Tuurha 0 Geplaatst: 27 mei 2023 Delen Geplaatst: 27 mei 2023 Hallo! Ik ben genoodzaakt om de komende weken een wagen aan te schaffen. Alleen een vrij grote 'dummie' in de autowereld (en de zaken die erbij komen kijken). Mijn situatie is de volgende: ik ben 22, afgestudeerd aan het RITCS, werkende in de televisiewereld en daarnaast vennoot in een klein audiovisueel bedrijf. En ondertussen een 2,5 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Veel rondgereden met de ouderlijke/grootouders wagen, maar dat is (bijna) niet meer mogelijk. Ik zoek dus een eerste wagen, waarbij ik nogal weinig geef om pk's en performance. Wel om algemeen rijcomfort en veiligheid. Wanneer ik de wagen privé aankoop heb ik een budget van +/- €15000 (btw in) en wanneer ik deze via de bv aanschaf een budget van +/- €22000 (ex btw). Sowieso wil ik voor een tweedehands automaat gaan, een achteruitrijcamera en Apple CarPlay zijn mooi meegenomen maar geen absolute must. Daarbij twijfel ik tussen een elektrische of moderne benzine motor. Modellen waar ik al wat uitgebreider naar heb gekeken: - Volkswagen ID.3: voor €27000 (ex btw) kan je ze al vinden, dus wel boven budget, maar als dat op de lange termijn (+5 jaar) voor een slimmere investering zorgt wil ik dit wel serieus overwegen - Volkswagen Polo TSI 1.0 (2022): voor een €19000 (ex btw) kom ik deze tegen - Ford Fiesta - leasing occasie: algemene tips hierbij? Het formaat/volume van de ID.3 of Fiesta is dus zeker voldoende, kleiner kan ik helaas niet gaan aangezien ik toch vaak met heel wat materiaal moet rondreizen. In mijn zoektocht kwam ik al de volgende kostenposten tegen: Bij zakelijke aanschaf: - verzekering: kan deze ook op naam van een ouder staan (ook al is die via de vennootschap gekocht)? - Want KBC gaf me nu een omnium voorstel van €2300/jaar (voor een veilige ID.3 met een aankoopwaarde van €34900)... met als reden dat ik uiteraard nog jong ben en nog geen andere wagen heb gehad op mijn naam. - BIV: 0 bij een EV, €117 bij een moderne benzine - nummerplaat: €30 - wegenbelasting: 0 bij een EV - VAA: €1540 bij een ID.3 op jaarbasis (+€2000 bij een moderne benzine) - bedrijfsvoorheffing: €824 bij een ID.3 (+€1000 bij een moderne benzine) - tanken/opladen: EV goedkoper dan benzine, al lijkt dit tegenwoordig geen super groot verschil; deze kosten kunnen dan ook op de zaak - onderhoud: bij EV lager, kan ook hier op de zaak Bij privé aanschaf: - btw (al is deze op zakelijk vlak slechts maximaal 50% aftrekbaar lees ik) - verzekering: kan sowieso op naam van ouder (met mezelf ingeschreven als regelmatige bestuurder) - BIV: idem zoals zakelijk - nummerplaat: idem zoals zakelijk - wegenbelasting: idem zoals zakelijk - VAA en bedrijfsvoorheffing niet van toepassing - tanken/opladen: kan niet op de zaak, maar ik zou deze vanuit de zaak als onkosten kunnen indienen (dus €/km) - onderhoud: volledig persoonlijk te dragen Ik zal de wagen voor 50-50 zakelijk / privé gebruiken. En daar ik volgend jaar nog plan bij te studeren ga ik niet dagelijks kunnen werken, waardoor ik maar een beperkt aantal kilometers zal rijden. Maar toch nog genoeg om zelf de investering in een eigen wagen te maken / te moeilijk om continu op de ouderlijke wagen te vertrouwen. Het is een hele boterham. Maar hebben jullie tips rond aankoop van de wagen (welk model, op welke manier, ...)? Sowieso verkies ik een eigen aankoop (dus geen financiering of leasing), aangezien ik het wel als een investering zie waar ik hopelijk nog een redelijke restwaarde (na +5 jaar) aan kan overhouden. En zijn er daarnaast nog kostenposten die ik uit het oog ben verloren? Ik plan zeker de komende dagen een gesprek aan te gaan met de boekhouder, maar wil daarvoor toch al zoveel mogelijk info vergaren. Alvast merci voor alle info. Want alle hulp is welkom Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.786 Geplaatst: 27 mei 2023 Delen Geplaatst: 27 mei 2023 Simpel. Taycan (Rwd, om het goedkoop te houden) op de zaak en een GT3 ernaast. 7 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DDke 7.307 Geplaatst: 27 mei 2023 Delen Geplaatst: 27 mei 2023 22 jaar en student? Eigendom wagen zo lang mogelijk uitstellen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.786 Geplaatst: 27 mei 2023 Delen Geplaatst: 27 mei 2023 Wie heeft die brave jongen wijs gemaakt dat hij HIER nuttige informatie kan vinden over rationeel autobezit? Had hij nu nog gevraagd “Hoe kan ik een vrouw vinden met genoeg geld om mijn autos te sponsoren”, tot daar toe. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HIM-250 376 Geplaatst: 27 mei 2023 Delen Geplaatst: 27 mei 2023 4 uren geleden, Tuurha zei: Ik zoek dus een eerste wagen, waarbij ik nogal weinig geef om pk's en performance. Wel om algemeen rijcomfort en veiligheid. Het is om zeep met de jeugd. Nee nee wijze beslissing, al vrees ik dat je hier snel richting de leukere auto's word gestuurd, of er zijn ook wel wat Tesla lovers. Mijn vrouw rijdt al een jaar met een VW polo 1.0tsi DSG, dat rijdt best leuk, niet snel, maar wel vlot genoeg om mee te kunnen met het verkeer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.786 Geplaatst: 27 mei 2023 Delen Geplaatst: 27 mei 2023 1 uur terug, HIM-250 zei: Het is om zeep met de jeugd. Nee nee wijze beslissing, al vrees ik dat je hier snel richting de leukere auto's word gestuurd, of er zijn ook wel wat Tesla lovers. Mijn vrouw rijdt al een jaar met een VW polo 1.0tsi DSG, dat rijdt best leuk, niet snel, maar wel vlot genoeg om mee te kunnen met het verkeer. Hier zitten geen Tesla lovers. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.786 Geplaatst: 27 mei 2023 Delen Geplaatst: 27 mei 2023 On topic: waarom geen goeie youngtimer kopen? Voor weinig geld kan je iets hebben dat bakken meer karakter heeft en rijplezier biedt dan de saaien bakken van tegenwoordig. W124? E39? Dan rijd je pas echt goedkoop. En als jong ondernemer met een W124 T aankomen, is een stuk cooler dan in een ID.3 of andere. Mijn oudste wordt 23, rijdt in een W124 260E en als ik de reactie van zijn vrienden zie, dan vindt iedereen dan cool als wagen. Met de stijgende waarden, ga je ook niks verliezen na een aantal jaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 323 Geplaatst: 28 mei 2023 Delen Geplaatst: 28 mei 2023 (aangepast) Een auto is een kost, geen investering. Voor de rest is je afweging redelijk correct lijkt mij, maar of je dat privé of zakelijk best doet kan je alleen zeggen als je het hele financiële plaatje kent. Ik zou een lichte vracht overwegen, dan breng je je jaarlijkse kosten nog naar beneden en heb je fiscaal ook een interessante wagen. 28 mei 2023 aangepast door josenjef 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bt. 6.564 Geplaatst: 28 mei 2023 Delen Geplaatst: 28 mei 2023 Ik zou zakelijk naar een betaalbare hybride kijken en deze nog aankopen voor 1 juli 2023. Fiscaal zit je dan een hele tijd goed en je bent niet beperkt tot de range van een full EV voor langere ritten. Ik kocht eind vorig jaar een Renault Megane e-tech hybride van 1,5j oud met iets van een 15.000km voor ongeveer €28k BTWi. Degelijke auto met een complete uitrusting en voorlopig probleemloos, m’n medewerker is daar ook zeer tevreden mee. Dit model bestaat overigens zowel in hatchback als in break, dus een behoorlijke laadruimte behoort tot de mogelijkheden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bt. 6.564 Geplaatst: 28 mei 2023 Delen Geplaatst: 28 mei 2023 Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden. https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/renault-megane-1-6i-e-tech-phev-edition-one-elektrisch-benzine-grijs-61843d3c-5e58-4043-9dc8-8bda2b9bfc45?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share Verkoopprijs: € 26.990,- Kilometerstand: 32.957 km Bouwjaar: 01/2022 ter illustratie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.627 Geplaatst: 28 mei 2023 Delen Geplaatst: 28 mei 2023 5 uren geleden, josenjef zei: Een auto is een kost, geen investering. Voor de rest is je afweging redelijk correct lijkt mij, maar of je dat privé of zakelijk best doet kan je alleen zeggen als je het hele financiële plaatje kent. Ik zou een lichte vracht overwegen, dan breng je je jaarlijkse kosten nog naar beneden en heb je fiscaal ook een interessante wagen. Dit is goed advies Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
thor 211 Geplaatst: 28 mei 2023 Delen Geplaatst: 28 mei 2023 Een verzekering op naam van de ouders zetten met jezelf als enigste chauffeur geeft gegarandeerd miserie bij verzekeringskwesties. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
flupke73 9.403 Geplaatst: 28 mei 2023 Delen Geplaatst: 28 mei 2023 Als jonge gast, in die sector: ik zou een ‘leuke’ bestelwagen op de zaak kopen in de zomer een daktent er op en festivals/reizen worden al heel wat ‘spannender’ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Asserti 2.930 Geplaatst: 29 mei 2023 Delen Geplaatst: 29 mei 2023 Het is een hele boterham. Maar hebben jullie tips rond aankoop van de wagen (welk model, op welke manier, ...)? Sowieso verkies ik een eigen aankoop (dus geen financiering of leasing), aangezien ik het wel als een investering zie waar ik hopelijk nog een redelijke restwaarde (na +5 jaar) aan kan overhouden. En zijn er daarnaast nog kostenposten die ik uit het oog ben verloren? Waarom zou je cash aankopen op een beginnende zaak? Lijkt me dat je je centen beter kunt gebruiken? De restwaarde van de auto wordt door de markt bepaald, niet door uw financieringsvorm. En die kan niemand voorspellen. Je kan je wel indekken tegen een lage restwaarde met een renting bvb. Als je out-of-the-box wilt denken kan je een lichte vracht overwegen, dan is de vraag, hoe vaak heb je een achterbank nodig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sibo Berebrouckx 101 Geplaatst: 29 mei 2023 Delen Geplaatst: 29 mei 2023 Op 28/5/2023 om 06:24, josenjef zei: Een auto is een kost, geen investering. Voor de rest is je afweging redelijk correct lijkt mij, maar of je dat privé of zakelijk best doet kan je alleen zeggen als je het hele financiële plaatje kent. Ik zou een lichte vracht overwegen, dan breng je je jaarlijkse kosten nog naar beneden en heb je fiscaal ook een interessante wagen. + 1 Kijk eens richting een jonge occasie Ford Transit, Citroën Berlingo e.d. De VW Caddy is mooier, maar vaak ook iets duurder. Ik zelf rij dagelijks ook met een kleine Transit rond. Niet het meest plezante voertuig, maar het doet wat het moet doen en kost weinig geld. En inderdaad lijkt het me sowieso beter om een kleine financiering of leasing te nemen, maar daar zal je boekhouder je wel mee op weg helpen. Succes! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Monterey Jack 4.820 Geplaatst: 29 mei 2023 Delen Geplaatst: 29 mei 2023 Misschien een minder populaire opinie maar ik zie ook niet in waarom je zakelijk bijna het dubbele zou uitgeven als privé. @Asserti verwees er al deels naar, je kan beter je geld elders investeren in je zaak. Een wagen is en blijft een kost, daar ga je weinig op verdienen. Zoek een jonge 2e hands. Zo kom je bijvoorbeeld op dit: een fabia break: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/skoda-fabia-combi-1-0-tsi-dsg-ambition-benzine-grijs-95059141-8c5f-4a8c-ae3e-780cb223d847?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=2&position=2&search_id=v6uuku9wg8&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=0 een focus break: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/ford-focus-clipper-trend-1-0-ecoboost-125pk-automaat-benzine-zilver-9b5fa8b3-7c45-44de-b304-73def2885ea2?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=11&position=11&search_id=v6uuku9wg8&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=0 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krikkie 7.170 Geplaatst: 29 mei 2023 Delen Geplaatst: 29 mei 2023 Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden. https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/toyota-prius-1-8-hybrid-liftback-auto-cam-recul-elektrisch-benzine-wit-4e9808ea-71de-4851-9cc5-437d19498981?utm_source=android-share Kilometerstand: 85.321 km Bouwjaar: 07/2017 Verkoopprijs: € 19.990,- Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden. https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lexus-ct-200h-executive-line-100pk-lh96349-elektrisch-benzine-bruin-cceedc7e-a805-4b7a-aad7-ee915d753b7d?utm_source=android-share Kilometerstand: 57.888 km Bouwjaar: 03/2013 Verkoopprijs: € 14.950,- Zou geen andere hybride tweedehands kopen, batterijen van Toyota's gaan zelden stuk en als ze stuk gaan kosten ze geen arm en been om ze te vervangen (andere samenstelling van batterij dan bij andere merken) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tuurha 0 Geplaatst: 30 mei 2023 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2023 Bedankt allen voor respons. Ik neem nog even alle opties in overweging. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.046 Geplaatst: 30 mei 2023 Delen Geplaatst: 30 mei 2023 On 5/28/2023 at 6:24 AM, josenjef said: Ik zou een lichte vracht overwegen, dan breng je je jaarlijkse kosten nog naar beneden en heb je fiscaal ook een interessante wagen. Dat is enkel zo als hij die privé koopt. Je kan niet onder VAA op een lichte vracht uit (en dat is een gans andere berekening dan voor een personenwagen) als hij geen privé personenwagen heeft. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.046 Geplaatst: 30 mei 2023 Delen Geplaatst: 30 mei 2023 On 5/27/2023 at 3:41 PM, Tuurha said: Ik zal de wagen voor 50-50 zakelijk / privé gebruiken. En daar ik volgend jaar nog plan bij te studeren ga ik niet dagelijks kunnen werken, waardoor ik maar een beperkt aantal kilometers zal rijden. Maar toch nog genoeg om zelf de investering in een eigen wagen te maken / te moeilijk om continu op de ouderlijke wagen te vertrouwen. Als dat effectief 50-50 is: goedkope privé wagen kopen en kilometervergoeding aanrekenen aan je zaak voor alle beroepsverplaatsingen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
josenjef 323 Geplaatst: 30 mei 2023 Delen Geplaatst: 30 mei 2023 4 uren geleden, ir_fuel zei: Dat is enkel zo als hij die privé koopt. Je kan niet onder VAA op een lichte vracht uit (en dat is een gans andere berekening dan voor een personenwagen) als hij geen privé personenwagen heeft. Aftrekbaarheid blijft wel 100% toch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.046 Geplaatst: 30 mei 2023 Delen Geplaatst: 30 mei 2023 3 minutes ago, josenjef said: Aftrekbaarheid blijft wel 100% toch? Dat wel, maar je VAA kan een pak duurder worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.786 Geplaatst: 30 mei 2023 Delen Geplaatst: 30 mei 2023 C63 Break LV, AM style! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Speedhunter 4.225 Geplaatst: 1 juni 2023 Delen Geplaatst: 1 juni 2023 Hoeveel kilometer doe jij op jaarbasis en wat is je gebruik? Afhankelijk daarvan kan je al dan niet een EV overwegen zoals die id3 die je in gedachten hebt. Zelf ook getwijfeld maar gezien ik voornamelijk in de streek rondrijdt uiteindelijk toch voor een EV gegaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.786 Geplaatst: 1 juni 2023 Delen Geplaatst: 1 juni 2023 Bij deze: - BiV, rijtaks en VAA van twee keer niks. - Stukken betrouwbaarder dan alles wat hier voorgesteld werd. - Spotgoedkoop in onderhoud. - Aangenamer rijdend en comfortabeler dan alles hierboven. Geen dank https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2456900898 https://www.2ememain.be/v/autos/mercedes-benz/m1976479729-mercedes-w124-break-230te-oldtimer-construite-1992-149-000?type=Part Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.