Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 minuten geleden, ir_fuel zei:

"na de spits" is dan om 10:30 thuis vertrekken?

We gaan hier wel heel ver off topic maar voor mij is dat vanaf 10 uur vertrekken. Dan doe ik er 45 minuten over (t.o.v. 1,5 uur om 8 uur bv.).
Ik moet de Antwerpse ring niet hebben, ik wacht dus eigenlijk tot het verkeer in BXL wat is geminderd. De E19 zelf is geen ramp op dat uur.

Geplaatst:

Als ik op maandag naar kantoor ga, doe ik eerst de kinderen naar school. Dus tegen 8u50 ongeveer in Zemst de E19 op richting Antwerpen. Dat is heel de rit doorperen. Ik heb wel de ring niet nodig, gewoon rechtdoor het centrum in. En zelfs dat gaat vlot waar ik moet zijn (regio centraal station).

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Fr79 zei:

Is daar op die plaats sowieso geen TC tot Wetteren actief?

Want TC's op de E40 is ook al iets waar Waze niet correct in is...

Volgens mij is die inactief sinds een tijdje al

Geplaatst:
36 minuten geleden, Roger zei:

Als ik op maandag naar kantoor ga, doe ik eerst de kinderen naar school. Dus tegen 8u50 ongeveer in Zemst de E19 op richting Antwerpen. Dat is heel de rit doorperen. Ik heb wel de ring niet nodig, gewoon rechtdoor het centrum in. En zelfs dat gaat vlot waar ik moet zijn (regio centraal station).

Je rijdt tegen het verkeer in. Het is vooral de andere richting die problematisch is.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
40 minuten geleden, Mich zei:

Volgens mij is die inactief sinds een tijdje al

Helemaal tot in Wetteren?

Volgens Waze gaat de TC zelfs tot voorbij Brugge maar dat klopt 100% zeker niet

Geplaatst:

Volgens mij werkt ze niet tussen Erpe Mere en Wetteren richting Kust

En ik denk richting Bxl ook niet

Geplaatst:
4 uren geleden, tuscani zei:

Voor degene die regelmatig de E40 tussen Aalst en Erpe-Mere doen. Normaal knal ik eens Liederkerke voorbij ook door tot afrit Erpe-Mere, tot ik al lopend eens een skoda zag staan aan op de parking van het kerkhof in Erpe, wat heel raar was op dat uur en ik nadien hun driepikkel effectief 100m verder in de berm zag. Net achter een paal, dus je zag hem niet op de E40. En de wagen zag je dus ook niet wegens op een parking staand. Dus hou even in, komende van Aalst, aan de nieuwe brug over de E40. 

Daar staan ze al jaren. Ooit eens geflitst ergens tussen Aalst en Erpe-Mere. Sinds dat moment rijd ik enkel door tot in Aalst. Daarvoor heb ik ze nog niet weten staan. 

49 minuten geleden, Mich zei:

Volgens mij werkt ze niet tussen Erpe Mere en Wetteren richting Kust

En ik denk richting Bxl ook niet

Gingen ze die niet allemaal koppelen?

Geplaatst: (aangepast)

Midden West-Vlaanderen (city of TAL) naar Luxemburg en terug voor een meeting, goed voor 690km heen en terug. Route via E403/42/411.

Audi Q6 performance Sportback op de 19” S-line velgen. Vertrokken met batterij voor 84% vol. Vermits ik de luchtvering heb, in economy mode gereden omdat de wagen dan naar zijn laagste stand op de autostrade gaat.

In Wanlin gaf de GPS aan om bij te laden, was dan nog ongeveer 18% over, perfecte timing omdat ik 10min later een conf call had waardoor ik een tijd stil moest staan. Er was slechts één wagen aan het laden waardoor ik aan 220kW kon starten met laden. Jammer genoeg na toilet stop + iets drinken waren alle snelladers volzet en was de laad snelheid serieus verminderd. Tijdens de conf call heb ik de verwarming laten aanliggen waardoor gemiddeld verbruik opliep. 30 min aan de snellader heb gestaan, goed voor bijna 68kWh laden. 

In Luxemburg toekomen rond de middag en iets gegeten. Daar was er een gewone lader waardoor ik nog eens 45min kon bijladen, goed voor een kleine 8kWh. Bij de klant jammer genoeg geen laad mogelijkheden.

Op de terugweg in Wanlin opnieuw gestopt, was dan al rond 17u. Goed voor een toiletstop, iets te drinken en snel wat mails checken. 17min geladen, bijna alle laders waren bezet, goed voor een 35kWh. Voldoende om met een 20% batterij terug thuis te komen.  Gemiddeld verbruik van 22.6kWh/100km. Vandaag geen extra tijd verloren met laden. Wel gisteravond iets gaan drinken waar ik niet kon laden, wat ik wel gehoopt had vermits ik thuis nog niet kan laden, omdat er een auto gedeeltelijk op de laadplek stond. Hierdoor nog 10 min verloren om aan een snellader wat bij te laden. Achteraf gezien was dit niet nodig geweest.

aangepast door BelgianRally
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:
Op 28/12/2025 om 21:30, Dawud zei:

Skivakantie met de BMW I5 Touring 82kWh, onze eerste lange familietrip ermee sinds ik hem heb ontvangen eind september.
Wij zijn van het type mensen die 's nachts rijden, we stoppen enkel om naar het wc te gaan, eten is gewoon in de auto, mijn auto's hadden tot nu toe steeds een bereik van minstens 900km. 
Maar dat moest nu dus anders 🙂

Regio Sint Niklaas -  Tonale (IT): 1250km
Altijd toegelaten snelheid proberen aan te houden, in Duitsland 130km/u op teller als het ongelimiteerd was.
Temperatuur op terugreis was continu 80% rond het vriespunt.
2 volwassenen, 2 kinderen, koffer zat vol. 

Heenreis was opgesplitst in 3 rijdagen, eerste stint was 500km. Eerste keer gebruik makend van de BMW navigatie omdat die de optimale route en laadstations zou bepalen. Dat werkte dus niet... Een hele hoop dingen geprobeerd tot frustratie toe, bleek achteraf een optie die je moest enablen, pas voor de terugreis ontdekt waar die setting stond. Ik zocht dan maar op een gegeven moment naar laadpalen in de buurt, maar dan geeft hij alles van traag tot snel aan. 1km van de autostrade was er een shell met wat laadpalen. Een dik kwartier geladen, maar om terug de autostrade op te komen moest ik omrijden wegens enkel richting. Mijn eerste crisis was een feit 🙂

Toegekomen aan het hotel na de eerste stint en bleek de 2 laadplekken ingenomen door niet EV-ers... en moest ik dus met mijn volle koffer op straat gaan staan. Die laadbeurt heb ik gestart om 23u en geëindigd om 8u toen ik opstond en mijn auto op de parking van het hotel heb gezet. 5h30 zitten laden, 4u niet. Kostprijs van niet laden was 28€. Nu snap ik waarom daar dus niemand stond... 
In totaal 53kWh geladen, €74,53 betaald.

Voor de rest van de ritten niet veels bijzonder te melden 

Terugreis was zaterdag om 8u en uiteindelijk zijn we om 23:38 thuis aangekomen na 1213km. Ja, dus 15u30 onderweg geweest 😮
Oorzaak is de slechte ligging van Tonale, drukte tot een stuk in Duitsland en laden. 

Vertrokken op 100%, onze eerste laadbeurt was na 374km en al 5u gereden :o. Laden was op 1km van de autostrade bij een hotel met 1 paal aan 150kWh. Ik riskeerde dat niet (als er iemand bij komt te staan zit je maar 75kWh te laden) en we hadden honger. 500m verder was een mcdonalds met 300kWh. 
Auto stelde voor om tot 56% te laden, maar doordat we aan het eten waren is dat wat meer geworden: 14% -> 80% in 32min: € 38,61 

En dan begon het riedeltjes van elke 1h45 te stoppen, telkens +-200km, telkens 20-30min laden:
- 1 keer een non-EVer kunnen vragen om ergens anders te gaan parkeren zodat ik de enigste vrije plek nog kon innemen
- 1 keer zijn we naar een laadpaal op de autostrade gestuurd en daar was alles vol toen we aankwamen. ipv te wachten dan maar doorgereden naar hetvolgende tankstation en daar bleek maar 1 van de 4 palen te werken, maar dus ook bezet en een hoop wachtende. Weer verder en ik ben toen beland op een supermarktparking met 4% over aan een paal van 150kWh die ik moest delen en dus 1u heb zitten laden tot 80%. Hebben dan in de supermarkt iets gegeten
- 1 keer stuurde hij ons naar een mcdonalds, maar die laadpaalplaatsen (300kWh) werden gebruikt door niet laders, gelukkig schuinover een Aral station waar er nog vrij stonden
- 1 keer vroeg hij om maar 9min te laden en de volgende 30min. Die 9min is dus waist of time, want je bent langer bezig van de autostrade te rijden naar de paal dan te laden. 

de BMW app heeft de route in 2 gesplitst:
760km - 8h52min - 85,8km/h - 21kWh/100km
453km - 4h1min - 112,5km/h - 25,4kWh/100km
In totaal 2h4m effectief geladen. 

Via de BMW routeplanner nu zou de route nu 1127km zijn, 11u15 rijden, 1u51min laden in 5 keer.

Ik hou echt van lange autoritten, maar nu heb ik na 3/4de het stuur aan mijn vrouw gegeven uit frustratie. Ik had het echt gehad, wat een gedoe was deze rit, combi letten om wat eco vriendelijk te rijden, drukte en laden.
De rijtijd is te kort, de laadtijd te lang. Ik ga niet elke 1u45 iets halen om te eten of naar het wc en als ik dat doe is dat klaar na 10min, ja, ook mijn kinderen. Het was dan ook koud, dus buiten de auto wat rondstappen was niet iets dat je verkoos. Bij de meest courante laadstations (op de autostrade of vlak erbij) was het altijd vol of quasi vol, 99% Nederlanders en Belgen. Gelukkig heeft Duitsland een zeer goed netwerk en is er op 1km van de autostrade meestal een ruim aanbod van laadstations. 
Deze zomer stond de Franse alpen op het programma, dikke 1000km, mijn vrouw was al aan het spreken van een auto te lenen of een vliegvakantie te boeken. 
Mijn hoop is dat in de zomer de range beter zal zijn, en sowieso rijden we deze keer wel terug 's nachts. Mijn fiets zal ik waarschijnlijk niet meepakken en ginder huren, want dat doet het verbruik ook de hoogte injagen.

Nog wat over de auto zelf:
- Aangenaam voelende reisauto (comfort, ruimte)
- De GPS van BMW is niet mijn vriend
- Teveel elektronica en veiligheidsmaatregelen aan boord

Man zeg... dat is toch om knettergek van te worden. 😮 

Eindelijk nog eens iemand die zonder verbloeming vertelt hoe een vakantie met een EV werkelijk verloopt.
Toevallig had ik het er gisteren nog over met een maat, die exact hetzelfde voor had tijdens zijn skitrip met zijn nieuwe i5 afgelopen Kerstvakantie: is thuis gekomen van skireis en naar andere auto's beginnen zoeken (geen idee of hij al iets gevonden heeft). Had het gewoon volledig gehad. 

Vorige week nog staan praten met een BMW instructeur, die ik nog kende vanuit mijn Monserez-periode. Die zijn dat er zo ingedramd dat het een verandering van gewoonte is en dat je uiteindelijk toch moet stoppen om te eten, te plassen, en dat je geen auto moet kiezen in functie van die 2 autoakanties per jaar bla bla... In een ideale wereld mét veel tijd en geld klopt dat misschien wel, maar dat geldt voor het merendeel van de automobilist toch helemaal niet.
Soms zijn die de voeling een beetje kwijt in de creatie van hun ideale EV-wereld vind ik. "We zijn gewoon een dagje eerder vertrokken en op tijd gestopt. Uiteindelijk op 2 dagen tijd in totaal 5-6 keer moeten stoppen om te laden voor onze 1000 km." allez komaan :lolz: 

• Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 3
Geplaatst:

Ik heb weinig problemen om met een EV mijn daily commute te doen op voorwaarde dat ik thuis kan laden. Het probleem begint als je onverwachte lange ritten hebt, op citytrip of op reis gaat. Dan pas ik voor een EV, heb ik echt geen zin in.

Geplaatst: (aangepast)
9 minuten geleden, mrbbs zei:

Ik heb weinig problemen om met een EV mijn daily commute te doen op voorwaarde dat ik thuis kan laden. Het probleem begint als je onverwachte lange ritten hebt, op citytrip of op reis gaat. Dan pas ik voor een EV, heb ik echt geen zin in.

ja, maar zoals hier door mij en andere al vaker gezegd is. De meeste hebben een bedrijfswagen van het werk als hun enige auto. en dat zijn nu eenmaal uitsluitend Full EV's. vroeger was dat geen probleem als dat een loze golf was met een 1.6TDI of op de duur misschien een 1.5 TSI. Mensen droomden dan ook van een grote A6 eventueel maar nu krijgen deze mensen als enige wagen een e-Golf of ID4 bijvoorbeeld.

Verschil is dat je nu, naast een groot budget voor een deftige batterij, ook nog eens een oprit of garage moet hebben om het gemakkelijke plaatje van een EV te kunnen ervaren. Op reis gaan of niet maakt dan niet uit. Je bent veel langer of meer tijd kwijt om de auto klaar te hebben staan voor je volgende dag als je niet kan thuisladen. Terwijl vroeger iedereen gelijk voor de wet was. Een dikke A6 of een Polo, iedereen was voor of na het werk even op 3 minuten volgetankt en ging naar huis. Appartement of villa.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

Terwijl vroeger iedereen gelijk voor de wet was. Een dikke A6 of een Polo, iedereen was voor of na het werk even op 3 minuten volgetankt en ging naar huis. Appartement of villa.

Lap, we zitten met ne sos.

• Grappig 4
Geplaatst:
1 minuut geleden, Polygoon zei:

Lap, we zitten met ne sos.

Connor GIF by VOORUIT

Geplaatst:
33 minuten geleden, Maxime S zei:

en dat je geen auto moet kiezen in functie van die 2 autoakanties per jaar bla bla...

Ik snap niet dat dit het EV narratief is, dit is toch niets nieuw?

Ik vloek ook als ik 2 ritjes naar het containerpark moet doen omdat het niet in mijn wagen past maar dat maakt toch niet dat ik dagelijks met een Sprinter ga rijden om die ritjes naar het containerpark te vergemakkelijken?

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

Iedereen doet wat hij wil. Ik heb het anderhalf jaar geprobeerd maar het is niets voor mij.. Moest ik werknemer zijn vraag ik dan wel de mogelijkheid om zelf een auto aan te kopen.

Geplaatst:
33 minuten geleden, mrbbs zei:

Iedereen doet wat hij wil. Ik heb het anderhalf jaar geprobeerd maar het is niets voor mij.. Moest ik werknemer zijn vraag ik dan wel de mogelijkheid om zelf een auto aan te kopen.

niet altijd een optie.  In mijn job is een bedrijfswagen verplicht.  En sinds juni '23 is het full electric.  Of je thuis kunt laden of niet, of je elke dag 300+ km rijdt of niet...  Geen uitzonderingen.  Binnen dik een jaar ga ik je weten te vertellen of ik het ook zo kak vind om met een EV op reis te gaan (wij gaan weliswaar nooit skiën) 

Langs de andere kant:  voor mijn vrouw hebben we de privé-auto weg gedaan, en gekozen voor een bedrijfsauto.  Als ik de rekening maakte was het een no-brainer om voor een bedrijfswagen te gaan, zelfs al gaat het integraal van haar (bruto)loon af.   Alleen al de runningcosts van privé een gelijkaardige wagen aan te houden waren al hoger dan de impact die er nu op haar nettoloon (en alles die er aan vast hangt) is.

Geplaatst:

probleem is dat de overheid de bedrijven te veel stuurt ook.

Laat morgen de aftrekbaarheid en de voordelen vallen en de bedrijven zullen weer opnieuw diesel of benzine aanbieden aan hun werknemers. Leasemaatschappijen zullen ook tevreden zijn, vanwege de betere restwaardes bij niet-EV.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Laat morgen de aftrekbaarheid en de voordelen vallen en de bedrijven zullen weer opnieuw diesel of benzine aanbieden aan hun werknemers. Leasemaatschappijen zullen ook tevreden zijn, vanwege de betere restwaardes bij niet-EV.

EV's zijn idd louter fiscaal gedreven.

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Probleem of oplossing, 't is maar hoe je het bekijkt. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, Framfy zei:

Probleem of oplossing, 't is maar hoe je het bekijkt. 

soms worden er oplossingen gevonden of problemen gecreëerd voor zaken die goed gingen.

Als je nu bv de cruise schepen of scheepvaart in het algemeen al eens aanpast. Of iets doet aan de ontbossing, dat zou een grotere impact hebben.

De overheid heeft met de EV een hele economie achter de hand. Nieuwe soort auto's, nieuwe infrastructuur...In 2040 of later begint dat spelletje opnieuw maar dan met waterstof. Nieuwe soort auto's, nieuwe infrastructuur...

Geplaatst:
21 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Ergens heb je gelijk, maar ook niet. Een EV is perfect als tweede wagen, maar de meeste mensen zijn nog bang van een EV als prive wagen. Als deze klik er komt op de prive markt zal de restwaarde bij de EVs serieus stijgen.

Geplaatst:

Alsook: leasingmaatschappijen zijn geen liefdadigheidsinstelling. Die slechtere restwaardes betaal je gewoon zelf als gebruiker/bedrijf.

Geplaatst:
1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Ik ben daar niet van overtuigd. Objectief gezien is mijn i4 m50 een betere auto dan een m40i, zeker voor de manier waarop ik hem gebruik. Instant power, veel stiller, zelfs zonder incentives goedkoper dan het alternatief op brandstof. Het feit dat ik regelmatig eens moet stoppen om te laden zou dat niet veranderen. Zelfs zonder het fiscale is die TCO gewoon goed.

Je moet het wel 1 op 1 vergelijken, een nieuwe i4 tov een m40d of i, als je het budget plots laat vallen en zou vergelijken met een M3 dan is het een andere zaak. Maar ook daar zit je gewoon met hogere running costs. Reken je die laatste weg als liefhebber, sowieso, maar ik betwijfel het me sterk of ik de keuze zou maken. 

Ik kan alleen spreken voor mijn geval, en besef maar al te goed dat de gemiddelde lease-auto geen i4 is, maar ik ben er wel van overtuigd dat je puur op TCO (zonder het fiscale) niet noodzakelijk terug zou vallen naar benzine/diesel. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
52 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

soms worden er oplossingen gevonden of problemen gecreëerd voor zaken die goed gingen.

Als je nu bv de cruise schepen of scheepvaart in het algemeen al eens aanpast. Of iets doet aan de ontbossing, dat zou een grotere impact hebben.

De overheid heeft met de EV een hele economie achter de hand. Nieuwe soort auto's, nieuwe infrastructuur...In 2040 of later begint dat spelletje opnieuw maar dan met waterstof. Nieuwe soort auto's, nieuwe infrastructuur...

Het grootste probleem dat ik heb met EV’s is dat ik na jaren van ontkennen binnenkort ga moeten toegeven dat ze écht goed zijn. En ik ga wel met het vliegtuig op vakantie. 

• Vind ik leuk 2
  • Grappig 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid