Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minute ago, Jokke_vlo said:

Ik overdrijf niet. Echt niet. Al ben ik maar een ongeschoren aap tov een hoogopgeleid universitair. 

Je hebt wat posts gemist als je denk dat dat op jou sloeg. En het ging over het buikgevoel van een ongeschoren aap. Belangrijke nuance.

Geplaatst:
1 uur terug, wooter zei:

Jokke, ik het het zelf gedaan vroeger. Ik heb zelf vroeger door zo een stunts ook een keer schade gereden toen ik aan het anticiperen was om van rijstrook te wisselen en niet zag dat ze voor me alles dicht gooiden.

Die 25 minuten kan je halen door de snelweg te verlaten en via binnenwegen te rijden, maar dat kan mijn Tesla ook hoor. Als Waze me een route vind die sneller is, pak ik die. Vorige week vrijdag nog dwars doorheen Brussel gereden want dat was een half uur sneller dan de buitenring te volgen. Maar ik ga nu niet zeggen dat ik 5 minuten sneller dan jou ben op dat traject dat je me aanhaalde omdat ik met een Tesla rij.

Ik denk dat we blij moeten zijn dat er zoiets bestaat als een autopilot, al is het maar om mensen die een gevaar zijn op de weg zoals jij er uit te filteren.

8 minuten geleden, wooter zei:

We zitten hier in het Tesla lovers topic en ik tel momenteel maar 2 actieve lovers. De rest zijn haters.

Maak snel een Tesla forum waar je de hele dag bekakte Engelse termen kan spuien, dan moeten wij ons hier niet meer ergeren aan die niet aflatende stroom flauwekul

Geplaatst:
14 minuten geleden, wooter zei:

Er was een recente universitaire studie die beweerde dat een EV nu al goedkoper was. Er zijn er daar een paar over gevallen die dat niet geloofden, want De Standaard beweerde iets anders. Ik word niet betaald om hier fictie van realiteit aan iedereen duidelijk te maken.

Net zoals jij werk ook ik met een Excelfile voor autokosten. Als jij mij een Excel kan bezorgen, gecalculeerd voor een privé-persoon, aanschaf van 1-3jr oude Tesla, welke einde van de rit goedkoper uitkomt dan beloof ik je dat ik er één zal kopen.

15 minuten geleden, wooter zei:

We zitten hier in het Tesla lovers topic en ik tel momenteel maar 2 actieve lovers. De rest zijn haters.

Onzin. Ik vind het prachtige wagens. Alleen heb ik het niet zo voor evangelisten.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
15 minuten geleden, wooter zei:

Ik ben al content dat er 2 zijn die het tesla topic aankaarten want het is toch relevant. Dan ga ik niet zagen over al dan niet fanboyschap en vind ik dat die twee, of vooral Wooter , te veel worden afgezeikt.

Geplaatst:
8 minutes ago, brjefs said:

Ik denk dat we blij moeten zijn dat er zoiets bestaat als een autopilot, al is het maar om mensen die een gevaar zijn op de weg zoals jij er uit te filteren.

Maak snel een Tesla forum waar je de hele dag bekakte Engelse termen kan spuien, dan moeten wij ons hier niet meer ergeren aan die niet aflatende stroom flauwekul

Wat doe jij in het tesla lovers topic?

Geplaatst:
6 minutes ago, msxx said:

Net zoals jij werk ook ik met een Excelfile voor autokosten. Als jij mij een Excel kan bezorgen, gecalculeerd voor een privé-persoon, aanschaf van 1-3jr oude Tesla, welke einde van de rit goedkoper uitkomt dan beloof ik je dat ik er één zal kopen.

Die excel heb ik niet :). @BMWMB heeft zelf zijn excel gemaakt. Ik heb een excel gemaakt voor een andere auto en de Tesla was sowieso goedkoper in aanschaf, afschrijving, verbruik en belastingen :).

En ik weet ook niet of een Tesla goedkoper is. Een nieuwe 85D zou in TOC even veel kosten als een 530d, maar als je nu 320d rijdt zal je goedkoper af zijn? En dan nog: wat voor range is voor jou acceptabel? Ik kom van auto's en motorfietsen met range tot 350km, dus zo abnormaal is het voor mij niet. Dat kan voor jou anders zijn. Allemaal wel overkomelijk en als je elke dag niet verder dan 300km doet ga je er ook niks van merken, maar er zijn ook dagen dat 20 minuten bijladen aan een supercharger natuurlijk langer is dan 5 minuten tanken.

Geplaatst:
4 minuten geleden, wooter zei:

Die excel heb ik niet :). @BMWMB heeft zelf zijn excel gemaakt. Ik heb een excel gemaakt voor een andere auto en de Tesla was sowieso goedkoper in aanschaf, afschrijving, verbruik en belastingen :).

En ik weet ook niet of een Tesla goedkoper is. Een nieuwe 85D zou in TOC even veel kosten als een 530d, maar als je nu 320d rijdt zal je goedkoper af zijn? En dan nog: wat voor range is voor jou acceptabel? Ik kom van auto's en motorfietsen met range tot 350km, dus zo abnormaal is het voor mij niet. Dat kan voor jou anders zijn. Allemaal wel overkomelijk en als je elke dag niet verder dan 300km doet ga je er ook niks van merken, maar er zijn ook dagen dat 20 minuten bijladen aan een supercharger natuurlijk langer is dan 5 minuten tanken.

530d/330d in mijn geval. Max 0,30c/km bij 65.000km p/j. Ik vrees dat de Tesla's te waardevast zijn om ooit goedkoper te kunnen zijn.

Range moet minimaal 400km zijn, daar kan ik 90% van de dagen mee uit de voeten. Die andere 10% zal ik een tussenstop nodig hebben.

Geplaatst:
8 minuten geleden, wooter zei:

Wat doe jij in het tesla lovers topic?

Hetzelfde als jij in alle andere topics

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

Blijft privé veel te duur om aan te kopen, ik zou het anders best willen overwegen.

Geplaatst:
Just now, msxx said:

530d/330d in mijn geval. Max 0,30c/km bij 65.000km p/j. Ik vrees dat de Tesla's te waardevast zijn om ooit goedkoper te kunnen zijn.

Range moet minimaal 400km zijn, daar kan ik 90% van de dagen mee uit de voeten. Die andere 10% zal ik een tussenstop nodig hebben.

Voordeel van waardevastheid is natuurlijk dat wanneer je 'm na een paar jaar weg doet, ook minder verlies maakt. Misschien kan je met een bank een soort van interessante financiering vinden om dit toch interessant te houden. Tesla werkt zelf samen met De Lage Landen, maar mijn bankier bekeek me toch beteuterd toen ik 'm zei dat ik via hen was gegaan voor de renting.

Een Model S 100D verbruikt aan vlotte rijstijl een 250Wh/km, en met een tot 100% geladen accupack zou je die afstand dus moeten kunnen halen tot 0%, maar je gaat 'm nooit helemaal leeg rijden dus moet je rekenen op een 90kWh effectieve energie wat 360km zou betekenen. Die 40km is je marge, maar de geavanceerde monitoring en grafieken in de Tesla laten je wel toe om wat dieper in die marge te gaan. Ik rij zonder stress de auto tot 2-3% leeg, als ik maar weet dat ik gegarandeerd kan laden; bij een supercharger of thuis heb je daar al wat meer kans dan bij een publieke paal.

Aan brave rijstijl (netjes 120km/u op autopilot, niet te zot accelereren) zou 200Wh/km haalbaar moeten zijn, en dan zou 500km mogelijk moeten zijn. Met een EV is het simpel: hoe braver en trager, hoe verder. Dat is eigenlijk hetzelfde met een benzine of diesel, maar dat zien we niet zo vaak zo :). Ik denk dat onder de 250Wh/km zeker haalbaar is, ik dacht dat @BMWMB hier onder zat met zijn testrit eens hij getemperd was en op de E313 moest meerijden met de rest van het verkeer :).

Geplaatst:
3 minutes ago, Polygoon said:

Blijft privé veel te duur om aan te kopen, ik zou het anders best willen overwegen.

Privé is het effect beperkt tot een paar duizend euro subsidie, de lagere BIV en wegentaks en de mogelijkheid om goedkoper thuis of gratis aan een supercharger te laden. Zakelijk zit je met extra voordelen naar afschrijving en lagere VAA.

Geplaatst:

@Wouter is er eigenlijk veel verschil merkbaar tussen de 75D en de 100D in het rijden?

Geplaatst:
1 uur geleden, Rabbit zei:

Ben ik de enige die die bullshit zo moe word ? :blink:

Laat staan dat ik er al tijd voor heb. 

Bijzonder vermoeiende gesprekken.

Geplaatst:
15 minutes ago, bossie said:

@Wouter is er eigenlijk veel verschil merkbaar tussen de 75D en de 100D in het rijden?

tis voor mij zeker?

Zover ik weet niet. Verschil zit enkel in batterij, en dus range.

Geplaatst:
Ik wel. Als ik tussen Antwerpen en Hasselt rij kan ik op 1 hand tellen wie mij inhaalt, en zelfs op autopilot zit ik vaak op het linkervak achter trager verkeer. Dus wat voor rijplezier denk jij op dat stuk snelweg meer te halen uit een 911 die je zelf moet besturen, dan ik op autopilot? Vroeger zat ik te bumperkleven met mijn Z4, tegenwoordig laat ik de auto rijden. Scheelt heel veel in frustratie, en daarom heb ik meer rijplezier.

Ik geef je overschot van gelijk..

In België rijden er veel te veel rond die denken dat als ze als een zot in de spits rijden ze ( veel) tijd gaan winnen...

Nu de E313 is nu wel de meest hatelijke auto(snel)weg van Vlaanderen..

Anderzijds op rustige momenten zou ik in slaap sukkelen van zonen autopilot en dan zou ik enorm gefrustreerd worden van de range.. zoals je zelf al hebt aangegeven.. je kan niet altijd vertrekken met een 90% batterij.. en op die rustige momenten ( s nachts ) rijd ik wel graag stevig door want heen en terug scheelt dat bijna 40 minuten
Geplaatst:

Ach ik vind dat er altijd wel wat te doen is, ook op een lege snelweg met autopilot. Zetel wat naar achter, wat relax zitten... Muziekje op, wat uit het raam turen... Het moet niet altijd jagen en productief zijn.

Geplaatst:
31 minuten geleden, Germinal zei:

In België rijden er veel te veel rond die denken dat als ze als een zot in de spits rijden ze ( veel) tijd gaan winnen...

Je moet daar absoluut niet als een zot voor rijden, integendeel. Gewoon slim anticiperen, meer niet. (en eens durven om iets te vroeg of te laat in te voegen :D bv) 

Geplaatst:
1 uur terug, wooter zei:

Ach ik vind dat er altijd wel wat te doen is, ook op een lege snelweg met autopilot. Zetel wat naar achter, wat relax zitten... Muziekje op, wat uit het raam turen... Het moet niet altijd jagen en productief zijn.

Ik zou in slaap vallen.

Gebeurt anders ook ja, maar probeer dit toch te beperken:P

Geplaatst:
Just now, toere said:

Ik zou in slaap vallen.

Gebeurt anders ook ja, maar probeer dit toch te beperken:P

Neem maar van me aan dat het beter is wakker te schieten van een luid geluidssignaal dan het geluid van je voorbumper :)

Geplaatst:
3 uren geleden, wooter zei:

Die excel heb ik niet :). @BMWMB heeft zelf zijn excel gemaakt.

Ik zal straks of morgen eens wat screenshots maken. Of kan je excell als bijlage posten hier?

Ik heb net de hele discussie gelezen over de Autopilot, en bevind me qua mening tussen Jokke en Wooter in. Ik rijd ook het liefste zelf, en bepaal graag zelf wat de auto moet doen. Daarom heb ik enkel al een hekel aan de cc met afstandsregeling, en ben ik blij dat ik deze optie niet heb op de C450. Toch zijn er momenten, en dan bedoel ik voor al op de snelweg, dat deze functie gemakkelijk is, en zo denk ik ook over de Autopilot. Toen ik de Tesla terugbracht naar Aartselaar heb ik de file gedaan met de AP, en dat was plezant omdat ik toen op mijn iPad heb kunnen prullen. Eens de file voorbij was, ben ik terug volledig zelf beginnen rijden, en dat blijft toch echt wel het leukste. Zelfs tegen constante snelheden op de snelweg, als het niet druk is, zou ik geen AP gebruiken. Daar vind ik dat onze Wooter wat overdrijft. :D 

Wat de actieradius betreft bij sportief rijden zie ik enkel een probleem als je lange afstanden wil rijden op een zo kort mogelijke tijd. Op zo'n momenten is een Tesla de merde door z'n lage batterijcapaciteit en de lange laadtijden. In mijn geval echter, doe ik dagelijks zelden meer dan 300km, en als ik meer km's doe, dan zal het mij niet storen om even 100 of 150km te superchargen. Aangezien ik de meeste dagen minder ver hoef te rijden, kan ik wel degelijk sportief rijden zonder mij zorgen te maken over de batterijcapaciteit. Elke ochtend is de auto alweer geladen.

Een Model S is een grote comfortabele auto, dus los van het elektrische rijden is dat al een concept waar je moet van houden. In geen geval kan je dit vergelijken met een Lotus. :lol:

Qua kostprijs zal een Model S 100D vergelijkbaar zijn met een 520d of E220d, en de P100D met een BMW 530d of E350d. Ofwel kies je dus voor een zuinige mazoutstoof met lange actieradius, ofwel voor een veel snellere elektrische Tesla met veel kortere actieradius.

Geplaatst:
26 minuten geleden, BMWMB zei:

Lotus. :lol:

Riep er mij iemand?

Geplaatst:
29 minutes ago, BMWMB said:

Ik zal straks of morgen eens wat screenshots maken. Of kan je excell als bijlage posten hier?

Geen idee... Denk het niet maar niet geschoten is altijd mis.

Geplaatst:
19 uren geleden, BMWMB zei:

Een Tesla door de week, en een GT3 voor de weekends. Wat is daar mis mee?

Niets in jouw geval, dat stond er toch :) 

19 uren geleden, wooter zei:

Heb je er nu al mee gereden?

Neen want ik ga dat toch niet kopen. Als er effectief één komt voor 30k wil ik het overwegen om naar Brussel te (file)rijden. Dat is toch maar 60km per dag.

Geplaatst:
2 uren geleden, BMWMB zei:

Neen, heb je geen Dropbox of OneDrive?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid