Ga naar inhoud

Bestelwagen dubbele cabine lichte vracht


Jakkel

Aanbevolen berichten

Stel dat ik in een bestelwagen lichte vracht met dubbele cabine de zetel achter de bestuurder (meestal een driezit) herleid tot een eenzit die ik aan de kant van de schuifdeur plaats. En ik construeer een compleet dichte wand zoals in de tekening. Ben ik dan wettelijk nog in orde, moet er dan een herkeuring ofzo gebeuren,...? Alle info is welkom.

Vooral de tweede voorwaarde is interessant. Maar met zo'n zelf gefabriceerde wand voldoet de boel toch aan de voorwaarde, niet? Of zie ik iets over het hoofd?

De wettekst luidt als volgt:

Bestelwagens met dubbele cabine.

Kenmerken:

  • een passagiersruimte die, naast die van de bestuurder, ten hoogste zes plaatsen bevat;

  • een laadruimte die volledig is afgesloten van de passagiersruimte door een niet afneembare ononderbroken wand uit een hard materiaal over de volle breedte en hoogte van de binnenruimte;

  • een laadruimte waarvan de lengte minstens 50 % bedraagt van de lengte van de wielbasis;

  • een laadruimte die over haar hele oppervlakte bestaat uit een van het koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde horizontale laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels.

Bron: http://minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/transport/vehicles-registration.htm#P

25p0bh1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je louter voortgaat op de tekst van het wetsartikel lijkt een herkeuring als lichte vracht niet nodig (alle vw voor lichte vracht zijn nog steeds vervuld - nog steeds < 7 plaatsen, vaste wand, laadruim > 50%). Maar je zal wel de zitbank veranderen en dat zou een invloed kunnen hebben op de homologiatie (zeker als die éénzit + rails niet CE-gecertifieerd zijn). Ik zou eens naar de keuring bellen (heb zelf altijd goede ervaringen gehad met de stationschef van Sint-Niklaas, daar zijn ze toch vrij klantgericht).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid