Ga naar inhoud

Hot hatch lovers


Soul

Aanbevolen berichten

Hot hatch lovers

A hot hatch (shortened from hot hatchback) is a high-performance hatchback car. The term originated in the mid-1980s; however, factory high-performance versions of hatchbacks have been produced since the 1970s. Front-mounted petrol engines, together with front-wheel drive, is the most common powertrain layout, however all-wheel drive has become more commonly used since around 2010. Most hot hatches are of European or Asian origin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_hatch

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Een rode 205 GTI voor mij.

Voor mij dan een groene Griffe

image.jpeg.e22d64f55f04409c8b96521f12d87128.jpeg

Helaas was deze niet beschikbaar toen pa dringend een tijdelijke vervanger voor zijn pert total 605 nodig had. Het werd een 1.6 Gentry

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k zou nog twijfelen.  Onze garagist had zo'n Griffe, en een (o zo foute) parelmoerwitte Dimma, ikzelf had een rode 205.  

 

 

PS: ze waren toen al aan het knoeien met zwarte janten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Fr79 zei:

Ooit nog meegereden in de R5 GT turbo met de betreurde Peter Baert, zalig karretje was dat!

qua rijden vond ik de 205 toch superieur aan de GT Turbo.  Die laatste was boven de 120 km/h niet echt baanvast meer.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het vlak van krachtontplooiing wel (bredere powerband) maar wat veiligheid betreft weet ik het zo niet, zo'n 205 GTI was in feite een licht blikken doosje met een grote motor en een wel érg levendige achteras. Heeft in de jaren '80 en '90 veel 'slachtoffers' gemaakt.

R5 was nog een old skool turbo (1.4 dacht ik) met een aan/af karakter, in de jaren '80 redelijk uitzonderlijk in die klasse. Downsizing zijn tijd vooruit zeg maar😄. Je had denk ik toen ook nog een Daihatsu Charade Turbo, dat was ook een grappig ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een R5 was van dezelfde rol alu-folie gemaakt, denk ik.  Al die Franse gebakjes, trouwens (AX, Saxo, 106,...).  De plastics in het interieur en de gebruikte stof waren ook geen haute qualité, in een R5.  

Die turbo was nogal fragiel:  die van mijn kameraad is er twee keer doorgegaan, die van mijn tante 1 keer.


Een 205'je durfde zijn achterpoot wel eens opheffen in een bocht, en liftoff-oversteer zat altijd om de hoek te kijken, dat klopt.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid