Ga naar inhoud

Opel Adam


Polygoon

Aanbevolen berichten

Opel goes hatch met… de Adam

1 November 2012

Na Mercedes met de nieuwe A-klasse, BMW met de vernieuwde 1-serie en Audi met de A1, gaat nu ook Opel de Hatchback markt aanvallen. Ze gaan dit proberen met hun nieuwe kleinste telg genaamd Opel Adam. Met de nieuwe hippe A-segmenter vernoemd naar de oprichter, Adam Opel, hopen ze een stukje van de ‘hippe stadsauto’s-taart’ mee te pikken. Opel steekt het zeker niet onder stoelen of banken. De Opel Adam moet, samen met de Opel Mokka, voor de, toch wel achterblijvende, verkoopcijfers van Europa gaan zorgen.

279694-medium-1024x889.jpg

Premium

De Adam meet met 3,70 net iets minder als een Mini. Hij heeft het dus wel degelijk gemunt op het Premium Stadswagen Segment. Nuja, Premium is een groot woord voor een Opel. Laten we het Sub-Premium noemen, een rechtstreekse concurrent van de Citroën DS3 en consorten. Daarmee kunnen ze de Adam iets prijziger positioneren, lees: een premium prijs geven, tegenover de rest van het A-segment.

279648-medium-1024x614.jpg

Uitrustingniveaus

Opel volgt de modetrend van customatisation en unieke aanpasbaarheid. Naast de drie uitrustingniveaus die Opel als volgt beschrijft: “ADAM JAM is krachtig en funky voor de zeer modebewuste klant, ADAM GLAM is elegant en stijlvol voor mensen met een verfijnde smaak en ADAM SLAM is eerder mannelijk, sportief en gewiekst.” heb je nog een hele lijst aan opties en kleurenpakketten. Zo kan men kiezen uit 12 carrosseriekleuren met flamboyante namen als: “Purple Fiction”, “James Blonde”, “I’ll be Black”, “Saturday White Fever”, …

Op vlak van velgenkeuze valt er ook niet te klagen. Je kan maar liefst kiezen uit 31 verschillende velgen- / kleurenkeuzes. Van 15″ tot en toch vrij grote 18″.

278256-medium-1024x762.jpg

Hothatch?

Met een 1.2 of 1.4 tellend benzineblok onder de kap is de Adam niet meteen Hot te noemen. De 75 pk en 87 pk of 100 pk tellende motoren zijn niet meteen de meest spannende motoren van het Opel gamma. Maar geen nood! Er is al sprake van een 125pk sterke turbo motor voor deze hatch en wie weet maakt Opel’s huistuner OPC er nog wel een heter gebakje van.

279701-medium-1024x681.jpg

Kostprijs

Wat het beestje mag kosten in België is nog niet bekend. Wel weten we dat Opel de Adam in Duitsland aanbiedt vanaf 11.500 euro. Let wel op! Dit is de instapprijs, met alle mogelijke optiepakketten etcetera kan je die prijs nog serieus in de hoogte doen springen.

Met zijn leuke snuit, typisch Opel-achterste en alle mogelijke smartphone opties die in een auto mogelijk zijn, kan dit wel eens het verkoopsucces voor Opel betekenen in Europa.

Foto's: © GM Company

Cédric Mampaey

BRON: http://www.intocars.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die inleiding met de vergelijking met de A klasse en 1 serie is wel duchtig verkeerd... Das 2 klasse hoger, de Astra en dan nog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

'T is precies een aangepaste Fiat 500

Ik dacht meer aan een Audi A1 qua proporties. Ik vind het geen mooie wagen maar volgens mij vraagt het wat gewenning, ziet er wel leuk uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het best wel knap, maar niet voor Opel, ze hebben nog niet het imago om een stijlauto'tje op de markt te brengen...

Hyper personaliseerbaar, maar wel veel te duur voor wat het uiteindelijk maar is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's zever. Citroën is er toch in geslaagd met hun DS3 en die staan qua aanzien (in het heden) toch niet echt boven Opel, of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's zever. Citroën is er toch in geslaagd met hun DS3 en die staan qua aanzien (in het heden) toch niet echt boven Opel, of wel?

Maar die hebben in het verleden wel legendarische voertuigen gemaakt.

Opel nog nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die hebben in het verleden wel legendarische voertuigen gemaakt.

Opel nog nooit

Excuseer?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Says it all volgens mij

There was good news for people who like things that look like other things this week as Vauxhall revealed its new city car, the Adam. The new runabout was immediately greeted with delight by some people we’ve just made up.

‘I’ve been looking at getting an Audi A1 but I really only wanted the roof,’ said Sallington Smeeee of Grunting. ‘I was planning on constantly parking behind a medium height hedge but now I can just buy this new Vauxhall Alan!’

Gredville Sedge of Fighting was equally effusive; ‘I’m a massive fan of the Fiat 500, but only the wheel arch surfacing when viewed from the front three-quarter angle,’ he said. ‘Now I don’t have to buy the rest of a Fiat I don’t want because instead I can get this new Vauxhall Edam!’

There was more praise from Misby Snidge of Belm; ‘Last month I almost bought a Citroen DS3 but it bothered me that one of the roof pillars had a gap at the top when really I wanted a car with a contrived gap at the bottom of the roof pillar. Now all my problems are solved with this new Vauxhall Adnams!’

Cresby Hammertime of Chease-on-Towst was just as enthusiastic; ‘Wow! I’ve been thinking of buying an old-shape Ford Ka, but only because I really like the shape of the tailgate and rear lights when viewed in profile,’ he said. ‘Trouble is, they’re a bit too cheap for me. Happily, now I don’t have to spend £500 to get one because I can spend over £10,000 on this new Vauxham Anal!’

‘Hang on,’ said the rest of the world. ‘Haven’t we seen all this before?’

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuseer?

Ik heb een rosse kennis die Rebeccah heet en die constant op verontwaardigde toon "Excuseer?" zei met een bleitstem als ik haar weer eens affronteerde.

Vanaf nu bestaat de kans dat ik je Rebeccah noem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zot, Calibra natuurlijk.

Je vergeet de SM nog. Het dichtst dat Opel in de buurt komt is toch wel de Opel GT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zot, Calibra natuurlijk.

Je vergeet de SM nog. Het dichtst dat Opel in de buurt komt is toch wel de Opel GT.

SM is een legendarische citroen wegens zijn controversiele styling en zijn motor, maar betekende geen grote doorbraak in de automobielgeschiedenis imho.

Traction Avant: Eerste wagen met voorwielaandrijving

2CV: Betaalbaar vervoer, zelfde niveau als Mini en kever imho.

DS: Was zijn tijd gewoon 20 jaar vooruit. (meedraaiende koplampen, ophanging,...)

Calibra is een 13-in-een-dozijn coupe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

raar dat tct zo negatief doet over zijn eigen merk.

volgens mij heeft deze zeker recht van bestaan in de opelgroep. in de poel dat ze de adam smijten hadden ze nog geen speler zitten (tenzij je de agilla meetelt :lol:) en aangezien de doelgroep meestal 2dewagen en vrouwelijk is, is dit volgens mij een schot in de roos.

en die verpersoonlijkingen (wat een woord) maakt de wagen nog aantrekkelijker. zijn belangrijkste tegenspelers zijn de duurdere MINI en de fiat 500 dewelke denk ik kleiner zal uitvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat nu een rebagged Fiat 500 / Ford Ka?

Rebagging is een werkwoord dat ik alleen met Lance Armstrong zou associëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid