Martini Racing 2.777 Geplaatst: 23 november 2014 Geplaatst: 23 november 2014 Miet Smet zonet op de radio De E17 is de ergste baan voor vrachtwagens, omdat ze tussen de twee havens loopt, soms rijden ze bijna op het 3e rijvak. ... Als ik een vrachtwagen zie die meer dan 100 rijdt, dan ga ik ervoor rijden om hem te doen vertragen. Ze worden daar soms heel boos van. Euh? http://www.radio1.be/programmas/touc/miet-smet Quote
Gast wooter Geplaatst: 23 november 2014 Geplaatst: 23 november 2014 Ik zou dolblij zijn moest ik eens een camion zien die nog 100 doet. Ik moet daarvoor 7 uur in het vliegtuig zitten om dat nog te zien. Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 23 november 2014 Geplaatst: 23 november 2014 Ik zou dolblij zijn moest ik eens een camion zien die nog 100 doet. Ik moet daarvoor 7 uur in het vliegtuig zitten om dat nog te zien. Ik heb 2 maand geleden in ne camion gezeten die 130 deed Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 Ik zou dolblij zijn moest ik eens een camion zien die nog 100 doet. Ik moet daarvoor 7 uur in het vliegtuig zitten om dat nog te zien. 7u moet zelfs niet. In Jordanië voorbij gestoken geweest door een camion terwijl we 130 reden.... (wel naar beneden). In Amerika ook veel voorbij gestoken geweest door camions. Voelde toch niet zo leuk aan. Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 Ik heb 2 maand geleden in ne camion gezeten die 130 deed Ik zit daar elke dag in. Quote
ex-Mooseman 14.615 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 mocht je de begrenzer van zo'n moderne Scania of Volvo-truck halen, hoeveel zou die dan bollen ? Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 mocht je de begrenzer van zo'n moderne Scania of Volvo-truck halen, hoeveel zou die dan bollen ? 200? Hoeveel km je nodig hebt om die 200 te halen dat is een andere zaak Quote
toere 16.928 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 200? Hoeveel km je nodig hebt om die 200 te halen dat is een andere zaak Je zou nog verschieten hoor hoe rap die gaan als ze niks moeten trekken. Quote
gewoon ik 8.351 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 volgens mij valt dat dik tegen. Die dingen zijn met hun versnellingsbak en dergelijke meer gericht op optrekken en snelheid behouden bij hellingen dan op topsnelheid. Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 24 november 2014 Auteur Geplaatst: 24 november 2014 volgens mij valt dat dik tegen. Die dingen zijn met hun versnellingsbak en dergelijke meer gericht op optrekken en snelheid behouden bij hellingen dan op topsnelheid. Hangt er vanaf wat de overbrengingsverhouding is in hun hoogste versnelling he. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat die 3000-4000 toeren draaien aan 90km/h, dus dan is er nog wel wat overschot om een topsnelheid te halen. Quote
toere 16.928 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 Topsnelheid aanhouden spreek ik mij niet over uit. Quote
gewoon ik 8.351 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 Hangt er vanaf wat de overbrengingsverhouding is in hun hoogste versnelling he. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat die 3000-4000 toeren draaien aan 90km/h, dus dan is er nog wel wat overschot om een topsnelheid te halen. nee inderdaad, lijkt mij eerder laag te liggen voor comfortredenen. @@Asserti @@CAS wat is bij 90 jullie toerental? Quote
Ugeken 11.761 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 Tijd om Miet een gratis abonnement te geven voor de bus lijkt me... Daarnet een auto op zo'n absorbeerder gereden in Beernem, hoe ze het klaarspelen weet ik niet... Quote
ir_fuel 58.289 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 volgens mij valt dat dik tegen. Die dingen zijn met hun versnellingsbak en dergelijke meer gericht op optrekken en snelheid behouden bij hellingen dan op topsnelheid. Ze hebben dan ook wel 12 versnellingen ofzo. Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 24 november 2014 Auteur Geplaatst: 24 november 2014 Je zou nog verschieten hoor hoe rap die gaan als ze niks moeten trekken. Hoeveel ze moeten trekken maakt eigenlijk niet zo veel uit voor de topsnelheid, wel voor de acceleratie. De topsnelheid op een vlak stuk wordt voornamelijk bepaald door het vermogen en de luchtweerstand. Je hebt ook wel een deel wrijvingsweerstand tussen de band en de weg, dat toeneemt met het gewicht en het aantal wielen dat de grond raakt, maar dat heeft maar een klein aandeel vergeleken met de luchtweerstand. Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 Hangt ervan af welke motorisatie je hebt natuurlijk, hoe minder pks, hoe meer toeren hij draait aan 90. Meeste vrachtwagens rijden 120-130 zonder begrenzer. Maar zoals je kan zien halen die geen 4000rpm Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 Volgens dit topic haalt zo'n scania r730 wel de 160+ http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,3320317,page=2 Maar die zijn redelijk zeldzaam Quote
Polle Petrol 583 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 370pk, 26ton. Sneller dan dit gaat het niet Zonder begrenzer denk ik zelfs dat er geladen 110-120 uit te halen valt. Leeg rij je los in de toerentalbegrenzer (2300rpm). Dan kom je wel ergens rond de 150 uit gok ik. Quote
gewoon ik 8.351 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 ik zie een zwart vlak, geen idee wat ik anders zou moeten zien. Quote
Polle Petrol 583 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Hm, een joetjoep filmpje... Quote
gewoon ik 8.351 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 jup, ligt aan mij hier, vandaag zijn alle filmpjes zwarte vlakken geworden. Bizar. Quote
Soundstorm 2.640 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Hoeveel ze moeten trekken maakt eigenlijk niet zo veel uit voor de topsnelheid, wel voor de acceleratie. De topsnelheid op een vlak stuk wordt voornamelijk bepaald door het vermogen en de luchtweerstand. Je hebt ook wel een deel wrijvingsweerstand tussen de band en de weg, dat toeneemt met het gewicht en het aantal wielen dat de grond raakt, maar dat heeft maar een klein aandeel vergeleken met de luchtweerstand. De topsnelheid gaat zelfs hoger liggen als er een gesloten oplegger achter de trekker hangt. Hoe langer hij is, hoe minder luchtweerstand hij gaat ondervinden. Dit omdat de luchtstroming na een bepaalde afstand terug aan de vrachtwagen gaat plakken (aan de voorkant wordt ze enorm weggeduwd). De lucht gaat dan weer mooi langs de vrachtwagen stromen ipv helemaal turbulent te zijn. Achteraan krijg je dan natuurlijk terug een vuil stuk, maar omdat het proper begon, is de luchtweerstand kleiner. Vanaf een bepaalde lengte gaat de luchtwrijving natuurlijk ook een rol beginnen spelen. Dus het is een kwestie van de juiste lengte te vinden. Dat is trouwens ook de reden waarom je vooraan op de hoeken van een vrachtwagen luchtgeleiders ziet zitten. Die zorgen er voor dat de lucht die zijwaarts geduwd wordt, zo dicht mogelijk bij de zijkant van de vrachtwagen blijft. 4 Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 25 november 2014 Auteur Geplaatst: 25 november 2014 De topsnelheid gaat zelfs hoger liggen als er een gesloten oplegger achter de trekker hangt. Hoe langer hij is, hoe minder luchtweerstand hij gaat ondervinden. Dit omdat de luchtstroming na een bepaalde afstand terug aan de vrachtwagen gaat plakken (aan de voorkant wordt ze enorm weggeduwd). De lucht gaat dan weer mooi langs de vrachtwagen stromen ipv helemaal turbulent te zijn. Achteraan krijg je dan natuurlijk terug een vuil stuk, maar omdat het proper begon, is de luchtweerstand kleiner. Vanaf een bepaalde lengte gaat de luchtwrijving natuurlijk ook een rol beginnen spelen. Dus het is een kwestie van de juiste lengte te vinden. Dat is trouwens ook de reden waarom je vooraan op de hoeken van een vrachtwagen luchtgeleiders ziet zitten. Die zorgen er voor dat de lucht die zijwaarts geduwd wordt, zo dicht mogelijk bij de zijkant van de vrachtwagen blijft. Interessant. Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Ik dacht dat dat was om het vuil weg te houden, maar uiteindelijk vooral voor de show. Een beetje zoals al die plastieken brol op een R-design Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.