Jump to content

snelheid oldtimer?


Jelle-M

Recommended Posts

Ik heb een Yamaha rd 50m uit 1962 heb al een beetje opgezocht over hoe snel die mag rijden sommigen zeggen dat die onbegrensd mag rond rijden maar ben niet zeker of dat echt is of niet. Ik wil ook geen problemen krijgen als hij toch begrenst moed zijn als hij dat niet is

Link to comment
Share on other sites

Alles hangt af van hoé je je tweewieler inschrijft en met welk rijbewijs je 'm wil rijden.

Je kan een tweewieler die als "bromfiets categorie Bkan ingeschreven worden, in theorie ook als "motorfiets" inschrijven (als je dat zou willen). De categorie "motorfiets" voorziet geen minimumvereisten inzake cilinderinhoud of motorvermogen o.i.d. als de maximumsnelheid hoger is dan 45 km/u. Zo zijn er best wel wat kleine tweewielers (genre Honda Dax etc) die als motorfiets ingeschreven zijn, niet zelden omdat er ook een grotere motor in gemonteerd wordt (80cc en meer), maar 't kan dus perfect met de originele 50cc motor ook.
Dat principe wordt ook in omgekeerde richting gehanteerd, nl. "bromfietsen" die opgedreven zijn (= sneller kunnen rijden dan 45 km/u) worden aanzien als "motorfietsen" die niet reglementair ingeschreven zijn, die niet (correct) verzekerd zijn, waarvoor de bestuurder meestal ook geen geldig rijbewijs heeft, enz. Op die manier verzamel je meerdere overtredingen in één keer en daarom is dat zo'n kostelijke bedoening. Advies: niet doen. 😉

Hoe dan ook: zelfs al is je tweewieler ouder dan de wet technische eisen, dan nog geldt de huidige regelgeving (wegcode e.a.) en dus de indeling in voertuigcategorieën óók voor jou. Als je dus je oldtimer wil rijden als een categorie B bromfiets, dan mag die niet sneller kunnen rijden dan 45 km/u. Kan hij wél sneller, ook al geldt de wet technische eisen niet voor jouw tweewieler, dan moet je 'm toch in maximumsnelheid beperken. Zoniet rijd je met een tweewieler rond die volgens de regelgeving een motorfiets is, wat betekent dat die als motorfiets moet zijn ingeschreven, verzekerd én ook een rijbewijs A vereist.

 

Samengevat:

  • Wil je je oldtimer met max. 50cc rijden als "bromfiets categorie B" -> ja, je moet 'm laten limiteren op 45 km/u.
  • Wil je je oldtimer 50cc sneller mogen rijden dan 45 km/u, dan moet je 'm inschrijven en verzekeren als motorfiets én moet de bestuurder beschikken over een geldig rijbewijs A.
Link to comment
Share on other sites

Een modernere 50cc sneller laten gaan en inschrijven als motorfiets kan en mag toch niet? 

Want dan wijkt hij af van zijn COC en dat is toch niet toegelaten in België? Of toch zeker niet zonder attest van de fabrikant. 

Link to comment
Share on other sites

heb al een paar sites gevonden waar op staat dat als je oldtimer van voor de jaren 1973 is dat je die niet moet begrenzen. de brommers werken op 6V en kunnen dus niet begrenst worden via elektronische begrenzer er is maar 1 andere manier en dat is via een rondel tussen de motor en de uitlaat te steken om het vermogen te dempen maar dat is in de wetgeving ook verboden omdat je dan do motor serieus kunt beschadigen en dat is gevaarlijk om te rijden dan. dus is er een andere manier om te begrenzen af wat moet je dan doen? ik ben 16 en mag niet zwaarder dan een 50cc B klasse rijden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions