stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 6 minutes ago, wooter said: Een nieuwsbericht uit augustus... wat valt daar aan te lachen? in augustus 2017 was musk er blijkbaar 100% zeker van dat het ging lukken, hij had duidelijk ongelijk, en de oplossing is blijkbaar nog niet voor morgen. Quote
jvc 543 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 1 uur terug, wooter zei: Klopt. Bottleneck blijft de paint shop waardoor alle Tesla's, ook S en X, door moeten. Maar het kan ook zijn dat de Gigafactory aan maximum capaciteit zit dat het niet loont om een extra paint shop te bouwen. Ruimte in Fremont is er ook niet meer om daar uit te breiden. Ja en nee... Met het halveren van de tax credits verwacht Tesla natuurlijk een dip in januari. Door de prijs wat te compenseren zorg je ervoor dat mensen toch nog blijven kopen? Ik verwacht dat die korting van 2000$ tegen de zomer weer dichtgefietst is. Sowieso is 2000$ een druppel op een hete plaat. Ga jij panikeren omdat je dealer 3% korting geeft? Als consument is die 2000$ korting leuk maar als bedrijf zijnde zou ik geen korting geven als er nog een orderboek is van enkele honderduizenden auto's Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 6 minutes ago, jvc said: Als consument is die 2000$ korting leuk maar als bedrijf zijnde zou ik geen korting geven als er nog een orderboek is van enkele honderduizenden auto's Die orderboek zit nog vol met mensen die de goedkoopste versie willen. Ook: Quote Last quarter, only 25% of Model 3 orders came reservation holders, rather than new customers, Tesla reported. https://qz.com/1513166/tesla-reports-record-production-numbers-in-2018/ 75% van de verkopen zijn dus van mensen die geen reservatie hadden, maar nu wel een Tesla willen. Dat zijn dus verkopen bovenop de 500000 reservaties. Die 2000$ korting is echt om de verkopen in januari niet teveel te laten slabakken, want als er na Q1 blijkt dat er toch een dip in de verkopen zit, staat de media weer vol met hoe Tesla failliet gaat en zakt de koers weer. En het tragische aan zo een artikels en dalende koers is dat als je dat lang en hard genoeg blijft doen, je gelijk krijgt omdat leveranciers plots niet meer met normale betalingstermijnen willen werken en hun prijzen verhogen. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 (aangepast) 500000 mensen wachten op de goedkopere versie? en ze blijven nu de duurdere bouwen tot er niet voldoende orders meer binnenkomen voor de dure? P.s. als ik vandaag reeds een betaalbare tesla zou willen, ik zou het wel weten: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/tesla-model-s-p-85-kwh-prijs-37-950-btw-tva-wat-elektrisch-wit-5968057e-345c-8734-e053-e350040ab34b?cldtidx=4 3 januari 2019 aangepast door stijn82 Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 1 minute ago, stijn82 said: 500000 mensen wachten op de goedkopere versie? en ze blijven nu de duurdere bouwen tot er niet voldoende order meer binnenkomen voor de dure? Ze hebben moeite om de kostprijs van de bouw en onderdelen laag genoeg te krijgen zodat de 35K versie ook winstgevend is. En zolang mensen duurdere versies uitverkopen waarop sowieso al meer marge zit, is dat ook niet zo dringend :). Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Die P85... Geen probleem mee, maar je hebt geen autopilot en de eerste generatie zetels die minder steun geven. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Bottomline, ze blijven achterlopen op hun schema. Dat geeft andere merken wat tijd om de achterstand goed te maken. Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 3 minutes ago, stijn82 said: Bottomline, ze blijven achterlopen op hun schema. Dat geeft andere merken wat tijd om de achterstand goed te maken. Behalve dat die andere merken net dezelfde problemen tegen komen met hun batterijproductie Buiten Tesla is er niemand die zijn eigen batterijproductie momenteel in eigen beheer heeft. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 VW heeft al voor 40 miljard euro batterijen besteld (ongeveer de marktwaarde van tesla), en ze plannen ook hun eigen giga factories. Het zal hard gaan. Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 5 minutes ago, stijn82 said: VW heeft al voor 40 miljard euro batterijen besteld (ongeveer de marktwaarde van tesla), en ze plannen ook hun eigen giga factories. Het zal hard gaan. VW heeft al heel wat gezegd. En dat ging goed, tot LG met een 10% prijsverhoging aan kwam voor die bestelde batterijen voor de e-tron. https://electrek.co/2018/10/22/audi-e-tron-delay-software-lg-price-batteries/ Ik geloof het pas als die fabrieken er staan en effectief batterijen maken. Tot die tijd is het PR spin om mensen ertoe aan te zetten hun aankoop uit te stellen. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 (aangepast) Elon Musk heeft al heel wat gezegd. En dat ging goed, tot ze in production hell terecht kwamen, en zelfs het spuiten van het koetswerk niet vlot en kwalitatief lukt. Ik geloof het pas als er effectief 10.000 betaalbare model 3 per maand van de band rollen. Tot die tijd is het PR spin om mensen ertoe aan te zetten hun aankoop uit te stellen. 3 januari 2019 aangepast door stijn82 2 Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Waar komt dat idee toch van van een betaalbare Model 3? Tesla is nooit een merk geweest van betaalbare auto's, en ik zie hen dat ook niet doen. Ik zie bijvoorbeeld VW dat wel doen, maar daar is nog geen productie van opgestart en zijn de data ook van verschoven. Hyundai daarentegen levert al 2 modellen die volledig elektrisch zijn, beiden goedkoper dan wat de Model 3 ooit zal kosten. En tuurlijk is de wortel van de 35000 USD Model 3 nog iets waarop mensen willen wachten, want zelfs met een verwachte datum van midden 2019 zit die auto dan nog anderhalf jaar voor op iets betaalbaars van VW. Maar iedereen die zit te wachten op een kale Model 3 is eigenlijk dom bezig, want wanneer die kale Model 3 uit komt, is de tax credit helemaal verdwenen en betaal je in de VS dus 35K voor taksen, in plaats van dat je 7K korting kreeg op 46K voor een mid range met premium interieur... Quote
Germinal 464 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 500000 mensen wachten op de goedkopere versie? en ze blijven nu de duurdere bouwen tot er niet voldoende orders meer binnenkomen voor de dure? P.s. als ik vandaag reeds een betaalbare tesla zou willen, ik zou het wel weten: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/tesla-model-s-p-85-kwh-prijs-37-950-btw-tva-wat-elektrisch-wit-5968057e-345c-8734-e053-e350040ab34b?cldtidx=4 Dan zou ik wel 20k extra geven voor een model 3Denk er toch sterk over de s te vervangen door een 3.. alleen is de vraag : is er nog vraag naar de S op de tweedehandsmarkt ? Quote
stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 13 minutes ago, wooter said: Waar komt dat idee toch van van een betaalbare Model 3? Van Musk dacht ik, maar ik kan me vergissen. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 1 minute ago, stijn82 said: Van Musk dacht ik, maar ik kan me vergissen. Hij heeft altijd 35K gezegd. Dat is 35K zonder belastingen, zonder BTW. Dat is 42350€ BTW in zonder opties. Betaalbaar? Een auto van meer dan anderhalf miljoen Belgische frank. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 500000 mensen wachten op de goedkopere versie? en ze blijven nu de duurdere bouwen tot er niet voldoende orders meer binnenkomen voor de dure? P.s. als ik vandaag reeds een betaalbare tesla zou willen, ik zou het wel weten: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/tesla-model-s-p-85-kwh-prijs-37-950-btw-tva-wat-elektrisch-wit-5968057e-345c-8734-e053-e350040ab34b?cldtidx=4 Dus, BMW is gestopt met de 5 toen de 3 beschikbaar was? Niet dus. Ik zou in geen geval mijn S willen ruilen voor een 3, omdat de S, net als de BMW 5 tov de 3, ruimer is, comfortabeler, en mooier afgewerkt. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Je vergeet de conversie naar euro, 35k $ zonder refund en zonder BTW = 37k € incl BTW. Jouw X zit rond de 5-6 miljoen belgische frank zeker? Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Anderzijds heb je een 5 wel ingeruild op een C-klasse AMG. Ik kan me voorstellen dat je voor een Model S vs een Model 3 Performance ook die afweging kan maken. Voor mezelf wissel ik graag de M2 op een Model 3 Performance, maar ik hou de Model X :). Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Just now, stijn82 said: Je vergeet de conversie naar euro, 35k $ zonder refund en zonder BTW = 37k € incl BTW. Jouw X zit rond de 5-6 miljoen belgische frank zeker? Blader enkele pagina's terug waar ik al over de hele berekening USD naar EUR, taksen en alles ben gegaan. Aan 37K BTW in kom je niet. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 2 minutes ago, BMWMB said: Dus, BMW is gestopt met de 5 toen de 3 beschikbaar was? Niet dus. Ik zou in geen geval mijn S willen ruilen voor een 3, omdat de S, net als de BMW 5 tov de 3, ruimer is, comfortabeler, en mooier afgewerkt. dat zeg ik toch helemaal niet. ze zullen altijd wel de duurdere versie blijven bouwen. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 1 minute ago, wooter said: Blader enkele pagina's terug waar ik al over de hele berekening USD naar EUR, taksen en alles ben gegaan. Aan 37K BTW in kom je niet. Inderdaad de import tarieven had ik er nog niet bijgeteld. Feit is dat je nu minstens 58k € kwijt bent in europa, dat is inderdaad nog niet echt betaalbaar te noemen. En dat musk eerst had aangekondigd 35k $ zonder belastingvoordeel, en dat later heeft bijgesteld naar 35k$ met belastingsvoordeel al afgetrokken. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Anderzijds heb je een 5 wel ingeruild op een C-klasse AMG. Ik kan me voorstellen dat je voor een Model S vs een Model 3 Performance ook die afweging kan maken. Voor mezelf wissel ik graag de M2 op een Model 3 Performance, maar ik hou de Model X .Ik kijk er naar uit om eens met een Model 3 te kunnen rijden, en te ervaren hoe comfortabel deze is over lange afstanden. Ook wil ik de afwerkingskwaliteit wel eens zien na een paar maanden van gebruik, want het ziet er allemaal veel plastiekeriger uit dan bij de S. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Inderdaad de import tarieven had ik er nog niet bijgeteld. Feit is dat je nu minstens 58k € kwijt bent in europa, dat is inderdaad nog niet echt betaalbaar te noemen. En dat musk eerst had aangekondigd 35k $ zonder belastingvoordeel, en dat later heeft bijgesteld naar 35k$ met belastingsvoordeel al afgetrokken. Toen Musk kwam met dat bericht van 35k dollar heb ik mijn wenkbrauwen eens gefronst. Mijn S vergelijk ik met een BMW 5, en is zo duur als een full option M550i, dus kon ik niet geloven dat een Model 3, vergelijkbaar met een BMW 3, goedkoper zou zijn dan een basis 316i. 58k euro vind ik zelfs goedkoop, want voor dat budget heb je een evenwaardig uitgeruste 320i/d met een veel tragere en slecht klinkende 4 cilinder. En dan hebben we de fiscale voordelen niet geteld... Quote
Gast wooter Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 2 minutes ago, BMWMB said: Toen Musk kwam met dat bericht van 35k dollar heb ik mijn wenkbrauwen eens gefronst. Mijn S vergelijk ik met een BMW 5, en is zo duur als een full option M550i, dus kon ik niet geloven dat een Model 3, vergelijkbaar met een BMW 3, goedkoper zou zijn dan een basis 316i. 58k euro vind ik zelfs goedkoop, want voor dat budget heb je een evenwaardig uitgeruste 320i/d met een veel tragere en slecht klinkende 4 cilinder. In de 208 afgelopen pagina's zal ook al meerdere keren vermeld zijn dat je door het wegvallen van de brandstofkosten en de gunstigere fiscaliteit zo een dure Model 3 nog altijd stevig goedkoper zal zijn dan een vergelijkbare 3 reeks. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Nen 320i/d is eigenlijk te duur voor wat het is, fiscaal gezien ook niet meer interessant op de firma. Zeker de nieuwe die nog wel wa duurder is dan de F30. 330e zal er qua TCO nog wel goed uit komen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.