gTa 24.126 Geplaatst: 15 oktober 2022 Delen Geplaatst: 15 oktober 2022 Topicje om alle info over nog niet voorgestelde modellen te groeperen, zodat het 'Nieuwe moto's topic zuiver blijft en enkel bevestigde officiële info bevat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 15 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2022 Vwb de 'best verkopende moto' in onze contreien: de BMW boxer GS. In 2023 wordt MY24 voorgesteld, met een 101% nagelnieuwe GS-generatie en compleet nieuwe boxermotor-generatie. Wat al geweten is (door een 'lek' op de BMW website zelf) is dat er een R 1300 GS, een R 1400 GS en een M 1300 GS komt. (Minstens.) Artikeltje MR okt/22 dat alle info die tot nu toe geweten is, wat samenvat: Spypics van mules en testbikes hierna: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DDke 7.295 Geplaatst: 15 oktober 2022 Delen Geplaatst: 15 oktober 2022 Is die testrijder 2m groot? Precies maatje Honda Dax Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GTX 4.217 Geplaatst: 15 oktober 2022 Delen Geplaatst: 15 oktober 2022 Ja awel, ik had ook zoiets van: die moto is klein! Qua nieuwe moto's kijk ik wel uit naar de Kawasaki ZX4R, als die al naar Europa komt. Alleen vraag ik me af of zoiets (4-cyl met weinig vermogen onderin) wel leuk zou rijden op de openbare weg. Een Daytona op basis van de Trident zou leuk zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 18 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2022 Honda lijkt ook op de kar van de hypernakeds te willen springen. (Begrijpelijk.) Er zijn patenttekeningen opgedoken die een nieuwe CB 1000 R laten vermoeden o.b.v. de Fireblade. Op basis daarvan enkele renders: De patenttekeningen: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 21 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2022 Enkele dagen geleden is de vermoedelijke MY23 KTM 1290 Super Duke R opgedoken in de Alpen, ergens. Quasi zonder camouflage. Het lijkt er op dat (alvast voor de naked Dukes) het "KTM Splitface" tijdperk (met diamantvormige koplamp die verticaal gescheiden is in 2 delen), ten einde is. Geen idee of ik dat een goeie zaak vind. 't Is een zéér herkenbare merkeigenschap ... maar mooi? Toch benieuwd naar de definitieve nieuwe oplossing. Als dit de definitieve versie benadert, dan ben ik alvast (hard) fan. Wat een zalig front 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 21 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2022 Ook de KTM 990 Duke is al in MY23-versie gespot, met een gelijkaardige koplamp-oplossing: 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 25 oktober 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 oktober 2022 Op 15/10/2022 om 19:07, gTa zei: Vwb de 'best verkopende moto' in onze contreien: de BMW boxer GS. In 2023 wordt MY24 voorgesteld, met een 101% nagelnieuwe GS-generatie en compleet nieuwe boxermotor-generatie. Wat al geweten is (door een 'lek' op de BMW website zelf) is dat er een R 1300 GS, een R 1400 GS en een M 1300 GS komt. (Minstens.) Artikeltje MR okt/22 dat alle info die tot nu toe geweten is, wat samenvat: Spypics van mules en testbikes hierna: Een Italiaan heeft de nieuwe GS van dichtbij "betrapt" in de Alpen. En gefilmd. De originele video vind ik niet, maar 't is niks anders dan de eerste 15 seconden van deze video. Wat erna volgt is een bunch commentaar (denk ik, moet nog kijken ) Wat "experten" allemaal al denken te weten, of voorspellen beter : 1,5 mm meer boring, bij gelijkblijvende slag, dus cilinderinhoud van de boxer twin stijgt naar net geen 1.300 cc erg bulky cilinderkoppen (deksels) lijken te wijzen op techniek die die ruimte nodig heeft, dus behoud ShiftCam... ... en mogelijk terug een twin spart (zoals bijna 20 jaar geleden)? oliepeilglas lijkt op semi drysump te wijzen, wat de oplossing lijkt voor het "probleem" van gelimiteerd toerental van de huidige drysump boxers (te grote drukpulsen in de motor die tot schuimende olie leiden) men zou ook uit de "highres" van de laatste spypics kunnen afleiden (adhv koelribben en zichtbare oplossingen qua koeling) dat de motor eigenlijk niet meer op rijwind beroep doet voor koeling (de huidige "LC" aka "liquid cooled" is nog altijd voor 2/3e door de rijwind gekoeld en slechts 1/3e door olie en water) indien wat meer cc (om aan de Euro5 te voldoen) en hogere toerentallen mogelijk, moeten vermogens tot of voorbij de 150 DIN pk mogelijk zijn als de koppelweelde van de huidige boxers behouden blijft, zou ook een specifiek koppel van 115 Nm / liter leiden tot een maximumkoppel van 150 Nm ook... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 11 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2022 Onlangs is de aanstaande R 1300 GS opnieuw gespot in het wild, met nog minder camouflage dan voorheen. Met dat BMW niet aanwezig is op EICMA (een bewuste keuze, was zo aangekondigd) lijkt het er wel wat op dat dit bewust is gelekt, nu, om de gossip actief te houden en zo ook nog wat in 't nieuws te komen, waarschijnlijk ook om de in alle pers sterk bekritiseerde afwezigheid op Eicma wat te proberen stommen. Jammer iig dat BMW, KTM en Harley er niet te bewonderen vallen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
3000 977 Geplaatst: 12 november 2022 Delen Geplaatst: 12 november 2022 Waar/wanneer stelt KTM nieuwe modellen voor? De opvolger van de 390 zou een tweecylinder worden voor 2023. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 12 november 2022 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2022 11 minuten geleden, 3000 zei: Waar/wanneer stelt KTM nieuwe modellen voor? De opvolger van de 390 zou een tweecylinder worden voor 2023. Dat zou dan in 't andere topic komen dit is voor spypics e.d. Maar: goeie vraag! Beetje koffiedik kijken, precies. Afwezig op de Eicma iig. MY23 van de ganse motocross/enduro/supermoto reeksen is gekend vernieuwde 890R ook, net als de nieuwe 450RR en sinds kort ook de nieuwe 690 R voorgesteld Maar al het weggerief, de grote bikes en meer dan de helft van de travel reeks moet nog gereleased worden, yep. Ben ook benieuwd, vooral dan naar de 1290 Super Adventure modellen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.719 Geplaatst: 12 november 2022 Delen Geplaatst: 12 november 2022 Persoonlijk vooral benieuwd naar hun 2024 toekomstige 250/300 enduro machines. De 2023 is net zoal de 2022 een 2-takt TPI. Maar op de cross modellen hebben ze de stap gezet naar TBI (throttle body injectie ipv transfer port injectie). Die zijn dan wel ook terug pre-mix ipv olie injectie. Gaan ze dit doortrekken in 2024 naar de enduro moddelen (maar dan hopelijk met een olie injectie), of blijven de enduro modellen TPI itt de cross modellen die TBI zijn. Dat is op dit moment nog een vraagteken. De cylinders op de 2023 cross modellen vertonen wel gietmarkeringen voor de transfer port injectie montage, dus kan zijn dat de 2 in de toekomst gewoon naast elkaar blijven bestaan ipv dat TBI de TPI volledig vervangt in de toekomst. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 5 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2022 Eicma is goed en wel achter de rug (met éclatante afwezigheid van BMW, KTM en HD amongst others) en KTM laat de mules los voor de lenzen. Onlangs gespot: 1290 SuperAdventure opvolger met een "Pikes Peak" sort of setup (17" voorwiel, kort kontje, enz.). Zou volgens Motorrad wel eens de oude naam "SMT" kunnen oppikken: Brembo Stylema's en wat er uitziet als resoluut sportief wegrubber (weer van Mitas?) ... doet denken aan een Pikes Peak en evt. S1000XR concurrent. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 5 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 5 december 2022 En ook de opvolger van de 1290 Superduke GT is quasi klaar, met een nieuw gezicht, sterk aanleunend bij wat er al te zien was op de kleinere Duke e.d. Ik lees dat kenners in de motor en het onderstel eigenlijk geen wijzigingen zien tov het 2022 model. Dus vermoedelijk vnl cosmetische verandering + een update naar de nieuwste stavaza voor de bediening en 't scherm. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 12 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2023 Buell zoals we ze kennen van vroeger, komt terug met de "SuperTouring"! \o/ 1190cc USA-made 185 pk 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 22 april 2023 Auteur Delen Geplaatst: 22 april 2023 Na een er stevig in hakkende afscheidsdienst voor een overleden klasgenoot/vriend, heb ik ter verpozing een rondje motor(gerief)dealers gedaan. Zo dus 2 x een uurtje bij m'n BMW Motorrad dealers gezeten, op 't gemakje koffietje drinken. Ook bezoekje aan de Dainese/AGV dealer. Etc. M'n BMW-dealer in Gent heeft geprobeerd om mij hun op een fictieve naam bestelde en dus nog beschikbare R Nine T 100 Years te verkopen. (Ding is uitverkocht.) Heb kunnen weerstaan. Maar bijt toch beetje in m'n been Er komt een M 1000 XR met het ShiftCam blok met +200 pk. Geen foto's of gegevens van, maar het is hen wel bevestigd. (Dacht dat ze er mee gaan testrijden in het najaar.) De nieuwe GS zou blijkbaar problemen opleveren, motorisch. Alles is wat verder naar achter geschoven, om het blok verder te kunnen laten rijpen. Initieel zouden de interne testritten voor BMW intern al ergens in de zomer liggen, maar 't is nu pas november. Klantenleveringen zouden voor feb/mrt 2024 zijn. De R 1300 GS zou meer terreingericht zijn dan de huidige GS'en, en de bijna 1 jaar later komende R 1300 GS Adventure zou veel meer tour-gericht zijn. Van de benaming '1400' tvv 'Adventure' zou niks meer in huis komen. Als afscheid van de 1250 GS-modellen komt er een Final Edition, eigenlijk een triple black met de 2 shadow packs, daarbovenop zwarte valbeugels en nog een paar kleinigheden. Niks zo héél speciaals, dus, eigenlijk. De R 18 blijkt dus inderdaad een commerciële misser van formaat, zoals er hier enkelen voorspelden. De nieuwprijs is al 2.500 EUR gezakt t.o.v. bij lancering, en dan nog geven ze nu d'office een korting van 3.000 EUR ... en dan nog verkopen ze er quasi geen. Early adopters die er van af willen, moeten bereid zijn om tot 10.000 EUR afschrijving te slikken, zelfs op moto's met maar een paar 1.000 km ... er is gewoon geen vraag naar, ook 2e hands niet. Van de 6-cilinder komt definitief geen ander model meer (dus geen naked K 1600 R ). 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.719 Geplaatst: 22 april 2023 Delen Geplaatst: 22 april 2023 Sinds 2018 ongeveer tem 2023 zijn alle KTM 2-takt enduro en MX modellen met TPI technologie (transferport injection). Sinds de 2023 modellen zijn de MX modellen overgeschakeld op TBI (transferbody injection), maar wel terug met premix (dus geen olie injectie vanuit een tankje, maar te mengen in je benzine). De 2023 enduro modellen zijn nog ongewijzigd en nog TPI. Maar vanaf 2024 komt daar verandering, ook de enduro modellen schakelen over naar TBI, maar dan wel in combinatie met olie injectie (want op een enduro model wil je niet onderweg bij elke tankstop olie zitten afmeten en in je tank zitten kappen). Ook is de powervalve niet meer mechanisch, maar wordt die elektrisch bediend (en the tunen daarvan zal dus niet meer zijn door de veer te veranderen, of de voorspanning ervan, maar door een elektronische mapping). Sinds 2018 is het dus de eerste keer dat er een grote verandering (motorisch) aan de 2-takt enduro reeks komt van KTM. Ik ben benieuwd! Wel nog steeds enorm tevreden van mijn tpi, dat rijdt zo dociel in lage toeren, met stevig koppel onderin, en valt bijna nooit stil (niet gevoelig aan flame-out zoals een 4 takt bij lage toeren). En de power eens "on the pipe" . Nog steeds "verliefd". 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 12 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 12 mei 2023 Moto Guzzi lijkt met z'n nieuwe V100 Mandello wel een redelijk goed aanslaande motorfiets op de markt te hebben gebracht. Nog even afwachten voor we victorie kraaien, eerst even zien of Piaggio opnieuw over een halve nacht ijs is gegaan inzake technische betrouwbaarheid (cfr. 1200 8V debacle), maar toch! En kijk! En al gespot in 't wild, tijdens tests: 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 27 juni 2023 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2023 De nieuwe GS: (geen officiële foto's) Foto's van tijdens de homologatieprocedure in (vermoedelijk) Australië. En eentje van een rijdend exemplaar ergens in de buurt van de fabriek in Berlijn: En eentje met spaakwielen: koplamp nog duidelijk afgetapet: En ook duidelijk een dodehoek-radarsensor achteraan boven 't achterlicht: Grootste vernieuwing is de overstap naar een alu box chassis, in plaats van een chassis uit stalen buizen: Er zijn ook al wat meer gegevens bekend: Demnach bekommt die BMW R 1300 GS genau 1.300 Kubik Hubraum, 145,5 PS (107 kW) Spitzenleistung bei 7.750/min und 149 Nm maximales Drehmoment bei 6.500/min. Weitere Daten aus der Schweiz: unveränderte Räder mitsamt den Reifenformaten 120/70-19 vorn und 170/60-17 hinten, Radstand lediglich 4 Millimeter länger als bei der R 1250 GS (von 1.514 auf 1.518 mm). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.627 Geplaatst: 27 juni 2023 Delen Geplaatst: 27 juni 2023 Ik vind de foto's wat moeilijk te rijmen met de eerder geclaimde "de R1300GS zal meer off road gefocusd zijn". Dat gevoel heb ik toch niet. Alu frame, veel bravere koffers en volledige straatbanden. Ik begrijp BMW niet goed in de keuze van de achterlichten in de pinkers te steken. Dat is behoorlijk onduidelijk als je daarachter rijdt en het is al gebleken dat Tesla's daar niet mee omkunnen. de fout die zij maken kan een normale bestuurder ook snel maken bij slechte visibiliteit. Daarnaast zit er gewoon maar wat zwart plastic waar anders het licht zou zitten, wat niet bepaald knapper is.... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GTX 4.217 Geplaatst: 27 juni 2023 Delen Geplaatst: 27 juni 2023 Ik vermoed dat de adventure-versie leer offroad-kenmerken zal hebben. Want laat ons eerlijk zijn, 90% van de GS'en rijdt enkel op asfalt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.627 Geplaatst: 27 juni 2023 Delen Geplaatst: 27 juni 2023 't Is niet dat we veel gravel hebben waar je op mag gaan rijden. anders zouden er wss wel meer effectief off road gaan met zo een ding. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.719 Geplaatst: 27 juni 2023 Delen Geplaatst: 27 juni 2023 Er is veel gravel en boerenpaden waar je op mag rijden hoor in la Belgique. Singletracks is iets anders en wat moeilijker te vinden, maar daar heb je met een GS niet veel te zoeken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 27 juni 2023 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2023 1 uur geleden, Tjeu zei: Ik vind de foto's wat moeilijk te rijmen met de eerder geclaimde "de R1300GS zal meer off road gefocusd zijn". Dat gevoel heb ik toch niet. Dat was wat men initieel vermoedde, in de verzamelde pers. Een kleine maand geleden bij m'n dealer over de nieuwe GS gebabbeld en die counterde dat. (Ze hebben al heel wat info, intern.) Initieel heette het: R 1300 GS = de basic GS die wat meer richting mixed use gaat (daar waar dat nu zuiver road use is, gegoten velgen etc) R 1400 GS (want die typenaam is geregistreerd door BMW) = de huidige "Adventure", m.a.w. grotere tank en wat meer windbescherming, m.o.o. langere reizen M 1300 GS = de sport-GS, waarbij het ofwel de kant uit kan van een uitgepuurde offroad versie, of net een versie die meer richting Duc Multistrada Pikes Peak op gaat Maar dat van "1400 GS" gaat niet door, zei de verkoper bij m'n dealer. Het zou ook simpeler worden en gewoon een doorslag zijn van wat het nu is. (Vermoedelijk dus opnieuw met de toevoeging "Adventure" achter de naam.) En van de M 1300 GS was nog helemaal niks bekend. Ondertussen is het 100% zeker dat er een M 1000 XR komt (met 215 pk) die z'n pijlen écht wel op de Duc V4 Pikes Peak richt, dus een sportievere, meer op weggebruik gerichte GS (met 17" voorwiel b.v.), daar gelooft m'n dealer ook niet in. 1 uur geleden, Tjeu zei: Daarnaast zit er gewoon maar wat zwart plastic waar anders het licht zou zitten, wat niet bepaald knapper is.... Sensoren wegmoffelen is nooit knap. Denk maar aan de snoeten van legio BMW's, vooral de Audi A6/A7/A8 nu, maar ook bij de Duc en de KTM en de Triumph zijn die sensoren nooit mooi weggewerkt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.627 Geplaatst: 27 juni 2023 Delen Geplaatst: 27 juni 2023 Op 22/4/2023 om 17:06, gTa zei: De R 1300 GS zou meer terreingericht zijn dan de huidige GS'en 4 minuten geleden, gTa zei: Dat was wat men initieel vermoedde, in de verzamelde pers. Een kleine maand geleden bij m'n dealer over de nieuwe GS gebabbeld en die counterde dat. (Ze hebben al heel wat info, intern.) Hier schreef je toch net het omgekeerde? Hier was het de dealer die zei dat de GS meer off road ging worden. Het is naar die post dat ik trouwers verwees. Wat we nu op de foto's zien, de gewone die meer baan gericht wordt en wss een A die dan net meer de andere kant uit gaat, lijkt me een wat logischere evolutie. Een M variant zou ik wel dik vinden, een opvolger voor de HP2 van weleer En dan hopelijk terug met een normale telescoop voorvork. Dan hebben we weer iets om van te dromen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.