Tommie 10.471 Geplaatst: 15 oktober 2025 Geplaatst: 15 oktober 2025 5 minuten geleden, ICM zei: Dan was 't een witte geweest. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 15 oktober 2025 Geplaatst: 15 oktober 2025 Op 7/10/2025 om 10:49, Logic zei: Awel, ik dacht het eens even op te zoeken,... want het is niet dadelijk een geheim dat de Chinezen veel van hun knowhow extern halen. - Zeekr zit met z'n designcenter in het Zweedse Göteborg, geleid door de gerenommeerde ontwerper Stefan Sielaff. - Lotus moet je een "global" design noemen, "Lotus Tech Creative Centre" is gelokaliseerd in West Midlands, Engeland. Met Ben Payne, Vice-President of Design Lotus Group. - Xiaomi, die SU7 (copycat Taycan), werd ontworpen door ene Tianyuan Li (voormalig BMW iX- en iVision-ontwerper) en James Qiu (voorheen Mercedes-Benz Vision EQXX), en werd begeleid door voormalig BMW-ontwerper Chris Bangle! Jawel, Chris Bangle als consultant. - Deze nieuwe XPeng P7 vind ik ook knap, ... wie werkt er achter de schermen? JuanMa López (Former Ferrari, Lamborghini, Audi design) is VP of Design at XPeng. - Nio's global design center is al 10 jaar gevestigd in München-Ismaning, Duitsland. - Wolfgang Egger is Head of design bij BYD Auto, onder meer gekend van de prachtige Alfa Romeo 8C Competizione. ... Enzovoort enzoverder, achter al die Chinese successen zitten ervaren designers & ingenieurs van hier. Dus dat mag eigenlijk geen verrassing zijn dat we enkele van deze wagens knap vinden. Er studeren jaarlijks 1,4 miljoen Chinese ingenieurs af, 7 keer zoveel als in de VS waar de zogenaamde 'knappe koppen' massaal in finance en law gaan for the quick buck. Slechts 6% van de universiteitsstudenten in de VS gaat voor een ingenieursstudie. Technologische voorsprong van China in steeds meer domeinen hoeft dan ook niet te verbazen idd. Is nog maar het begin. Quote
Polygoon 15.052 Geplaatst: 15 oktober 2025 Geplaatst: 15 oktober 2025 27 minuten geleden, Fr79 zei: Er studeren jaarlijks 1,4 miljoen Chinese ingenieurs af, 7 keer zoveel als in de VS waar de zogenaamde 'knappe koppen' massaal in finance en law gaan for the quick buck. Slechts 6% van de universiteitsstudenten in de VS gaat voor een ingenieursstudie. Technologische voorsprong van China in steeds meer domeinen hoeft dan ook niet te verbazen idd. Is nog maar het begin. Het helpt natuurlijk dat finance en law in China al door de Partij wordt geregeld 1 Quote
ir_fuel 58.380 Geplaatst: 15 oktober 2025 Geplaatst: 15 oktober 2025 30 minutes ago, Polygoon said: Het helpt natuurlijk dat finance en law in China al door de Partij wordt geregeld Daar zijn ze in de VS anders ook hard mee bezig momenteel Quote
ir_fuel 58.380 Geplaatst: 15 oktober 2025 Geplaatst: 15 oktober 2025 Los daarvan, je hebt wel een ander soort "knappe kop" nodig om "Law" te studeren dan ingenieur. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 15 oktober 2025 Geplaatst: 15 oktober 2025 Over China dat geleid wordt door ingenieurs: https://danwang.co/breakneck/ Quote The simplest idea I present is that China is an engineering state, which brings a sledgehammer to problems both physical and social, in contrast with America’s lawyerly society, which brings a gavel to block almost everything, good and bad. Quote
gewoon ik 8.365 Geplaatst: 15 oktober 2025 Geplaatst: 15 oktober 2025 3 uren geleden, Fr79 zei: Er studeren jaarlijks 1,4 miljoen Chinese ingenieurs af, 7 keer zoveel als in de VS waar de zogenaamde 'knappe koppen' massaal in finance en law gaan for the quick buck. Slechts 6% van de universiteitsstudenten in de VS gaat voor een ingenieursstudie. Technologische voorsprong van China in steeds meer domeinen hoeft dan ook niet te verbazen idd. Is nog maar het begin. Vroeger gingen veel van die slimmerikken naar de states, nu minder of ze keren terug. Dat zie je ook (ook in india trouwens) Quote
flupke73 10.929 Geplaatst: 7 december 2025 Geplaatst: 7 december 2025 ‘De beste manier om betaalbare auto’s op de markt te krijgen is door invoerheffingen op Europese auto’s uit China op te heffen.’ Deze uitspraak is van de CEO van een EU-fabrikant. Bouw die auto's hier en 't is opgelost, denk ik dan. 2 Quote
Liquid Li0n 981 Geplaatst: 11 december 2025 Geplaatst: 11 december 2025 Op 7/12/2025 om 19:23, flupke73 zei: ‘De beste manier om betaalbare auto’s op de markt te krijgen is door invoerheffingen op Europese auto’s uit China op te heffen.’ Deze uitspraak is van de CEO van een EU-fabrikant. Bouw die auto's hier en 't is opgelost, denk ik dan. In Hongarije zijn er toch reeds veel fabrieken gekomen, alles lijkt precies naar daar te gaan. Google dat maar eens hoe booming het land van Orban is! En niet enkel voor de Chinese auto maar ook de Europese. Quote
tuscani 11.808 Geplaatst: 8 januari Auteur Geplaatst: 8 januari https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/daar-gaat-porsche-niet-blij-mee-zijn-chinese-alliantie-komt-met-taycan-kloon/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawPMUvJleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEemd7F9odVOd--s0EJOzXCTG-AedQv0Ll-w7GWNaoP7XH0mBtQ7jlt02oH3Ko_aem_XiAB7Aqa5P4nKoI4veImfQ&referrer=https%3A%2F%2Fl.facebook.com%2F#Echobox=1767791933 SAIC slingert een schimmige teaserplaat de wereld in van een auto die wel heel sterk doet denken aan de Porsche Taycan. De nieuwkomer heet SAIC Z7 en dat de Chinezen daarmee de Taycan een hak willen zetten, steken ze niet onder stoelen of banken. In een begeleidend schrijven noemt SAIC het uiterlijk van de Z7 'vergelijkbaar met dat van een dure Europese sportauto.' De SAIC Z7 heeft in de portieren verzonken handgreper, een lidar-module op het dak en belooft volledig elektrisch aangedreven te zijn. Maar er zijn nog meer Taycan-overeenkomsten. Zo komt er volgens Chinese media ook een Shooting Brake-achtige variant. Die gaat ongetwijfeld sterk lijken op de Taycan Cross/Sport Turismo. Quote
Audi S8 1.734 Geplaatst: 8 januari Geplaatst: 8 januari Morgen beleeft deze z'n Europese premiere op het autosalon in Brussel. 2 Quote
stradge 447 Geplaatst: 8 januari Geplaatst: 8 januari Het valt op dat elektrische breaks vaak van de Chinezen komen tegenwoordig, hopelijk is het een trend en zien de Europese fabrikanten dat ook snel in. 1 Quote
ma: 94 Geplaatst: 8 januari Geplaatst: 8 januari Deze Zeekr is nog wel knap in full black configuratie, maar ik kan die nergens zo samenstellen op hun site. Wagen lijkt iets lager te liggen, voorlichten lijken zwart gemaakt te zijn en velgen die nergens te configureren zijn... Foto is vanop de officiële site: https://www.zeekrlife.com/global/vehicles/007 Quote
tuscani 11.808 Geplaatst: 9 januari Auteur Geplaatst: 9 januari 10 uren geleden, ma: zei: Deze Zeekr is nog wel knap in full black configuratie, maar ik kan die nergens zo samenstellen op hun site. Wagen lijkt iets lager te liggen, voorlichten lijken zwart gemaakt te zijn en velgen die nergens te configureren zijn... Foto is vanop de officiële site: https://www.zeekrlife.com/global/vehicles/007 Lichten zijn idd zwart. Bij hun nieuwe modellen hebben ze een zwarte plexi over de breedte gestoken met de LED in. Bij de 7X die ik gaan bekijken ben was dat ook al en de rest van hun modellen volgt dus. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari 14 uren geleden, Audi S8 zei: Morgen beleeft deze z'n Europese premiere op het autosalon in Brussel. Naar aanleiding dit filmpje gevonden. Ziet er op zich kwalitatief best ok uit op eerste zicht, dubbele beglazing enz. zijn toch al enkele hints imo. Ga die eens van dichtbij bekijken op het salon alleszins. 1 Quote
Liquid Li0n 981 Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari 52 minuten geleden, tuscani zei: Lichten zijn idd zwart. Bij hun nieuwe modellen hebben ze een zwarte plexi over de breedte gestoken met de LED in. Bij de 7X die ik gaan bekijken ben was dat ook al en de rest van hun modellen volgt dus. Voor zo een auto's en ook voor de Tesla bv zou zo een stickernummerplaat toch toegelaten moeten worden vind ik. Moest ik zo een auto hebben zou ik dat alvast wel doen. Ben benieuwd, ga volgende week naar het salon. Quote
Jantes 135 Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Op 8/1/2026 om 20:47, Audi S8 zei: Morgen beleeft deze z'n Europese premiere op het autosalon in Brussel. Dat is toch prachtig! Ook het interieur oogt erg Europees, enkel dat groot 'opgeplakt' TFT scherm is wat minder. Ik heb er eentje samengesteld, zo'n Privilege Launch Edition AWD met trekhaak: 63.768 euro. Dan heb je eigenlijk alles, inclusief duizelingwekkende prestaties. Welke reden heb je nog om een Duitser te kopen? De vriend van m'n dochter verandert binnenkort van werk en mag z'n firmawagen inleveren. M'n dochter heeft als zelfstandige een vennootschap maar bolt nog met een oud krel rond voor haar huisbezoeken, ze is nu naarstig op zoek naar een EV (nog 100% fiscaal aftrekbaar in 2026), zo tussen de 50.000 en 60.000 euro. Voor dat bedrag heb je echt wel veel Chinees! 1 Quote
BMWMB 12.390 Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari Op 9/1/2026 om 10:53, Greg zei: Naar aanleiding dit filmpje gevonden. Ziet er op zich kwalitatief best ok uit op eerste zicht, dubbele beglazing enz. zijn toch al enkele hints imo. Ga die eens van dichtbij bekijken op het salon alleszins. Wielen zijn van onder een Aston Martin geschroefd. Quote
ex-Mooseman 14.633 Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari ze hebben misschien wel voor inspiratie gezorgd Quote
Liquid Li0n 981 Geplaatst: 13 januari Geplaatst: 13 januari of misschien zijn die Aston Martin velgen altijd al made in China geweest... 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.