Ga naar inhoud

BMW E84 X1 2.0i s-drive - error codes thermostaat?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

mede forummers,

De X1 van mijn vrouw had overlaatste voor de eerste keer kuren.
2 x kort na elkaar bij start het "gong" geluid en tandwiel icoontje op dashboard, dat dan na een paar seconden weg was. Na de 2e keer kwam het check engine lampje dan ook op, en ging daarna niet meer uit.
Check control geeft geen actieve fout weer.
Foutcode uitlezen geeft met een generieke ODB2 tool gaf:

image.png.a3988798df5a43ee5207d52f8b6d5185.png

Foutcode 3490 en 348E dus.
De beschrijving van die app (intake valve control performance) klopt volgens mij voor geen meter, want als ik google op die codes kom ik op:
3490:   map thermostat, control : line interruption 

348E:  map thermostat, activation circuit

Beide codes gelinkt dus met thermostaat.

Het probleem is dat een X1 van die generatie geen (water)temp indicatie heeft op het dashboard. 
Eens kort gekeken met de ODB logger en dat zag er wel normaal aan (idle laten draaien, en eens vrij hoog ging de fan aan en begon het flink te zakken).

Moest zo een foutmelding voorkomen tijdens het rijden zou ik niet twijfelen en thermostaat (en allicht ook waterpomp als ik dan toch bezig ben) vervangen.
Maar nu is dit telkens 2x voorgekomen bij het starten. We waren op het containerpark, en had de start/stop vergeten uitzetten, dus 2 keer kort achter elkaar na enkele meters rijden en vervolgens motor die stilgelegd werd en opnieuw opgestart. Omdat het voorkomt bij starten, denk ik eerder aan een batterij die misschien zijn beste tijd heeft gehad, waardoor er een spanningsdip is bij de start (na de auto-stop, hatelijk ding), en de auto vreemde foutcodes gaat gooien.

Of is hier geen twijfel mogelijk, en de thermostaat op zijn laatste benen aan het lopen?

bedankt alvast!

Geplaatst:

Zou hier niet mee wachten. Ooit op onze X1 Xdrive25i (N52) een falende thermostaat gehad ( 140k KM), waterpomp was toen niet vervangen omwille van verkeerde levering onderdeel. Gezien we dag nadien vertrokken op vakantie, toch risico gepakt met idee om deze na trip te vervangen. Wel met OBD lezer & app temperatuur blijven opvolgen tijdens het rijden. En ja, 2 dagen later was het prijs, waterpomp stuk. Mooie trip met depannage als gevolg. Geen verdere schade opgelopen.

Welke km stand heb je momenteel? Hoe oud is je accu? Bij een slechte accu zou ik verschillende foutcode's verwachten.

Geplaatst:

zit rond de 150k km. Accu is allicht nog de originele van 2013... dus die ga ik sowieso vervangen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid