Ga naar inhoud

Testbank: aandrijfverlies bij een FWD


SB-01

Aanbevolen berichten

Vraagje voor de kenners hier ;)

Hoeveel is gemiddeld het aandrijfverlies bij een FWD?

Even een situatieschets:

Een lid op het Nederlands Mondeo forum heeft een Mondeo 2.0 TDCi 115pk.

Vanaf de moment van aanschaf (tweedehands) scheelt er vanalles met die wagen.

Ondertussen na een hele lijdensweg (en ruilmotor) rijdt dat ding nog steeds niet zoals het moet.

Topsnelheid is ongeveer 170km/u, dat zou toch wel harder moeten hé?

Ondertussen is het volgende reeds vervangen:

Blok (omwille van enorm hoog olieverbruik) vervangen door een ruilblok dat bovendien een scheur in een cilinderkop heeft en dat gelast is...

Turbo

EGR-klep

Verstuivers

ECU

Turbo 2e keer

En nog steeds niet goed terwijl de rekening ondertussen staat op 7300 euro na 10 maanden discuteren tussen hem en de dealer.

Hij heeft zelf nog niets betaald en wil dat niet doen vooraleer de wagen goed in orde is.

Hij is op eigen initiatief met de wagen naar een testbank geweest:

Resultaat was 90pk bij 3800 rpm en 230nm bij 2200rpm. Een heel pak minder dan het opgegeven vermogen van 115pk dus.

De dealer zegt dat dit niet kan (wagen is volgens hun perfect in orde) en zij zetten hem weer op de testbank, ditmaal een testbank die zij uitkiezen en betalen. En wat is het resultaat dan? 113pk bij 4300 rpm en 275nm bij 1800 rpm...

Toch wel opvallend dat de wagen nu wel zijn opgegeven vermogen haalt (van 2pk kan je niks zeggen natuurlijk...)

Het straffe is wel dat de wagen in beide gevallen 75 wielpk heeft (gemeten vermogen), dus ik denk dan dat men geprult heeft met de aandrijfverliezen om met het berekend vermogen in de buurt van het opgegeven vermogen te komen. Ik weet dat er geen vast gegeven is, maar wat is nu ongeveer het verlies bij een FWD?

Ik hoor het graag ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn 9000 op de bank zette telde ze 10% bij de gemeten wielpk's. Dat was volgens hun zeer streng geteld want "eigenlijk is het makkelijk 12-15%".

Dus als die Mondeo 90pk op de bank heeft zou die 99 krukas pk's moeten hebben. Of als je heel gul bent 103,5...

Brrr 7300€ boven je hoofd hebben hangen, ik hoop voor hem dat hij dat nooit moet betalen. voor dat geld koop je een een dikke 130PK Mondeo van 2006 ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, de wagen had tweemaal 75pk als gemeten wielvermogen. Het berekend vermogen was éénmaal 90pk (dat lijkt me realistisch) en de andere keer was het 113pk. Dat zou dus een aandrijfverlies van ongeveer 35% zijn, dat kan nooit. Maar die dealer lijkt mij niet meteen de meest aangename persoon te zijn. Want volgens hem heeft een Opel Meriva bv 45% aandrijfverlies en die top van 170km/u vindt hij ook goed, je mag toch niet zo snel in NL... Begin dan maar eens hé...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag verliezen eig niet in % uitdrukken, daar begint het al mee.

10% op een auto met 100pk wielvermogen is 110 krukas.

Voer nu die motor sterk op zodat hij 300pk heeft, dan zou hij ineens 30pk aandrijfverlies hebben?

Een fwd/rwd (rwd net dat ietsje meer uiteraard) zit meestal rond de 15-25pk verlies, terwijl een permantente AWD tegen de 40-50 zit. Zo heb ik het toch meestal al gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de file, die ik gekregen heb van mijn tuner in Alkmaar, staat het volgende:

De fabrikant meet naar de din voorwaarden (deutsche industrie norm) voor europese auto’s,

dit betekent:

Gemeten aan de krukas, zonder aandrijflijn hieraan bevestigd, simpelweg een motor in een

proefopstelling, onze resultaten zijn gemeten met verliezen als vesnellingsbak, cardan,

banden, luchtweerstand en vallen daarom stukken lager uit.

Om deze waarden terug te rekenen naar de din paardenkrachten en newtonmeters zoals de

fabrikant ze meet hanteren we de volgende formule voor uw auto:

Aantal PK’s X Factor 1.25 (verliezen aandrijving/luchtweerstand)=

Aantal PK’s aan de krukas. [indicatie, hier kunnen geen rechten aan ontleend worden]

Als ge u 90 pk vermenigvuldigt met die 1,25, dan bekom je je originele 115 pk.

Ik denk dat ik je hiermee verholpen heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de file, die ik gekregen heb van mijn tuner in Alkmaar, staat het volgende:

De fabrikant meet naar de din voorwaarden (deutsche industrie norm) voor europese auto’s,

dit betekent:

Gemeten aan de krukas, zonder aandrijflijn hieraan bevestigd, simpelweg een motor in een

proefopstelling, onze resultaten zijn gemeten met verliezen als vesnellingsbak, cardan,

banden, luchtweerstand en vallen daarom stukken lager uit.

Om deze waarden terug te rekenen naar de din paardenkrachten en newtonmeters zoals de

fabrikant ze meet hanteren we de volgende formule voor uw auto:

Aantal PK’s X Factor 1.25 (verliezen aandrijving/luchtweerstand)=

Aantal PK’s aan de krukas. [indicatie, hier kunnen geen rechten aan ontleend worden]

Als ge u 90 pk vermenigvuldigt met die 1,25, dan bekom je je originele 115 pk.

Ik denk dat ik je hiermee verholpen heb

Lees tenminste eens wat Avantus hierboven gepost heeft, voordat je denkt dat je iemand geholpen hebt ;)

als je je blokje van 90pk nu chipt naar 130pk, dan krijg je volgens jou dankzij die chiptuning 10pk extra aandrijfverliezen? Slecht werk dat die mannen dan leveren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ge u 90 pk vermenigvuldigt met die 1,25, dan bekom je je originele 115 pk.

't is 75pk, niet 90.

En gezien de realistische aandrijfverliezen van een FWD die Avantus geeft, alsook de top van 170kph in het achterhoofd houdend, vermoed ik dat het krukasvermogen inderdaad eerder rond de 90pk zal liggen, misschien zelfs dat niet...

Zoals je zelf al aanhaalde, ST TDCI, er klopt gewoon iets niet met die kist, punt uit. Daar moet gewoon een nieuwe motor in, met de juiste specificaties.

(mss hebben ze er een 1.4TDCI van een Fusion ingestampt?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

volgens mij worden de aandrijfverliezen ook op een bank gemeten:

eerst trekken ze op tot het toerental waar het max vermogen wordt gemeten(meestal in de op 1 na hoogste versnelling)

daarna als de meting op dit toerental gebeurd is laat men gewoon de motor op de rollen uitbollen en wordt zo de tegenstand berekend van de aandrijflijn

dit geeft een aardig dicht bij het werkelijk vermogen kloppend cijfer op indien de motor gezond is

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij worden de aandrijfverliezen ook op een bank gemeten:

eerst trekken ze op tot het toerental waar het max vermogen wordt gemeten(meestal in de op 1 na hoogste versnelling)

daarna als de meting op dit toerental gebeurd is laat men gewoon de motor op de rollen uitbollen en wordt zo de tegenstand berekend van de aandrijflijn

dit geeft een aardig dicht bij het werkelijk vermogen kloppend cijfer op indien de motor gezond is

Dit is idd de meest plausibele uitleg denk ik, wordt ook vaak wel in 3de of 4de gemeten, hangt een beetje af van de power die de wagen bezit, kwestie om slip te voorkomen op de bank ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid