Ga naar inhoud

Nieuwe berekening voordeel allerlei aard personenwagens vanaf 2012

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
En wie gaat dan bepalen wie met welke auto mag rijden ???

Ik zit in de automobiel sector waar het oog ook wat wil en een auto aandacht moet trekken om mijn bedrijf in de kijker te zetten ... mag ik dan met een rooie Porsche rijden ?

Dan is die wagen meer dan iets waar je enkel privé voordeel uit haalt, die investering is dus voor een stuk voor je onderneming. En uiteindelijk bepaal je nog steeds zelf met de nieuwe regeling of je wagen dat waard is voor jou of niet ;)

Geplaatst:

@josenjef

Gij zijt echt goe bezig gij!

De staat heeft mijn firmawagen niet gesponsord, integendeel, ik heb de staat betaald om te "mogen" rijden met die auto.

Bij aankoop direct 21% BTW betaald en maar de helft daarvan kunnen recupereren.

Daarna heb ik hem ingeschreven, en daarvoor nog eens 2500 euro betaald.

De kosten heb ik afgeschreven in de bvba, ja, maar 40% is verworpen en daarop mag ik nog eens belastingen betalen...

Nu wordt ie verkocht, en wordt de bvba belast op de meerwaarde tov boekwaarde, en mag nog eens de volledige BTW afdragen...

Maandelijks betaal ik privé een stukje van de taart dmv VAA. OK, dat gedeelte was tot vandaag schappelijk, maar moest ook betaald worden.

Na 4j komt dat toch neer op 12000 euro VAA, maar daarvoor krijg ik geen bezit in de plaats...

De staat sponsort dus niet, wanneer een bvba zijn kosten recupereert.

Geplaatst:

Ik vind dus wel dat als je totale VAA de waarde van het voertuig bereikt, je de wagen als privé bezit zou mogen beschouwen.

Geplaatst:
Ik vind dus wel dat als je totale VAA de waarde van het voertuig bereikt, je de wagen als privé bezit zou mogen beschouwen.

Wooter for president! :)

Geplaatst:

En waar staan we nu om die VAA te omzeilen? Nog iemand met bright ideas :unknown:

Geplaatst:

Kan je volgens mij misschien nog wel hard maken voor de rechtbank, als je een renting hebt met lage restwaarde en als zaakvoerder koop je die auto dan voor een appel en een ei privé over. Dan wil ik de fiscus nog wel eens zien OPNIEUW een hoop belastingen heffen omdat je zogezegd winst hebt gemaakt bij de aanschaf, als we al in systeem 2012 zitten.

Geplaatst:

Ik ben overigens benieuwd hoe de fiscus en rechtspraak zou reageren moest een boekhouder na het bereiken van de cataloguswaarde + opties met de VAA de wagen kosteloos boef-baf vanuit de vennootschap aan de bestuurder schenken. Want belastingen heffen op een VAA dat eigenlijk niet meer bestaat, dat gaat ook niet...

Geplaatst:

Langs de andere kant verdienen ze nog altijd meer aan u wanneer ge een kleine of geen auto koopt en gewoon vennootschapsbelasting betaalt over het het uitgespaarde geld.

Geplaatst:
Ik ben overigens benieuwd hoe de fiscus en rechtspraak zou reageren moest een boekhouder na het bereiken van de cataloguswaarde + opties met de VAA de wagen kosteloos boef-baf vanuit de vennootschap aan de bestuurder schenken. Want belastingen heffen op een VAA dat eigenlijk niet meer bestaat, dat gaat ook niet...

Zie post boven de uwe ;)

na 5 jaar betaal je nog 10% he. da is wat er overschiet na 5 jaar 18% belast te hebben.

Geplaatst:

Na 5 jaar een M3 voor 9K. Jeuj, behalve dat je al 5 jaar lang belast werd op alsof je die wagen al privé had gekocht.

Geplaatst:
@josenjef

Gij zijt echt goe bezig gij!

De staat heeft mijn firmawagen niet gesponsord, integendeel, ik heb de staat betaald om te "mogen" rijden met die auto.

Bij aankoop direct 21% BTW betaald en maar de helft daarvan kunnen recupereren.

Daarna heb ik hem ingeschreven, en daarvoor nog eens 2500 euro betaald.

De kosten heb ik afgeschreven in de bvba, ja, maar 40% is verworpen en daarop mag ik nog eens belastingen betalen...

Nu wordt ie verkocht, en wordt de bvba belast op de meerwaarde tov boekwaarde, en mag nog eens de volledige BTW afdragen...

Maandelijks betaal ik privé een stukje van de taart dmv VAA. OK, dat gedeelte was tot vandaag schappelijk, maar moest ook betaald worden.

Na 4j komt dat toch neer op 12000 euro VAA, maar daarvoor krijg ik geen bezit in de plaats...

Maar nog steeds minder dan privé, anders zou je jezelf loon uitkeren en de wagen privé kopen.

Ik zeg hier niet dat iedereen zijn wagen gratis krijgt, ik besef dat iedereen hard moet werken voor dat kapitaal eerst in zijn vennootschap te krijgen. Maar in mijn ogen is het de staat die opdraait voor het voordeel dat je hebt van de wagen in de vennootschap te hebben. En aan de basis is dat ook terecht want dat vervoer is nodig om te ondernemen.

Net zo voor werknemers met een bedrijfswagen trouwens en dat vind ik ook in zekere zin normaal, ook al kost mij dat 1000 euro netto volgend jaar in het gezinsbudget.

VAA gaat niet over bezit maar over gebruik, wij betalen op onze A4 in de komende 4 jaar iets van een 3000 euro en op de Touran iets van een 2000 euro. Maar voor ons als werknemers is de scheiding privé - bedrijfsbezit natuurlijk een pak duidelijker dan voor een zelfstandige ...

Geplaatst:
Ik denk niet dat je op de kleur van een auto belast zal worden.

Maar jawel eh...

Een auto voorzien van metaallak heeft een hogere catalogusprijs dan een zonder.

Geplaatst:

Als je mijn pure privékilometers gaat tellen, doe ik er maar bitter weinig hoor...

Maar natuurlijk vind de staat dat ik voor mijn plezier elke dag 200 km rij.

Geplaatst:
Maar nog steeds minder dan privé, anders zou je jezelf loon uitkeren en de wagen privé kopen.

Ik zeg hier niet dat iedereen zijn wagen gratis krijgt, ik besef dat iedereen hard moet werken voor dat kapitaal eerst in zijn vennootschap te krijgen. Maar in mijn ogen is het de staat die opdraait voor het voordeel dat je hebt van de wagen in de vennootschap te hebben. En aan de basis is dat ook terecht want dat vervoer is nodig om te ondernemen.

Net zo voor werknemers met een bedrijfswagen trouwens en dat vind ik ook in zekere zin normaal, ook al kost mij dat 1000 euro netto volgend jaar in het gezinsbudget.

VAA gaat niet over bezit maar over gebruik, wij betalen op onze A4 in de komende 4 jaar iets van een 3000 euro en op de Touran iets van een 2000 euro. Maar voor ons als werknemers is de scheiding privé - bedrijfsbezit natuurlijk een pak duidelijker dan voor een zelfstandige ...

Dus conclusie: Veel zelfstandige die wel als een goede huisvader hun bedrijf runnen, gooien de dure wagen de deur uit. Optimaliseren en kijken naar een alternatief dat ongeveer privé hetzelfde kost als de duurdere wagen nu. En hierdoor ontstaat er een enorme terugval aan inkomsten voor de staat. Minder BTW, minder BIV, minder verkoop in de premium garages (waar de grootste meerwaarde gemaakt wordt --> minder belastings inkomsten), enz... . Ik vraag mij af wat hier dan nog het voordeel is voor de staat?

Voor een zelfstandige is het nog altijd zo dat je niet meer kunt uitgeven dan dat er binnenkomt. Maar in de politiek ligt dat nog altijd anders...

Geplaatst:
Stond het falen van die reparatiewet ook niet in dat artikel? Had dat al gelezen, ja.

Ja, nu rekenen ze blijkbaar gewoon pro rata BPM aan op de buitenlandse leasecontracten, vroeger kreeg je de volledige BPM-naheffing op je bord. En in het geval van een Q7 4.2 kon die wel tellen...

Stel nu :

je hebt een dure auto op de zaak gekocht en je wil die prive afkopen .... kun je dit niet voor een belachelijk laag bedrag?

Euh neen. Je moet de marktwaarde gebruiken. Je kunt daar tot op zekere hoogte wel creatief in zijn, maar er zijn grenzen. Het is altijd ook beter om een "derde" in te schakelen voor dergelijke zaken.

Nee, maar ik begrijp dat veel mensen het er niet voor overhebben om zoveel meer te betalen voor iets dat al zo duur was.

Het is niet alleen een kwestie van niet kunnen maar ook van niet willen.

De belastingdruk is hier al torenhoog, zeker relatief gezien aan hetgeen je er als zelfstandige maar voor terugkrijgt (en dit op verschillende vlakken).

En voor iemand afkomt met die zever van "vennootschappen betalen geen belastingen" etc., dit is populistisch geleuter.

Idd. coördinatiegroepen van grote bedrijven betalen geen of weinig belastingen maar daarvoor zijn ze met medeweten en hulp van de staat ook voor opgezet. De werkmaatschappijen betalen wél belastingen en de KMO's nog een pak meer.

Het is dus niet meer dan normaal dat we hier op zoek gaan naar creatieve uitwijkmogelijkheden.

Geplaatst:

Blijkbaar wel iets losgemaakt.

Het grote probleem is vooral het compleet gebrek (momenteel) aan:

- overgangsmaatregelen

- regelingen rond tweedehands enzovoort.

De rest van je post klopt uiteraard ook, maar het is bovenstaande wat de reacties triggered. Dat er een aanpassing ging komen, tot daar aan toe, maar de mensen plots met de rug tegen de muur zetten, dat is een probleem. Ik zie hier serieus wat werknemers in hun haar krabben.

Hij wordt er fiscaal toch al op afgestraft? Als hij beslist om gewoon het minimum qua loon uit z'n firma te halen en de rest in 'n wagen te steken, dan is dat toch zijn probleem? Als hij dat fiscaal geoptimaliseerd krijgt, dan kan ik maar enkel zeggen: chapeau voor hem en z'n boekhouder. :)

Speaking of which. ir_fuel, had jij dan ooit je boekhouder doorgegeven? :D

Geplaatst:
Effe eens een paar auto's gesimuleerd en kom tot de vaststelling: basis dieselversie met de meest noodzakelijke opties (klimaatregeling, cruise control, navigatie en bluetooth) is goedkoper dan vroeger. Neem je echter meer opties of een hoger uitrustingsniveau dan keert het natuurlijk. Hup voor meer kale golfjes met businesspacketten.

Owja, dit systeem is wel in het voordeel met merken die lage CO2 scoren over hun vloot of merken die van nature uit al minder duur zijn dan hun duitse luxeconcurrenten. Met het huidig leasesysteem dat kijkt naar restwaarde, zal de gebruiker echter vaker kijken naar zijn portefeuille. Een ecoversie met een ecoprijs die je vlot kan uitrusten met een goed businesspakket gaat het voordeel halen op de fleetmarkt.

Skoda Suberb to the rescue!

Geplaatst: (aangepast)

Dat het iets moet/mag kosten, daar hoor je me niet over klagen. Ik rekende zonder enige bezwaar een VAA van 251 aan voor de auto.

Maar als VAA over gebruik gaat, en niet over bezit, dan moeten ze rekening kunnen houden met het gebruik.

Dagelijks zit ik 4u in die auto, 204km woon/werk verkeer, aan te schuiven op barslecht onderhouden wegen, in files die al lang structureel hadden moeten aangepakt zijn. Ik zie de auto als een compensatie voor die vele uren privé die ik opoffer om toch maar die beter betaalde functie in Brussel te kunnen hebben...

aangepast door m0rph
Geplaatst:
Als je mijn pure privékilometers gaat tellen, doe ik er maar bitter weinig hoor...

Maar natuurlijk vind de staat dat ik voor mijn plezier elke dag 200 km rij.

In dat opzicht vind ik het jammer dat ze CO2-uitstoot als een vast gegeven beschouwen.

Iemand die zakelijk (woon-werk + arbeidskilometers) meer rijdt, zou recht mogen hebben op een hogere CO2 uitstoot.

Je kan niet van iemand verwachten dat je 95g CO2 per 100km mag uitstoten als je 60.000km per jaar moet doen.

Ze kunnen in mijn ogen beter bepaalde barema's inlassen op dat vlak.

Om even binnen mijn merk te blijven:

< 5.000km: 95g (Smart)

5.000 - 15.000: 125g (A 160 CDI)

15.000 - 60.000: 140g (C 180 CDI - E 200 CDI)

> 60.000: 150g (S 250 CDI)

Langs de andere kant, op deze manier promoten ze wel lichtjes het "ver van je werk wonen" natuurlijk :lol:

Geplaatst:

ik hoop serieuze koopjes te kunnen doen binnekort

Geplaatst: (aangepast)
Kan je volgens mij misschien nog wel hard maken voor de rechtbank, als je een renting hebt met lage restwaarde en als zaakvoerder koop je die auto dan voor een appel en een ei privé over. Dan wil ik de fiscus nog wel eens zien OPNIEUW een hoop belastingen heffen omdat je zogezegd winst hebt gemaakt bij de aanschaf, als we al in systeem 2012 zitten.

Je kunt nooit de cataloguswaarde bereiken aan VAA in slechts 4 of 5jaar... Voor een 180g diesel / 200g benzine kar wordt je op 4j slechts 56% VAA aangesmeerd.

Je zou al moeten een met 18% VAA belaste auto op 5j nemen om een belachelijk lage afkoopwaarde te krijgen. En dan heb je privé al 45% van die auto aan belastingen betaald. De bvba heeft ook al 90% betaald, plus kredietkosten, en dit alles maar voor 50% in te brengen.. Volgens mij de moeite niet waard om daar naar te streven ;)

aangepast door m0rph
Geplaatst:
ik hoop dat niemand die een Carrera GT op de zaak gekocht heeft deze berekening maakt :D

84000 euro VAA per jaar

Zou die van Jeroen Piqueur op de zaak zijn ingeschreven? :D
Geplaatst:
Euh neen. Je moet de marktwaarde gebruiken. Je kunt daar tot op zekere hoogte wel creatief in zijn, maar er zijn grenzen. Het is altijd ook beter om een "derde" in te schakelen voor dergelijke zaken.

.. dus niet als eerste hem in privé overdragen, maar even wachten .. de marktwaarde van bepaalde wagens zal, indien de regels zo in gaan, snel dalen / makkelijk te verantwoorden zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in