gewoon ik 8.351 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 op sommige stoomloc's zaten er ook luchtgeleiders, dus dat die dingen functionaliteit hadden, leek mij logisch. Net zoals die flappen na de cabine om de spleet tussen cabine en oplegger te verkleinen. Quote
Soundstorm 2.640 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Is bij boten trouwens ook zoiets gelijkaardig. http://engineering.mit.edu/ask/what-relationship-between-length-boat-and-its-maximum-speed Quote
Polle Petrol 583 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Ik heb nog geweten dat de camions van De Dijcker 125 reden, geladen... Quote
gewoon ik 8.351 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Is bij boten trouwens ook zoiets gelijkaardig. http://engineering.mit.edu/ask/what-relationship-between-length-boat-and-its-maximum-speed Froude-getal. Geldt niet voor planerende boten. Quote
Maaher 2.273 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 op sommige stoomloc's zaten er ook luchtgeleiders, dus dat die dingen functionaliteit hadden, leek mij logisch. Ik dacht dat die dingen dienen om de luchtstroom zo te sturen dat de rook uit de schoorsteen omhoog wordt getild. Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 mocht je de begrenzer van zo'n moderne Scania of Volvo-truck halen, hoeveel zou die dan bollen ? Moderne trucks halen allemaal 140/150. (Heb het dan wel niet over die met kleine wielen) Deftige motor/afstelling doet 1200toeren aan 90. Meeste doen 1400/1500 toeren. Klinkt mss laag, maar ik heb indertijd met één gereden die 1800 toeren deed in 8ste vitesse, en dan heb je effectief de neiging om nog eens op te schakelen... 2200rpm is trouwens uw maximum toeren, alles erboven is niks. Kan je enkel gebruiken voor de motorrem (blauwe zone). In volgend filmpje zie je trouwens hoe weinig uw toeren omhoog gaan, terwijl deze bij 90 ook al 1500toeren maakt dus eindverhouding is niet echt optimaal. Voor alle duidelijkheid, begrensd op 90. Alles erboven is gewoon zwaartekracht die zijn ding doet. Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Acceleratie met een 440 of 480pk, zou nog eens moeten zoen. Vermoed het eerste: Als je wat oplet op de snelheid, zie je dat ik zelfs op de droge last heb met de pk's op de grond te krijgen... Niet ideale asfalt en is trekker + oplegger zonder cargo. En Scania R reeks van 60 tot 85 in 10de Die doet 1200 aan 90. Terwijl het nog een 6 in lijn is (R480). Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Acceleratie met een 440 of 480pk, zou nog eens moeten zoen. Vermoed het eerste: Als je wat oplet op de snelheid, zie je dat ik zelfs op de droge last heb met de pk's op de grond te krijgen... Niet ideale asfalt en is trekker + oplegger zonder cargo. En Scania R reeks van 60 tot 85 in 10de Die doet 1200 aan 90. Terwijl het nog een 6 in lijn is (R480). Dat bovenste spel is rapper als de G Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 25 november 2014 Auteur Geplaatst: 25 november 2014 Acceleratie met een 440 of 480pk, zou nog eens moeten zoen. Vermoed het eerste: Da's sneller dan @@PJH zijn pugje Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Da's sneller dan @@PJH zijn pugje Had dat eens naar hem gestuurd ook om te vragen wie het snelst was Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Verklaart wel waarom ik me soms mispak aan vrachtwagens. Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 De topsnelheid gaat zelfs hoger liggen als er een gesloten oplegger achter de trekker hangt. Hoe langer hij is, hoe minder luchtweerstand hij gaat ondervinden. Dit omdat de luchtstroming na een bepaalde afstand terug aan de vrachtwagen gaat plakken (aan de voorkant wordt ze enorm weggeduwd). De lucht gaat dan weer mooi langs de vrachtwagen stromen ipv helemaal turbulent te zijn. Achteraan krijg je dan natuurlijk terug een vuil stuk, maar omdat het proper begon, is de luchtweerstand kleiner. Vanaf een bepaalde lengte gaat de luchtwrijving natuurlijk ook een rol beginnen spelen. Dus het is een kwestie van de juiste lengte te vinden. Dat is trouwens ook de reden waarom je vooraan op de hoeken van een vrachtwagen luchtgeleiders ziet zitten. Die zorgen er voor dat de lucht die zijwaarts geduwd wordt, zo dicht mogelijk bij de zijkant van de vrachtwagen blijft. Spijtig dat ze niet zijn verder gegaan met die 'gordijnen' om de lucht achteraan terug vloeiend bij mekaar te brengen. Was omwille van één of ander stom regeltje rond maximale lengte in Europa. Quote
CAS 8.069 Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 In UK zijn ze er wel meer met bezig. Begrijp wel niet waarom ze bij deze trekker dan de leegte tussen de wielen geen platen hebben. Vorm van een druppel zou het beste zijn. Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Wat was het weer leuk vandaag. Wij zijn gewoon met te veel op baan. En kerstmis is nu al ingezet. Al die rode flikkerlampjes op de autostrade! Heb meer mensen zien remmen dan gas geven. Wordt ook een pest als het wat drukker wordt. En ik maak er dan een spelletje van: zo weinig mogelijk remmen, wat goed lukt (als je afstand houdt natuurlijk). Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Ik doe dat ook. Heb welgeteld 2 keer moeten remmen op 30 km vandaag. Een beetje afstand houden, een paar auto's verder kijken, en je lost alles op door van het gas te gaan en eventueel eens terug te schakelen. De kerel links voor mij om de 10 seconden, zonder overdrijven. Met andere zaken bezig, waarschijnlijk? Hij nam dan nog geen meter afstand ten opzichte van mij: rechts een vrachtwagen met mij erachter, en achter mij een onnoemelijk groot gat. Links een hypernerveus treintje. Laat ze maar sukkelen. Dan nog 500 meter file op de pechstrook voor de afrit, heb de volgende maar genomen, stond geen kat... 1 Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Toch dikwijls dat ik lees dat jouw rijstijl overeenkomt met de mijne. High five! Sommigen snappen niet dat als je remt dat je ergens te veel gas gegeven hebt. En dat kost dubbel: remschoenen en brandstof (en eigenlijk ook banden). Het is niet moeilijk om zuinig te rijden, het vergt alleen wat aandacht, en net dat ontbreekt. En het gerem is ook dikwijls een gevolg van onzekere mensen. Hoe veel ik vandaag (wel 460 km gereden) niet gezien heb dat mensen op het derde remmen voor een auto die remt op het tweede ... wtf. Oh ja, en 4x agressieopwekkend koplampgeflikker gezien in mijn achteruitkijkspiegel omdat ik beter vooruit ga op het vak rechts en dan nog eens een mooi groot gat krijg om in te voegen Maar ik blijf er apathisch kalm bij, en hoe meer ik dat doe, hoe zaliger ik het vind. Heb ook al gemerkt dat de manier van rechts voorbijsteken veel verschil uitmaakt: niet al te veel snelheidsverschil, beetje doen alsof het door het vertragen van de drukte is dat zij moeten inhouden, en dan zeer zachtjes gaan invoegen, met lang uw pinker te gebruiken. De helft minder reacties (versus snel voorbijzoeven en vlot invoegen zonder pinker of slechts 1 of 2x nonchalant pinken) Zulke dingen analyseren, uitzoeken, uittesten, daar amuseer ik mij zo mee, als ik eens veel in de auto zit (geeft je wel extra inzichten hoor) 1 Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 26 november 2014 Auteur Geplaatst: 26 november 2014 De kerel links voor mij om de 10 seconden, zonder overdrijven. Dat is zo-fucking-hatelijk als je achter zo iemand hangt Quote
DenDuvel 4.679 Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Dat is zo-fucking-hatelijk als je achter zo iemand hangt Ik wil die dood. Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 En nog iets waar ik écht niet tegen kan: mensen die hun ruitenwissers volle bak laten gaan als het al lang niet meer regent. Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 26 november 2014 Auteur Geplaatst: 26 november 2014 En nog iets waar ik écht niet tegen kan: mensen die hun ruitenwissers volle bak laten gaan als het al lang niet meer regent. Hoe kan JOU dat nu storen, als je niet in die auto zit? Quote
JanC 7.873 Geplaatst: 26 november 2014 Geplaatst: 26 november 2014 Dat is bijzaak. Laat toch zien dat je elders zit met je gedachten? 1 Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 26 november 2014 Auteur Geplaatst: 26 november 2014 'k Vind dat toch maar raar hoor Quote
Gast wooter Geplaatst: 27 november 2014 Geplaatst: 27 november 2014 Deze morgen file op de E314 door een ongeval. Je ziet echt hoe de mensen die pas in de file zitten nog aandachtig zijn en goed aansluiten, en hoe verder je in de file filtert, mensen gaten laten vallen omdat ze op facebook zitten, en niet merken dat de file eigenlijk opgelost is, behalve dat ze nog altijd 70 rijden zonder dat er iemand voor hen rijdt... Quote
Soundstorm 2.640 Geplaatst: 27 november 2014 Geplaatst: 27 november 2014 Hoe kan JOU dat nu storen, als je niet in die auto zit? Mij stoort dat ook. Dat geeft echt de indruk dat die mensen totaal geen aandacht hebben voor de machine die ze op dat moment aan het bedienen zijn. Waaruit je dan wel kan afleiden dat ze eigenlijk voor andere dingen die op de baan gebeuren ook geen aandacht hebben. Je ziet regelmatig achterruitenwissers die de hele tijd aan staan op een zonnige dag. Dan weet je ook dat die mens gewoon nooit in zijn achteruitrijspiegel kijkt. 3 Quote
DenDuvel 4.679 Geplaatst: 27 november 2014 Geplaatst: 27 november 2014 Deze morgen file op de E314 door een ongeval. Je ziet echt hoe de mensen die pas in de file zitten nog aandachtig zijn en goed aansluiten, en hoe verder je in de file filtert, mensen gaten laten vallen omdat ze op facebook zitten, en niet merken dat de file eigenlijk opgelost is, behalve dat ze nog altijd 70 rijden zonder dat er iemand voor hen rijdt... Status aanpassen eh. Je kan toch onmogelijk op fb laten staan dat je in de file zit, terwijl je niet meer in de file zit he. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.