten zoveel eenvoudige verbeteringen in dat het niet normaal is. Laat staan hoeveel stomme fouten dat ding maakt die eruit zouden moeten gehaald worden.

Kan toch niet zijn dat je als mens gewoon dat spel constant op fouten betrapt en soms heel simpele. Nu, al sinds dag 1 is dat als je in je eigen buurt je navi volgt je ook soms denkt: welke stomme route gaat diene sjarel hier nu pakken, ik rij langs daar om dan afhankelijk van de situatie nog 10 keer proberen teruggestuurd te worden naar de oorspronkelijke route.

Dat is bij momenten ongelofelijk. Heb het ook al gehad dat ik mijn goesting doordruk en dat spel dan via mijn alternatieve route direct bij herberekenen 5 minuten van de tijd doet ...

Wat stom is is dat je tegenwoordig met Carplay echt goeie integratie hebt (Apple Maps is identiek aan de interne navi, ik heb het op de 2 schermen voor me + op de HUD), maar momenteel is er geen link met je verbruik dus die apps kunnen geen laadstops berekenen.

De laadpunten in mijn GPS zijn trouwens ook niet up to date. Heb een paar keer geladen de laatste week op plaatsen die er niet op stonden, maar wel bij Chargemap.

Geplaatst:
4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik snap het niet. Je kan zelfs vandaag nog fiscaal interessant hybride rijden. Waarom doe je dat dan niet? Je hebt het voordeel dat je zelf je car policy beslist.

Ik denk dat een overstap van mijn Audi naar een Hybride X5 me 1000 EUR in de maand kost (all-in, in de vennootschap en privé).
En dat wordt alleen maar erger, want die aftrekbaarheid gaat naar beneden.

Geplaatst:
Just now, DDke said:

Ik denk dat een overstap van mijn Audi naar een Hybride X5 me 1000 EUR in de maand kost (all-in, in de vennootschap en privé).

er bestaan ook niet-X5 hybrides :D 

Geplaatst:
2 minuten geleden, ir_fuel zei:

er bestaan ook niet-X5 hybrides :D 

ja ok :D

Geef me eens een realistisch voorbeeld?

Geplaatst:
4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik heb aan laders van 150 tot 300 gestaan, maar dat maakt dus voor mij weinig uit, want er is maar een zeer beperkte plaats op de laadcurve waar ik effectief boven die 150 kan gaan. Met dezelfde capaciteit kunnen laden aan 150kW van 20 tot 80 zou al een gigantische vooruitgang zijn.

Dat kan de mijne nu wel trouwens:

Audietron55.png

Geplaatst:
6 minuten geleden, DDke zei:

Ik ben naar Amsterdam gereden een maand of 2 terug. De eerste 3 palen werkten niet. OK da's uitzonderlijk, en ik denk dat ik de omlossing gevonden heb.

Dat truucje stond in mijn taycan topic ook al sinds 2022... Stekker goed induwen terwijl hij de verbinding maakt, eenmaal aan het laden pas loslaten... Vreemd maar het was bij ons identiek hetzelfde.

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

20-30% schat ik. Maar het weer was ook wel verschrikkelijk op een groot deel van het traject. De terugrit was dan in de gietende regen. Maargoed, we rijden uiteraard niet altijd als het 18 graden en zon is, dus dat is geen excuus.

Dat is bij momenten ongelofelijk. Heb het ook al gehad dat ik mijn goesting doordruk en dat spel dan via mijn alternatieve route direct bij herberekenen 5 minuten van de tijd doet ...

Wat stom is is dat je tegenwoordig met Carplay echt goeie integratie hebt (Apple Maps is identiek aan de interne navi, ik heb het op de 2 schermen voor me + op de HUD), maar momenteel is er geen link met je verbruik dus die apps kunnen geen laadstops berekenen.

De laadpunten in mijn GPS zijn trouwens ook niet up to date. Heb een paar keer geladen de laatste week op plaatsen die er niet op stonden, maar wel bij Chargemap.

Ja waar jij eens boven de 150 raakt had ik hele zone waar ik tegen de 250 kon bengelen... Das net niet dubbel zo snel hé. Dat maakt echt heel veel.

En die navi idd... Stenen kloten kreeg je daarvan!

2 minuten geleden, DDke zei:

Voor die prijs kan je volgens mij gewoon je goesting rijden niet hybride...

Geplaatst:
2 minutes ago, DDke said:

Dat kan de mijne nu wel trouwens:

Audietron55.png

Dit is de theorie:

image.png

Maar ik zou graag de praktijk-curve zien 😉 

Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Dit is de theorie:

image.png

Maar ik zou graag de praktijk-curve zien 😉 

Ik moet zeggen dat de mijne dat toch zeer lang vasthoudt.

Geplaatst:
8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Kan je uw wagen niet "syncen" met ABRP, dan past hij zijn SOC aan, alsook zijn verbruik naar het actuele, en gaat hij bij het routeren daar dus ook rekening mee houden. Misschien is dat een optie?

Geplaatst:

Zoals je kan zien ziet ik met een plafond tot ongeveer 30% als ik aan een 150kW lader hang. Daar kan hij pieken tot 200kW. Vanaf ongeveer 30% maakt het niet meer uit of de laadpaal 150kW of meer kan geven, ik zak eronder.

Geplaatst:
3 minutes ago, jan.van.gent said:

Kan je uw wagen niet "syncen" met ABRP, dan past hij zijn SOC aan, alsook zijn verbruik naar het actuele, en gaat hij bij het routeren daar dus ook rekening mee houden. Misschien is dat een optie?

Dan moet ik met zo een BLE OBD dongle gaan rond rijden zeker? Nee dank u 🙂 

Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

Dan moet ik met zo een BLE OBD dongle gaan rond rijden zeker? Nee dank u 🙂 

Neen, bij tesla is dat gewoon gekoppeld via hun API. Heeft BMW en andere merken dat niet?

Geplaatst:
25 minuten geleden, Naish zei:

J

Een fiets achterop is heel nadelig voor het verbruik:  mijn fiets achterop resulteert in een hoger verbruik dan twee surfboards op een dakrek (op een diesel-break)

Geplaatst:
5 minuten geleden, ir_fuel zei:

https://bmw-cardata.bmwgroup.com/thirdparty/public/home

Is dat dan wat hierboven staat als "enode" of "tronity"? Is dat zo een integrator?

Geen idee, ik ken enode en tronity niet. Bij Tesla is dat hun eigen API
image.thumb.png.6b2f3aa8e8587a49b2d87c649dbb5494.png

Dus nog geen ervaring met die enode/tronity, en ook nog niets over gelezen/opgezocht.
Maar in ABRP zie ik dus live mijn SOC, houdt hij rekening met mijn effectieve verbruik etc.

Screenshot_2025-01-07-17-24-17-36_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg

Nu, enige reden dat ik met die apps zit te "klooien" is omdat ik van mijn werkgever geen laadpas heb die werkt bij Tesla... Anders zou ik vermoedelijk gewoon steeds de onboard navigatie gebruiken.

Geplaatst:
3 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Dat kan, maar enkel de premium versie kan op carplay.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Zojuist, DDke zei:

Dat kan, maar enkel de premium versie kan op carplay.

Akkoord, maar hij kan eerst proberen of het wel beter werkt dan het onboard systeem, gewoon op de smartphone, en indien wel achteraf de zware investering van €50? doen :D ?

Geplaatst:
2 minutes ago, jan.van.gent said:

Akkoord, maar hij kan eerst proberen of het wel beter werkt dan het onboard systeem, gewoon op de smartphone, en indien wel achteraf de zware investering van €50? doen :D ?

k heb net afgetikt. Kan ik eens testen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
5 minuten geleden, ir_fuel zei:

k heb net afgetikt. Kan ik eens testen.

Zou jij eens kunnen zien of je daar dan in Carplay kan selecteren op Tesla laders? Zou mij wel een pak schelen eigenlijk.

Geplaatst:
53 minuten geleden, DDke zei:

Ik moet zeggen dat de mijne dat toch zeer lang vasthoudt.

Mijn Audi ook. Tot 80% het volle laadvermogen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid