Ga naar inhoud

Ergernis in het verkeer topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minute ago, Jantes said:

Helemaal mee eens. Doe ik ook allemaal met de fiets hoor. 😉

Pak een gravelbike en ga tussen de velden rijden (ook op verharde veldwegen). Je komt geen kat tegen en je kan zo hard rijden als je wilt.

Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

Pak een gravelbike en ga tussen de velden rijden (ook op verharde veldwegen). Je komt geen kat tegen en je kan zo hard rijden als je wilt.

Doe ik ook, gisteren 82 km. Je komt daar niet onmiddellijk katten tegen, wel veel loslopende honden, wandelaars, paarden,... 😁

Oké, goede afwisseling, maar de meeste deftige trainingen zijn nog het beste af te leggen op de verharde wegen. 😉

Geplaatst:
2 minutes ago, Jantes said:

wel veel loslopende honden, wandelaars, paarden,... 😁

Op jaagpaden ook.

Geplaatst:

Profrenners trainen trouwens ook op in openbare ruimte (i.e. openbare weg en dus ook gravelwegen etc.). 

Geplaatst:
11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Op jaagpaden ook.

Hier zelden tot nooit loslopende honden, nooit paarden en wandelaars wandelen mooi aan de kant. 

Geplaatst:
13 minuten geleden, Jantes zei:

Hier zelden tot nooit loslopende honden, nooit paarden en wandelaars wandelen mooi aan de kant. 

Moet ook wel, want er wordt hier veel en hard gefietst op de jaagpaden 😆

• Grappig 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, Lotuzzz zei:

Omdat er niks meer overblijft om hard te rijden. 😇 😆

Geplaatst:
5 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Ik weet het. Regelmatig geroep omdat ze niet willen uitwijken terwijl we daar aan het werk zijn.

Jaagpaden is toegang voor de schepen, de rest is van ondergeschikt belang en moet luisteren (rij godver niet onder mijn kraan, je potske gaat er niet voor zorgen dat je vrouw geld krijgt als je eronder ligt.)

Geplaatst:
11 uren geleden, gewoon ik zei:

Ik weet het. Regelmatig geroep omdat ze niet willen uitwijken terwijl we daar aan het werk zijn.

Jaagpaden is toegang voor de schepen, de rest is van ondergeschikt belang en moet luisteren (rij godver niet onder mijn kraan, je potske gaat er niet voor zorgen dat je vrouw geld krijgt als je eronder ligt.)

In Lycra ben je onsterfelijk. Hier in het Hageland zijn veel gravelwegen, die kruisen af en toe zo een vlaamse steenweg tussen 2 dorpen, wanneer je in Lycra bent moet je niet stoppen want onsterfelijk ...

Het staat hier ook, fietsen is veel minder dodelijk dan auto of motor rijden!

Geplaatst:
18 uren geleden, gTa zei:

Ja, ware het niet dat je helaas toekomstige regelgeving citeert. :D 

🫣

Dank voor de verduidelijking. 

Geplaatst:
9 minuten geleden, Framfy zei:

🫣

Dank voor de verduidelijking. 

Met plezier. Ik moet eerlijk bekennen dat ik door te snel te klikken op wegcode.be in het verleden ook al eens in de verkeerde tekst aan 't lezen was. :fp:
Men zou dat daar beter op een beter onderscheiden / apart deel zetten, dan zomaar temidden de in voege zijnde regelgeving.

Geplaatst:
57 minutes ago, josenjef said:

In Lycra ben je onsterfelijk. 

Denk dat de meeste overtredingen met een fiets (voorrang/rood licht/rijden zonder licht ...) nog altijd gemaakt worden door mensen die geen lycra in hun kleerkast hebben hangen.

Geplaatst:
21 minuten geleden, josenjef zei:

In Lycra ben je onsterfelijk. Hier in het Hageland zijn veel gravelwegen, die kruisen af en toe zo een vlaamse steenweg tussen 2 dorpen, wanneer je in Lycra bent moet je niet stoppen want onsterfelijk ...

Het staat hier ook, fietsen is veel minder dodelijk dan auto of motor rijden!

Je hebt uiteraard een punt, maar zulke uitspraken versterken enkel de polarisatie. Je kan dat op ook net dezelfde manier zeggen van bepaalde automobilisten, motards, wandelaars, ruiters te paard, speedpedelecs, oudere e-bikers met flinke gehoorschade die van links naar rechts zwalpen, enz... 

In elke groep die van de openbare ruimte en wegen gebruik maakt zitten er types tussen die het minder goed bedoelen. Het gedrag van die minderheid zorgt er dikwijls voor dat een volledige categorie weggebruikers negatief wordt beoordeeld, en dat is altijd spijtig. Maar ja, dat is des mensen. Ik reed onlangs met de moto vlotjes op een bochtig binnenbaantje, staat er na een bocht een auto stil. Die stond daar stil omdat er drie paarden uit de tegenovergestelde richting kwamen en die paarden blijkbaar wat nerveus waren. Ik stop vrij bruusk (moest wel) en draai nog heel kort lichtjes aan m'n gas om naar N te schakelen. Paarden waren op die moment nog op ongeveer een 20 meter afstand van me. De boxer van m'n moto (met originele uitlaat!) zorgde door dat voorval voor wat extra nervositeit bij dat eerste paard. Die vrouw begon mij bij het passeren voor 't rot van 't straat uit te schelden. Ik stond gewoon perplex. Moet ik nu over alle ruiters gaan zeggen dat het hautaine en arrogante types zijn die het alleenrecht van de rijweg opeisen? En zo kan ik over elke groep wel dingen vertellen die echt niet door de beugel kunnen. We leven (te) dicht op elkaar en dat vraagt om wat verdraagzaamheid en hoffelijkheid, maar dat moet van alle kanten komen, en net daar schort het dikwijls. En die polariserende dingen op sociale media, fora, internet,... helpen daar echt niet bij. 😉 

Geplaatst:
15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Denk dat de meeste overtredingen met een fiets (voorrang/rood licht/rijden zonder licht ...) nog altijd gemaakt worden door mensen die geen lycra in hun kleerkast hebben hangen.

Dat is heel regio gebonden denk ik. Wij zitten hier echt in een regio waar heel veel fietsen puur recreatief is. Maar wanneer ik in meer verstedelijkte gebieden kom is dat inderdaad wel anders.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Jantes zei:

Je hebt uiteraard een punt, maar zulke uitspraken versterken enkel de polarisatie. Je kan dat op ook net dezelfde manier zeggen van bepaalde automobilisten, motards, wandelaars, ruiters te paard, speedpedelecs, oudere e-bikers met flinke gehoorschade die van links naar rechts zwalpen, enz... 

In elke groep die van de openbare ruimte en wegen gebruik maakt zitten er types tussen die het minder goed bedoelen. Het gedrag van die minderheid zorgt er dikwijls voor dat een volledige categorie weggebruikers negatief wordt beoordeeld, en dat is altijd spijtig. Maar ja, dat is des mensen. Ik reed onlangs met de moto vlotjes op een bochtig binnenbaantje, staat er na een bocht een auto stil. Die stond daar stil omdat er drie paarden uit de tegenovergestelde richting kwamen en die paarden blijkbaar wat nerveus waren. Ik stop vrij bruusk (moest wel) en draai nog heel kort lichtjes aan m'n gas om naar N te schakelen. Paarden waren op die moment nog op ongeveer een 20 meter afstand van me. De boxer van m'n moto (met originele uitlaat!) zorgde door dat voorval voor wat extra nervositeit bij dat eerste paard. Die vrouw begon mij bij het passeren voor 't rot van 't straat uit te schelden. Ik stond gewoon perplex. Moet ik nu over alle ruiters gaan zeggen dat het hautaine en arrogante types zijn die het alleenrecht van de rijweg opeisen? En zo kan ik over elke groep wel dingen vertellen die echt niet door de beugel kunnen. We leven (te) dicht op elkaar en dat vraagt om wat verdraagzaamheid en hoffelijkheid, maar dat moet van alle kanten komen, en net daar schort het dikwijls. En die polariserende dingen op sociale media, fora, internet,... helpen daar echt niet bij. 😉 

Het grote verschil is voor mij het opeisen van de plaats, het is een offensieve houding. Ik woon op een T- Kruispunt en hier passeren 4 wandel en fietsroutes voor mijn deur. Een en al hoffelijkheid nooit incidenten, alhoewel er mogelijkheden genoeg zijn met gepensioneerden of fietsen die ze niet altijd even goed onder controle hebben. Het is hier een bedevaartsoord, dat trekt niet bepaald de sterkste bestuurders aan, mensen die hier zijn weten dat --> geen incidenten.

En dan heb je de Lycra boys ... dat gaat verder dan wat ze op de weg doen, zo zetten die ook hun fietsen tegen geparkeerde auto's omdat ze anders vanop het terras hun fiets niet kunnen zien ... Is dat polariserend, tot op zeker hoogte wel, maar het bestaat wel en doordat het een offensieve houding is werpt dat veel wrevel op. Wanneer een Lycra boy naar mij roept dat hij geen bel moet hebben want het is een racefiets dan wordt ik daar niet blij van. Zet je geen bel op je fiets wanneer je niet op een afgesloten circuit rijdt dan ben je in mijn ogen een debiel, daar is in mijn ogen geen enkele goede reden voor te bedenken.

Ga ik naar steden zoals Leuven daar zie je een verschuiving van wie die offensieve houding aanneemt en dan is dat weer zeer storend.

Kan je trainen op de openbare weg zonder een offensieve houding aan te nemen tegenover je medeweggebruikers, fijn geen probleem. Kan dat niet? Zoek alternatieven, maar eis die niet op 1 of andere manier op.

• Taal izan 2
Geplaatst:
2 hours ago, josenjef said:

dat hij geen bel moet hebben want het is een racefiets

Ik versta dat niet. Ik zou me blauw ergeren op mijn fiets zonder bel. Altijd moeten roepen, dat komt nogal boertig over.

Nu goed, genoeg volk dat mijn bel niet hoort, maar dat is dan weer een ander verhaal ...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik versta dat niet. Ik zou me blauw ergeren op mijn fiets zonder bel. Altijd moeten roepen, dat komt nogal boertig over.

Nu goed, genoeg volk dat mijn bel niet hoort, maar dat is dan weer een ander verhaal ...

Ik geef het toe, ik heb geen bel op m'n racefiets, ik heb ook zo'n plat stuur met geïntegreerde cockpit. Ik weet het, dat is een uitvlucht want manieren en plaatsen genoeg om een bel te monteren. 🤗 Wat ik doe als ik iemand wil passeren is pardon of excuseer zeggen, ik vind dat persoonlijk net hetzelfde als zo'n irritant belletje. Dat fluiten en roepen, daar krijg ik het ook van, mensen zijn geen honden, hé. En dat van die bel die ze niet horen, dat ken ik ook van als ik met anderen ga fietsen die wel een bel hebben. Tja, dan moet je wel roepen. :D En iemand die zegt dat je op een racefiets geen bel hoeft te hebben, ik heb het nog nooit gehoord in m'n omgeving. 

Geplaatst:
3 uren geleden, josenjef zei:

Ga ik naar steden zoals Leuven daar zie je een verschuiving van wie die offensieve houding aanneemt en dan is dat weer zeer storend.

Yep, heb aan mijn vrouw moeten vragen NIET meer door de stad te fietsen :sick:

Het begint echt op Mario Kart te lijken met voetgangers die gewoon de weg oversteken zonder te kijken, zwalpende steps, fietsers die links rijden op het tweerichtings-fietspad,...

Geplaatst:
5 uren geleden, Jantes zei:

Ik geef het toe, ik heb geen bel op m'n racefiets, ik heb ook zo'n plat stuur met geïntegreerde cockpit. Ik weet het, dat is een uitvlucht want manieren en plaatsen genoeg om een bel te monteren. 🤗 Wat ik doe als ik iemand wil passeren is pardon of excuseer zeggen, ik vind dat persoonlijk net hetzelfde als zo'n irritant belletje. Dat fluiten en roepen, daar krijg ik het ook van, mensen zijn geen honden, hé. En dat van die bel die ze niet horen, dat ken ik ook van als ik met anderen ga fietsen die wel een bel hebben. Tja, dan moet je wel roepen. :D En iemand die zegt dat je op een racefiets geen bel hoeft te hebben, ik heb het nog nooit gehoord in m'n omgeving. 

Da's nie waar. Wandelaars mogen evenzeer daar wandelen, als ge nie door kunt moet ge maar effe wachten. Hier is vorige week nog ene wannabee Boonen tegen de vlakte gegaan omdat hem nie wou wachten tot de tegenliggers voorbij waren. Mijne elleboog doet er nog steeds pijn van. En dan maar roepen dat het mijn schuld was omdat ik nie in de omgeploegde berm ging om hem door te laten. Ik zal altijd zover mogelijk aan de kant gaan, maar in de onbegaanbare berm lopen hoef ik nie volgens de wegcode. (da doet mijne hond dan al)

Ik krijg ook nog om de zoveel tijd een verwijtend telefoontje van de knuppel die in volle vaart tegen mijn stilstaande auto gereden is dat ik hem van de weg gereden heb.
Oorzaak zijner frustratie, de rechter heeft hem OOK in fout gesteld. Ikke omdat ik een beetje te ver op t kruispunt stond waardoor ik de voorrang aan rechts zou genegeerd hebben (zijn 2 kompanen die voor hem reden konden wel door NB), en hij omdat hij niet vertraagd had om een kruispunt dubbelvoorzichtig op te rijden zoals de wegcode het voorschijft. Dat vind hij bijna 10j na datum nog altijd onrechtvaardig en mijn schuld.

Er zijn er ook genoeg die t wel goed doen, maar die vallen niet op. Ik woon op een helling, en op t einde is die nogal steil, op ne zondag moet ge daar met de auto eigenlijk in het midden rijden. Ik denk dit jaar dat er om de 2 weken weer ene onder nen auto stak de berg af omdat de bocht afsnijden "sneller" is. Spoiler: da is niet zo als ge nie onder geraakt. 🥴

Geplaatst:
5 uren geleden, Jantes zei:

Garmin 1050

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 minuten geleden, Joske zei:

Da's nie waar. Wandelaars mogen evenzeer daar wandelen, als ge nie door kunt moet ge maar effe wachten. 

Gaat niet over tegenliggers... . 

Dat gaat over fietsers, voorliggers, die gans de breedte van het fietspad of jaagpad gebruiken. Ik kan er moeilijk blijven achter hangen tot ze ergens afdraaien, hé... 

Geplaatst:
1 minuut geleden, Lotuzzz zei:

Garmin 1050

Ja, ik weet het, die met dat belleke op. :D

Garmin 530. Doet het al jaren super en voldoet op alle vlakken voor mij. Maar... als ik een opvolger in gedachte heb, dan lijkt me zo'n 1050 wel een kanshebber te zijn. 😉

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 hours ago, Joske said:

Da's nie waar. Wandelaars mogen evenzeer daar wandelen, als ge nie door kunt moet ge maar effe wachten

Wat is niet waar? Heb geen idee waar je het over hebt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 hours ago, Lotuzzz said:

Garmin 1050

En dan nog Shimano Ultegra Di2 of SRAM AXS shifters met extra knoppen en ge kunt bellen zonder uw handen te verzetten :D

• Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid