Ga naar inhoud

Aankoop advies voor een 7 zitter

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
37 minuten geleden, Tjeu zei:

Een Pajero kost 2k per jaar aan taksen. Een 'recente', 2014-2016, kost je dan nog eens 3k aan inschrijving. Je moet gek zijn dat nog neer te willen tellen voor een rauwe 4cil diesel met een 5 traps automaat uit het jaar kruik. 0-100 in net geen 13 seconden... Ieder busje doet beter, is stiller, zuiniger,...

Ja, maar hij kost een pak minder in aankoop en is een stuk betrouwbaarder.

Geplaatst:
2 minuten geleden, The Swede zei:

Ja, maar hij kost een pak minder in aankoop en is een stuk betrouwbaarder.

om te beginnen moet je maar al eens een vinden. 
De enige deftige die op dit moment te koop staat is 20k. Daar mag je dus nog 5k taksen bij rekenen. Klopt die dat zeer betrouwbaar is, maar dat compenseert zijn drinkgedrag niet. Noch zijn veel duurdere baden dan een busje genre Traffic, Ford Custom of Space/Zaffira Tourer/Proace. 

Daarnaast stel je je verleden ook romantische voor dan het is. Je zou verschieten wat traktor met plastiek interieur zo een Pajero ondertussen is geworden. Charmant en degelijk ja, maar ook archaïsch. 

• Grappig 1
Geplaatst:
12 minuten geleden, Tjeu zei:

Is strikte 5 zitter, ts heeft 4 kinderen 

ik vergis mij. Een Dacia Jogger ipv Bigster. 

Maar dan zal je wel een dakkoffer moeten nemen want met 7 er in heb je geen koffer meer. Maar dat is bij vele 7 zitters zo.

Geplaatst:
4 minuten geleden, Tjeu zei:

om te beginnen moet je maar al eens een vinden. 
De enige deftige die op dit moment te koop staat is 20k. Daar mag je dus nog 5k taksen bij rekenen. Klopt die dat zeer betrouwbaar is, maar dat compenseert zijn drinkgedrag niet. Noch zijn veel duurdere baden dan een busje genre Traffic, Ford Custom of Space/Zaffira Tourer/Proace. 

Daarnaast stel je je verleden ook romantische voor dan het is. Je zou verschieten wat traktor met plastiek interieur zo een Pajero ondertussen is geworden. Charmant en degelijk ja, maar ook archaïsch. 

Wat noem je "deftig"? Link?

Geplaatst:
38 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ik vergis mij. Een Dacia Jogger ipv Bigster. 

Maar dan zal je wel een dakkoffer moeten nemen want met 7 er in heb je geen koffer meer. Maar dat is bij vele 7 zitters zo.

Een Jogger is 7 cm korter dan een VW Golf variant. En 10 cm smaller dan een doorsnee SUV of MPV (zoals een Sharan). Dat is echt geen grote wagen hoor. Duw daar 6 man + bagage + dakkoffer in/op... Haal de schoentrekker maar boven. En da zit je nog eens met een motorenaanbod zonder koppel (200 Nm). 
Ieder zijn ding, maar ik zou liever de trein nemen dan met zo een samenstelling op reis moeten. 

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
26 minuten geleden, Tjeu zei:

Veel ga je er inderdaad niet vinden. In Europa een 15 tal van die generatie en km stand.

Ik zie wel niet over welke “plastic tractor” je het hebt. Ik heb tussen 2013 en 2018 2 Pajeros gehad, beiden occassies en die waren goed afgewerkt en echt comfortabele wagens.

Zoals hoger reeds gezegd, men moet rationeel zijn in deze aankoop. Looks, imago en sportiviteit hebben hier geen plaats 

Geplaatst:

In uw geval zou ik ook gewoon gaan voor een Vito of iets dergelijks. 
oh zo makkelijk en ziet er ni verkeerd uit. 
Wat dat rijden betreft, ik sta daarmee ni later in t zuiden als met de Pan 👍

Geplaatst:
2 uren geleden, Tjeu zei:

Een Pajero kost 2k per jaar aan taksen. Een 'recente', 2014-2016, kost je dan nog eens 3k aan inschrijving. Je moet gek zijn dat nog neer te willen tellen voor een rauwe 4cil diesel met een 5 traps automaat uit het jaar kruik. 0-100 in net geen 13 seconden... Ieder busje doet beter, is stiller, zuiniger,...

en je mag geen enkele "milieuzone" meer binnen 😉

Geplaatst:
1 uur terug, The Swede zei:

Veel ga je er inderdaad niet vinden. In Europa een 15 tal van die generatie en km stand.

Ik zie wel niet over welke “plastic tractor” je het hebt. Ik heb tussen 2013 en 2018 2 Pajeros gehad, beiden occassies en die waren goed afgewerkt en echt comfortabele wagens.

Zoals hoger reeds gezegd, men moet rationeel zijn in deze aankoop. Looks, imago en sportiviteit hebben hier geen plaats 

Looks en imago zijn persoonlijk. Voor mij scoort een Pajero zeer hoog qua looks en imago. Ik vind dat zelf een zeer coole wagen. 

Maar wanneer je budget 20-30k is, dan is ratio idd belangrijk. En als TS 40.000km/jaar met de wagen wil rijden, dan zijn gebruikskosten ook van belang. En dan is zo een Pajero een zuipschuit (Spritmonitor geeft gemiddeld 12,6 l/100km voor deze generatie). En het is gewoon geschift om 20% van je budget aan taksen te geven, terwijl er andere alternatieven zijn die je voor een 5de daarvan op de baan krijgt en 7-8 liter verbruiken. 

Geplaatst:
3 uren geleden, abtler zei:

🙈en dan te bedenken dat dit vroeger,  toen de auto's een pak kleiner waren, schijnbaar geen probleem was.

Kan me herinneren dat we, toen ik een jaar of 7-8 was, met mijn pa zijn Saab 900 coupe met 4 volwassenen, 2 kinderen en een hond op reis gingen naar Spanje. Zo'n alu dakrekje met koffers en wij (de kinderen) met nog wat bagage in de kofferbak.

Ondenkbaar tegenwoordig 😅

Wij gebruikten toen al een busje van de metsers (eerst grondig kuisen!), comfort en veiligheid ook nihil, maar ruimte met hopen 🙂

De alternatieven waren natuurlijk ook niet wat ze nu waren, laat staan de standaarden die we gewoon zijn ...

Geplaatst:
4 minuten geleden, josenjef zei:

en je mag geen enkele "milieuzone" meer binnen 😉

De laatste zijn Euro 5. Dus Gent en Brussel mag je wel nog binnen tot 2027. Antwerpen weet ik niet, maar dacht ook daar dat dit geen probleem is. 

Geplaatst:

Als de TS een beetje zelfrespecterend Belg is, blijft hij weg uit Antwerpen. :D 

• Grappig 1
Geplaatst:
Op 9/2/2025 om 11:38, Tjeu zei:

Zeer goede herinneringen aan een week klimmen en hiken in Zwitserland met een bende vrienden. 
Voertuig van dienst was zo'n Traffic met kweetniehoeveel plaatsen, gehuurd van de lokale klimclub. 
Fietsdrager op de trekhaak (in dit geval was het enkel om mijn BMX mee te nemen :D). 
Geen sprintwonder, maar je geraakt overal in 'relatief comfort' (nee, dat is niet hetzelfde als een 750Li, maar dankzij de RUIMTE in de cabine kan je je tenminste eens uitrekken, wat niet kan in de koffer van een SUV.), er kan veel gerief mee, niemand zit cramped op de achterste rij, ... 

In dezelfde categorie idd Ford Transit Custom en andere busjes.
VW Transporter dubbele cabine LV, of als je echt zot wil doen qua plaatsen de Caravelle. 

En nee dat is niet lomper of minder comfortabel dan de meeste SUV's.  Gewoon betere benutting van buitenafmetingen. 

Geplaatst:

Ik rij wekelijks met een gloednieuwe Ford Transit, en dat rijdt écht wel slechter dan onze Kodiaq. Meer lawaai, hardere ophanging, dashboard dat zover onderaan uitsteekt dat mijn knie ertegen "gekneld" zit, hard plastiek overal en werkelijk de slechtste stoelen waar ik al in gezeten heb. Dat is letterlijk de enigste auto waar ik pijn aan mijn rug krijg.

Automaat is wel beter om eerlijk te zijn, maar daar is toch alles mee gezegd.

Geplaatst:

een skoda zonder harde plastieks, dan ben je ook ver in de opties gaan kruipen. Want zelf de bijna full octavia van een collega heeft hetzelfde plastiekerige dashboard dat ik heb.

Geplaatst:

Ik zeg niet dat mijn Skoda een premium interieur heeft, maar wel dat het plastiek daarin beduidend minder goedkoop aanziet en voelt dan in de Transit. Wat in mijn ogen ook logisch is, aangezien de Transit in de eerste plaats een werkbus is die tegen harde stoten en vuil moet kunnen. Dan staat afwerking, look and feel wat lager op het lijstje.

Geplaatst:
13 minuten geleden, Dimitri zei:

Ik rij wekelijks met een gloednieuwe Ford Transit, en dat rijdt écht wel slechter dan onze Kodiaq. Meer lawaai, hardere ophanging, dashboard dat zover onderaan uitsteekt dat mijn knie ertegen "gekneld" zit, hard plastiek overal en werkelijk de slechtste stoelen waar ik al in gezeten heb. Dat is letterlijk de enigste auto waar ik pijn aan mijn rug krijg.

@Knalpot cfr ons gesprek van zonet :D

Geplaatst:
Op 14/2/2025 om 18:32, Dimitri zei:

Wel straf, ik rij jaarlijks +- 40.000 kilometer met een Transit Custom en heb totaal geen last van die stoelen. Vele plastiek is idd wel een punt maar het is en blijft een camionette natuurlijk. Ik rij daar echt heel graag mee eerlijk gezegd. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in