Ga naar inhoud

Skoda Octavia


Phil

Aanbevolen berichten

Autoweek.nl:

 

 

Na een klein teaseroffensief en de nodige spyshots is hij echt helemaal los: de nieuwe Skoda Octavia. Skoda's ruimtewonder in het C-segment geeft zich helemaal bloot!

De Skoda Octavia is een apart geval in het C-segment. Goedkoper en ruimer dan zijn concurrenten, dat is altijd de insteek geweest bij het ontwikkelen van de nieuwe Tsjech. Voor de derde generatie geldt niets anders.

 

Maatwerk

'De spil van ons werk', noemt Skoda CEO Winfried Vahland zijn jongste telg. "Als geen ander model toont deze auto de kernwaarden van ons merk: veel ruimte, kwaliteit, een goede afwerking en moderne technologie. Dat allemaal gecombineerd met de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Deze auto is een klasse op zich." Laten we eens kijken waar Vahland zou trots op is.

De Octavia werkt weer via het bekende recept: een ruime auto met het uiterlijk van een sedan maar de grote praktische achterklep van een hatchback. Het interieur meet een lengte van 1.782 mm. De knieën hebben 73 mm meer ruimte en voor de hoofdruimte achterin staat 980 mm genoteerd. Nog belangrijker is misschien wel de bagageruimte, deze meet 590 liter en is daarmee de grootste in zijn klasse. Vergeleken met het vorige model kan er 30 liter meer spul meegezeuld worden.

Skoda-designchef Jozef Kabaň is verantwoordelijk voor het uiterlijk van de Octavia. Hij noemt hem tijdloos elegant en onderscheidend. Mooie praat natuurlijk, maar Skoda lijkt inderdaad een strakke C-segmenter neergezet te hebben. We zien een hoop strakke lijnen en een korte overhang aan de voor- en achterzijde. De oplopende lijn zorgt volgens Skoda voor een coué-achtig silhouet. Dat zien wij niet helemaal, maar deze zogenaamde 'vin' geeft het model net even wat krachtiger uitstraling. Wat opvalt, is dat de jongste Skoda groter en breder lijkt dan zijn voorganger. En dat kan kloppen. Het nieuwe model is 90 mm langer en 45 mm breder. De wielbasis neemt dankzij het MQB-platform met 108 mm toe, wat vooral meer ruimte op de achterbank tot gevolg heeft.

 

Volgestopt

Op het gebied van veiligheid moet de derde Octavia de vloer aanvegen met zijn voorganger. Zo beschikt de kloeke Octavia over Lane Assistant, automatische remingreep bij een ongeval, Crew Protect Assistant, Driver Activity Assistant (vermoeidheidsdetectie) en een motorkap die iets omhoog schiet ter bescherming van voetgangers bij een aanrijding. Vanaf mei 2013 wordt de nieuwe Skoda bovendien nog eens uitgerust met een noodstopfunctie, die de auto automatisch tot stilstand brengt als een object tijdens het rijden nét even te dichtbij de neus van de auto komt. Naast de twee normale plofzakken zijn knieairbags en zijairbags standaard. In totaal is het aantal luchtzakken uit te breiden tot negen stuks. Voor het eerst in een Skoda is de Adaptive Cruise Assistant leverbaar. Deze houdt automatisch een ingestelde afstand tot de voorligger. Ook een Intelligent Light-systeem is leverbaar, welke automatisch grootlicht in- of uitschakelt. Wie een hekel heeft aan parkeren kan Automatic Parking Assistent op zijn Octavia laten schroeven. De Tsjechische hatchback zet zichzelf dan in een parkeervak naar keuze. In een later stadium is verkeerdsbordherkenning leverbaar. De waslijst aan voorzieningen houdt voorlopig nog niet op. Ook tegen bijbetaling is Driving Mode Selection, een elektrisch bedienbaar panoramadak en een Keyless Entry-systeem (KESSY) leverbaar.

Ondanks al deze voorzieningen is de derde generatie Octavia 102 kg lichter dan zijn voorganger. Dat betekent dat de basisuitvoering zo'n 1060 kg in de schaal legt.

 

Krachtbronnen

Op motorisch vlak valt er te kiezen uit een 1.6 TDI 81 kW Greenline die 89 g/km CO2 de lucht in blaast. Het verbruik moet uitkomen op 3,4 liter diesel per 100 km. Wie die uitstoot toch te hoog vindt, moet even geduld hebben. Skoda Importeur Pon is er met de fabrikant mee bezig om deze uitstoot nog verder omlaag te krijgen. Verder staan er vier TSI-blokken op de menukaart, een aardgasvariant volgt in een later stadium. Op de goedkoopste TSI en de TDI-blokken na beschikt elke uitvoering over een Greentec start-stopsysteem en energierecuperatie. De voorlopige topper is de 180 pk sterke 1.8 TSI. Voorlopig, want Skoda meldt dat er al druk gewerkt wordt om een RS versie klaar te stomen. Goed nieuws! Ook een uitvoering met vierwielaandrijving staat op de planning.

De Octavia krijgt verder de beschikking over een nieuwe generatie audio-navigatiesystemen. De duurdere uitvoeringen zijn voorzien van een touchscreen. Een nieuw Canton geluidssysteem moet de geluidskwaliteit ook op hoog volume kunnen garanderen. Prijzen van Skoda's kersverse Octavia verwachten we op korte termijn!

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergis me overigens met Seat, die effectief Audi kopieën gebruikt.


Achja, er zijn nog niet genoeg Audi's op de baan en ze verschillen allemaal nog veel te veel onderling, laat dus maar komen!! :up:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergis me overigens met Seat, die effectief Audi kopieën gebruikt.

Ja idd bvb de seat Exeo, exacte kopie van de audi a4 b7.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er een geschift dikke kar uit om eerlijk te zijn. :lol:

 

Idd, spijtig genoeg wss nog een maand of 6 wachten voordat hij hier op de baan komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het front wel knap. De achterlichten hadden wel wat origineler gemogen, dat is wel zo. Toch misstaat het niet. Een leuk neefje voor de Jetta!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, amai.  :blink:

Verdacht laag zelfs, foutje misschien?

Voor de rest best een knappe auto.

 

 

is idd wel heel weinig, als het geen fout is dan waarschijnlijk het gewicht van een basisversie met een 3 cilinder

 

 

Dan nog. Een Polo of een A2 met een driecilinder weegt ongeveer zoiets. Die zijn een kleine meter korter...

 

De vorige Octavia met 1.2 tsi woog 1165 kg, dus als daar nog 102 kg af is dan kom je idd op een goede 1000 kg. Ferm!

 

http://www.autowereld.com/showroom/detail.asp?type=4161210&m=Skoda%20Octavia%201.2tsi%20arctic

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vorige Octavia met 1.2 tsi woog 1165 kg, dus als daar nog 102 kg af is dan kom je idd op een goede 1000 kg. Ferm!

 

http://www.autowereld.com/showroom/detail.asp?type=4161210&m=Skoda%20Octavia%201.2tsi%20arctic

 

 

Heb toch zo mijn twijfels bij dat rijklaar gewicht. Een 2 zitter sportwagen heeft al moeite om aan zo'n gewicht te geraken, en die heeft dan niet eens een achterbank of grote koffer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid