Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
9 minutes ago, stijn82 said:

Nen 320i/d is eigenlijk te duur voor wat het is, fiscaal gezien ook niet meer interessant op de firma. Zeker de nieuwe die nog wel wa duurder is dan de F30. 

330e zal er qua TCO nog wel goed uit komen.

Ik zou mijn 330e qua tco wel eens over zo’n model 3 willen zetten. 

@BMWMB goesting om ‘m in je excel te gieten toevallig?

Geplaatst:

Graag. Wat gaat een goed uitgerustte 330e kosten?

Geplaatst:

Dus, BMW is gestopt met de 5 toen de 3 beschikbaar was? Niet dus. Ik zou in geen geval mijn S willen ruilen voor een 3, omdat de S, net als de BMW 5 tov de 3, ruimer is, comfortabeler, en mooier afgewerkt.

Verschil is wel dat een s tov 3 bijna het dubbele van prijs is.. een 5 tov van een 3 is 20k extra ?
Geplaatst:
5 minutes ago, BMWMB said:

Graag. Wat gaat een goed uitgerustte 330e kosten?

De mijne heeft 49000 ex BTW gekost, voor korting. 44000 na.

Restwaarde 16600

renting 48 maanden 656 EUR ex BTW

49g CO

Geplaatst:

Verschil is wel dat een s tov 3 bijna het dubbele van prijs is.. een 5 tov van een 3 is 20k extra ?

Da’s waar.
Geplaatst:
1 uur geleden, DDke zei:

De mijne heeft 49000 ex BTW gekost, voor korting. 44000 na.

Restwaarde 16600

renting 48 maanden 656 EUR ex BTW

49g CO

Ik neem als basis de Model 3 van Wooter, die 77k euro zal kosten. Een nieuw model 330e, met ook deze leuke opties, zal volgens mij € 68.000,- BTWi gaan kosten, 2k meer dan een 330i die ik heb geconfigureerd. Korting heb ik 9% geteld. Restwaarde 50% van de betaalde prijs.

Ik neem altijd 140k km/4 jaar

De Model 3 heeft dan een TCO van € 42.650,- 

De 330e zal een TCO hebben van € 57.925,-

Voor een 320d van 60k bruto komt uit op een TCO van € 55.500,- 

EDIT!!!

Ik heb een foutje gemaakt, en gerekend dat ik alle km's zou doen op benzine aan 10l/100km, wat dus zeker niet juist is. Ik ga ervan uit dat ik 20% van de km's elektrisch zou kunnen rijden, aan een verbruik van 8l, dan kom ik op een TCO van € 52.660,-. Dus, hoe meer je elektrisch kan rijden, hoe kleiner het verschil wordt met de Model 3.

• Vind ik leuk 1
Gast wooter
Geplaatst:
29 minutes ago, BMWMB said:

De Model 3 heeft dan een TCO van € 42.650,- 

B)

Geplaatst:
330e beschikbaar vanaf 07/2019...

Komt daar een grotere batterij in ?
Geplaatst:
9 minutes ago, Germinal said:

Komt daar een grotere batterij in ?

Nauwelijks. Opgegeven voor 60 km dacht ik.

Gast wooter
Geplaatst:

En die TOC berekening gaat ook op voor een volledig elektrische 3 reeks, dus je vraagt je toch af wat BMW ervan weerhoudt om zelf een volledig elektrische 3 reeks te maken [emoji2960]

Zeker met hoe vroeg ze waren met hun i3 vind ik het wel beschamend hoe traag ze nu zijn.

Geplaatst:

Als jullie fouten zien, gelieve het mij te laten weten, dan pas ik de excel aan.

Schermafdruk 2019-01-03 19.24.29.png

Geplaatst:

Beide wagens zijn NU niet verkrijgbaar dus BTW zal 100% aftrekbaar zijn in 2020.

Aftrekbaarheid van 93% voor de 330e? Komt dat door een te kleine batterij?

Km/jaar = €28.000,00 ??

Super95 tank ik nu overal aan 1,25-1,30 dus die 1,60 klopt niet.

Hoe heb je die 0,12 kWh berekend?

Geplaatst:
Beide wagens zijn NU niet verkrijgbaar dus BTW zal 100% aftrekbaar zijn in 2020.
Km/jaar = €28.000,00 ??

Btw 100% aftrekbaar ?? Moet je mij is uitleggen..

Voor personenauto normaal max 50% direct te recupereren en dan de andere 50% voor 100% in te brengen als kost
Geplaatst:
3 minuten geleden, Germinal zei:

Btw 100% aftrekbaar ?? Moet je mij is uitleggen..

Voor personenauto normaal max 50% direct te recupereren en dan de andere 50% voor 100% in te brengen als kost

Je hebt gelijk, was aan het verwarren met benzinekost. Twee taken combineren was geen goed idee ? 

Geplaatst:
45 minuten geleden, dragonfly zei:

Km/jaar = €28.000,00 ??

BTW is steeds maar voor 50% aftrekbaar. De aftrekbaarheid van de auto als kost is aangepast naar idd ook 100% voor de 330e, en vanaf 2020 ook 100% voor een Tesla.

Km/jaar had ik op 28.000km gezet, omdat ik deze km's denk te moeten rijden op benzine. Bij de hybrides heb ik €0 kost geteld om te laden, wat ook niet klopt als je thuis laadt aan het net. Bij de Tesla heb ik gerekend dat 50% van de laadbeurten via het net zijn aan € 0,23, terwijl in mijn geval, met de zonnepanelen op de firma, er dat nog geen 10% zijn.

Benzine- en dieselprijs werd aangepast

Die 0,12 was dus 0,23 aan 50% van de laadbeurten. Dit heb ik dus nu aangepast in de achterliggende formule.

Sowieso heb ik de volledige excel aangepast want er stonden nog meer fouten in. Ook heb ik de Model 3 als Long Range versie gerekend, en de Performance versie die Wooter heeft besteld.

Schermafdruk 2019-01-03 21.25.14.png

Conclusie:

Koop geen diesel meer!!!

Hybride is interessanter, maar een volledig elektrische auto blijft vandaag de goedkoopste oplossing! Als ik zie dat mijn 132k kostende Model S uiteindelijk slechts 10k meer kost dan een 320d van 60k euro... Jawadde!

Geplaatst:

Sorry maar die Excel rammelt langs alle kanten.

Maar goed, zelfs 10k verschil op 4 jaar is per jaar +2.500 EURO om meer PKs te hebben met de 330e en geen stress te hebben rond het laden. Dan zou de keuze snel gemaakt zijn.

Gast wooter
Geplaatst:

Behalve dat er van die extra PK's niks overschiet want trager dan een Model 3, en de ervaringen van Germinal indachtig te weinig PK's aan benzine en te weinig PK's in de elektromotor.

Er gaan er hier een paar binnen 5 jaar toch ongezellig wakker worden :)

Geplaatst:

Mijn idee is dat ge voor de hybrides een veel te hoog verbruik rekent. Ge zult daar toch ook wel veel elektrisch mee rijden. dan is een meerprijs van 9000€ voor het verbruik van de pot gerukt. En dan komt ge uit dat nen 530e wel wat goedkoper is uiteindelijk dan nen S 100D, en nen 330e zowat even duur dan ne model 3. 

PS uw excel is nog redelijk overzichtelijk, de mijne is een rommelke, maar komt uiteindelijk wel op t zelfde neer ;) 

Geplaatst:
2 minuten geleden, stijn82 zei:

Mijn idee is dat ge voor de hybrides een veel te hoog verbruik rekent. Ge zult daar toch ook wel veel elektrisch mee rijden. dan is een meerprijs van 9000€ voor het verbruik van de pot gerukt. En dan komt ge uit dat nen 530e wel wat goedkoper is uiteindelijk dan nen S 100D, en nen 330e zowat even duur dan ne model 3. 

Dat bedoelde ik met rammelt langs alle kanten om Elektrisch rijden er goed te laten uitkomen.

Geplaatst:
2 minuten geleden, wooter zei:

Er gaan er hier een paar binnen 5 jaar toch ongezellig wakker worden

5 jaar is nog lang hoor, we spreken over nu ? 

Geplaatst:
3 minuten geleden, wooter zei:

Behalve dat er van die extra PK's niks overschiet want trager dan een Model 3, en de ervaringen van Germinal indachtig te weinig PK's aan benzine en te weinig PK's in de elektromotor.

Germinal weet zelf niet wat hij wil, eerst de pana verkopen om dan spijt te hebben en nu opeens een Model 3 verkiezen ter vervanging van de Model S.

Puur gedaan voor fiscale redenen ? 

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:

Nen 330e is nu ook ni bepaald traag en weegt 200 kg minder dan nen model 3 (hoezo verbrandingsmotor meesleuren?). 

Pasop ik heb een ferme boon voor de model 3... maar rationeel gezien valt een 330e ook best te overwegen. 

De ICE is nog niet (helemaal) dood. 

Geplaatst:

Ik heb weekend met een 330e gereden en reed wel goed. Als je dat overweegt moet je met beiden gaan rijden en vergelijken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid