Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

(mijn excuses, ik vind nergens grotere foto's)

https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/officieel-de-nieuwe-elektrische-mazda-6e.html

De elektrische Mazda 6e houdt het bij een enkele elektromotor die de achterwielen aandrijft. De dik 2 ton wegende basisversie is 258 pk en 320 Nm sterk, de met een groter batterijpakket gezegende Long Range houdt het bij een systeemvermogen van 244 pk. De E-SkyActiv EV gedoopte 'Standard Range' sprint in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 170 km/u. Het sleepvermogen bedraagt in beide gevallen 1.500 kilogram.

Als E-SkyActiv EV houdt de Mazda 6e het bij een LFP-batterij met een capaciteit van 68,8 kWh, die een rijbereik van 479 kilometer belooft en kan snelladen aan maximum 200 kW, zodat  22 minuten volstaan om het pakket weer op 80% van zijn kunnen te brengen. Dat is meer dan dubbel zo snel als de Long Range, die over een NMC-accupakket van 80 kWh beschikt en tot 552 kilometer rijdt op een lading. Maar die laadt niet sneller dan 95 kW. Bij wisselstroom hebben we het in beide gevallen over 11 kW.

Ziet er wel goed uit, maar wat zeer vreemd is is de batterij-keuze. Als je de versie met het grootste batterijpakket pakt (wat je zou nemen als je vaak langere afstanden wil doen) is je laadsnelheid beperkt tot slechts 95kW.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Interieur ziet er heerlijk uit 😍

De batterijspecs zijn wel teleurstellend idd.

Aan 95 kW opladen kan je in deze klasse toch niet meer uitleggen in 2025.

Geplaatst: (aangepast)

Knappe auto idd, maar die snellaad capaciteit van de long range, ontgaat mij ook compleet qua logica.

Als veelrijder, wil je toch net de combinatie van de twee.

aangepast door bud wijzer
Geplaatst:
20 minuten geleden, bud wijzer zei:

Knappe auto idd, maar die snellaad capaciteit van de long range, ontgaat mij ook compleet qua logica.

Als veelrijder, wil je toch net de combinatie van de twee.

In dit specifieke geval denk ik dat je als veelrijder voor de short range moet gaan. Het is de "occasioneel verre afstanden"-rijder die beter af is met de long range.

Ook vreemd dat de normale dan blijkbaar ook nog performanter is.

Maar... ik vind hem wel heel knap. En de koffer is een hatchback, dus ook nog praktisch.

Geplaatst:

Mazda heeft altijd mooie wagens gehad, maar een rare strategie qua motoren. :D hun diesels waren indertijd ook 2.2 dacht ik, en een pak duurder daardoor in taks.

Geplaatst:
5 minuten geleden, tuscani zei:

Mazda heeft altijd mooie wagens gehad, maar een rare strategie qua motoren. :D hun diesels waren indertijd ook 2.2 dacht ik, en een pak duurder daardoor in taks.

Of een atmo 2.0 benzine die niet vooruit te branden was. 

De lfp-batterij lijkt mij de beste keuze voor deze.

Geplaatst: (aangepast)

Mss 400V voor de long range en 800V voor de andere? 

Altijd vervelend als ze zo gegevens niet posten. Journalisten van tegenwoordig zijn toch echt 0,0 nog techneuten... 

Dat is echt zoals bij een ice zijn specs er niet bij vermelden of het een diesel of benzine motor is. Grrr 

aangepast door Tjeu
Geplaatst:

Beide zijn 400V.

1 uur terug, anders zei:

In dit specifieke geval denk ik dat je als veelrijder voor de short range moet gaan. Het is de "occasioneel verre afstanden"-rijder die beter af is met de long range.

Of juist niet? Als occasioneel verre afstand-rijder is het toch net interessant om snel te laden? Dan wil je geen 45min wachten om van 10-80% te gaan. 

De long range lijkt me enkel interessant voor mensen die nooit lange afstanden rijden. Nooit naar het zuiden of gaan skiën of ...

3 uren geleden, msxx zei:

Ah de Changan NEVO A07 dus

Mazda heeft al sinds 2004 een partnership met Changan. Deze auto is samen ontwikkeld. 
De Mazda2 Hybrid is een Yaris. Dat is hier niet het geval. Er zijn wel degelijk ontwerpers en ingenieurs van Mazda die van het begin mee gewerkt hebben aan de wagen.

Geplaatst:

Voorkant mooi, interieur mooi, achterkant wennen.

Geplaatst:

Tedju, dat zou perfect m'n 3-reeks mogen opvolgen.

Wat een kar opnieuw. Ik blijf het herhalen. Had ik niet zo een goede band met m'n dealer voor m'n privéwagens, en had ik niet een firmawagen en moest ik zelf een nieuwe auto kopen, het was 99% zeker een Mazda.

• Vind ik leuk 3
  • Omhelzing 1
Geplaatst:
4 hours ago, Mazdastruction said:

Beide zijn 400V.

Of juist niet? Als occasioneel verre afstand-rijder is het toch net interessant om snel te laden? Dan wil je geen 45min wachten om van 10-80% te gaan. 

De long range lijkt me enkel interessant voor mensen die nooit lange afstanden rijden. Nooit naar het zuiden of gaan skiën of ...

Het hangt in dit geval puur af van de definitie van "lange afstand". Is dat meer of minder dan 2 keer de range op de snelweg van de batterij, en hoe vaak doe je dat. 68.8 -> 80, dat is 16% meer range voor 50% trager laden. En dan zou je ook nog de laadcurves moeten zien. Vanaf wanneer gaat die met 200kW maximum laadvermogen onder de 90kW.

Komt eigenlijk best nog wel wat puzzelwerk aan te pas om te kiezen wat de beste is voor het gebruik, er vanuit gaande dat je dat soort afstanden effectief rijdt. En dan is ook de vraag hoe vaak, en of het sop de kool waard is.

Geplaatst:
2 uren geleden, BMWMB zei:

Ik dacht net hetzelfde.  ‘Wachten op de break’, net als bij de Giulia (ik wacht nog steeds 😞 )

Geplaatst:
36 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Ik dacht net hetzelfde.  ‘Wachten op de break’, net als bij de Giulia (ik wacht nog steeds 😞 )

Komt niet...

Geplaatst:

idd.  Markt voor breaks is veel te klein, zelfs in de landen waar men die vroeger wel lustte (Benelux, Duitsland,...) verkiest men tegenover een SUV

Geplaatst:
3 uren geleden, BMWMB zei:

Achterkant is mooi! Vanavond gezien op het salon.

Geplaatst:

Bon, stelling...

Esthetisch is er niks mooier op de EV-markt.

Geplaatst:
5 minuten geleden, TCT zei:

Bon, stelling...

Honda e

Geplaatst:
11 uren geleden, TCT zei:

Bon, stelling...

Maserati Gran Turismo folgore

Lotus Evija

Rimac Nevera

Maar ik snap wat je wil zeggen 😛

Geplaatst:
11 uren geleden, TCT zei:

Bon, stelling...

Ik durf daar voorlopig in meegaan. Eerst volgende week nog eens rondlopen op het autosalon.

Geplaatst:

Ik ben al blij dat het geen SUV is, en voor de meeste mensen moet een 5de deur niet onderdoen voor een break, qua laadvolume (ik laad zelf ook nooit boven de gordellijn).
Mooie auto inderdaad, qua looks zou ik 'm boven een BMW i4, Polestar 2 of VW ID.7 verkiezen (en dat zijn ook de enige drie 'liftbacks' momenteel, denk ik?).
De verlichte grille mag er wel af. :D 

• 5 maanden later...
Geplaatst:

Staat in Autoworld, in het kader van de expositie Big in Japan. Wel een knappe verschijning vind ik. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid