ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari Ik heb maar weinig nadelen ondervonden aan een PHEV op onze roadtrips Spanje & Portugal dit jaar, en naar Toscane vorig jaar. Er waren weinig (gewone) laadpalen in deze landen, en regelmatig defecte of nog niet werkende (of niet-ladende voertuigen die er geparkeerd stonden, net als in eigen land). Snelladers langs de snelwegen waren er dan weer wel (en dat is dan het nadeel van mijn PHEV: een kleine batterij, en je hebt de mogelijkheid tot snelladen niet). Nadeel tegenover een diesel: veel meer tanken, zeker door de 40l-tank & hoger verbruik (al viel dat eigenlijk al bij al nog mee). Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 18 minuten geleden, Liquid Li0n zei: wat is het grootste nadeel van PHEV versus je EV voor een roadtrip? Het zal je misschien verbazen, maar ik beoordeel mijn wagens op dagelijks gebruik i.p.v. roadtrips. Voor roadtrips inderdaad een voordeel. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari Zojuist, Polygoon zei: Het zal je misschien verbazen, maar ik beoordeel mijn wagens op dagelijks gebruik i.p.v. roadtrips. Voor roadtrips inderdaad een voordeel. hoe, doe jij niet wekelijsk een roadtrip van minstens 800km over bochtige wegen? Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 4 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Er waren weinig (gewone) laadpalen in deze landen AC laden doet er niet toe op een roadtrip. 1 Quote
Roger 310 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari (aangepast) Wij gaan elk jaar naar Zuid-Frankrijk met onze XC60 T8. Ik ondervind daar geen nadeel van. 135 km/u is op een toerental waarop die viercilinder niet te veel hoorbaar is, en dankzij de tank van 70l kan je wel ff. Ik laad die kleine batterij dan ook nooit op, heeft geen zin voor die 35km die je er nog uit krijgt. edit: thuis laad ik natuurlijk wel op, ik doelde op de trip naar Zuid-Frankrijk 23 januari aangepast door Roger 2 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 17 minuten geleden, Polygoon zei: Het zal je misschien verbazen, maar ik beoordeel mijn wagens op dagelijks gebruik i.p.v. roadtrips. Voor roadtrips inderdaad een voordeel. ja, het is het EV roadtrip topic dus vandaar dat ik er van verschoot, leek precies of een EV dan meer voordelen of handiger zou zijn. Maar zoals ik al dacht, voor een roadtrip is een PHEV is beste van de 2. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 38 minuten geleden, Polygoon zei: AC laden doet er niet toe op een roadtrip. Toch wel…. Als je tijdens een overnachting of een stadsbezoek je batterij kunt bijladen, is dat aardig meegenomen : vooraf klimatiseren is altijd leuk, en de auto rijdt gewoon aangenamer als je een beetje batterijpowef achter de hand hebt. Het scheetje extra bereik (toch 50 km), maakt de afstand tussen tankbeurten iets kunt stretchen Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 6 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Toch wel…. Als je tijdens een overnachting of een stadsbezoek je batterij kunt bijladen, is dat aardig meegenomen : vooraf klimatiseren is altijd leuk, en de auto rijdt gewoon aangenamer als je een beetje batterijpowef achter de hand hebt. Het scheetje extra bereik (toch 50 km), maakt de afstand tussen tankbeurten iets kunt stretchen Het gaat hier over EV’s. 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 7 minuten geleden, Polygoon zei: Het gaat hier over EV’s. als je die, langere tijd, aan een laadpaal kunt laten hangen (terwijl je slaapt, of als je een stadsbezoek doet), is dat toch ook een plus ? Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 15 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Toch wel…. Als je tijdens een overnachting of een stadsbezoek je batterij kunt bijladen, is dat aardig meegenomen : vooraf klimatiseren is altijd leuk, en de auto rijdt gewoon aangenamer als je een beetje batterijpowef achter de hand hebt. Het scheetje extra bereik (toch 50 km), maakt de afstand tussen tankbeurten iets kunt stretchen En intussen plaats en tijd afpakken van echte EV's 2 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari En als ik aan een naftepomp sta, pak ik de plaats van de diesels/benzine in, zeker ? Ik denk dat ik meer op elektriciteit rij dan veel 'echte EV's' Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari (aangepast) Wat ik in al die discussies hier en elders eigenlijk nooit begrijp is wat de meerwaarde is van het ophemelen van een EV tov andere voertuigen. Waarom mensen zich niet in andere hun plaats kunnen stellen. Dit is al jaren zo gaande natuurlijk. Playstation of Xbox windows of mac iphone of android hond of kat vegan of vlees etc Maar nu sinds de ICE vs EV is het toch echt wel next level polarisatie gegaan. Als ik liever met een ICE op reis ga, of iemand geeft commentaar op de strubbelingen met zijn EV...dan is het kot te klein. Kan iemand me hier nu eens een eenduidig pasklaar antwoord op geven aub? 23 januari aangepast door Liquid Li0n 3 1 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 2 minutes ago, Liquid Li0n said: Wat ik in al die discussies hier en elders eigenlijk nooit begrijp is wat de meerwaarde is van het ophemelen van een EV tov andere voertuigen. Waarom mensen zich niet in andere hun plaats kunnen stellen. Dit is al jaren zo gaande natuurlijk. Playstation of Xbox windows of mac iphone of android hond of kat vegan of vlees etc Maar nu sinds de ICE vs EV is het toch echt wel next level polarisatie gegaan. Als ik liever met een ICE op reis ga, of iemand geeft commentaar op de strubbelingen met zijn EV...dan is het kot te klein. Nee, zo gaat het hier niet. Om het even in uw eigen simpele bewoordingen te zeggen: We spelen allemaal Playstation. Ineens komt er iemand af met een Xbox, die vroeger Playstation speelde. Die vindt dat ondanks de nadelen tov zijn Playstation echt een goed ding. Iedereen hier met een Playstation verklaart hem zot, lid van de Microsoft sekte etc etc. Ineens wordt er een hoop volk verplicht "tegen hun zin" ook Xbox te spelen ipv Playstation. De overgrote meerderheid kan er zich mee verzoenen en ziet zowaar voordelen aan die Xbox die je bij een Playstation niet hebt, hoewel er uiteraard ook nadelen zijn. De nadelen wegen voor die mensen echter niet op tegen de voordelen. De volgende stap is dat er zelfs anderen zijn die uit vrije wil kiezen om hun Playstation te vervangen, en tevreden zijn van de overstap. En dan heb je de mensen die bij hun Playstation zweren en maar blijven op de nadelen van die Xbox hameren, terwijl ze er nooit een dag op gespeeld hebben, en ondertussen ook kijken naar al die mensen met hun Xbox alsof ze "zichzelf wat wijsmaken", "gebrainwasht zijn" of "er niks van snappen", want uiteraard zijn dat net die Playstation fanboys die alleen maar mensen kennen die niet content zijn van de Xbox die ze gekregen hebben en niet liever zouden willen dan terug gaan. En uiteraard zullen er altijd mensen zijn die games willen spelen die enkel op Playstation bestaan en dus zitten te vloeken omdat ze nu een Xbox hebben, en af en toe gaat er eentje terug, maar dat blijkt dan toch niet over de grote hoop van de Xbox bezitters te gaan. In tegendeel, de meerderheid beweert dat hun volgende console weer een Xbox gaat zijn, en dat gaat er helemaal niet in bij de Playstation die-hards. 1 1 5 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Nee, zo gaat het hier niet. Om het even in uw eigen simpele bewoordingen te zeggen: We spelen allemaal Playstation. Ineens komt er iemand af met een Xbox, die vroeger Playstation speelde. Die vindt dat ondanks de nadelen tov zijn Playstation echt een goed ding. Iedereen hier met een Playstation verklaart hem zot, lid van de Microsoft sekte etc etc. Ineens wordt er een hoop volk verplicht "tegen hun zin" ook Xbox te spelen ipv Playstation. De overgrote meerderheid kan er zich mee verzoenen en ziet zowaar voordelen aan die Xbox die je bij een Playstation niet hebt, hoewel er uiteraard ook nadelen zijn. De nadelen wegen voor die mensen echter niet op tegen de voordelen. De volgende stap is dat er zelfs anderen zijn die uit vrije wil kiezen om hun Playstation te vervangen, en tevreden zijn van de overstap. En dan heb je de mensen die bij hun Playstation zweren en maar blijven op de nadelen van die Xbox hameren, terwijl ze er nooit een dag op gespeeld hebben, en ondertussen ook kijken naar al die mensen met hun Xbox alsof ze "zichzelf wat wijsmaken", "gebrainwasht zijn" of "er niks van snappen", want uiteraard zijn dat net die Playstation fanboys die alleen maar mensen kennen die niet content zijn van de Xbox die ze gekregen hebben en niet liever zouden willen dan terug gaan. En uiteraard zullen er altijd mensen zijn die games willen spelen die enkel op Playstation bestaan en dus zitten te vloeken omdat ze nu een Xbox hebben, en af en toe gaat er eentje terug, maar dat blijkt dan toch niet over de grote hoop van de Xbox bezitters te gaan. In tegendeel, de meerderheid beweert dat hun volgende console weer een Xbox gaat zijn, en dat gaat er helemaal niet in bij de Playstation die-hards. die is mooi Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 19 minutes ago, ex-Mooseman said: En als ik aan een naftepomp sta, pak ik de plaats van de diesels/benzine in, zeker ? Ik denk dat ik meer op elektriciteit rij dan veel 'echte EV's' Altijd al gezegd dat hybrides "worst of both worlds" zijn Eigenlijk is het omgekeerd van wat men altijd zegt (een hoop batterijen en motoren meesleuren voor niks), want om eoa reden maken veel hybride rijders er een sport van om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, dus eigenlijk sleuren ze een verbrandingsmotor en naftbak mee waar ze niks mee doen . 3 Quote
Ugeken 11.749 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 2 uren geleden, Lotuzzz zei: Zou je niet beter met een ICE Mini gaan? @Ugeken Waarom word ik hier getagd? Ik rij binnen 2 weken weer naar Rome, dat zal met de Mini zijn deze keer Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 25 minuten geleden, Ugeken zei: Waarom word ik hier getagd? Ik rij binnen 2 weken weer naar Rome, dat zal met de Mini zijn deze keer Daarom dus Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 1 uur terug, Liquid Li0n zei: Wat ik in al die discussies hier en elders eigenlijk nooit begrijp is wat de meerwaarde is van het ophemelen van een EV tov andere voertuigen. Waarom mensen zich niet in andere hun plaats kunnen stellen. Ophemelen? Ik zie vooral veel EV-afbraak van mensen die van-horen-zeggen. Ik denk dat er voor de rest vooral feiten gedeeld worden. Stil, trillingsvrij, effortless, instant power. Quote
Ugeken 11.749 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 3 uren geleden, Lotuzzz zei: Daarom dus Sorry eh, iedereen kan eens een zwak moment hebben ! Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 1 hour ago, Ugeken said: Sorry eh, iedereen kan eens een zwak moment hebben ! Zoals je rug tijdens de terugrit? 2 Quote
BMWMB 12.350 Geplaatst: 23 januari Geplaatst: 23 januari 7 uren geleden, ex-Mooseman zei: En als ik aan een naftepomp sta, pak ik de plaats van de diesels/benzine in, zeker ? Ik denk dat ik meer op elektriciteit rij dan veel 'echte EV's' Als je de ganse nacht aan zo'n trage lader moet staan, om 50-100km te laden, terwijl een EV in dezelfde tijd 500km kan laden, dan is dat idd plaats afpakken. Je vergelijkt met tanken. Stel dat je een half uur nodig hebt om uw ICE te tanken, en anderen staan achter u te wachten... Mijn vrouw heeft een Range Sport hybride, en dat laadt supertraag. 6 uren geleden, ir_fuel zei: Nee, zo gaat het hier niet. Om het even in uw eigen simpele bewoordingen te zeggen: We spelen allemaal Playstation. Ineens komt er iemand af met een Xbox, die vroeger Playstation speelde. Die vindt dat ondanks de nadelen tov zijn Playstation echt een goed ding. Iedereen hier met een Playstation verklaart hem zot, lid van de Microsoft sekte etc etc. Ineens wordt er een hoop volk verplicht "tegen hun zin" ook Xbox te spelen ipv Playstation. De overgrote meerderheid kan er zich mee verzoenen en ziet zowaar voordelen aan die Xbox die je bij een Playstation niet hebt, hoewel er uiteraard ook nadelen zijn. De nadelen wegen voor die mensen echter niet op tegen de voordelen. De volgende stap is dat er zelfs anderen zijn die uit vrije wil kiezen om hun Playstation te vervangen, en tevreden zijn van de overstap. En dan heb je de mensen die bij hun Playstation zweren en maar blijven op de nadelen van die Xbox hameren, terwijl ze er nooit een dag op gespeeld hebben, en ondertussen ook kijken naar al die mensen met hun Xbox alsof ze "zichzelf wat wijsmaken", "gebrainwasht zijn" of "er niks van snappen", want uiteraard zijn dat net die Playstation fanboys die alleen maar mensen kennen die niet content zijn van de Xbox die ze gekregen hebben en niet liever zouden willen dan terug gaan. En uiteraard zullen er altijd mensen zijn die games willen spelen die enkel op Playstation bestaan en dus zitten te vloeken omdat ze nu een Xbox hebben, en af en toe gaat er eentje terug, maar dat blijkt dan toch niet over de grote hoop van de Xbox bezitters te gaan. In tegendeel, de meerderheid beweert dat hun volgende console weer een Xbox gaat zijn, en dat gaat er helemaal niet in bij de Playstation die-hards. Je vergeet te zeggen dat die Xbox, als je die koopt op de firma, die heel veel goedkoper is. Voor de rest is het een mooie vergelijking. 6 uren geleden, ir_fuel zei: Altijd al gezegd dat hybrides "worst of both worlds" zijn Eigenlijk is het omgekeerd van wat men altijd zegt (een hoop batterijen en motoren meesleuren voor niks), want om eoa reden maken veel hybride rijders er een sport van om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, dus eigenlijk sleuren ze een verbrandingsmotor en naftbak mee waar ze niks mee doen . Hybrides is voor schrikschijters, die wel willen veranderen, maar nog niet all the way durven gaan. Wat als we op reis gaan, wat als we geen laadpaal vinden, wat als we moeten aanschuiven aan een laadpaal,... Tot voor een jaar was dit nog fiscaal interessant, maar nu dit niet meer is, gaat de verkoop hiervan niet meer stijgen. Mensen die weinig rijden, en veel laden, sleuren dus meer dan de helft van de tijd een motor/versnellingsbak/benzinetank mee. En mensen die veel rijden, die sleuren meer dan de helft van de tijd electromotoren/batterij mee. Maar... het voordeel blijft wel, als je eens een verre verplaatsing doet, is een PHEV gewoon gemakkelijker. Tanken, en weer rijden. Daarom gaan we ook skiën met de Range Sport. 5 uren geleden, Lotuzzz zei: Ophemelen? Ik zie vooral veel EV-afbraak van mensen die van-horen-zeggen. Ik denk dat er voor de rest vooral feiten gedeeld worden. Stil, trillingsvrij, effortless, instant power. Na 8 jaar/220k km al EV gereden te hebben, kan ik zeggen dat het zalig rijdt, en zeker door het drukke dagelijkse Belgische verkeer. Als je thuis en/of op je werk kan laden, dan moet je eigenlijk zelden echt gaan 'laden', en verlies je minder tijd dan iedere keer te gaan tanken. Maar, mijn etron GT heeft het nadeel van een toch wel te kleine actieradius, dus is het goed dat er een evolutie is van zuinigere motoren, en grotere en betere batterijen. Mijn Audi doet nu bij vrieskoude 250km met 80% batterij, en dat zou eigenlijk 400km moeten zijn, en 500km in de zomer. De Tesla was op dat gebied beter, dus bij een volgende aankoop gaat dat toch een voorwaarde zijn. 2 Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 8 uren geleden, BMWMB zei: Als je de ganse nacht aan zo'n trage lader moet staan, om 50-100km te laden, terwijl een EV in dezelfde tijd 500km kan laden, dan is dat idd plaats afpakken. Je vergelijkt met tanken. Stel dat je een half uur nodig hebt om uw ICE te tanken, en anderen staan achter u te wachten... Mijn vrouw heeft een Range Sport hybride, en dat laadt supertraag. Je vergeet te zeggen dat die Xbox, als je die koopt op de firma, die heel veel goedkoper is. Voor de rest is het een mooie vergelijking. Hybrides is voor schrikschijters, die wel willen veranderen, maar nog niet all the way durven gaan. Wat als we op reis gaan, wat als we geen laadpaal vinden, wat als we moeten aanschuiven aan een laadpaal,... Tot voor een jaar was dit nog fiscaal interessant, maar nu dit niet meer is, gaat de verkoop hiervan niet meer stijgen. Mensen die weinig rijden, en veel laden, sleuren dus meer dan de helft van de tijd een motor/versnellingsbak/benzinetank mee. En mensen die veel rijden, die sleuren meer dan de helft van de tijd electromotoren/batterij mee. Maar... het voordeel blijft wel, als je eens een verre verplaatsing doet, is een PHEV gewoon gemakkelijker. Tanken, en weer rijden. Daarom gaan we ook skiën met de Range Sport. Ik heb je graag bmwmb, maar je hebt het geluk beide ( eigenlijk zelfs alle 3) te hebben in je garage. Je afbraak van hybride is in mijn ogen soms overdreven. Want je spreekt je zelf redelijk veel tegen. Telkens weer hybride is stront, en telkens erachter, maar.... Ik geef eerlijk toe dat ik vooral fiscaal kies, en het geluk heb om toch wel wat hoger te kunnen shoppen om genoeg batterijlading te hebben. Maar ik geef ook toe dat ik sinds ik ev rij, vakantiebestemmingen geschrapt heb. Kroatië bv zou ik graag doen, maar doe ik niet met de Tesla. Had ik de Q7 nog gehad, was ik er 100% zeker al geweest. Een hybride is voor mij eigenlijk nog steeds het beste van 2 werelden. ( wat nu stilletjes aan wel aan het veranderen is precies als je de reikwijdte van de nieuwe ev´s ziet) En je schrijft het zelf ook wel wat. Want waarom ga je met de RR op skivakantie? Zolang je alle types in je garage staan hebt, ga je kiezen naar gebruiksgemak. 4 Quote
Ugeken 11.749 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 10 uren geleden, ir_fuel zei: Zoals je rug tijdens de terugrit? Bwoah, zo slecht zien die zetels er toch niet uit? 1 Quote
Roger 310 Geplaatst: 24 januari Geplaatst: 24 januari 9 uren geleden, BMWMB zei: Hybrides is voor schrikschijters, die wel willen veranderen, maar nog niet all the way durven gaan. Wat als we op reis gaan, wat als we geen laadpaal vinden, wat als we moeten aanschuiven aan een laadpaal,... Vandaag de dag mss wel, maar toen de plugin-hybride hard boomde was het toch ook vooral door het beperkt aanbod aan EV's in bepaalde segmenten. Ook qua laadinfrastructuur hebben we hier in België vooral de laatste paar jaar een inhaalbeweging gemaakt. Toen wij in 2019 moesten beslissen welke nieuwe gezinswagen er ging komen, die ook fiscaal interessant was, dan was bv onze XC60 T8 één van de betere keuzes (binnen budget). Die keuze had toen niets met angst te maken, maar (buiten het fiscale) vooral met de praktische kant. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.