Ga naar inhoud

Z , V of Y plaat ???

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste , 

ik wil commerciele platen aanvragen , de bedoeling is om technische keuring te bekomen voor andere mensen , maar zo een ingewikkelde uitleg dat ik niet begrijp welke het beste bij mij past . Kunnen jullie mij aub verder helpen ? De platen zijn alleen maar bedoeld voornaar de keuring te gaan voor andere mensen . Of gekochte/verkochte wagen halen/brengen 

Ik heb mijn eigen persoonlijke wagen dus het is niet bedoeld voor prive doeleinden 

Geplaatst:

V is voor eenmalig gebruik

Z moet je minstens 12 autos per jaar voor verkopen

Y is proefritten, vooral bedoeld voor constructeurs 

voor jouw specifieke doel is er niet echt een mogelijkheid

Geplaatst:

Keuring van andermans auto: V

keuring van een eigen auto: V of Z

Halen/brengen eigen auto: Z

pas op want V is zeer beperkt in gebruik. Je moet ook altijd een tijdelijke registratie doen voor je hiermee op de baan mag. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
42 minuten geleden, Mich zei:

Wat is tijdelijke registratie?

Je moet op een website registreren op welke dag je met welke chassis nummer met die nr plaat gaat rijden.

Natuurlijk heel omslachtig als je even een testrit moet doen. Dus in werkelijkheid 'vergeet' ik dit vaak.

Ook niet vergeten dat op de V plaat taks moet betalen voor de verwachte cilinderinhoud die je maximaal denkt te gaan rijden.

Voor mij als garagist was de vroegere ZZ plaat veel handiger.

Geplaatst:
5 uren geleden, ex-Mooseman zei:

V is voor eenmalig gebruik

Z moet je minstens 12 autos per jaar voor verkopen

Y is proefritten, vooral bedoeld voor constructeurs 

voor jouw specifieke doel is er niet echt een mogelijkheid

Belangrijk detail; dat moeten 12 particuliere verkopen zijn. Dus aan niet-BTW plichtige.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
37 minuten geleden, Kartfreak zei:

Belangrijk detail; dat moeten 12 particuliere verkopen zijn. Dus aan niet-BTW plichtige.

Autos van 500€ zijn ook ne verkoop he 😆

• Grappig 1
Geplaatst:
42 minuten geleden, Kartfreak zei:

Niet meer blijkbaar, gelukkig 😅

Ik had alleszins geen 12 particuliere verkopen vorig jaar, en heb toch een verlenging gekregen.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ik ben geen koetswerk maker en of hersteller en handelaar valt niet in de catogerie voor proeftitten plaat 

Geplaatst:

En met de z plaat of handelaarsplaat mag je geen autos vervoeren zonder geldige keuring 

dus kortom het klopt voor geen meter 

Geplaatst:

Het systeem is (bewust?) niet voorzien op mensen die enkel en alleen tegen betaling voor anderen naar de keuring willen gaan.
Men gaat ervan uit dat dit gedaan wordt door mensen die in de wereld zitten, en dus ook de juiste nummerplaten kunnen aanvragen.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst: (aangepast)

Waarom moet een wagen die enkel naar de keuring moet een andere nummerplaat krijgen dan die die de wagen heeft? 

Is toch enkel bij wagens die zonder keuring particulier verkocht zijn? Of is dat de target groep?

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
47 minuten geleden, Tjeu zei:

Waarom moet een wagen die enkel naar de keuring moet een andere nummerplaat krijgen dan die die de wagen heeft? 

Is toch enkel bij wagens die zonder keuring particulier verkocht zijn? Of is dat de target groep?

Dat is een optie. Maar er zijn nog mogelijkheden. Ik ben zo een paar weken geleden naar de keuring geweest met de pas gekochte Duitse wagen van een kameraad van mij. Hoe krijg je die anders gekeurd dan met Z-platen?

Geplaatst:

Ik heb al mijn importwagens al gekeurd op buitenlandse transitplaten (NL+DE). Nooit geen last mee gehad. Voor DE moet je wel de rode hebben maar dat weet intussen iedereen denk ik.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Ja dat gaat. Maar hij had de wagen laten transporteren omdat die te ver weg stond… Dan ga je niet nog eens extra transitplaten regelen.

Geplaatst:
18 minuten geleden, Kartfreak zei:

Ja dat gaat. Maar hij had de wagen laten transporteren omdat die te ver weg stond… Dan ga je niet nog eens extra transitplaten regelen.

Ik hang daar gewoon even een nummerplaat van een andere wagen op en meldt dat aan de verzekeraar. Doen ze wel moeilijker over dan vroeger moet ik toegeven 

Geplaatst:
36 minuten geleden, Kartfreak zei:

Dat is een optie. Maar er zijn nog mogelijkheden. Ik ben zo een paar weken geleden naar de keuring geweest met de pas gekochte Duitse wagen van een kameraad van mij. Hoe krijg je die anders gekeurd dan met Z-platen?

Het wordt ook aanvaard dat je die aanbiedt op een plaat eigendom van degene waarop je de auto gaat inschrijven.

Soit, de doelgroep van de topicstarter is beperkt.  

Geplaatst: (aangepast)
18 uren geleden, Kartfreak zei:

Met je platen die al op je huidige wagen zitten. Dan moet je natuurlijk wel al platen bezitten en van plan zijn om de wagen op je naam in te schrijven. In dat geval kan dat perfect.

aangepast door thiva
Geplaatst:
23 uren geleden, Ahmet zei:

dus kortom het klopt voor geen meter 

Naar mijn gevoel is dit ook de mening van de overheid tov je businessmodel, waardoor je voor hen in de niche van de sjoemelaar valt :D

Geplaatst:

Ik wil gewoon autos gaan keuren voor de mensen die af en toe een auto verkopen van thuis uit en die beetje willen bijverdienen, natuurlijk moet deze auto ook thuis gebracht worden . En garagistes die het te druk hebben … het leek mij een super idee maar ik kom er niet aan uit hoe ik het moet doen 🙃

Geplaatst:

Garagisten die het te druk hebben zullen tegenwoordig eerder een flexijob medewerker aannemen voor dat soort klusjes.

Geplaatst:
31 minuten geleden, Ahmet zei:

Ik wil gewoon autos gaan keuren voor de mensen die af en toe een auto verkopen van thuis uit en die beetje willen bijverdienen, natuurlijk moet deze auto ook thuis gebracht worden . En garagistes die het te druk hebben … het leek mij een super idee maar ik kom er niet aan uit hoe ik het moet doen 🙃

Kijk hieronder eens...

Beroepsplaat 

Een beroepsplaat is mogelijk voor koetswerkmakers en herstellers. 

Gebruiksvoorwaarden 

U mag de beroepsplaat voor een periode van acht dagen per jaar (niet noodzakelijk opeenvolgend) voor eenzelfde voertuig op het Belgische grondgebied gebruiken voor de volgende situaties: 

de levering van het voertuig 

de overdracht van het voertuig voor herstelling

de controle van het voertuig na een herstelling  

het voorrijden van het voertuig om een individuele goedkeuring te verkrijgen 

het voorrijden van het voertuig bij een instelling voor de technische keuring van in het verkeer gebrachte voertuigen 

de demonstratie van het voertuig, op voorwaarde dat het een Europese of Belgische nationale typegoedkeuring heeft gekregen.

In het vet gedrukt zijn toch de zaken die je wil doen? Wel, dan kan je jezelf inschrijven bij het KBO als hersteller (spotrepair, PDR, ...) en zo zou je dan beroepsplaten moeten kunnen bekomen. Hoe lang het verhaal gaat duren is een andere zaak 🙂 

• 4 maanden later...
Geplaatst:

Vraagje mbt Z-platen… ik ga me binnenkort een Z-plaat aanvragen en heb begrepen dat je dat via je verzekeraar moet regelen

Nu mijn huisverzekeraar heeft ni zoveel ervaring met dit soort platen. Zijn er maatschappijen die hier wel goed in zijn, er goede voorwaarden in hebben? Ergens kleine omnium ook mogelijk?
Word je dan getaxeerd volgens dezelfde regelgeving als niet handelaar voor deze plaat of komt er nog ergens een verdooken tax bij?

Enfin alle info hieromtrent is welkom

Geplaatst:

@GTX aan de kassa gevraagd !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in