Ga naar inhoud

Mini JCW cabrio


utah

Aanbevolen berichten

Madam hare A5 cabrio is een jaar gelden verkocht wegen te weinig gebruik. Amper 500km het laatste jaar voor verkoop. Nu begint het te dagen dat ze die mist. Dus op zoek naar een andere cabrio. Deze keer een Mini en dan liefst een JCW. 
Welke motorversies / bouwjaren zijn te mijden? En waar op te letten bij aankoop occasie? 
ik hoop dat ze deze keer haar GTi.tje wat meer laat staan en haar cabrio wat meer zal gebruiken… maar dat zien we dan wel. 
Budget is 20 tot 25k. 

aangepast door utah
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 10/4/2023 om 13:26, utah zei:

Madam hare A5 cabrio is een jaar gelden verkocht wegen te weinig gebruik. Amper 500km het laatste jaar voor verkoop. Nu begint het te dagen dat ze die mist. Dus op zoek naar een andere cabrio. Deze keer een Mini en dan liefst een JCW. 
Welke motorversies / bouwjaren zijn te mijden? En waar op te letten bij aankoop occasie? 
ik hoop dat ze deze keer haar GTi.tje wat meer laat staan en haar cabrio wat meer zal gebruiken… maar dat zien we dan wel. 
Budget is 20 tot 25k. 

Dag Utah

Persoonlijk ben ik beter op de hoogte van de BMW 1-reeksen dan van de Mini Coopers. Echter gebruiken ze volgens mij wel vaak (varianten van) dezelfde motorblokken. Deze liggen dan wel dwars ipv in de lengte met achterwielaandrijving. Volgens mij heeft een JCW vanaf 2018 het 2L B48 motorblok en dit blok zou ik ook meteen aanraden. Heb zelf dit blok in mijn 120i van 2018 en ben er zeer tevreden over. Op internet zijn hier ook veel positieve zaken over te lezen. De lichtere modellen gebruiken het 1.5L 3 cil B38 blok, waar ik persoonlijk niet graag mee zou rijden.
De vorige generatie motoren, waaronder de N13 (4 cilinder 1.6L), hadden wat meer mogelijke zwaktes volgens mij. Het N13 blok had ik zelf in mijn vorige 1-reeks en is ook gebruikt in de MINI's.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua rijplezier vind ik de r57 het leukst, daar heb je echt nog het kart-gevoel waar mini voor stond. Leuke sound, motor met karakter. Het grote nadeel is de betrouwbaarheid van de psa motoren. Daar waren vrij veel problemen mee (carbon build up, distributieketting ...). De JCW motoren hadden sterkere zuigers en waren daar iets minder gevoelig voor. Maar bij zo'n exemplaren moet je wel heel goed de onderhoudshistorie kennen of rekening houden met bijkomende kosten.

De Huidige F57 is over het algemeen gezien mooier en beter afgewerkt. Hij is ook een stuk betrouwbaarder, met inderdaad het b48 blok. Klinkt wel erg artificieel, wat voor mij vrij snel gaat tegen steken, vooral in een cabrio. Die kap is zeer flauw geïsoleerd, dus er komt heel veel geluid binnen. Op de snelweg heb je letterlijk het gevoel hebt alsof er nog een raam open staat (dat geldt wellicht ook voor de r57). De gasrespons van een F57 met automaat is ook heel fel afgesteld, waardoor ie in stedelijke omgeving erg nerveus aanvoelt. Een manuele rijdt wat relaxter volgens mij. Met de kap open is het natuurlijk dan wel weer een plezier om mee te rijden.

Komend van een Audi A5 zal het verschil gigantisch zijn. Een testrit is zeker aan te raden

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie nu pas dit topic. 

Mijn collega zijn vrouw heeft twee weken geleden haar bijna 5 jaar oude Mini Cabrio JCW van de hand gedaan, en heeft gewoon de nieuwe versie er van gekocht.  Zelfs de kleur is opnieuw vuilzakgrijs, en alle chromé wordt opnieuw in het zwart gezet.  Blijkbaar zijn ze daar dus wel content over, want de keuze voor de nieuwe ging tussen een Macan en dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/4/2023 om 14:38, -Fred- zei:

Qua rijplezier vind ik de r57 het leukst, daar heb je echt nog het kart-gevoel waar mini voor stond. Leuke sound, motor met karakter. Het grote nadeel is de betrouwbaarheid van de psa motoren. Daar waren vrij veel problemen mee (carbon build up, distributieketting ...). De JCW motoren hadden sterkere zuigers en waren daar iets minder gevoelig voor. Maar bij zo'n exemplaren moet je wel heel goed de onderhoudshistorie kennen of rekening houden met bijkomende kosten.

De Huidige F57 is over het algemeen gezien mooier en beter afgewerkt. Hij is ook een stuk betrouwbaarder, met inderdaad het b48 blok. Klinkt wel erg artificieel, wat voor mij vrij snel gaat tegen steken, vooral in een cabrio. Die kap is zeer flauw geïsoleerd, dus er komt heel veel geluid binnen. Op de snelweg heb je letterlijk het gevoel hebt alsof er nog een raam open staat (dat geldt wellicht ook voor de r57). De gasrespons van een F57 met automaat is ook heel fel afgesteld, waardoor ie in stedelijke omgeving erg nerveus aanvoelt. Een manuele rijdt wat relaxter volgens mij. Met de kap open is het natuurlijk dan wel weer een plezier om mee te rijden.

Komend van een Audi A5 zal het verschil gigantisch zijn. Een testrit is zeker aan te raden

Bedoel je met het artificiële geluid het motorgeluid dat je binnen in de wagen hoort? Het zou wel eens goed kunnen dat er een Active Sound Design (ASD) module in die wagens zit, die motorgeluid via de luidsprekers versterkt. Dit kan je normaal uit zetten door het te coderen met bvb Bimmercode. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel binnen als buiten eigenlijk. Zoiezo heb je inderdaad dat motorgeluid via de speakers, en met de sport knop (als optie beschikbaar) heb je volgens mij ook een actieve uitlaat? Wellicht kan dat inderdaad gecodeerd worden. Omgevingsgeluid daarentegen is een ander probleem.

Dit geeft het geluid redelijk correct weer imo. Vanaf 1:15

 

Ter vergelijking ...

Maakte ook plofjes, maar dan echte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/5/2023 om 18:35, -Fred- zei:

Maakte ook plofjes, maar dan echte

Terechte verzuchting. 't Is ook wat me (enorm) stoort aan m'n M140i in Sport-, Sport Plus- en Traction-rijmodus: die overduidelijk geprogrammeerde plofjes die iedere keer exact hetzelfde klinken. 't Zijn dan wel echte plofjes maar ze voelen zo kunstmatig aan als wat. Reden om niét in die rijmodi te rijden, voor mij...   Als ik dat vergelijk met het eerlijke geknetter en geblaf van mijn 2 moto's ... ❤️ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

Terechte verzuchting. 't Is ook wat me (enorm) stoort aan m'n M140i in Sport-, Sport Plus- en Traction-rijmodus: die overduidelijk geprogrammeerde plofjes die iedere keer exact hetzelfde klinken. 't Zijn dan wel echte plofjes maar ze voelen zo kunstmatig aan als wat. Reden om niét in die rijmodi te rijden, voor mij...   Als ik dat vergelijk met het eerlijke geknetter en geblaf van mijn 2 moto's ... ❤️ 

Idem bij de M2. Ik ga niet ontkennen dat ik dat vroeger leuk vond, maar het is me nu allemaal wel te johnie...
Sound is top, maar die ploffen en knallen moeten voor mij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn collega rijdt een CLA45 AMG van de vorige generatie.   Ook daar is dat er over.  Hij is jaloers van de klank van de 6-in-lijn van mijn oud speleding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid