Ga naar inhoud

HEV of PHEV (Hyundai Santa Fe of Kia Sorento)


Kaneda

Aanbevolen berichten

Wat als je bij een stockwagen de keuze hebt uit een HEV of een PHEV ? Wat is er als particulier het interessantste ?

Specifiek gaat het hier over een Hyundai Santa Fe en een Kia Sorento.
De HEV versie heeft een gezamenlijk vermogen van 230 pk, wat je bij zo'n hybride altijd voorhanden hebt (voor zover ik weet met mijn heel beperkte technische kennis). De verbrandings- en de elektromotor werken constant in tandem en dat is transparant voor de gebruiker, de auto regelt alles zelf. Dat snap ik.

Maar hoe zit het met de PHEV ? De ICE heeft een bepaald vermogen (zo'n 180 pk) en met de elektromotor erbij het je in totaal iets van een 260 pk (iets meer dan de HEV), maar real-life gebruik zou niet veel verschil maken omdat de PHEV 150kg zwaarder is omwille van de grotere batterij.
De PHEV kan je opladen en geeft je volgens WLTP normen een dikke 50km range met een volle batterij. So far, so good, snap ik ook.
Ook deze auto kan je in hybridemodus gebruiken, net zoals de HEV, dus waar de ICE en elektromotor in tandem werken. Snap ik ook.

Maar dan : wat als je batterij volledig leeg is en je enkel aangewezen bent op de verbrandingsmotor ? Val je dan terug op ENKEL het vermogen van de verbrandingsmotor, ttz 180 pk, tot je weer kan opladen, of is er een klein stukje batterij dat nog blijft werken zoals bij de HEV ? Kan je dan gewoon nog blijven rijden als HEV of is er gewoon niets meer van elektrokracht ?
Het is vreemd, maar geen enkele review gaat hierop in, geen enkele, noch op Youtube, noch geschreven reviews (heb er toch nog geen kunnen vinden). Wat er wél wordt gezegd is dat de PHEV 'soepeler' rijdt (schakelen, wisselen tussen elektro en ICE).
Als je effectief bent aangewezen op 'slechts' je ICE met 180 pk (wat weinig voor zo'n grote auto) dan zie ik het voordeel als particulier daar niet van in want de aankoopprijs van de PHEV ligt nog zo'n 5000 euro hoger dan die van de HEV.

 

Mijn situatie : momenteel woon ik op 31 km van het werk maar geen oplaadmogelijkheid aan mijn huis, noch aan de garage die ik huur en die zich aan de overkant van de straat bevindt.
In juli van dit jaar, over ongeveer twee en een halve maand, verhuis ik naar het appartement naast mijn vriendin.
Ik heb daar op de binnenplaats van het gebouw een privé parkeerplaats, maar momenteel zijn daar nog geen laadpalen voorzien ; in overleg met de syndicus is dit zeker haalbaar maar dat is nog zeker niet voor de eerste 2 à 3 jaar.

Naast het appartementsgebouw is er ook een publieke parking voor ongeveer 30 auto's, waarvan 2 plaatsen voorzien zijn voor EV's met 1 laadpaal en 2 aansluitingen van 11Kw (klein dorp van ongeveer 1000 inwoners, misschien kan de gemeente overtuigd worden om nog een extra laadpaal bij te plaatsen). Een full EV daar opladen zie ik niet meteen zitten, een PHEV heeft een kleine batterij, veel sneller opgeladen en dus geen probleem om die regelmatig daar even te parkeren voor een paar uurtjes (af en toe is er één van de twee EV plaatsen bezet, twee tegelijk is echt een zeldzaamheid).
Op het werk hebben ze een aantal maanden geleden enkele renovatiewerken gedaan aan het gebouw, en hebben ze ook de parking vernieuwd en zijn er nu ook 4 laadpalen voorzien die elk 2 auto's van stroom kunnen voorzien. Er komen er in de toekomst nog bij maar voorlopig is slechts de helft van de 8 plaatsen actief in gebruik door het personeel (er zijn er dus gemiddeld steeds 4 vrij).

Qua laadmogelijkheden voor een PHEV in principe dus geen probleem. Of een PHEV voor mij persoonlijk interessanter is dan een gewone HEV valt nog te bezien. Ik zal vanaf juli na de verhuis op 59km van mijn werk wonen, is dus 118km per dag, ongeveer de helft daarvan is autosnelweg. Met één volle lading kom ik er dus eigenlijk niet op enkel EV kracht. Dat doe ik 3 keer per week gezien ik elke maandag en vrijdag telewerk.

De wekelijkse boodschappen en een groot deel van de verplaatsingen in het weekend zou ik hoogstwaarschijnlijk wel op full EV kunnen doen.
Nu, of ik nu tijdens het pendelen volledig eco rijd, is eigenlijk niet van het grootste belang. Misschien lukt het om enkel met elektromotor te rijden op de trajecten buiten de autosnelweg en dan in hybridemodus tegen 120 km/u. Op het werk dan aan de lader en 's avonds dan opnieuw hetzelfde.
Misschien is een PHEV de meerprijs voor mij niet niet meteen waard maar als zo'n plug-in effectief beter en soepeler rijdt in hybridemodus dan de gewone HEV, dan zou ik die meerprijs er wel voor over hebben. Ik zit niet elke dag mijn verbruik te berekenen dus ik wil ook nog wel wat rijplezier. Anderzijds heeft die PHEV een veel kleinere benzinetank dan de HEV (48 liter voor de PHEV en 67 liter voor de HEV, als ik me niet vergis). Betekent dus wat vaker tanken met de PHEV als je niet optimaal gebruik kan maken van de elektromotor, maar daarom niet minder zuinig dan de HEV in mijn situatie.

Valt te overwegen. Bij Hyundai is er niet meteen stock wat betreft de configuratie die ik wil, maar mijn huidige dealer (Nissan, Hyundai, Suzuki, Mazda en MG) zou eens kijken of hij wat kon vinden, via de importeur, via een andere officiële Hyundai dealer, geen idee ; ik vrees ervoor maar ik hoop stiekem van wel want ik blijf graag klant waar ik tevreden ben en na 30 jaar bij dezelfde dealer kan dat tellen.
Maar de huidige situatie maakt dat moeilijk en soms breekt nood wet (als ik een nieuwe Santa Fe bestel met de opties die ik wil dan kijk ik aan tegen minimum 13 maanden, en dat zal bij elke Hyundai dealer hetzelfde zijn). Ben daarom ook bij Kia gaan kijken en daar is er meer voorraad wat betreft de configuratie die ik wil, t.t.z. full option, zowel qua HEV als PHEV. Heb een lichte voorkeur voor de Santa Fe omdat die net ietsje meer verfijnd is qua afwerking maar die Sorento is natuurlijk ook een prachtige wagen.

We leven op hoop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een PHEV probeert zijn batterijniveau op een niveau te houden dat je altijd nog voldoende punch krijgt van de elektromotor. Daar komt dan mijn volgende punt, de PHEV gaat altijd vlotter aanvoelen door het koppel van de elektromotor, die sterker gaat zijn dan de elektromotor in de gewone hybride.

Wij hebben een Outlander PHEV en Golf PHEV thuis en heel tevreden van. De Outlander zit op bijna 25000km op slechts 3,1l. Maar laden is de boodschap. De onze wordt dagelijks (soms meermaals) opgeladen.

Als je niet dagelijks kan laden, zou ik niet voor een PHEV gaan. Als je slechts enkel aan een betalende laadpaal kan laden, zou ik toch ook eens goed rekenen of het wel rendabel is tov de gewone hybride. Elektriciteit is niet gratis aan zo'n palen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn firmawagen is een gewone hybride (Toyota) en ik vind dat een prachtig compromis : nooit een gedoe met opladen, in de regen eerst natte kabels in de koffer leggen, nooit zoeken naar een vrije laadpaal of vloeken op mensen die die plaatsen innemen, .... gewoon rijden en af en toe tanken zoals met een gewone wagen maar met als bonus dat je volledig EV kan rijden waar het gepast is (vb file of stad).  Ik heb ook vroeger met veel plezier in mijn privé 330e gereden, maar eerlijk gezegd, moest ik geen privé oprit hebben met mogelijkheid thuis te laden zou ik er niet voor kiezen.  Vrienden die early adopters waren voor een full EV hebben deze om dezelfde reden zonet weer terug ingeruild in een gewone benzine (meer en meer moeite goede laadmogelijkheid te vinden dicht bij huis)

Een PHEV is wel sterker en sneller, en ik vind dat nog altijd een beter concept dan een full EV (mijn mening), maar als dagelijkse wagen ben ik super tevreden van mijn gewone hybride die een verbruik geeft van een diesel, maar met de mogelijkheid volledig elektrisch te rijden in t stad.

Voor snelwegverkeer (zonder file) is geen van beide de beste oplossing....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke 'range' heb je dan met een gewone hybride ?  Ik veronderstel dat dat enkel tot een bepaalde snelheid is ?  En dat je slechts een paar km kan doen op EV ?

Persoonlijk spreekt een PHEV me wel aan. Ok, ik kan enkel tegen betaling opladen aan die publieke laadpalen bij mij thuis, en op het werk zal dat ook wel wat kosten (nog niet gevraagd hoeveel dat kost) maar het lijkt me wel een ideale auto om je voor te bereiden op full EV (wat er toch onvermijdelijk zit aan te komen) maar dan zonder de 'range anxiety'...

Als ik alles uitreken, en het feit dat ik zal moeten betalen om EV te laden en dit niet aan een thuislader kan aansluiten, dan zal het wellicht niet de voordeligste oplossing zijn. Maar het intrigeert me wel, en ik win ook wel een stuk rijplezier tov de gewone HEV, veronderstel ik. Dat ik die meerprijs van 5000 euro er  niet kan uithalen over 5 of 6 jaar, daar lig ik eigenijk niet echt van wakker.

Het enige wat ik wil is een deftige auto met 7 plaatsen, waarvoor ik me niet blauw moet betalen aan belastingen en waarvoor ik over een vijftal jaar nog een deftige restwaarde kan verwachten. Meer niet.

aangepast door Kaneda
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Kaneda zei:

Welke 'range' heb je dan met een gewone hybride ?  Ik veronderstel dat dat enkel tot een bepaalde snelheid is ?  En dat je slechts een paar km kan doen op EV ?

Persoonlijk spreekt een PHEV me wel aan. Ok, ik kan enkel tegen betaling opladen aan die publieke laadpalen bij mij thuis, en op het werk zal dat ook wel wat kosten (nog niet gevraagd hoeveel dat kost) maar het lijkt me wel een ideale auto om je voor te bereiden op full EV (wat er toch onvermijdelijk zit aan te komen) maar dan zonder de 'range anxiety'...

Als ik alles uitreken, en het feit dat ik zal moeten betalen om EV te laden en dit niet aan een thuislader kan aansluiten, dan zal het wellicht niet de voordeligste oplossing zijn. Maar het intrigeert me wel, en ik win ook wel een stuk rijplezier tov de gewone HEV, veronderstel ik. Dat ik die meerprijs van 5000 euro er  niet kan uithalen over 5 of 6 jaar, daar lig ik eigenijk niet echt van wakker.

Het enige wat ik wil is een deftige auto met 7 plaatsen, waarvoor ik me niet blauw moet betalen aan belastingen en waarvoor ik over een vijftal jaar nog een deftige restwaarde kan verwachten. Meer niet.

HEV is gewoon een zuinigere benzinewagen, PHEV is een opstap naar EV.

Maar qua rijplezier is naar mijn ervaring de HEV wel veel smoother en comfortabeler. Plugins hebben vaak toch meer een on/off karakter en als de benzinemotor erin komt is dat vaak geen aangename toevoeging.

Ik zou zeggen als je toch zo twijfelt en het eens wil ervaren hoe het in de praktijk werkt. Neem eens een abonnement op een Lynk&Co voor een paar maand, mijn buurman doet dat nu ook op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/4/2022 om 20:14, Greg zei:

Als je slechts enkel aan een betalende laadpaal kan laden, zou ik toch ook eens goed rekenen of het wel rendabel is tov de gewone hybride. Elektriciteit is niet gratis aan zo'n palen.

Weet ik ook wel dat het niet gratis is aan zo'n laadpaal maar het is niet dat opladen met een thuislader dat dan wél zou zijn...

Aan de laadpaal naast het appartementsgebouw (Allego) is het tarief 0,432 euro per Kwh. Moet eens uitrekenen wat het kost om de batterij van zo'n PHEV volledig op te laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Kaneda zei:

Weet ik ook wel dat het niet gratis is aan zo'n laadpaal maar het is niet dat opladen met een thuislader dat dan wél zou zijn...

Aan de laadpaal naast het appartementsgebouw (Allego) is het tarief 0,432 euro per Kwh. Moet eens uitrekenen wat het kost om de batterij van zo'n PHEV volledig op te laden.

Het tarief is 0,432 per kW. De opslag van je batterij is in kWh. 😉

En de kost is simpel. Capaciteit batterij in kWh x kostprijs per kW. Neem bv. een X4 45e. 24 kWh x 0,432 euro = 10,37 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tommie zei:

Het tarief is 0,432 per kW. De opslag van je batterij is in kWh. 😉

En de kost is simpel. Capaciteit batterij in kWh x kostprijs per kW. Neem bv. een X4 45e. 24 kWh x 0,432 euro = 10,37 euro.

Wist dat, hoor 😊

13,8 Kwh batterij op de Sorento/Santa Fe PHEV, is dan 13,8 x 0,432 = 5,96 euro en dat geeft je dan een dikke 50 km WLTP, laat ons zeggen een goeie 40 km reëel. Gecombineerd met een 47 liter brandstoftank waar je dan een goed stuk onder de 100 euro blijft als je tankt (mijn huidige X-Trail heeft een tankinhoud van 60 liter, en ik tank ongeveer 2x per maand, met woon/werk verkeer en in het weekend (gemiddeld zit ik op zo'n goeie 7 liter, best wel een zuinige wagen voor het formaat, 1.6 benzine Turbo met 163 pk).

De HEV Sorento/Santa Fe heeft een tank van 67 liter, en het verbruik van de benzinemotor zal lager liggen dan bij de PHEV omdat de HEV 150 kg lichter is, maar je hebt natuurlijk veel minder baat bij het EV-gedeelte. Ga het eens in detail naast mekaar moeten leggen wat het voordeligste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid