Ga naar inhoud

BMW 750i (E32) of MB 190E 2.3-16 ?

750i vs 190E 2.3-16  

27 leden hebben gestemd

1. 1. Stel, je wil een jaren '80 klassieker voor 5000 Euro

• BMW 750iA E32 ?
    • Mercedes 190E 2.3-16 ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Soit, je punt is helemaal naast de kwestie.

Het topic gaat niet over "welke dikke BMW of Benz zou je kopen om er dagelijks veel kilometers mee te malen".  Als je dat wil doen, dan staan er in de catalogus van BMW en Mercedes tegenwoordig genoeg speeltjes, of je gaat eens door hun dealernetwerken voor een recente tweedehands.

In dit geval zie ik de 750i en de 190E 2.3-16 als toekomstige klassiekers die je niet bij de locale maroef of AF-puber wil zien terecht komen ;)

Geplaatst:

Ik wil mijn rijdende E32 750i terug :(

Wat een hemelse kar toen die nog perfect draaide.

Geplaatst:

2zs0j6q.jpg

Toen ze mij verliet :( (gelukkig ken ik de eigenaar en kom er goed mee overeen dus ik zie ze zeer regelmatig :))

wp000195.jpg

Geplaatst:
gTa,

1. Leer beknopt schrijven want die boeken leest een mens niet.

2. Dat BMW's en Mercedessen in de jaren 80 even "onbetrouwbaar" waren, is zever in pakskes. Een Benz uit die tijd, daar reed je een half miljoen kilometer mee en die motor was nageltje nieuw. Als een BMW 200000km had, moest je de helft van de onderdelen vervangen hebben.

Ik kende in die tijd toevallig de general manager van BMW Belgie en die gaf gerust toe dat er regelmatig eens een 735i "boem" ging in de jaarlijks "race naar de zon". Het was zelfs hem voorgevallen toen hij van St.Raphael terug naar Belgie reed :lol:

Ik heb nooit een 420SE of 500SE weten "boem" gaan... Nooit zelfs eentje op kant zien staan. 

Als ge 't niet leest, moet ge er ook niet willen over discussiëren. Bovendien: vanaf de helft van de jaren '80, zei ik, en alle karren die ik opsomde waren jaren '90. En toen was dat zoals 'k schreef, of ge dat nu wilt of ni.

Ik kende die in de tijd ook toevallig, die kwam zelfs geregeld bij m'n ouders over de vloer. :D We zijn daar nog mee gaan skiën! (maar daar hebben we 't er vroeger ook al over gehad, meen ik me te herinneren)

Als ge de insiders van gelijk wélk merk hoorde, toen in de periode die 'k omschreef: was net af en toe nen boem. Ook bij Benz. Vergeet niet: hoe sterker het merk, hoe meer dat verdoezeld werd. Benz was toen (mid 80s en 90s) nog altijd een oersterk merk (terend op de glansdecennia van daarvoor) en de realiteit tornde daar niks aan. Hoe denkt ge dat 't komt dat Porsche nu nog altijd zo'n imago heeft van oerdegelijk te zijn? Zelfs na reeksen als de 986 en 996, en met een historiek die nog geen 10% van de degelijkheid had van Benz? Justement 'tzelfde. 't Is niet voor niks dat zeker de grote merken (met voorsprong BMW en Benz) vanaf de jaren '90 hun eigen pechdienst op poten zetten en daar enorm veel geld in staken, om hun karren zoveel mogelijk uit de statistieken te houden.

Gij hebt nooit nog nen Benz iets verkeerd weten doen, zeker niet in vergelijking met BMW, maar da's helaas de realiteit niet. Voor pakweg '85 wel, toen was Benz gewoon een klasse op z'n eigen. Daarna niet meer. Voorkennis, ervaring, al wat ge wilt: gij noch ik zijn anders dan de BMW-adepten die gij zo vaak van waanzinnige idolatrie verwijt. Elk heb z'n favorietjes. Dat mag! Maar we mogen de realiteit ook ni vergeten.

Geplaatst:
Soit, je punt is helemaal naast de kwestie.

Het topic gaat niet over "welke dikke BMW of Benz zou je kopen om er dagelijks veel kilometers mee te malen".  Als je dat wil doen, dan staan er in de catalogus van BMW en Mercedes tegenwoordig genoeg speeltjes, of je gaat eens door hun dealernetwerken voor een recente tweedehands.

In dit geval zie ik de 750i en de 190E 2.3-16 als toekomstige klassiekers die je niet bij de locale maroef of AF-puber wil zien terecht komen ;)

Van u geleerd, ge doet dat ook graag in topics waar je stellingen ni thuis horen. :D

Bij 99% van die karren is dat er helaas al te laat voor :(

Geplaatst:

Klopt. Vandaar dat nu de moment is om nog een 750 of 16-klepper binnen te halen aan redelijke prijs met niet superveel kilometers.

Geplaatst:
Als ge 't niet leest, moet ge er ook niet willen over discussiëren. Bovendien: vanaf de helft van de jaren '80, zei ik, en alle karren die ik opsomde waren jaren '90.

Klopt. Vanaf de jaren 90 zat het ook bij benz al flink scheef met hun nieuwe motoren.

Maar de 750i is echt wel nog de jaren 80 generatie van de 2-kleppers. En die waren al eens delicater dan Benzen.

Geplaatst:
Klopt. Vanaf de jaren 90 zat het ook bij benz al flink scheef met hun nieuwe motoren.

Maar de 750i is echt wel nog de jaren 80 generatie van de 2-kleppers. En die waren al eens delicater dan Benzen.

Diene V12 staat er inderdaad voor gekend om kostelijk te zijn in onderhoud. Of nog, als 't kwalijk wil, als "money pit". Als 'm draait is 't hemels, maar ge moet der blijven geld in pompen.

De rest van die E32 reeks is voorts wel OK. Weinig exotische elektronica (bedienpaneel auto.airco is b.v. een gekend zwak punt) en qua carrosserie kan er wel al 'es wat werk aan zijn, maar voor de rest een eerlijke kar.

Da's wat zo anders is aan de '8. Zelfde motor, maar qua elektronica en mechaniek zoveel ingewikkelder en daarom zo verdomde duur om deftig rijdende te houden. Dat drukt de verkoopprijs van die dingen ook nog altijd. Zelfs speciallekes met weinig km gaan niet veel meer dan een miljoen oude BEF. Mocht dat een foolproof kar zijn die niks kost qua onderhoud en die nooit vervangstukken nodig heeft, ze stonden makkelijk dubbel zo duur of maal drie.

Geplaatst:
2zs0j6q.jpg

Toen ze mij verliet :( (gelukkig ken ik de eigenaar en kom er goed mee overeen dus ik zie ze zeer regelmatig :))

wp000195.jpg

Schitterend. :inlove:  Fan van de velgen, ook. Vooral van de Scheibenräder :inlove: gesmeed en al!

Edit: 'k zie dat ge ASC én EDC had!?! Zalig! Geen probs gehad met de ophanging?

Geplaatst:

Naar mijn mening zijn het voor 5k beide karren waar je makkelijk nog een 5-10k inpompt eer je ze prima hebt staan qua mechaniek en uiterlijk.

En dan bedoel ik in de zin van "ik stap in m'n karamel en rij er eens mee naar het zuiden zonder me zorgen te moeten maken van amper de grens te halen."

Ik kies iig de 190, omdat die veel haalbaarder is qua running costs.

Geplaatst:
Schitterend. :inlove:  Fan van de velgen, ook. Vooral van de Scheibenräder :inlove: gesmeed en al!

Edit: 'k zie dat ge ASC én EDC had!?! Zalig! Geen probs gehad met de ophanging?

Ja, der was 1 amortiseur die lekte, maar zo af en toe maar eens. Was zalig hoe die kar zich achteraan weer rechte toen er volk vanachter ging zitten, geen maroeffenkrel dus dat tegen de grond plakte.

Mijn kar heb ik gekocht vanwege de opties. Individual kleur (mauritius blauw), zelfnivelerende achteras, xenon, ASC, PDC (voor EN achter), heckrollo, gordijnen aan achterste zijruiten, elektrische zetels voor, elektrische kopsteunen achter, dubbele beglazing, verwarmde zetels voor EN achter, buffel leder, Bosch telefoon (gsm en werkte), BMW sound system, dual zone airco, cruise control, zelf dichttrekkend kofferdeksel, verlichting onder de deuren, lampjes in de zonneblinden, openschuivend kanteldak, assenbakken in de achterste deuren, de originele radio, grote boordcomputer, dubbele airbag, automatisch dimmende binnespiegel, het pillampje was nog steeds aanwezig in het handschoenkastje, allez de auto was goed voorzien van oren en poten en ik denk dat het ooit een demo model geweest is want z'n eerste anderhalf jaar des levens is die niet ingeschreven geweest, daarna 3 oudere eigenaren gehad.

Ik beschrijf een auto niet snel als "vol" maar deze had toch echt veel, enkel als het een lange versie was geweest kon hij nog wa meer hebben, zoals de elektrisch verstelbare individuele achterzetels en het highline paket.

Ik mis ze :(

Geplaatst:

Niks zegt dat dat niet zal gebeuren. Hij gaat hem eerst in orde brengen, normaliter help ik mee.

Geplaatst:
Diene V12 staat er inderdaad voor gekend om kostelijk te zijn in onderhoud. Of nog, als 't kwalijk wil, als "money pit". Als 'm draait is 't hemels, maar ge moet der blijven geld in pompen.

De rest van die E32 reeks is voorts wel OK. Weinig exotische elektronica (bedienpaneel auto.airco is b.v. een gekend zwak punt) en qua carrosserie kan er wel al 'es wat werk aan zijn, maar voor de rest een eerlijke kar.

Da's wat zo anders is aan de '8. Zelfde motor, maar qua elektronica en mechaniek zoveel ingewikkelder en daarom zo verdomde duur om deftig rijdende te houden. Dat drukt de verkoopprijs van die dingen ook nog altijd. Zelfs speciallekes met weinig km gaan niet veel meer dan een miljoen oude BEF. Mocht dat een foolproof kar zijn die niks kost qua onderhoud en die nooit vervangstukken nodig heeft, ze stonden makkelijk dubbel zo duur of maal drie.

Klopt. Uiteindelijk weet je dat een dergelijke wagen erg duur gaat zijn als je hem als dagelijkse wagen wil rijden. En er is nog niks veranderd trouwens. Als je een BMW 760i of een Mercedes S63 AMG dagelijk wil rijden, dat kost dat... VEEL. (en ik vrees dat ik weet waarover ik spreek).

Als je hem echter proper zet en er 2000-3000km mee rijdt per jaar als hobbywagen, dan is het te doen.

Naar mijn mening zijn het voor 5k beide karren waar je makkelijk nog een 5-10k inpompt eer je ze prima hebt staan qua mechaniek en uiterlijk.

En dan bedoel ik in de zin van "ik stap in m'n karamel en rij er eens mee naar het zuiden zonder me zorgen te moeten maken van amper de grens te halen."

Dat hoeft niet. :D

En serieus, dat doe je met geen enkele oldtimer. En dat is hoe je deze wagens moet gaan bezien: het zijn oldtimers. Als je in 1990 met een auto van 1965 reed, dan was dat een oldtimer die je in het weekend eens buitenhaalde. In 2013 is een wagen van 1988 ook een oldtimer. Die wordt delicaat om onderhouden en daar rij je in het weekend eens mee.

Als je zonder problemen eens naar Zuid Frankrijk wil bollen vanuit Belgie, dan koop je een 750i van 5 jaar oud.

Geplaatst:

Pas op, da's dan een E65 met atmo V8 ... en dát is een 750i die echt wél bekend staat om warm te lopen. :D:lol: (echt)

Geplaatst:

Ik baseer mijn antwoord puur op de plannen die je ermee hebt.

2 a 3000km per jaar met een 750i, ik begin nu al te geeuwen.

2 a 3000km met de 190E kan nog leuk zijn.

Als je al ritjes met die 750 doet dan moet het 2 a 3000km in 1 trek zijn, anders..bah.

Geplaatst:
Pas op, da's dan een E65 met atmo V8 ... en dát is een 750i die echt wél bekend staat om warm te lopen. :D:lol: (echt)

:lol:

Enkel de 750 of allemaal ? (740i, 760i, etc).

Ik baseer mijn antwoord puur op de plannen die je ermee hebt.

2 a 3000km per jaar met een 750i, ik begin nu al te geeuwen.

2 a 3000km met de 190E kan nog leuk zijn.

Als je al ritjes met die 750 doet dan moet het 2 a 3000km in 1 trek zijn, anders..bah.

Goh, zelfs een 190E 16v is tegenwoordig geen snelle auto meer, hé. Koop u een Ford Focus 2.5 ST van de vorige generatie, en je hebt een wagen die een stuk sneller en lolliger is en die niet zo moeilijk om onderhouden is. 

Een 750i van 1986-1990 is al helemaal geen wagen meer om af te raggen.

Zoals eerder reeds gezegd, ik zie beiden als oldtimers, een stuk autogeschiedenis.

Moest elke oldtimer een ragkar zijn, dan zouden er maar weinig meer rondrijden. En toch heb je clubs van allerhande wagens die gewone dingen waren in hun tijd, gaande van de Kever, over de DS, de 2PK, ouwe Amerikanen,...

Geplaatst:
Klopt. Uiteindelijk weet je dat een dergelijke wagen erg duur gaat zijn als je hem als dagelijkse wagen wil rijden. En er is nog niks veranderd trouwens. Als je een BMW 760i of een Mercedes S63 AMG dagelijk wil rijden, dat kost dat... VEEL. (en ik vrees dat ik weet waarover ik spreek).

Als je hem echter proper zet en er 2000-3000km mee rijdt per jaar als hobbywagen, dan is het te doen.

En serieus, dat doe je met geen enkele oldtimer. En dat is hoe je deze wagens moet gaan bezien: het zijn oldtimers. Als je in 1990 met een auto van 1965 reed, dan was dat een oldtimer die je in het weekend eens buitenhaalde. In 2013 is een wagen van 1988 ook een oldtimer. Die wordt delicaat om onderhouden en daar rij je in het weekend eens mee.

Als je zonder problemen eens naar Zuid Frankrijk wil bollen vanuit Belgie, dan koop je een 750i van 5 jaar oud.

Niet mee akkoord. Ik ben met mijn B10 naar Wales gereden, naar München gereden, en het plan was om dit jaar richting Berlijn te trekken maar bij gebrek aan winterbanden beginnen we er niet aan en gaan we per vlieger.

Geplaatst:

Echt hè. Mijn e30, die al 70000km hard gereden wordt, durf ik zo naar het zuiden te rijden en terug. En dat gaat ie probleemloos doen, daarvoor steek ik mijn handen in het vuur.

Niks zegt dat dat niet zal gebeuren. Hij gaat hem eerst in orde brengen, normaliter help ik mee.

Zullen we de modic er eens aanhangen? Als je hem langer had gehouden hadden Tom en ik het proberen oplossen, zonder jouw medeweten, om dan wanneer het opgelost was, hem als kapot over te kopen voor een appel en een ei :-D

Maar ja, tijd Enzo

Geplaatst:

Zeveraar, mijn mercedes is vorig jaar naar Stuttgart gereden zonder problemen. De koppakking zat er net tussen gefiest en de afstelling was net goed, CO stond goed (keuring) en ding heeft dat super gedaan. En die is ouder dan alles wat je voorstelt (en de motor is dezelfde als die van de 2.3-16v, maar dan met 8v minder)

Niet mee akkoord. Ik ben met mijn B10 naar Wales gereden, naar München gereden, en het plan was om dit jaar richting Berlijn te trekken maar bij gebrek aan winterbanden beginnen we er niet aan en gaan we per vlieger.

mooi toch :) Ik ga ermee op reis gaan dit jaar in juni. Mijn vriendin ziet het helemaal zitten

Geplaatst:

Inderdaad BS Swede, dat maakt het juist zalig, op reis gaan met je classic.

Koop zo'n kisten gelijk voorgesteld voor 5000€, en je hebt de eerste 2j nodig om die ietwat deftig te krijgen, of je zal met een wrak blijven rondrijden.

Geplaatst:

Waarom roept iedereen dat het bullshit is om te veronderstellen dat je een classic koestert en niet meer hard zult gebruiken?

Hoeveel procent van de eigenaren zal een classic nog hard gebruiken denk je? 1%? 3%?

Net zoals met moto's. De meesten rijden minder dan 3K per jaar.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Een trip van pakweg 2.000km = hard gebruiken?

Hard gebruiken = dagelijks woon-werkverkeer van 100km met file er tussen, of een E30 M3 on track gaan gebruiken zoals de oorspronkelijke bedoeling was.

Dàt is hard gebruiken.

Als je een reis hard gebruiken vindt, dan kan je hem beter onder een glazen stolp zetten. (Zo'n) auto's zijn nog altijd gemaakt om te rijden.

Geplaatst:
Zullen we de modic er eens aanhangen? Als je hem langer had gehouden hadden Tom en ik het proberen oplossen, zonder jouw medeweten, om dan wanneer het opgelost was, hem als kapot over te kopen voor een appel en een ei :-D

Maar ja, tijd Enzo

:lol:  C_X is dan ook een heel klein beetje eigenwijs, hé ;)

Zeveraar, mijn mercedes is vorig jaar naar Stuttgart gereden zonder problemen. De koppakking zat er net tussen gefiest en de afstelling was net goed, CO stond goed (keuring) en ding heeft dat super gedaan. En die is ouder dan alles wat je voorstelt (en de motor is dezelfde als die van de 2.3-16v, maar dan met 8v minder)

Inderdaad BS Swede, dat maakt het juist zalig, op reis gaan met je classic.

Koop zo'n kisten gelijk voorgesteld voor 5000€, en je hebt de eerste 2j nodig om die ietwat deftig te krijgen, of je zal met een wrak blijven rondrijden.

Jullie geven ook beiden aan dat je inderdaad grote kosten hebt gedaan / moet doen. ... en je kraait bullshit zonder mijn post deftig te lezen en er de insteek van te proberen begrijpen.

Ik heb nooit gezegd dat een oldtimer als daily gebruiken niet mogelijk was (en hem als wagen voor lange reizen gebruiken, valt ook onder daily = gewoon gebruik).

Alleen moet je er dan rekening mee houden dat dit topwagens waren en dat ze misschien niet meer duur zijn in aankoop, maar nog steeds duur zijn in gebruikskost. Een 750i van 1989 rijden gaat je niks goedkoper zijn dan een 760i rijden van 2010.

En duidelijk beseffen er dat niet veel want als ik zelfs hier rondkijk, dan zijn de meesten vervallen tot staat van maroefenbakken waar vanalles nog aan moet juist gezet worden. 

Waarom het twee jaar zou moeten duren om die 750i naar "daily driver"-niveau te brengen, dat weet ik niet. 20 jaar geleden zou ik ook het woord "bullshit" gebruikt hebben.

Goed zetten kan je op enkele weken tijd: onderdelen voor vervanging bestellen, en dan uw mechanieker zijn ding laten doen.

Dat het je evenveel nog eens gaat kosten als die 5K en zelfs meer, dat betwijfel ik niet.

Daarom dat ik zeg: koop dat, zoals veel liefhebbers, zuiver om enkele zondagse ritjes in de zon mee te doen. Een gebruik waar het niet deert dat hij chauffeert als je er volgas op de snelweg mee rijdt, of dat de rubberen bussen van de ophanging niet strak genoeg meer zijn om een rallyproef mee af te werken.

Persoonlijk zou ik een dergelijke classic nooit kopen om een reis van 3000km retour mee te gaan doen, of om als een gek de bergwegen mee af te jakkeren. Waarom zou je? Er bestaan daar wagens voor die veel beter geschikt zijn.

Waarom roept iedereen dat het bullshit is om te veronderstellen dat je een classic koestert en niet meer hard zult gebruiken?

Hoeveel procent van de eigenaren zal een classic nog hard gebruiken denk je? 1%? 3%?

Net zoals met moto's. De meesten rijden minder dan 3K per jaar.

Ik denk dat de leeftijd er voor iets zal tussenzitten ;)

Geplaatst:
Een trip van pakweg 2.000km = hard gebruiken?

Hard gebruiken = dagelijks woon-werkverkeer van 100km met file er tussen, of een E30 M3 on track gaan gebruiken zoals de oorspronkelijke bedoeling was.

Dàt is hard gebruiken.

Als je een reis hard gebruiken vindt, dan kan je hem beter onder een glazen stolp zetten. (Zo'n) auto's zijn nog altijd gemaakt om te rijden.

Daar heb je helemaal gelijk.

Maar ik vrees dat er veel het concept van "reizen met een oldtimer" nog niet echt begrijpen. Ze zien "naar de kodazuur rijden" nog altijd als in je 120d kruipen en proberen een recordtijd neer te zetten.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in