Ga naar inhoud

Verzekering auto als je hem utleent aan vriend met voorlopig rijbewijs


mpeek

Aanbevolen berichten

Een klein vraagje. Als je je auto uitleent aan vrienden zodat die hun zoon met voorlopig rijbewijs kunnen laten leren rijden, kan dat verzekeringstechnisch? Dus als ik hem zou opgeven als regelmatige bestuurder wordt dat dan meestal geaccepteerd? Of willen ze perse dat het op hetzelfde adres gedomicileerd is? En maken ze onderscheid tussen mensen met echt rijbewijs of voorlopig rijbewijs? Iemand ervaring ermee? Ik weet dat de premie ook omhoog kan gaan dan en hebben jullie enig idee met hoeveel dat grofweg zou zijn(puur BA verzekering) Spreken we dan over 100 euro per jaar eerder 500 of nog meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan, in principe, maar de verzekeringsmaatschappij zal hier absoluut niet happig op zijn.

Je haalt zelf al de redenen aan:

1) voorlopig rijbewijs

2) ander domicilie-adres

Als er geen gezinsband is tussen de hoofdbestuurder/verzekeringsnemer en de jongere die je als regelmatige bestuurder wil opnemen, gaan je volgens mij vaak op een ‘njet’ botsen.  
Hoeveel de premiestijging is om een jongere als regelmatig bestuurder toe te voegen, hangt af van maatschappij tot maatschappij- sommige doen dit gratis, andere vragen 10% extra,… je kan er echt geen lijn in trekken.

Als de jongere als hoofdbestuurder komt, mag je snel premies van 1000 euro voor BA en rechtsbijstand voor een doorsnee autootje verwachten.

Maar de eerste en grootste horde hier zal dus vooral de acceptatie worden.  Ik vrees ervoor.

 

En nog een bedenking: wat als de jongere schade rijdt?  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de laatste zin alles zegt, ik zou het risico nooit nemen in ieder geval …

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, toere zei:

Uw laatste zin zegt alles: wat als er iets gebeurt....

Maar dat is dus net de reden waarom ik vraag of de verzekeraar het toelaat zo iemand op te geven als regelmatige bestuurder(of eventueel hoofbestuurder). Als het kan en ik geef dat aan dan zal die persoon ook vermeld worden in het contract(tegen meerprijs natuurlijk) en dan zal die dus ook verzekerd zijn bij een ongeval.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, mpeek zei:

Maar waarschijnijk het best dat ik het gewoon vraag aan mijn verzekeraar 🙂

Dat denk ik ook😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doelde eigenlijk op de schade aan jouw auto.

Als de jongere in de polis opgenomen zou staan, zal er uiteraard uitgekeerd worden aan de tegenpartij bij ongeval in fout, en zal er geen discussie zijn.

Eigenlijk gaan ze altijd uitbetalen, de jongere zal immers een toegelaten bestuurder zijn (lees: jij geeft je akkoord dat de jongere met je auto rijdt(). 
De verzekeraar kan echter nietig verklaring van de polis inroepen, omdat ze niet de nodige info (zijnde de jongere blijkt een regelmatige of zelfs hoofdbestuurder te zijn) gekregen te hebben, en op die basis ging men nooit akkoord gegaan zijn met de polis. Daardoor kunnen ALLE gemaakte uitbetalingen en kosten terug gevorderd worden.  Ze gaan echter WEL de tegenpartij uitbetalen (maar dus de centen bij jou komen terugclaimen), omdat deze nietigheid niet tegenstelbaar is tegenover derden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En van belang voor iedereen die zijn eigen kinderen leert rijden of laat rijden met L in eigen wagen: geef dat aan aan uw verzekeringsmakelaar. Voorlopig rijbewijs inscannen en correct doorgeven. Kleine inspanning, veel gezever gespaard voor het geval dat er iets gebeurt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 15/4/2024 om 11:39, Bompa zei:

En van belang voor iedereen die zijn eigen kinderen leert rijden of laat rijden met L in eigen wagen: geef dat aan aan uw verzekeringsmakelaar. Voorlopig rijbewijs inscannen en correct doorgeven. Kleine inspanning, veel gezever gespaard voor het geval dat er iets gebeurt.

Een collega haar vriend heeft pas zijn voorlopig rijbewijs behaald en zal soms ook oefenen in haar auto; ook doorgeven dus?

 

@GTX @ex-Mooseman

Link naar reactie
Delen op andere sites

wonen ze samen ?  Dit maakt het al wat makkelijker.

Maar idd: best laten weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Moose zegt 🙂 gewoon als occasionele bestuurder als hij er effectief maar soms gebruik van maakt. Als hij het voertuig vaak gebruikt of hoofdzakelijk, dan best hoofdbestuurder. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ex-Mooseman zei:

wonen ze samen ?  Dit maakt het al wat makkelijker.

Maar idd: best laten weten

Ja ze wonen samen. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid