Ga naar inhoud

Jaguar XKR-S


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

Hierbij een verslagje van de voorstelling en testritten met de nieuwe XKR-S<br><br><p>Een tweetal weken geleden afgezakt naar Zolder voor de Jaguar "R" performance days....of zoiets

We werden opgedeeld in drie groepen, die afwisselend volgende activiteiten hadden, elk uur wisselend

-Slalom wedstrijd met eigen wagen

-Circuitles met eigen wagen

-2 Hotlaps met een Jaguar XKR-S en XF-RH

Het publiek bestond, tot mijn spijt, uit het betere Knokke werk roos hemdje en sjaaltje rond de nek verplicht.

Na de slalom met eigen wagen mochten we, wederom met onze eigen wagen, op circuit gaan rijden................................achter een pace kar.

Het tempo was nog redelijk, rekening houdend dat de meeste deelnemers geen circuit ervaring hadden. Denk dat we toch een ronde of 12 hebben gedaan op deze manier.

Hier toch een straf voorvalleke. Een eigenaar van een M3 kwam binnen zonder remmen, dat spel piepte en schuurde dat het gene naam had ! Ik weet niet wat dienen heeft uitgestoken, maar toch om dat te kunnen op 12 rustige rondjes?

xkrs800.jpg

Uiteindelijk dat waarvoor ik kwam. De XKR-S .....met ook de mogelijkheid om de XF-R rijden. Je kreeg 1 rondje met instructeur en twee waar je zelf aan het stuur kon draaien.

De XKR-S heeft een mooie lijn, niet zo mooi als een AM maar hij heeft wel "iets", het is allemaal wat bruuter. Presteert niet slechter en is zeker niet duurder.

Tijdens de "marketing" talk wou men hem plaatsen tussen enerzijds een 911 en anderzijds een M5. Tja, buiten dat die wagens redelijk wat peekaa hebben, weet ik niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen...........S

Soit we rijden dus. Gelukkig en fijn mocht ik me volledig laten gaan (wat ik met manieren heb gedaan).

- Het interieur vond ik matig. Het is me allemaal wat te plastiekerig en deed me nogal "Jap" aan, eerder dan europees. Nu goed de nieuwe eigenaar zit dan ook in India. De stoelen vielen me ook niet enorm mee.

Het positieve aan het interieur is de manier waarop de sound binnenkomt. Man wat brult die V8 nu is enorm lekker zeg ! Zowel binnen als buiten een prachtig geluid, ook bij lagere toeren. Echt lekkerrrrrrrr

- De schakelbak is wat je van een robo bak tegenwoordig mag verwachten zeker. Deze bak is qua bruutheid eerder richting R8 dan richting AMG. Het gaat nogal eens met kloppen en ja hoor..................weer dat irritant overnemen van de bak als je manueel schakelt. Als je beslist om in het nat, vrij snel, in derde een bocht te nemen, wil je niet plots een hoogtoerige tweede krijgen zonder je dat vraagt. Met esp off moet dit kunnen leiden tot gevaarlijke situaties !

- De auto voelt, spijtig genoeg, vrij zwaar aan en de bekrachting van het stuur is een werkpunt ! Daar moet toch kritiek op komen? In de sportstand mag en moet je verwachten dat je een scherp stuur krijgt. Hier was het echt zoeken en was het wat gokken waar je ging uitkomen na je insturen. Nee dat was echt niet goed !

- De remmen doen wat ze moeten doen, ze zijn ok, maar niet super. Hierna mocht ik ook de XF-R voelen, wat ik niet zo een mooie wagen vind, maar verdorie dat rijdt dus wel bijna even goed dan die XKR-S voor een auto die 200kg zwaarder is en een limousine. In verhouding vond ik die XF-R dan ook impressionanter, aan het stuur. Maar hier ook weer die stuurscherpheid die ontbrak...........Conclusie: de XKR-S is een mooie wagen met een mooie sound, maar noem dit aub geen sportauto, dit is gewoon een GT wagen. Deze wagen leren voelen op circuit was, in mijn geval, niet echt de manier om overtuigd te raken (hoewel ik de keuze vanwege de veiligheid) begrijp. Gelukkig krijg ik door de slalom uitslag (gewonnen) nu de kans om de wagen is een heel weekend (weekend van 16 december) uit te proberen, als GT, net dat wat ik wou. Eens kijken wat hij me dan zegt............

jaguar800.jpg

aangepast door Jokke_vlo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dan ook vooral Knokke-volk dat zo'n auto koopt vermoed ik. Show geven met looks en sound, maar echt een sportwagen is het niet zoals je zelf ook zegt.

Voor dat geld zijn er betere alternatieven imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd een zuivere GT met een ruw kantje. Vergelijken met een 911 is gewoon debiel.

Ik vind het wel een zalige ketel, maar de gewone XKR is stukken knapper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid