Ga naar inhoud

Hulp bij aankoop eerste wagen: privé of zakelijk, EV of benzine, ...


Tuurha

Aanbevolen berichten

Hallo! 

Ik ben genoodzaakt om de komende weken een wagen aan te schaffen. Alleen een vrij grote 'dummie' in de autowereld (en de zaken die erbij komen kijken).
Mijn situatie is de volgende: ik ben 22, afgestudeerd aan het RITCS, werkende in de televisiewereld en daarnaast vennoot in een klein audiovisueel bedrijf. En ondertussen een 2,5 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Veel rondgereden met de ouderlijke/grootouders wagen, maar dat is (bijna) niet meer mogelijk.

Ik zoek dus een eerste wagen, waarbij ik nogal weinig geef om pk's en performance. Wel om algemeen rijcomfort en veiligheid. 

Wanneer ik de wagen privé aankoop heb ik een budget van +/- €15000 (btw in) en wanneer ik deze via de bv aanschaf een budget van +/- €22000 (ex btw). 

Sowieso wil ik voor een tweedehands automaat gaan, een achteruitrijcamera en Apple CarPlay zijn mooi meegenomen maar geen absolute must. Daarbij twijfel ik tussen een elektrische of moderne benzine motor. 

Modellen waar ik al wat uitgebreider naar heb gekeken:

- Volkswagen ID.3: voor €27000 (ex btw) kan je ze al vinden, dus wel boven budget, maar als dat op de lange termijn (+5 jaar) voor een slimmere investering zorgt wil ik dit wel serieus overwegen

- Volkswagen Polo TSI 1.0 (2022): voor een €19000 (ex btw) kom ik deze tegen

- Ford Fiesta 

- leasing occasie: algemene tips hierbij?

 

Het formaat/volume van de ID.3 of Fiesta is dus zeker voldoende, kleiner kan ik helaas niet gaan aangezien ik toch vaak met heel wat materiaal moet rondreizen. 

In mijn zoektocht kwam ik al de volgende kostenposten tegen:


Bij zakelijke aanschaf:

- verzekering: kan deze ook op naam van een ouder staan (ook al is die via de vennootschap gekocht)? - Want KBC gaf me nu een omnium voorstel van €2300/jaar (voor een veilige ID.3 met een aankoopwaarde van €34900)... met als reden dat ik uiteraard nog jong ben en nog geen andere wagen heb gehad op mijn naam. 

- BIV: 0 bij een EV, €117 bij een moderne benzine

- nummerplaat: €30

- wegenbelasting: 0 bij een EV

- VAA: €1540 bij een ID.3 op jaarbasis (+€2000 bij een moderne benzine)

- bedrijfsvoorheffing: €824 bij een ID.3 (+€1000 bij een moderne benzine)

- tanken/opladen: EV goedkoper dan benzine, al lijkt dit tegenwoordig geen super groot verschil; deze kosten kunnen dan ook op de zaak

- onderhoud: bij EV lager, kan ook hier op de zaak

 

Bij privé aanschaf:

- btw (al is deze op zakelijk vlak slechts maximaal 50% aftrekbaar lees ik)

- verzekering: kan sowieso op naam van ouder (met mezelf ingeschreven als regelmatige bestuurder)

- BIV: idem zoals zakelijk 

- nummerplaat: idem zoals zakelijk 

- wegenbelasting: idem zoals zakelijk

- VAA en bedrijfsvoorheffing niet van toepassing

- tanken/opladen: kan niet op de zaak, maar ik zou deze vanuit de zaak als onkosten kunnen indienen (dus €/km)

- onderhoud: volledig persoonlijk te dragen

 

Ik zal de wagen voor 50-50 zakelijk / privé gebruiken. En daar ik volgend jaar nog plan bij te studeren ga ik niet dagelijks kunnen werken, waardoor ik maar een beperkt aantal kilometers zal rijden. Maar toch nog genoeg om zelf de investering in een eigen wagen te maken / te moeilijk om continu op de ouderlijke wagen te vertrouwen.

Het is een hele boterham. Maar hebben jullie tips rond aankoop van de wagen (welk model, op welke manier, ...)? Sowieso verkies ik een eigen aankoop (dus geen financiering of leasing), aangezien ik het wel als een investering zie waar ik hopelijk nog een redelijke restwaarde (na +5 jaar) aan kan overhouden. En zijn er daarnaast nog kostenposten die ik uit het oog ben verloren? 

Ik plan zeker de komende dagen een gesprek aan te gaan met de boekhouder, maar wil daarvoor toch al zoveel mogelijk info vergaren. 
Alvast merci voor alle info. Want alle hulp is welkom 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel. Taycan (Rwd, om het goedkoop te houden) op de zaak en een GT3 ernaast.

  • Grappig 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft die brave jongen wijs gemaakt dat hij HIER nuttige informatie kan vinden over rationeel autobezit? 

Had hij nu nog gevraagd “Hoe kan ik een vrouw vinden met genoeg geld om mijn autos te sponsoren”, tot daar toe. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tuurha zei:

Ik zoek dus een eerste wagen, waarbij ik nogal weinig geef om pk's en performance. Wel om algemeen rijcomfort en veiligheid. 

Het is om zeep met de jeugd😁.

 

Nee nee wijze beslissing, al vrees ik dat je hier snel richting de leukere auto's word gestuurd, of er zijn ook wel wat Tesla lovers.

 

Mijn vrouw rijdt al een jaar met een VW polo 1.0tsi DSG, dat rijdt best leuk, niet snel, maar wel vlot genoeg om mee te kunnen met het verkeer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, HIM-250 zei:

Het is om zeep met de jeugd😁.

 

Nee nee wijze beslissing, al vrees ik dat je hier snel richting de leukere auto's word gestuurd, of er zijn ook wel wat Tesla lovers.

 

Mijn vrouw rijdt al een jaar met een VW polo 1.0tsi DSG, dat rijdt best leuk, niet snel, maar wel vlot genoeg om mee te kunnen met het verkeer. 

Hier zitten geen Tesla lovers.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On topic: waarom geen goeie youngtimer kopen? Voor weinig geld kan je iets hebben dat bakken meer karakter heeft en rijplezier biedt dan de saaien bakken van tegenwoordig.

W124? E39?

Dan rijd je pas echt goedkoop. En als jong ondernemer met een W124 T aankomen, is een stuk cooler dan in een ID.3 of andere. Mijn oudste wordt 23, rijdt in een W124 260E en als ik de reactie van zijn vrienden zie, dan vindt iedereen dan cool als wagen. 

Met de stijgende waarden, ga je ook niks verliezen na een aantal jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een auto is een kost, geen investering. Voor de rest is je afweging redelijk correct lijkt mij, maar of je dat privé of zakelijk best doet kan je alleen zeggen als je het hele financiële plaatje kent. 

Ik zou een lichte vracht overwegen, dan breng je je jaarlijkse kosten nog naar beneden en heb je fiscaal ook een interessante wagen.

aangepast door josenjef
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zakelijk naar een betaalbare hybride kijken en deze nog aankopen voor 1 juli 2023.

Fiscaal zit je dan een hele tijd goed en je bent niet beperkt tot de range van een full EV voor langere ritten.

Ik kocht eind vorig jaar een Renault Megane e-tech hybride van 1,5j oud met iets van een 15.000km voor ongeveer €28k BTWi. Degelijke auto met een complete uitrusting en voorlopig probleemloos, m’n medewerker is daar ook zeer tevreden mee. Dit model bestaat overigens zowel in hatchback als in break, dus een behoorlijke laadruimte behoort tot de mogelijkheden 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/renault-megane-1-6i-e-tech-phev-edition-one-elektrisch-benzine-grijs-61843d3c-5e58-4043-9dc8-8bda2b9bfc45?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share

Verkoopprijs: € 26.990,-
Kilometerstand: 32.957 km
Bouwjaar: 01/2022
 

ter illustratie 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, josenjef zei:

Een auto is een kost, geen investering. Voor de rest is je afweging redelijk correct lijkt mij, maar of je dat privé of zakelijk best doet kan je alleen zeggen als je het hele financiële plaatje kent. 

Ik zou een lichte vracht overwegen, dan breng je je jaarlijkse kosten nog naar beneden en heb je fiscaal ook een interessante wagen.

Dit is goed advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verzekering op naam van de ouders zetten met jezelf als enigste chauffeur geeft gegarandeerd miserie bij verzekeringskwesties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jonge gast, in die sector: ik zou een ‘leuke’ bestelwagen op de zaak kopen

in de zomer een daktent er op en festivals/reizen worden al heel wat ‘spannender’

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het is een hele boterham. Maar hebben jullie tips rond aankoop van de wagen (welk model, op welke manier, ...)? Sowieso verkies ik een eigen aankoop (dus geen financiering of leasing), aangezien ik het wel als een investering zie waar ik hopelijk nog een redelijke restwaarde (na +5 jaar) aan kan overhouden. En zijn er daarnaast nog kostenposten die ik uit het oog ben verloren? 
 

 

Waarom zou je cash aankopen op een beginnende zaak? Lijkt me dat je je centen beter kunt gebruiken? De restwaarde van de auto wordt door de markt bepaald, niet door uw financieringsvorm. En die kan niemand voorspellen. Je kan je wel indekken tegen een lage restwaarde met een renting bvb. 
 

Als je out-of-the-box wilt denken kan je een lichte vracht overwegen, dan is de vraag, hoe vaak heb je een achterbank nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/5/2023 om 06:24, josenjef zei:

Een auto is een kost, geen investering. Voor de rest is je afweging redelijk correct lijkt mij, maar of je dat privé of zakelijk best doet kan je alleen zeggen als je het hele financiële plaatje kent. 

Ik zou een lichte vracht overwegen, dan breng je je jaarlijkse kosten nog naar beneden en heb je fiscaal ook een interessante wagen.

+ 1

Kijk eens richting een jonge occasie Ford Transit, Citroën Berlingo e.d. De VW Caddy is mooier, maar vaak ook iets duurder. Ik zelf rij dagelijks ook met een kleine Transit rond. Niet het meest plezante voertuig, maar het doet wat het moet doen en kost weinig geld.

En inderdaad lijkt het me sowieso beter om een kleine financiering of leasing te nemen, maar daar zal je boekhouder je wel mee op weg helpen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

 

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/toyota-prius-1-8-hybrid-liftback-auto-cam-recul-elektrisch-benzine-wit-4e9808ea-71de-4851-9cc5-437d19498981?utm_source=android-share

 

Kilometerstand: 85.321 km

Bouwjaar: 07/2017

Verkoopprijs: € 19.990,-

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

 

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/lexus-ct-200h-executive-line-100pk-lh96349-elektrisch-benzine-bruin-cceedc7e-a805-4b7a-aad7-ee915d753b7d?utm_source=android-share

 

Kilometerstand: 57.888 km

Bouwjaar: 03/2013

Verkoopprijs: € 14.950,-

 

Zou geen andere hybride tweedehands kopen, batterijen van Toyota's gaan zelden stuk en als ze stuk gaan kosten ze geen arm en been om ze te vervangen (andere samenstelling van batterij dan bij andere merken)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/28/2023 at 6:24 AM, josenjef said:

Ik zou een lichte vracht overwegen, dan breng je je jaarlijkse kosten nog naar beneden en heb je fiscaal ook een interessante wagen.

Dat is enkel zo als hij die privé koopt.

Je kan niet onder VAA op een lichte vracht uit (en dat is een gans andere berekening dan voor een personenwagen) als hij geen privé personenwagen heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/27/2023 at 3:41 PM, Tuurha said:

Ik zal de wagen voor 50-50 zakelijk / privé gebruiken. En daar ik volgend jaar nog plan bij te studeren ga ik niet dagelijks kunnen werken, waardoor ik maar een beperkt aantal kilometers zal rijden. Maar toch nog genoeg om zelf de investering in een eigen wagen te maken / te moeilijk om continu op de ouderlijke wagen te vertrouwen.

Als dat effectief 50-50 is:

goedkope privé wagen kopen en kilometervergoeding aanrekenen aan je zaak voor alle beroepsverplaatsingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is enkel zo als hij die privé koopt.

Je kan niet onder VAA op een lichte vracht uit (en dat is een gans andere berekening dan voor een personenwagen) als hij geen privé personenwagen heeft.

 

Aftrekbaarheid blijft wel 100% toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel kilometer doe jij op jaarbasis en wat is je gebruik? Afhankelijk daarvan kan je al dan niet een EV overwegen zoals die id3 die je in gedachten hebt. Zelf ook getwijfeld maar gezien ik voornamelijk in de streek rondrijdt uiteindelijk toch voor een EV gegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze:

- BiV, rijtaks en VAA van twee keer niks.

- Stukken betrouwbaarder dan alles wat hier voorgesteld werd.

- Spotgoedkoop in onderhoud.

- Aangenamer rijdend en comfortabeler dan alles hierboven.

Geen dank 🙂 

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2456900898

Mercedes-Benz 230 TE | S124 | Automatik in Mainleus

https://www.2ememain.be/v/autos/mercedes-benz/m1976479729-mercedes-w124-break-230te-oldtimer-construite-1992-149-000?type=Part

image.png.e0fa132d6e706f4612e22e75d26afaa7.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid