Ga naar inhoud

Racen


stradge

Aanbevolen berichten

Ik speel al een tijd met de gedachte om een cursus te volgen zowel voor autobeheersing (op en over te limiet rijden) als circuitrijden (eventueel racelicentie halen) met een huurauto. Het gaat me niet om een snelle of zotte auto noch locatie, echt gewoon rijtechnieken in praktijk oefenen en het mag uiteraard plezant zijn ook. Heb wel eens een slipcursus gevolgd, paar rondjes Nordscheife, een trackday op Zolder en kart regelmatig, verder geen ervaring. Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Autobeheersing: https://www.maitriseduvolant.be/fr/

circuit ervaring: VW Fun Cup Discovery Day doen. Is er altijd eentje in april normaal gezien. Kan je mee in een biplace met een begeleider. Krijg je eerst wat uitleg en demo rondjes, en mag je daarna zelf het stuur vastpakken. Onderschat die plastieken koekendoos niet. Dat is een echte racewagen qua sturen/sensaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je race licentie halen doe je op circuit Zolder met je dagdagelijkse auto (moet trouwens). Theorie examen, praktijktest. Is niks moeilijk aan. De vraag gaat eerder zijn: eens je die licentie hebt wat ga je ermee doen? Want racen kost veel geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je voor die fun cup DD ook een licentie nodig of is dat voor iedereen toegankelijk? Bij welke organisatie kan je zo’n licentie halen? Skylimit oid? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ir_fuel zei:

Les abonnements sont réservés aux candidats ayant effectués l'équivalent d'un stage défensif et d'un stage feeling (= stage maîtrise ou de pilotage).

Voor zo'n "abonnement", moet je die 2 stages (defensief en feeling) daar echt gedaan hebben? Of kan je dat aantonen met een cert van een slipcursus ergens anders?
Als je die 2 stages moet gedaan hebben ben je al €600 verder voor je op jezelf wat kan gaan oefenen anders.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minutes ago, Jules_W said:

Heb je voor die fun cup DD ook een licentie nodig of is dat voor iedereen toegankelijk? Bij welke organisatie kan je zo’n licentie halen? Skylimit oid? 

Nee daar heb je geen licentie voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Balleke said:

Les abonnements sont réservés aux candidats ayant effectués l'équivalent d'un stage défensif et d'un stage feeling (= stage maîtrise ou de pilotage).

Voor zo'n "abonnement", moet je die 2 stages (defensief en feeling) daar echt gedaan hebben? Of kan je dat aantonen met een cert van een slipcursus ergens anders?
Als je die 2 stages moet gedaan hebben ben je al €600 verder voor je op jezelf wat kan gaan oefenen anders.

 

Je kan wschl wel een uurtje prive-les boeken en laten zien wat je kunt. Ik heb nooit die 2 cursussen gevolgd destijds.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ir_fuel zei:

Autobeheersing: https://www.maitriseduvolant.be/fr/

circuit ervaring: VW Fun Cup Discovery Day doen. Is er altijd eentje in april normaal gezien. Kan je mee in een biplace met een begeleider. Krijg je eerst wat uitleg en demo rondjes, en mag je daarna zelf het stuur vastpakken. Onderschat die plastieken koekendoos niet. Dat is een echte racewagen qua sturen/sensaties.

Toen ik in oktober informeerde zei de man van Comtoyou dat die discovery days niet meer doorgingen. Ik ga het nog eens vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Fun Cup is recent trouwens verkocht aan de organisator van de Franse Fun Cup, dus dat er geen discovery days meer gaan zijn kan wel eens kloppen. 

Bij https://xwiftracingevents.be/ en https://www.tracktime.be/ hebben ze formules waar je in sessies onder begeleiding op circuit kan rijden in één van hun racewagens. Bij https://skylimitevents.be/ kan je bvb. ook een driftcursus doen met eigen wagen of huurwagen.  

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 tal cursussen in peugeot driving school in Malmedy gevolgd. https://www.peugeot-driving-academy.be/stages-pilotage.html
een 5-10tal jaar geleden. Was zeker de moeite. Meeste lesgevers zijn ook ex-piloten. Na de cursussen kan daar eventueel ook racelicenties behaald worden.

Sinds kort geven ze ook cursussen op Ford lommel proving ground: https://www.fordlpg.ford.com/pages/dtc/Particulier23

aangepast door ///NFSThunder
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ///NFSThunder said:

Na de cursussen kan daar eventueel ook racelicenties behaald worden.

 

Voor rally misschien?

Een race licentie halen kan bij mijn weten enkel via de RACB en dat is op Zolder of Mettet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor rally niet persé nodig, je zal wel niet met een GT3 of een R5 kunnen rijden. (Pas na een paar rally’s gefinished te hebben met een minder zware motor). 

Voor een A3 vergunning (direct zwaardere motor) is wel zo’n dag opleiding nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/1/2024 om 23:46, stradge zei:

Ik speel al een tijd met de gedachte om een cursus te volgen zowel voor autobeheersing (op en over te limiet rijden) als circuitrijden (eventueel racelicentie halen) met een huurauto. Het gaat me niet om een snelle of zotte auto noch locatie, echt gewoon rijtechnieken in praktijk oefenen en het mag uiteraard plezant zijn ook. Heb wel eens een slipcursus gevolgd, paar rondjes Nordscheife, een trackday op Zolder en kart regelmatig, verder geen ervaring. Iemand tips?

Contacteer Steve even. Dan kan je je al eens uitleven met een Fun Cup Bi-Place zonder een fortuin kwijt te zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, dragonfly zei:

Contacteer Steve even. Dan kan je je al eens uitleven met een Fun Cup Bi-Place zonder een fortuin kwijt te zijn.

 

Ik heb met hem 3x een halfuur gereden in 2021 en was idd een heerlijke ervaring.
Echter, om echt rustig te schaven aan je rijtechniek is dit niet echt wat stradge zoekt denk ik.

Dit is eerder instappen en gaan.
Als jouw halfuur op is, is het aan de volgende dus veel tijd voor concrete feedback is er niet.

Kan ook gelegen hebben aan het feit dat de communicatie die dag niet werkte en dit de manier was van communiceren:

- in zijn handen klappen = beginnen remmen

- met zijn hand bewegen = beginnen insturen

En dat voor mijn eerste keer op circuit :lolz:

Klopt wel helemaal wat fuel ook zegt: dit is wel echt racekar gevoel door het buitenchassis, vele lawaai en door de behoorlijke downforce ga je toch behoorlijk vlot door langere waaierbochten zoals de dubbele linkse op Spa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/1/2024 om 23:50, ir_fuel zei:

Je race licentie halen doe je op circuit Zolder met je dagdagelijkse auto (moet trouwens). Theorie examen, praktijktest. Is niks moeilijk aan. De vraag gaat eerder zijn: eens je die licentie hebt wat ga je ermee doen? Want racen kost veel geld.

Misschien heeft die mens wel de lotto gewonnen? 🤭

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, kwiekie zei:

Ik heb met hem 3x een halfuur gereden in 2021 en was idd een heerlijke ervaring.
Echter, om echt rustig te schaven aan je rijtechniek is dit niet echt wat stradge zoekt denk ik.

Dit is eerder instappen en gaan.
Als jouw halfuur op is, is het aan de volgende dus veel tijd voor concrete feedback is er niet.

Kan ook gelegen hebben aan het feit dat de communicatie die dag niet werkte en dit de manier was van communiceren:

- in zijn handen klappen = beginnen remmen

- met zijn hand bewegen = beginnen insturen

En dat voor mijn eerste keer op circuit :lolz:

Klopt wel helemaal wat fuel ook zegt: dit is wel echt racekar gevoel door het buitenchassis, vele lawaai en door de behoorlijke downforce ga je toch behoorlijk vlot door langere waaierbochten zoals de dubbele linkse op Spa.

Dat hangt er allemaal van af wat je afspreekt. Communicatie is wel nodig om feedback te krijgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/1/2024 om 17:56, ir_fuel zei:

Voor rally misschien?

Een race licentie halen kan bij mijn weten enkel via de RACB en dat is op Zolder of Mettet.

Klopt idd, als inwoner van België kan je dat ook alleen maar via RACB doen (want in 't buitenland is er eveneens de vereiste van een woonplaats te hebben in het land van aanvraag)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/1/2024 om 23:50, ir_fuel zei:

Autobeheersing: https://www.maitriseduvolant.be/fr/

circuit ervaring: VW Fun Cup Discovery Day doen. Is er altijd eentje in april normaal gezien. Kan je mee in een biplace met een begeleider. Krijg je eerst wat uitleg en demo rondjes, en mag je daarna zelf het stuur vastpakken. Onderschat die plastieken koekendoos niet. Dat is een echte racewagen qua sturen/sensaties.

Van die maitrise du volant hoor ik precies veel goeds en lijkt me interessant voor de controle/beheersing (what's in a name eh) te oefenen/bijleren, maar ik vrees dat m'n Frans niet sterk genoeg is om accidenten te vermijden :D

Fun Cup is meer het echte racegevoel en ik zoek meer naar iets om gewone karren met wat bodyroll te beheersen, maar klinkt wel als een interessante formule als het nog bestaat. 

Op 9/1/2024 om 23:50, ir_fuel zei:

Je race licentie halen doe je op circuit Zolder met je dagdagelijkse auto (moet trouwens). Theorie examen, praktijktest. Is niks moeilijk aan. De vraag gaat eerder zijn: eens je die licentie hebt wat ga je ermee doen? Want racen kost veel geld.

Wil sowieso iets huren, daily is een vrij nieuwe diesel-hybride en moet nog een paar jaar meegaan liefst. Op termijn (verbouwingen en baby nu ge kent dat) zou ik graag een MX-5 ofzo kopen en wat track-/driftwerk doen, vandaar de interesse om de techniek wat te finetunen alvorens het gerief te kopen. Echt racen is dus zeker geen doel, ik dacht dat het misschien wel interessant kon zijn omdat je dan het hele pakketje theorie met praktijk kunt meepakken.

Op 11/1/2024 om 17:41, dragonfly zei:

Contacteer Steve even. Dan kan je je al eens uitleven met een Fun Cup Bi-Place zonder een fortuin kwijt te zijn.

 

Merci voor de tip!

Op 12/1/2024 om 15:28, kwiekie zei:

Ik heb met hem 3x een halfuur gereden in 2021 en was idd een heerlijke ervaring.
Echter, om echt rustig te schaven aan je rijtechniek is dit niet echt wat stradge zoekt denk ik.

Dit is eerder instappen en gaan.
Als jouw halfuur op is, is het aan de volgende dus veel tijd voor concrete feedback is er niet.

Kan ook gelegen hebben aan het feit dat de communicatie die dag niet werkte en dit de manier was van communiceren:

- in zijn handen klappen = beginnen remmen

- met zijn hand bewegen = beginnen insturen

En dat voor mijn eerste keer op circuit :lolz:

Klopt wel helemaal wat fuel ook zegt: dit is wel echt racekar gevoel door het buitenchassis, vele lawaai en door de behoorlijke downforce ga je toch behoorlijk vlot door langere waaierbochten zoals de dubbele linkse op Spa.

Hahaha het tracken en actie is uiteindelijk het doel, maar wil eerst zoveel mogelijk de juiste technieken en gevoel leren (rempunten, lijnen, balans in de auto, op en over de limiet,...).

Iemand ervaring met dit arragementje https://academy.driving-fun.com/?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gewoon recreatief wat wil tracken en driften zou ik het net omgekeerd doen, MX-5 kopen en daarmee leren. Boek wat trackdays op kleinere circuits en wat coaching, zoek iemand die ervaring heeft om mee te gaan en tips te geven. Geef het stuur eens door aan je coach zodat je vanop de passagiersstoel kan zien hoe het moet. Film je sessies en herbekijk ze om te leren en volgende keer beter te doen.

Seat time = leren. Als je het budget van een oudere MX5 wil spenderen aan een deftige cursus kan dat en je gaat zeker veel geleerd hebben, maar mijn perceptie van lowbudget cursussen is dat de seat time om bij te bleiten is voor de prijs dat je betaalt.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, stradge zei:

Van die maitrise du volant hoor ik precies veel goeds en lijkt me interessant voor de controle/beheersing (what's in a name eh) te oefenen/bijleren, maar ik vrees dat m'n Frans niet sterk genoeg is om accidenten te vermijden :D

Je kan daar ook gewoon vragen voor een Engelstalige instructeur hoor en zelfs Nederlands kan soms, allemaal geen probleem.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, stradge said:

Wil sowieso iets huren, daily is een vrij nieuwe diesel-hybride en moet nog een paar jaar meegaan liefst. Op termijn (verbouwingen en baby nu ge kent dat) zou ik graag een MX-5 ofzo kopen en wat track-/driftwerk doen, vandaar de interesse om de techniek wat te finetunen alvorens het gerief te kopen. Echt racen is dus zeker geen doel, ik dacht dat het misschien wel interessant kon zijn omdat je dan het hele pakketje theorie met praktijk kunt meepakken.

Je gaat echt niks leren van je race licentie af te leggen. Als het niet te bedoeling is in competitie aan te treden moet je daar je geld niet aan hangen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Balleke zei:

Als je gewoon recreatief wat wil tracken en driften zou ik het net omgekeerd doen, MX-5 kopen en daarmee leren. Boek wat trackdays op kleinere circuits en wat coaching, zoek iemand die ervaring heeft om mee te gaan en tips te geven. Geef het stuur eens door aan je coach zodat je vanop de passagiersstoel kan zien hoe het moet. Film je sessies en herbekijk ze om te leren en volgende keer beter te doen.

Seat time = leren. Als je het budget van een oudere MX5 wil spenderen aan een deftige cursus kan dat en je gaat zeker veel geleerd hebben, maar mijn perceptie van lowbudget cursussen is dat de seat time om bij te bleiten is voor de prijs dat je betaalt.

Of als je echt gewoon laptimes wil verbeteren, een Garmin Catalyst Driving Performance Optimiser aanschaffen 🙂 verbazingwekkend goed - en vaak beter dan wat sommige coaches kunnen bijbrengen 

aangepast door mrgrey_rs
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Je gaat echt niks leren van je race licentie af te leggen. Als het niet te bedoeling is in competitie aan te treden moet je daar je geld niet aan hangen.

Alleen wat gewichtsverdeling doet en wat de vlaggen inhouden 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid