Ga naar inhoud

BMW Z3M Swissvax Perfectie


Wax-it.be

Aanbevolen berichten

BMW Z3M Perfectie

Afgelopen zomer kregen we dit pareltje uit de BMW-stal binnen het atelier. Een BMW klassieker met nog geen 20.000km op de klok die door de jaren heen wel een opfrisbeurt kon gebruiken, een facelift als het ware. Wat alternatieve Botox om alle krasjes glad te strijken en wat aandacht om de felblauwe huid opnieuw strak en glanzend te maken...

De eigenaar had de wagen gekocht als perfecte youngtimer en wil die ook in ere houden. Koste noch moeite mag gespaard worden om de wagen perfect te krijgen. Een full on Swissvax behandeling zonder beperkingen, geen grenzen in tijd noch materiaal. Alles om onze passie (of obsessie?) bot te vieren op deze magnifieke schone!

Voorbereidend werk

Bij de start van een uitgebreide behandeling kan het vele werk overweldigend lijken en is het belangrijk om een logische volgorde te bewaren. Het interieur kan niet (grondig) gereinigd worden wanneer de wagen op de brug staat omwille van veiligheidsredenen; wanneer er leder wordt bijgekleurd moet dit voldoende lang kunnen drogen; wanneer er met een zware compound gewerkt wordt komt er sowieso stof in kieren en openingen waardoor een tweede wasbeurt noodzakelijk wordt,...

Los van dit alles begint alles natuurlijk bij het reinigen van de wagen en de lak. Een klassieke wasbeurt verwijdert al het stof van een al propere wagen, de velgen volgen later wanneer ze gedemonteerd zijn. Hoe net de wagen ook kan zijn, na meer dan 10 jaar is kleien sowieso aan te raden, de Swissvax Paint Rubber verwijderde toch redelijk wat. Dit vuil zorgt ook voor een ondermaatse glans, reflectie en een verkleuring van de felblauwe lak.

Na het reinigen wordt de wagen binnen gereden en droog geblazen. Op die manier worden alle opening met lucht en onder hoge druk (+200km/h) droog geblazen. Dit voorkomt dat tape loskomt door verborgen druppels onder rubbers en plastic, of dat er druppels vrijkomen door trillingen bij het polieren (wat dan op zijn beurt zou zorgen voor spatten en variabele eigenschappen).

Een grondige analyse van de volledige wagen komt nu (opnieuw) aan bod, de lak kan nu puur aanschouwd worden.

6429645653_c3cdc9636e_m.jpg 6429646121_f072d2fbf8_m.jpg 6429647071_f30afa357a_m.jpg

Analyse

De lak had overal last van de typische 'swirls' of waskrassen (vrij diep echter!) maar elk paneel had één of meerdere diepere krassen die ook de nodige aandacht vragen. Op de kofferklep waren er ook enkele kalkstrepen zichtbaar die dieper in de lak door gedrongen waren. Bovendien had één hoek (rechtsachter) last van een nevel (overspray) wat zich uitte in een zichtbaar (maar niet voelbaar) ruwe lak, overspray die echter niet waar te nemen was in de metingen. Het paneel was bovendien ook niet opnieuw gelakt volgens onze analyse.

6429647367_8cd379a3a0_m.jpg 6429648869_89460c4113_m.jpg 6429649175_a91e91d8c0_m.jpg

Velgen

Nu kon de wagen op de brug geplaatst worden waarna polieren sneller en eenvoudiger verloopt maar ook de wielen kunnen nu allen in één keer afgenomen worden. Deze kregen een grondige reinigingsbeurt met Gloss-it Signature Wheel Gel en Wolf's Chemicals Decon Gel om alle vuil en metaalschilfers te verwijderen. Nadien werd de lak gereinigd met JEFFS Werkstat Prime Strong en beschermd met Swissvax Autobahn Wheel Wax.

6429674011_43bb0bc9b3_m.jpg 6429675155_933fbc1097_m.jpg 6429678173_e56310b91d_m.jpg

Ook de motorruimte en de uitlaat mochten niet ontbreken aan onze intensieve zorgen! De uitlaat werd behandeld met een combinatie van Staalwool, Swissvax Metal Polish, machinaal werk en manueel labeur. Dit zorgde dat de 4 stalen pijpjes zowel binnen als buiten blinken als nooit te voren...

De motor kreeg een manuele wasbeurt en alle plastics en rubbers werden nadien gevoed. Net als de zichtbare lak werd ook hier de lak gereinigd met een AIO product. Ditmaal ging onze keuze uit naar Swissvax Nano Express. Voor de rubbers is Swissvax Seal Feed onze vaste keuze. De plastics werden met 303 Aerospace Protectant beschermd.

De metalen latjes op het motorblok werden natuurlijk ook niet vergeten! De plastic-kapjes die over de wielbouten horen werden ook beschermd, elke wielbout wordt ook gereinigd en krijgt een druppeltje kopervet.

6429684641_ed45061572_m.jpg 6429689069_f2c38af92f_m.jpg 6429689329_d194428b7b_m.jpg

6429691525_c27b4e32c4_m.jpg 6429690843_832f20a839_m.jpg 6429691043_2aa8ec97d8_m.jpg

aangepast door Wax-it.be
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interieur

Op het interieur kunnen we de typische zaken zien. Het leder is vuil en uitgedroogd en de wang aan de chauffeurskant vertoont oppervlakteschade van het in- en uit- stappen. De voetmatjes kunnen ook een dieptereiniging gebruiken.

De tapijten werden onderhanden genomen met de Numatic George om zowel te stofzuigen als een dieptereiniging uit te voeren. Zo is al het vuil uit de vezels losgeweekt en kan het makkelijk worden opgezogen. De tapijten krijgen nadien voldoende tijd om te drogen en worden voorzien van een textiel bescherming met 303 Fabric Guard.

De rest van het interieur wordt ook eerst ontdaan van alle stof waarna zowel leder als plastic een reinigingsbeurt ondergaan. Zo wordt al het dieperliggende vuil ook weggenomen en komt de echte kleur terug boven. Bij het reinigen van het leder wordt al snel duidelijk dat de wang wat meer aandacht kan gebruiken.

Met de nodige Colourlock producten kunnen we dit verder behandelen. Eerst volgt een extra reinigende stap, gevolgd door het vullen van barstjes en krassen met een flexibele primer. Hierna worden er enkele kleurlagen aangebracht. Dit alles werken we af met een (kleurloze) beschermende laag.

6429652809_f84955e39f_m.jpg 6429651973_77f2b35178_m.jpg 6429652175_c3971eca83_m.jpg

6429654719_24bd149fa4_m.jpg 6429655237_b67ba35f32_m.jpg 6429655995_ee51112db5_m.jpg

6429651231_b30dce79cb_m.jpg 6429693667_c405f7597d_m.jpg 6429693917_3664e6f129_m.jpg

Heel wat andere extra's in het interieur kregen natuurlijk ook de nodige aandacht. Rubbers werden gevoed, plastic gereinigd en beschermd, stof gereinigd... Allerhande producten werden hiervoor gehanteerd maar eentje steekt er toch met kop en schouder boven uit, namelijk Swissvax Fabric. Het reinigt stof ongelooflijk snel, eenvoudig én grondig! Zelfs zonder extractie kan er heel veel vuil verwijderd worden.

6429656809_6b214519ea_m.jpg 6429657045_dffcf0c95d_m.jpg 6429658073_6bc673487e_m.jpg

6429658661_56847a4a82_m.jpg 6429658923_4175691117_m.jpg 6429659509_77f375da13_m.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lak

Na heel wat voorbereidend werk kon er eindelijk aan de lak begonnen worden. Enkele zaken zoals ruitensproeiers demonteren we, alle rubbers en plastic worden afgeplakt. Er wordt nog een tweede maal overlopen waar de diepere krassen zitten en dit wordt ook genoteerd voor de kwaliteitscontrole op een later tijdstip. De lak wordt uitgemeten en indien er opvallende variatie zijn worden die ook genoteerd, bij speciale gevallen wordt er ook met de klant terug gekoppeld. Dit kan bij ondermaatse correctie (wanneer de klant een minder ver gaande behandeling gevraagd had), bij niet te corrigeren schade en zo meer...

In dit geval werd er gevarieerd tussen 3 tot 5 stap-correctie naar gelang de lokale schade. We testen eerst tot er een ideaal combinatie gevonden worden voor die specifieke wagen en zijn lak.  Hierna wordt er 90% van de gevallen niet meer afgeweken.

  1. Gloss-it Wol + Menzerna FG500 (Fast Gloss)
  2. Gloss-it Oranje + Menzerna FG500 (Fast Gloss)
  3. Festool Oranje + Festool MPA 5000/1 Speed Cut
  4. Festool Wit + Festool MPA 9000/1 One Step Polish
  5. Festool Zwart + Festool MPA 11000 Finishing Polish

De diepste krassen worden met de eerste twee combinaties uitgewerkt en zo kan er rond de volledige wagen gewerkt worden. Deze twee creëren ook het meeste stof. De volgende 2 stappen kunnen dan allen paneel per paneel uitgevoerd worden. Zo kan er sneller en duidelijker gewerkt worden. De rotary werd enkel opzij gelegd voor de laatste stap waarna de excenter gehanteerd wordt. Een heel nauwkeurige verfijning bij stap 4 gevolgd door de excenter zorgt keer voor keer voor een superfijn resultaat. 

Opm: in sommige gevallen wordt de finishing zowel roterend als excentrisch uitgevoerd, afhankelijk van het type lak.

Foto1: vuile boord na demontage

Foto2: ruwer en minder scherp

Foto3: na het roterend afwerking, zonder verdere verfijning

6429653045_d2a9237e0b_m.jpg 6429661419_049a10a2be_m.jpg 6429662257_be34654f24_m.jpg

Foto1: Diepe kras vóór; foto genomen na het 'zetten' van de pad

Foto2: ná; kras bijna weg

Foto3: rest v/h dak vóór

6429663197_c6f8b63aef_m.jpg 6429664389_8f010c2d6c_m.jpg 6429663505_282cfc86a2_m.jpg

Foto1: Dak ná

Foto2: ná; kras bijna weg

Foto3: rest v/h dak vóór

6429664691_63a0707f38_m.jpg 6429665999_5575689b7d_m.jpg 6429665009_f3aa6cff41_m.jpg

Foto1: Dak ná

Foto2: Diepe kras en duidelijk ruwere lak

Foto3: ...verdwenen

6429666943_3da856b848_m.jpg 6429671651_2754a852c9_m.jpg 6429672007_77bd81964a_m.jpg

Varia

De onderkant werd ook proper gemaakt met Auto Finesse Citrus Power. De lichten kregen een grondige polierbeurt volgens dezelfde stappen als de lak, maar nu op tragere snelheden om de temperatuur opbouw te vertragen ten behoeve van het plastic.

De instaplijsten werden gepolierd met de hand gepolierd om de wat verweerde lak daar opnieuw te laten schitteren. Hiervoor gebruikten we Auto Finesse Tripple - All in One.

6429667921_e6bc8ae9d4_m.jpg 6429669235_595f09d063_m.jpg 6429682495_5ea60eaeb8_m.jpg

6429683105_5de86a8453_m.jpg 6429686975_06c5bd1f20_m.jpg 6429687507_a94b0abdc3_m.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afwerking

Het enige wat nu nog rest is de afwerking. De wagen volledig overlopen en controleren, dit doen we met Swissvax Cleaner Fluid om de lak op de wax voor te bereiden. Dit zorgt voor een optimale hechting van de Swissvax Concorso.

Het resultaat is een ongelooflijke glans, diepte en reflectie! De Estorilblauwe metallic lak schitterend in de gloed van de lage zon, een ongeziene metalflake pop op een parel van wagen...

6429695117_0de7c12a93_m.jpg 6429696009_f97ae64ab1_m.jpg 6429696943_f96978b27d_m.jpg

6429704229_b876ddb5d7_m.jpg 6429702235_240c83d366_m.jpg 6429705241_f8bc295259_m.jpg

6429711451_2b7f277314_m.jpg 6429710837_076b8d0dda_m.jpg 6429699663_947bac1b75_m.jpg

6429707361_170b45cc97_m.jpg 6429707989_82708f6157_m.jpg 6429710073_90aee3b648_m.jpg

6429712085_44ffee212b_m.jpg 6429713117_7fe4235e26_m.jpg 6429714077_94abf09e43_m.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd zo perfect komen ze zelfs nooit uit de garage spijtig genoeg. :(

koop je voor veel euro's een nieuwe wagen, en dan krijg je een wagen die al vol met krassen staat van voor je er een meter mee gereden hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid