Ga naar inhoud

Aankoopadvies Land Rover discovery 5

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur terug, josenjef zei:

Ja en ik heb nu een Vito Mixto, uit 2007 met meer dan 350 000 kilometer, die zo voldoet in zijn veelzijdigheid dat ik de meerwaarde van een V-klasse ook steeds betwijfel. Kennis had een V en nu een dikke vito, uit zijn ervaring is ook de goed uitgeruste Vito de betere keuze. Bij een V zou ik bijvoorbeeld alle plastic uit de koffer uitbouwen zoals die witte die hier te koop heeft gestaan, wat natuurlijk een beetje zonde is.

Wat bij mij veel harder speelt (koop in principe tweedehands) op dit moment is het feit dat die LEZ beperkingen voor diesels nu echt wel dichterbij komen in de tijd. Koop ik nu een euro6 diesel dan mag die binnen twee jaar niet meer in de LEZ's, koop ik een euro6 d (moet zelfs temp zijn denk ik) dan heb ik nog 5 jaar.

Dus ik twijfel op dit moment aan een "goedkope" tweedehands diesel of een nieuwe plug-in Transit of Transporter dubbele cabine. Bij de diesel optie spookt er dan al eens een Amarok V6 door mijn gedachte om nog eens een dikke diesel te kunnen rijden, maar daar gooi ik niet snel de fietsen in bijvoorbeeld.

PS: door regelmatig Britse youtube content te kijken heb ik de Discovery kriebel ook af en toe, maar die is snel terug over na het bijlezen over die dingen 🙂

Exact. Daarom ook dat ik met het idee speel een LR te kopen. Ik heb vorig jaar een Vito gekocht waar ik heel tevreden van ben. Die gaat nu binnenkort naar een werknemer dus sta ik voor de keuze. Ofwel een Vito mixto mooi speccen die ik als daily kan gebruiken of voor dezelfde aankoopprijs een SUV waar je iets in krijgt. 

Geplaatst:
3 uren geleden, Mbman zei:

2 redenen:

• ik ben aan het verbouwen en zowel budgettair als praktisch is een nieuwe auto niet echt aan de orde. 
  • ik zie voorlopig geen alternatief met eenzelfde rijpositie, veelzijdigheid, comfort, ...

Nieuwe Defender is eigenlijk de enige juist geestelijke opvolger van een Disco 4. Want als het rijdt, is een Disco 4 een verdomd goede auto.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, josenjef zei:

Wat bij mij veel harder speelt (koop in principe tweedehands) op dit moment is het feit dat die LEZ beperkingen voor diesels nu echt wel dichterbij komen in de tijd. Koop ik nu een euro6 diesel dan mag die binnen twee jaar niet meer in de LEZ's, koop ik een euro6 d (moet zelfs temp zijn denk ik) dan heb ik nog 5 jaar.

In Gent gaan ze de LEZ niet verder verstrengen, je mag er dus met EURO5 diesels blijven rijden. 
Ook in Antwerpen gaan ze stevig op de rem staan, maar is er idd nog niets beslist (of geplande verstrenging vanaf 1/1/2026 zou doorgaan). 
Al lijkt het alsof het Vlaamse materie is en stad antwerpen daar dus zelf niets over te beslissen heeft. In dat geval geen verdere verstrenging, zoals in Gent dus. 

Ook in Brussel is verstrenging verder uitgesteld tot minstens 1/1/2027.

Geplaatst:
1 uur terug, Jules_W zei:

Exact. Daarom ook dat ik met het idee speel een LR te kopen. Ik heb vorig jaar een Vito gekocht waar ik heel tevreden van ben. Die gaat nu binnenkort naar een werknemer dus sta ik voor de keuze. Ofwel een Vito mixto mooi speccen die ik als daily kan gebruiken of voor dezelfde aankoopprijs een SUV waar je iets in krijgt. 

Ja, voor mij zou de extra luxe bovenop het comfort van een Vito leuk zijn, maar op de momenten dat ik dan de praktische kant nodig heb ga ik dan weer vloeken. Vorige week door de dag gaan klussen met mijn bus en s'avonds op een netwerkevent geweest met dezelfde bus. En mijn broer zijn pickup ging vlotter door de modder en mijn collega zijn X5 viel minder op op de parking, maar die bus viel in beide gevallen niet uit de toon.

En dan helpt de fiscaliteit natuurlijk in die keuze, ik ben te gierig om meer belastingen te betalen terwijl de fiscaal betere optie eigenlijk volstaat en op praktisch vlak beter doet 🙂 Want het is natuurlijk niet de aankoopprijs waar het verschil zit in dit verhaal, want dan had in een Defender of een G-klasse of zo.

Geplaatst:
1 minuut geleden, Alexis zei:

In Gent gaan ze de LEZ niet verder verstrengen, je mag er dus met EURO5 diesels blijven rijden. 
Ook in Antwerpen gaan ze stevig op de rem staan, maar is er idd nog niets beslist (of geplande verstrenging vanaf 1/1/2026 zou doorgaan). 
Al lijkt het alsof het Vlaamse materie is en stad antwerpen daar dus zelf niets over te beslissen heeft. In dat geval geen verdere verstrenging, zoals in Gent dus. 

Ook in Brussel is verstrenging verder uitgesteld tot minstens 1/1/2027.

In Nederland zijn ze er ook aan begonnen net als Duitsland en Frankrijk ook al bezig zijn. Uitstel in de timing zie ik nog wel gebeuren inderdaad, zoals Wallonië ook aan het worstelen is. Maar ga ik nu 25k spenderen aan een wagen waarmee ik misschien binnen 3 jaar de grootste steden van ons land en de buurlanden niet meer in mag? Of spendeer ik 50k aan 1 waarmee ik minstens 10 jaar gerust ben?

Ik heb nu een euro4 diesel en heb het dus al ondervonden in de praktijk hoe irritant het is om een wagen te hebben waarmee je die LEZ moet vermijden. Dat is niet onoverkomelijk, zeker niet als 3de wagen maar het is wel iets om mee rekening te houden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
20 uren geleden, RRD zei:

De betrouwbaarste motor bij JLR is de 5.0 benzine, al dan niet supercharged. Als je daar op tijd de kettinggeleiders van vervangt komt daar betrekkelijk weinig aan. Reken wel op een verbruik van 18 à 20 liter.

4.4 TDV8 ook.  Afgezien van aircocompressor geen kosten aan gehad.

170€/jaar aan taksen...

Autostradeverbruik 8 à 9 liter, meerdere keren per maand traject Waasland - chalet Baraque Fraiture

Geplaatst:

Wij gaan die auto niet wegdoen als euro 5 LEZ start. Ik koop dan wel een dagpas voor de weinige keren dat ik er moet zijn. Zijn ook overal genoeg alternatieven intussen (randparkings en OV). Van auto wisselen als die nog goed is enkel voor de LEZ is zot imho.

Geplaatst:
Op 10/12/2024 om 21:49, Fr79 zei:

Ik heb de 4.4 TDV8 in de L322, is een veel betere motor. 

Tenzij je per se een 7-zitter nodig hebt kies je beter voor een L405.

"Onbetrouwbaar", hoge onderhouddkosten, hoge tax/BIV, imago (milieu, prijs, publiek), te groot, etc. etc. .... maar het blijft zo mooi

LAND ROVER RANG ROVER 4.4 SDV8 / Autobiografy / Pano / Full
https://link.2dehands.be/m2202598616?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Screenshot_20241212_131425_2dehands.jpg

Screenshot_20241212_131437_2dehands.jpg

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:
3 uren geleden, josenjef zei:

In Nederland zijn ze er ook aan begonnen net als Duitsland en Frankrijk ook al bezig zijn. Uitstel in de timing zie ik nog wel gebeuren inderdaad, zoals Wallonië ook aan het worstelen is. Maar ga ik nu 25k spenderen aan een wagen waarmee ik misschien binnen 3 jaar de grootste steden van ons land en de buurlanden niet meer in mag? Of spendeer ik 50k aan 1 waarmee ik minstens 10 jaar gerust ben?

Ik heb nu een euro4 diesel en heb het dus al ondervonden in de praktijk hoe irritant het is om een wagen te hebben waarmee je die LEZ moet vermijden. Dat is niet onoverkomelijk, zeker niet als 3de wagen maar het is wel iets om mee rekening te houden.

Ik zou onze EURO5 hoogstwaarschijnlijk ook buitengekegeld hebben mocht de verstrenging erdoor gekomen zijn. 
Ik moet niet zo vaak in de binnenstad zijn met de wagen, maar voor die keren dat het wel nodig is, toch een serieus gedoe met dagpassen of zoeken andere wagen.. 

2 uren geleden, Fr79 zei:

4.4 TDV8 ook.  

170€/jaar aan taksen...

Dat is lichte vracht? :D (oprechte vraag, ik ken daar niets van)

Geplaatst:
30 minuten geleden, Alexis zei:

Dat is lichte vracht? :D (oprechte vraag, ik ken daar niets van)

Correct. 

Normale inschrijving zou jaarlijks 4490,55€ VB zijn. Dus da's een heel duur achterbankje wel...

Let wel: dit lukt niet meer met pick-ups

• Vind ik leuk 1
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Pfff, toch spijtig dat dit zo gevaarlijke wagens zijn... Knappe ruime karren die in aankoop best betaalbaar zijn. 

En de kleinere disco sport lees je niet echt betere zaken over... Zus heeft nochtans zo een en die is tot op heden probleemloos... En t'is niet dat ze een rustige rijstijl heeft...

Geplaatst:
Op 11/12/2024 om 00:32, RRD zei:

Ik sluit me aan bij bovenstaande. De 2.0 mijden als de pest, die halen met geluk 150.000 km met 1 motor. Een 3.0 kopen is de lotto spelen. Sommigen halen 300k, anderen nog geen 50. De TDv6'en blijken wel betrouwbaarder dan de SDv6'en, al is dat natuurlijk eigenlijk de motor die je wil. 

Ik zou persoonlijk liever een exemplaar met 170.000 km kopen die al een nieuwe motor heeft dan een auto met 100.000 km met de eerste motor. Of koop er 1 met een kapotte motor (autoscout staat er vol mee) voor weinig.

Ben het met RRD eens.

Toen mijn LR322 aan vervanging toe was, heb ik voor een LR405 gekeken en de reports over die 3,0 zijn echt bangelijk.

Tenzij je een supergoedkope koopt met kapotte motor en dan uit UK er een gereviseerde motor (met gecorrigeerde krukas) inlegt voor 8k.

Geplaatst:
1 uur terug, Tjeu zei:

Pfff, toch spijtig dat dit zo gevaarlijke wagens zijn... Knappe ruime karren die in aankoop best betaalbaar zijn. 

En de kleinere disco sport lees je niet echt betere zaken over... Zus heeft nochtans zo een en die is tot op heden probleemloos... En t'is niet dat ze een rustige rijstijl heeft...

Die van onze buurvrouw is verre van probleemloos.  Die gast van de VTB-VAB kent de weg naar onze straat al met zijn ogen toe, denk ik.  Is het niet voor de Disco, ‘t is voor de Velar.

• Grappig 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in