Ga naar inhoud

Rivian R2S en Rivian R3


tuscani

Aanbevolen berichten

Zal een gezamenlijk topic aanmaken, want het artikel is ook gemengd.  

Rivian komt met een iets kleinere versie van hun R1 ( de R2s ) en een toch wel guitige R3. Ziet er mij een ferm bakje uit.  De R2 is ook knap met zijn R1 looks en zal iets gemakkelijker in gebruik zijn. En toch nog groot genoeg. 

 

 

Ook al zou je het niet direct zeggen: de Rivian R2S is compleet nieuw en is bereikbaarder dan de vorige modellen. Ook krijgt ‘ie gelijk een klein broertje: de R3!

De overstap naar elektrisch biedt mogelijkheden voor nieuwe bedrijven. Het al welbekende Tesla-verhaal, bijvoorbeeld. Rivian timmert ook lekker aan de weg nu het bedrijf eindelijk hun R1T pickup en R1S SUV op de markt heeft gebracht. Dat tweetal is de Model S van Rivian. Het laat zien wat het bedrijf in zijn mars heeft, maar is nog aan de dure kant. Dat deze twee het balletje laten rollen betekent dat er nu een goedkoper model kan kopen. De Model 3 van Rivian is hier en hij heet Rivian R2S. We hebben er wat eerste info over, al verwachten we zo snel mogelijk nog meer informatie (en plaatjes!)


Rivian R2S
De Rivian R2S komt in zijn geheel nogal bekend voor. We kunnen kort zijn over de styling: het is een vrijwel identieke auto aan de grotere R1S. De herkenbare styling, met de grote lichtbalk en pilvormige koplampen, zorgt ervoor dat de R2S eigenlijk een R1S lijkt die op A5-formaat is geprint. Dat doet het nodige met de ruimte, al is het nog steeds best een forse SUV. Het doet vooral het juiste met de prijs. Daar komen we zo even op terug.


Zoals gezegd moet je de R2S dus niet perse klein noemen, want hij is 4.715 mm lang, 1.700 mm hoog en de wielbasis is 2.935 mm. Vergeleken met de R1S is ‘ie wel klein, want die is 5.100 mm lang en 1.837 mm hoog, met een wielbasis van 3.075 mm. De kleinere R2S levert niet veel in qua cijfers, want het rijbereik is meer dan 300 mijlen en de snelste R2S sprint van 0 naar 96 km/u in minder dan drie seconden.

Gadgets
Ook lijkt de Rivian R2S de Fisker Ocean in zijn vizier te hebben. De Ocean maakte furore met zijn California Mode, waar je alle ruiten (inclusief de achterruit) kan laten zakken voor een lekker briesje in de cabine. Dat kan de R2S ook. Rivian is ook trots op een nieuwe feature: in de bestuurdersdeur zit een zaklamp die je uit de deurbekleding kan halen. Handig! De R2S is een vijfzitter en alle stoelen, inclusief de voorstoelen, kunnen helemaal plat om te kunnen slapen. Echt een soort avontuurlijke auto, dus.

Prijs
Zoals gezegd mag de Rivian R2S iets goedkoper de deur uit: de basisversie gaat rond de 45.000 dollar kosten. Dat is goed nieuws, want dat zorgt ervoor dat de R2S gelijk in een competitief stukje markt komt. En het betekent dat je de lol van de grote R1-modellen kan krijgen voor veel minder geld.


2026
De Rivian R2S staat voor 2026 op de planning en zoals meer merken doen kan je hem al pre-orderen voor 100 dollar. Dan heb je jouw R2S alvast verzekerd voor tegen die tijd

rivian-r2s-eerste-fotos-970-004.jpg

rivian-r2s-eerste-fotos-970-011.jpg

rivian-r3-eerste-fotos-970-010.jpg

rivian-r2s-eerste-fotos-970-007.jpg

Bron autoblog.nl

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Greg zei:

Da's de R3X, wat hoger op de poten dan de R3. Gaf me eerst wat Golf I vibes 🤭

 

Dat was ook mijn eerste gedacht.

aangepast door knight-rider
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Greg zei:

Da's de R3X, wat hoger op de poten dan de R3. Gaf me eerst wat Golf I vibes 🤭

 

Golf 2 country 🙂

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik de eerste beelden van de Rivian R1T in de tijd zag dacht ik van...dit is nu eens een EV die ik zou willen.

Maar kwam natuurlijk nooit naar hier. Dus ik hoop nu dat ze een R2T maken die wel onze kant op komt

En al zeker deze R3 en R3X zijn echt weer een schot in de roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Jeroen_M5 zei:

Ok die kleine is cool.

Ik dacht net hetzelfde. De rest boeit me eig niet 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, flupke73 zei:

En hopelijk komen ze nu ook echt onze kant op

Heb direct een order geplaatst (stock) 😅

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koffer staat al mooi uitgelijnd op dit filmpje 😅

Ik vindt ze wel allebei enorm geslaagd, alleen jammer dat het een EV is 😁

Ben wel benieuwd naar de eerste tests, het is al even geleden dat ik nog enthousiast was over het design van een nieuwe SUV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd hoe een normale auto van hen eruit zou zien, zonder dat het alwéér een SUV is.
Zoals Harry in één van z'n filmpjes zei, is het echt bizar dat er binnen het EV-segment nóg een groter overwicht is aan SUV's, terwijl er daar net op efficiëntie zou moeten worden ingezet, als we de lijn doortrekken...
Dat gezegd zijnde: ze hebben iets op foto, maar ik vrees dat ze in het echt te groot gaan zijn om er even sympathiek uit te zien. Ik had/heb dat probleem met de Hyundai Ioniq 5.
Die zag er veelbelovend uit, maar in het echt lijkt dat wel 50% groter dan pakweg een Golf.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, JanC zei:

Zoals Harry in één van z'n filmpjes zei, is het echt bizar dat er binnen het EV-segment nóg een groter overwicht is aan SUV's, terwijl er daar net op efficiëntie zou moeten worden ingezet, als we de lijn doortrekken...

Helemaal niet bizar, integendeel. Rijbereik vereist batterijen. Een rijbereik dat we gewoon zijn (500+ km tot zelfs 800 en nog meer) kan je 'sort of' aanbieden in een concept dat groot genoeg is om de nodige batterijen in kwijt te krijgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet akkoord, want die extra bodemvrijheid is gewoon weggegooide ruimte.
En er zijn genoeg berlines in EV-vorm met een meer dan behoorlijk rijbereik (Model 3, Ioniq 6, EQE/EQS, i4, ...), die niet geheel toevallig ook heel efficiënt zijn door hun betere stroomlijn.
Die hebben meestal ook een flinke 'voetafdruk', maar zijn vooral minder hoog (dan SUV's, maar meestal iets hoger dan we van berlines met een verbrandingsmotor gewend waren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tommie zei:

Vraag/aanbod. De markt wilt SUV's, zo simpel is 't.

ja dat denk ik ook. Dat het eerder is omdat de markt het wil. 

Waarom gaan alle 3 deurs versies of cabrio's en zelfs sedans weg. Omdat iedereen een crossover of SUV wil. 

Je ziet al aan de Honda E, super schattig maar is eigenlijk wat geflopt. Moest het misschien in een crossover uitvoering geweest zijn had het de prijs meer kunnen vertegenwoordigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Tommie zei:

Vraag/aanbod. De markt wilt SUV's, zo simpel is 't.

Niet alleen dat... De markt wilt inderdaad SUV's. Maar de constructeurs kunnen eenzelfde technische basis ook gewoon verkopen voor meer geld... Zeker in een markt waar men extreem veel moeite heeft om EV's met een (deftige) winstmarge te verkopen, is dat een belangrijk element.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Parsifal zei:

Niet alleen dat... De markt wilt inderdaad SUV's. Maar de constructeurs kunnen eenzelfde technische basis ook gewoon verkopen voor meer geld... Zeker in een markt waar men extreem veel moeite heeft om EV's met een (deftige) winstmarge te verkopen, is dat een belangrijk element.

Ja... Maar dat is enkel een gevolg van mijn stelling. Je kan enkel iets verkopen aan de markt als de markt dat wil.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

ja dat denk ik ook. Dat het eerder is omdat de markt het wil. 

Waarom gaan alle 3 deurs versies of cabrio's en zelfs sedans weg. Omdat iedereen een crossover of SUV wil. 

Je ziet al aan de Honda E, super schattig maar is eigenlijk wat geflopt. Moest het misschien in een crossover uitvoering geweest zijn had het de prijs meer kunnen vertegenwoordigen.

ik denk dat dat eerder door zijn prijs kwam.

Dat is een stads/dame/2dewagen, en die liggen doorgaans niet echt wakker van alle technologische snufjes die hij heeft.

Beetje zoals de A2. ideale stadswagen, maar door al de nieuwigheden ook te duur voor hetgeen hij gebruikt kon worden. Nu is dat een cultwagentje,en dat zal de E hoogstwaarschijnlijk ook wel worden binnen x-aantal jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langs de andere kant, dat hele SUV gegeven is door de constructeurs verzonnen om de reden die Floris aanhaalt. (los van EV's trouwens, 't is al 25j geleden gebeurd) De consument is daar gewoon gretig in meegegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Parsifal zei:

Niet alleen dat... De markt wilt inderdaad SUV's. Maar de constructeurs kunnen eenzelfde technische basis ook gewoon verkopen voor meer geld... Zeker in een markt waar men extreem veel moeite heeft om EV's met een (deftige) winstmarge te verkopen, is dat een belangrijk element.

Plus, ze kunnen het over de hele wereld slijten. In veel landen is de extra bodemvrijheid nodig. De Ford EcoSport was zo een van de eerste globale modellen die ik mij herinner, mijn neef heeft al bijna 20 jaar zo eentje in zuid Amerika. Paar maand geleden mee meegereden en dat ding is een marteling maar het is beter dan de E36 van een andere neef daar. Dat is daar echt een 'exoot' en weinig bruikbaar voor hen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, JanC said:

Niet akkoord, want die extra bodemvrijheid is gewoon weggegooide ruimte.
En er zijn genoeg berlines in EV-vorm met een meer dan behoorlijk rijbereik (Model 3, Ioniq 6, EQE/EQS, i4, ...), die niet geheel toevallig ook heel efficiënt zijn door hun betere stroomlijn.
Die hebben meestal ook een flinke 'voetafdruk', maar zijn vooral minder hoog (dan SUV's, maar meestal iets hoger dan we van berlines met een verbrandingsmotor gewend waren).

Het was in 't begin voor een fabrikant wel makkelijker van een SUV te maken met een groot batterijpakket in, dan een berline.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid