Ga naar inhoud

EV - luchtvering of niet nodig?

EV - luchtvering of niet nodig?  

7 leden hebben gestemd

1. 1. Is luchtvering op een EV nodig?

• ja, op elke EV nodig
      2
    • ja, nodig maar enkel bij een SUV
      0
    • nee, is niet nodig
      0
    • nee, is een leuke optie
      5

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn eerste EV (nieuwe bedrijfswagen), waarbij het budget de perfecte configuratie niet toelaat. Bij sommige reviews lees/hoor je dat de luchtvering een absolute nood is op een EV.

Mijn vraag, als je keuze moet maken, is luchtvering voor jullie een absolute go of eerder een aangenamen optie?

Geplaatst:

Je kan dat toch niet zomaar veralgemenen naar een EV?

Net zoals er ICE auto's zijn die beter af zijn met een luchtvering is dat bij een EV hetzelfde.

Op onze Taycan was dat echt aan te raden, maar op een basis id3 denk ik niet dat het een cruciale optie is, denk zelfs niet dat het een mogelijkheid is daarop.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
19 minuten geleden, Super95 zei:

Ik gok een I5 🙂

Daar bestaat geen optionele luchtvering, dus dat kan al niet.

Geplaatst:
1 uur geleden, Naish zei:

Je kan dat toch niet zomaar veralgemenen naar een EV?

Net zoals er ICE auto's zijn die beter af zijn met een luchtvering is dat bij een EV hetzelfde.

Op onze Taycan was dat echt aan te raden, maar op een basis id3 denk ik niet dat het een cruciale optie is, denk zelfs niet dat het een mogelijkheid is daarop.

daarom de opsplitsing tussen de SUVs en niet SUVs gemaakt.

Geplaatst:
25 minuten geleden, Super95 zei:

Ik gok een I5 🙂

Goed gegokt, maar daar heb je de luchtvering op de achteras. Voorlopige keuze stress gaat tussen de A6 etron/Q6 etron/i5 touring of Polestar 3.

- A6 etron geen luchtvering mogelijk in mijn budget (in combinatie met de 100kW batterij)

- Q6 etron past binnen het budget, maar niet in combinatie met de headup. Dus hier de keuze luchtvering of headup

- i5 standaard op de achteras

- Polestar3 geen luchtvering op de single motor long range mogelijk.

Geplaatst:

Je hebt SUV's en SUV's hé.
Een DBX 707 is een SUV, en ook een X1 of zelfs Duster is een SUV...

Geplaatst:
3 minuten geleden, BelgianRally zei:

- A6 etron geen luchtvering mogelijk in mijn budget (in combinatie met de 100kW batterij)

kWh

Geplaatst:
1 minuut geleden, BelgianRally zei:

Goed gegokt, maar daar heb je de luchtvering op de achteras. Voorlopige keuze stress gaat tussen de A6 etron/Q6 etron/i5 touring of Polestar 3.

- Q6 etron past binnen het budget, maar niet in combinatie met de headup. Dus hier de keuze luchtvering of headup

- i5 standaard op de achteras

- Polestar3 geen luchtvering op de single motor long range mogelijk.

En wat is je gebruik?
Sleep je dikwijls zware lasten, en koffer goed volgestampt en mensen op de achterbank? Zoja dan vond ik die niveauregeling op de achteras van mijn F11 wel aangenaam (caravan of remorque met moto's er aan en koffer stampvol maar kist ligt gewoon vlak). Maar doe je dat niet (frequent), zie ik weinig meerwaarde op een station wagen imo.

Geplaatst:

De eerste optie die ik zou laten vallen is toch wel head-up.

Zit nu weer op de M3 ook, geen haar op mijn hoofd dat ik eraan zou denken om dat specifiek te speccen. Hier geen keuze omdat het in pakket zat van 4 opties en dat genomen enkel en alleen voor comfortaccess.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, Naish zei:

Zit nu weer op de M3 ook, geen haar op mijn hoofd dat ik eraan zou denken om dat specifiek te speccen.

Ik zou 't niet kunnen missen.

En HUD is standaard op G81. 😉 

Geplaatst:

Misschien domme opmerking maar ik zou al geen auto kopen die 2 jaar te laat op de markt gekomen is dus dan valt VAG al af. Een i5 Touring rijdt wel heerlijk, amai.

Geplaatst:
13 minuten geleden, Stancke zei:

Misschien domme opmerking maar ik zou al geen auto kopen die 2 jaar te laat op de markt gekomen is dus dan valt VAG al af. Een i5 Touring rijdt wel heerlijk, amai.

Eigenlijk niet, liever een auto die 2 jaar te laat op de markt is maar geen kinderziektes tov een wagen die op tijd op de markt is maar wel kinderziektes heeft (waar ik voor vrees bij de polestar3 - gezien de feedback van Jokke met zijn Volvo's hier)

Geplaatst:

Keuze tussen luchtvering en head-up vind ik bizar.
Ik had luchtvering op mijn sq5, heerlijke optie die ik zo weer zou nemen. Ook de gewone vering kunnen testen en dat was toch een groot verschil in comfort en dynamiek. 
head up is geen must imo, zeker niet met de grote schermen van tegenwoordig 

Geplaatst:
1 uur terug, BelgianRally zei:

Eigenlijk niet, liever een auto die 2 jaar te laat op de markt is maar geen kinderziektes tov een wagen die op tijd op de markt is maar wel kinderziektes heeft (waar ik voor vrees bij de polestar3 - gezien de feedback van Jokke met zijn Volvo's hier)

Het ene sluit het ander niet uit

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
4 minuten geleden, Asserti zei:

Het ene sluit het ander niet uit

Hoe ik het geschreven heb in mijn post, sluiten ze elkaar wel uit.

Maar in de werkelijke wereld sluit het niet uit dat de Audi A6/Q6 geen kinderziektes kan hebben (de Q6 zijn ze nu toch al een 6-tal maand aan het leveren welke hetzelfde platform is als de A6).

Geplaatst:

De ID.4 zijn ze al jaren aan het leveren en die blijven problemen hebben. De EX90 is 2 jaar te laat en zit vol met kinderziektes.

Om maar te zeggen. Dus neen, het ene sluit het andere niet uit.

Geplaatst:

Ik zou op een daily altijd graag luchtvering hebben.

Head-up gebruikte ik in mijn BMW nooit, ik moest mezelf echt dwingen om daar af en toe naar te kijken. Op mijn Audi gebruik ik het altijd, weet niet waarom..

Geplaatst:

Mijn ervaring met luchtvering is bovendien dat auto's met enkel luchtvering achteraan, die vnl hebben als vorm van niveauregeling. Enkel auto's met luchtvering voor- én achteraan gaven mij het gevoel van de "full luchtvering ervarin" te kunnen bieden, waaronder het effortless wegfilteren van kleine, korte oneffenheden waardoor het comfortgevoel aan lagere snelheden over slechte wegen significant toeneemt.

Daardoor alleen al sluit ik aan bij bovenstaande comments inzake "welke verwachtingen heb je".

Geplaatst:

Dat is zo subjectief vind ik.. en hangt ook af van auto tot auto. Ik denk dat hier een testrit aangewezen is om de knoop door te hakken. 

Ikzelf ben geen fan van luchtvering, het neemt veel gevoel weg en is vaak te slap. Op vele autos heb je de keuze niet tussen wel of niet maar als ik de keuze heb kies ik resoluut zonder. Maar voor jou kan die voorkeur compleet anders liggen. 

Geplaatst:

Testrit is inderdaad het beste om te concluderen.. van de A6/Q6 hebben ze meestal maar een beperkt aantal modellen beschikbaar, waar dan telkens bijna alle opties aanwezig zijn..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in