Ga naar inhoud

BMW 750i (E32) of MB 190E 2.3-16 ?


The Swede

750i vs 190E 2.3-16  

27 leden hebben gestemd

  1. 1. Stel, je wil een jaren '80 klassieker voor 5000 Euro

    • BMW 750iA E32 ?
    • Mercedes 190E 2.3-16 ?


Aanbevolen berichten

190, zonder twijfel! Het model spreekt me natuurlijk zowiezo meer aan, voor mij zijn dat zowat de beste auto's ooit. Lijkt me veel leuker om te rijden, lekker gooien en smijten met zo'n bijterig DTM blokje en dogleg en goedkoper in onderhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je met geen van beide wagens nog "fun" zou durven hebben door ze af te raggen, tenzij je een onvolwassen toogracer of Mongool uit Molenbeek bent.

'k Zie me van beide genieten. En moest ik veel centen hebben, dan zou ik een garage hebben hier waar er een verzameling van die wagens zou instaan.

tsja, definieer afraggen.

 

Ik rijd het laatste jaar merkelijk rustiger met de 190 dan vroeger, houd het olietemperatuurmetertje en alle eventuele 'nare' geluiden goed in het oog/oor... maar als alles goed warm is durf ik die kist nog steeds wel eens deftig de sporen te geven. En dan bedoel ik niet 'een keer optrekken aan de lichten', maar zoals deze zomer bijvoorbeeld een paar uur vlot (of heel vlot, een relatief begrip afhankelijk van de auto natuurlijk) door de vogezen rijden...die kist geeft geen krimp. Ik heb er sindsdien op technisch vlak nog geen vinger naar uitgestoken, en gebruik hem voorlopig ff als daily. En ook hier weer, geeft geen krimp. Evengoed bij -5°C hoor ik weinig auto's zo snel aanslaan als die dik 27 jaar oude 'fragiele auto'.

 

 

Maar uiteraard, je moet er geluk mee hebben...ik durf dit ook niet te pleiten voor elke 16v, in tegendeel zelfs :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja, definieer afraggen.

 

Ik rijd het laatste jaar merkelijk rustiger met de 190 dan vroeger, houd het olietemperatuurmetertje en alle eventuele 'nare' geluiden goed in het oog/oor... maar als alles goed warm is durf ik die kist nog steeds wel eens deftig de sporen te geven. En dan bedoel ik niet 'een keer optrekken aan de lichten', maar zoals deze zomer bijvoorbeeld een paar uur vlot (of heel vlot, een relatief begrip afhankelijk van de auto natuurlijk) door de vogezen rijden...die kist geeft geen krimp. Ik heb er sindsdien op technisch vlak nog geen vinger naar uitgestoken, en gebruik hem voorlopig ff als daily. En ook hier weer, geeft geen krimp. Evengoed bij -5°C hoor ik weinig auto's zo snel aanslaan als die dik 27 jaar oude 'fragiele auto'.

 

 

Maar uiteraard, je moet er geluk mee hebben...ik durf dit ook niet te pleiten voor elke 16v, in tegendeel zelfs :D

 

 

190, zonder twijfel! Het model spreekt me natuurlijk zowiezo meer aan, voor mij zijn dat zowat de beste auto's ooit. Lijkt me veel leuker om te rijden, lekker gooien en smijten met zo'n bijterig DTM blokje en dogleg en goedkoper in onderhoud.

 

 

Uw antwoord, fiddy. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik je al zei: Mocht ik nu weer kunnen kiezen kocht ik weer een E32 750i en zou ik die 16v laten links liggen. Zalige auto met zalige motor, tot je motorproblemen krijgt dan zijn die krellen een hel, eerste karren met echte elektronica :(

De reden waarom de mijne er nie meer is maar ooit koop ik er mij weer eentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar dat heeft andere redenen die niet inherent zijn aan de 190 :D

 

Fiddy de zijne daarentegen is wel redelijk robuust.

Duidelijk mijn topic niet goed gelezen, ik wou er een circuitkar van maken dus is alles vervangen geweest. Standaard was die kar zo goed, enkel de rubbers in de ophanging waren aan vervanging toe en het motortje met 250K km reed als nieuw ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk mijn topic niet goed gelezen, ik wou er een circuitkar van maken dus is alles vervangen geweest. Standaard was die kar zo goed, enkel de rubbers in de ophanging waren aan vervanging toe en het motortje met 250K km reed als nieuw ;)

 

Dat was VOOR de turbos erop kwamen...want toen reed hij nog 250 meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de 190 gaan.

 

Maar als je voor dit gaat:

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=227908896&cd=634963019640000000&asrc=st|as

 

zal niemand je tegenhouden vermoed ik. B)

 

Als dat klopt, ga ik die in Oostenrijk halen. Is dat een V12 of een opgeboorde 740i V8?

 

 

En om op de poll te antwoorden: 16 klepper. 750i is een mega money-pit.

 

Een 750i gaat inderdaad duur zijn om onderhouden. Maar geen van beide wagens koop je nog om als daily rond te rijden, hé.

 

Ik moet altijd lachen als ik zie hoe er gasten zo een 750i of andere zware wagen kopen want ze willen ook zo een topwagen als "normale auto", maar ze kunnen zich geen nieuwe of recente premitteren... En dan maar verwonderd zijn dat het een fortuin kost om rijdende te houden :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze poll speelt al enkele dagen vet hard in m'n kop. En ik kom er niet uit. Beide karren heb ik een zéér grote boon voor.

 

De Benz omdat dat een auto is waar we met 't gezin mee naar Italië zijn gereisd toen die net uit was (perswagen), en m'n pa heeft daar in Italië bijzonder hard 't zwijn mee uitgehangen op stoffige witte-kiezel baantjes tussen de wijnvelden. Auto was spierwit bestuifd. :inlove: En dan met ons twee (mam lag aan 't zwembad) gaan pimpen in 't centrum, een nieuwe sporty Benz nét uit en al meteen compleet rallye-vuil. Hééérlijk.

 

Een 750i hebben we ooit een week meegehad van Bornem om te gaan skiën. Ik herinner me nog dat 'ie tot aan de ingang van de Franse Alpen zo hard à fond is gepeerd dat 'ie, toen we in de buurt van Albertville in de file stonden, begon te chaufferen. Rechtsomkeer moeten maken om 'm te gaan afkoelen. :D Wat me toen is opgevallen is dat er toen zo goed als niks mee kon met die auto, zelfs exclusieve sportwagens moesten hun tenen uitkuisen, en de diesels hadden toen maximaal een kleine 100pk en tuften aan 90 de steile autoroutes naar boven, terwijl dat kanon onverminderd aan 250 bleef bollen. Dat was nog 'es een héérlijke periode van Apartheid. :inlove:

 

Ik heb met geen van beide zelf gereden. Ik kan echt niet kiezen...Ik denk dat ik méér kieskeurig zou zijn mocht ik een E32 750i willen hebben (staat, authenticiteit, historiek, ...) dan mocht ik een 190E 2.3-16 willen. Bij die laatste zou ik 'm wat meer onvolkomendheden vergeven, een 750i zou ik enkel willen als 'ie (naar mijn maatstaven) "perfect" staat.

Maar gezien 't budget van beide karren uit de poll ... is perfectie alles behalve mogelijk. Bij de BMW's heb ik geen goed gevoel als ik ze op foto zie, alvast.

 

Zou je ze restaureren? Of zo laten en met 't patina dat ze hebben, op rijden over de komende jaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante punten.

 

'k Moest wel lachen want zelfs als ze nieuw waren, deugden BMW's al niet. Met een Benz mocht je als een zieke doorperen en nadien zou hij zelfs bij +40°C in de file geen beetje gechauffeerd hebben.

 

De BMW zou ik ook meer opletten als je hem koopt, en dan vooral omdat het allemaal een stuk duurder gaat zijn om juist te zetten. Bij een 3.2-16 of 2.5-16 zit je met een minder complexe wagen en goedkopere onderdelen doorgaans.

 

'k Zou een auto wel altijd direct "goed" zetten want er de "ouderdom" oplaten, dat helpt niks. Binnen x jaar moet ge dan nog zo hard werken om het goed te krijgen.

Plus, nu kan je waarschijnlijk nog redelijk gemakkelijk interieuronderdelen vinden voor een E32 die er nog goed uitzien. Maar binnen 10 jaar ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

"'k Moest wel lachen want zelfs als ze nieuw waren, deugden BMW's al niet. Met een Benz mocht je als een zieke doorperen en nadien zou hij zelfs bij +40°C in de file geen beetje gechauffeerd hebben."

 

Wel ja, en dat is een waarheid als elke andere. In realiteit deugden BMW's net als Mercedessen in die tijd, nieuw of niet. Even goed.

 

Der zijn tientallen test- en perswagens en importkarren de revue gepasseerd, en bij elk merk had ge wel eens wat. Die specifieke 750i heeft aan zes- of zevenduizend km een ruilmotor gehad: teveel afgeragd met koude motor door de verzamelde pers. :D Toen wij 'm hadden was 'ie nog maar een paar weken oud en had geen 2.000 km. Ding is gewoon mismeesterd. Ook gehad bij andere merken, en slechts met één perswagen ooit panne gehad en stilgestaan. Ik laat je raden welk merk. 't Is een Duits en 't heeft géén propellor in het logo. :) En 't was dan nog ne naft ook!

 

Ondertussen heb ik alles wat ik hierna schrijf, weten te relativeren wegens "gene doorsnee chauffeur", maar toch: dat zijn ervaringen van zeer dichtbij, en niet geloven noch ingegeven door voorkeur of vooringenomenheid of wat dan ook.

Mijn oom is een goed in de slappe was zittende groentenboer die sinds 'ie klein is Benz rijdt. Hij en z'n vader zijn/waren zeer dicht bevriend met de familie van voormalige eigenaren van de Benz-concessie in Kortrijk; en kochten elk jaar wel iets nieuws en konden die geregeld terug inruilen tegen interessante condities ook. Sinds ik er me mee bezig houd (pakt medio de jaren '80) was het altijd één en hetzelfde bericht vanuit die kant "der is niets beters dan benz", maar de feiten spraken duidelijk anders. Die hebben immers meer dan voldoende miserie en brokken gehad met nieuwe Benzen (de keren dat 'ie vloekend en tierend tekeer ging over die rotbenzen omdat ze niet meer waren zoals voor de jaren '80, zijn legio), eerlijk gezegd zelfs meer dat m'n pa en zijn broer (die hetzelfde deden maar dan met BMW's) met hun auto's, toen. Motorisch hebben de Bimmers die m'n pa en zijn broer en hun medewerkers hebben gereden in de vennootschappen, nooit enig motorisch probleem gehad. Op die paar miljoen kilometers die al die auto's hebben gebold, heb ik slechts weet van enkele gloeibougies, en bij één auto (een E34 525tds) ook enkele injectoren. Nooit versnellingsbakproblemen evenmin. Wel: bijzonder veel (elektronische) problemen op een preproductie 645CiA, en carrosserieproblemen bij enkele latere modellen (één E60 '5 en een X3). De Benzen die ik zag passeren echter, dat was toch andere koek. Ik herinner dat b.v. die R129 500SL met trots werd getoond toen 'ie net ontvangen was, maar die kaar heeft bijzonder veel problemen gehad met versnellingsbak, elektronica, motor en carrosserie. De C30CDIAMG was een regelrechte ramp qua motorische betrouwbaarheid (twee of drie keer bijzonder ingrijpende herstellingen of vervangingen nodig gehad, dacht zelf 1 keer een compleet nieuwe motor), net zoals enkele 270 en 290 diesels. Ze hebben zelfs een 5-tal G-klasses gehad die echt moesten werken: met de oude met 5-cilindermotor hebben ze problemen gehad, en de laatste met 270-vijfcilinder heeft ook een ruilmotor en bakrevisie moeten krijgen na relatief korte termijn. De laatste 2 Benzen met 7G-bakken (een S320CDI en een SL350) hebben beide kosten aan de versnellingsbak gehad.

Oké, mijne ene nonkel rijdt bruut met z'n auto's (heeft 'ie geleerd dat dat mocht met de Benzen van voor midden 80s, die verdroegen dat), terwijl mijn pa en zijn broer eerder respectvolle chauffeurs zijn, maar toch. Sinds die laatste 2 Benzen 'm nog altijd in de steek lieten, is 'ie overgestapt naar Jaguar (XF) en daar is 'ie tot nu toe uiterst tevreden van. 't Is zelfs nog nen 2.7 (gechipt tot 240pk dacht ik), maar geen noemenswaardige problemen. De terreinwagens (nu nog 3, waarvan 2 om de velden te inspecteren in F en daar zeer intens gebruikt en 1 hier om de paardentrailers te slepen) zijn nu allemaal Mitsu's ipv. Benz terreinwagens, de vrachtwagens (8, 5 kleinere en 3 grote) zijn geen Benzen meer (ook veel problemen mee gehad, vooral met de eerste Actrossen) maar MANs en van de machinerie zijn ze van JCB overgestapt naar Merlo. Om 't maar meteen allemaal te melden. :lol:  Ah, er valt nog extra dingen te melden: hij is na z'n eerste SL zelf overgestapt op Porsche en na een echt brakkige 996 en een eveneens onbetrouwbare 997 (telkens één van de eerste) heeft 'ie ook compleet z'n buik vol van Porsche. :D

 

Ik lieg wat onze vloot Bimmers betreft! We hebben bij één BMW (de E30 325i touring die ik van m'n mam kreeg als eerste auto toen ik m'n rijbewijs kreeg) een ruilmotor moeten steken, toen de auto 320.000km had heeft m'n ma de auto gebruikt om naar een tuinbeurs oid te gaan en heeft 'm in een weide oid gereden om te parkeren en daarbij vermoedelijk 't carter kapot gereden en toen ze terugkwam was alle olie eruit en heeft ze 'n vastloper gehad daarmee. En mijn laatste BMW, de 120d, heeft uiteindelijk op 't eind de geest gegeven middels JDC en nog wat, door 5 jaar lang (gechipt tot ca. 215pk/450Nm) bijzonder intens gebruikt te zijn.

En 't is bij m'n pa en z'n broer zeker niet allemaal peis en vree. Ik weet dat pa verscheidene keren kosten heeft gehad aan Rovers SD1 (ik dacht vooral versnellingsbakken, en de motor bij z'n laatste Vitesse was ook niet pluis), ik herinner me dat m'n pa niet te spreken was over de mechanische kwaliteit van z'n Peugeot 604 V6. Vreemd genoeg: van de hele vloot Italianen die is gepasseerd waren er niet zoveel bij die troubles gaven. Ik herinner me wel nog heel goed hoe m'n favoriete kar (een Delta) meer bij de garagist stond dan thuis (maar dat was bij de Volvo 480ES wat later, eveneens zo), maar de Giulletta's, Giula's, Spiders, enz. lieten ons niet in de steek.

 

Vandaar, omdat het toch zo vaak kant noch wal raakt en/of ingegeven is door voorkeur: "dit of dat merk is ZOVEEL beter dan...".  Jaja. Porsche en Benz hebben dat imago, maar de realiteit is gewoon veel menselijker. Ge kunt chance hebben, en niet. En om het verhaal af te ronden en de cirkel rond te maken: de 190E-16 die pa mee kreeg en waarmee we op reis gegaan zijn, die is na een 4-tal maand pers- en demowerk uit de vloot gehaald wegens teveel kosten. Ook hier denk ik dat de doorsnee rijstijl van de gerespecteerde perslui daar de grote boosdoener was. :D

 

 

 

Ik zeg: als ge geen verkeerd ontworpen ding koopt én ge hebt de nodige chance (soms hebt ge er daar veel van nodig, meestal maar weinig) van geen "maandagmorgenkar" te treffen, dan is de betrouwbaarheid van je kar hoofdzakelijk afhankelijk van hoe je er mee om gaat.

~ Zoals jouw auto, bv: als ge al diene gigantische power geregeld 'es gebruikt, dan is dan normaal (vind ik) dat de koppelomvormer aan (b.v.) 100.000 km ongeveer op is. En afhankelijk van de bron en diens voorkeur heet zo'n kost dan ofwel "maar da's normaal want da's een slijtage-onderdeel en daar zit wel 500pk op hé man" ofwel "ziedewel, wat voor een miseriebakken die benzen, godmiljaar nog maar 100.000km en diene versnellingsbak is al naar de zak".

~ Of als ge, gelijk mijnen 120d, zo'n klein dieselmotorke met gebrekkig ontworpen distributiekettingsysteem, zo'n spel chipt tot een specifiek vermogen van 110pk/liter en daar gedurende 170.000km mee peert alsof uw leven er van af hangt (inclusief circuitwerk), dan moet dat niet verwonderen dat die z'n internals naar de vaantjes blaast. Ik zeg dat nu zo, maar anderen die 't gebruik van die kar niet kennen of gekend hebben, die gaan mogelijks (en naar hun mening terecht) vinden dat die auto dan niet de langeduurkwaliteit biedt die je van zo'n ding mag verwachten.

~ Of gelijk den Toyota van mijn grootvader, net voor 'ie overleed was z'n Carina E met 1800 naft ongeveer 15 jaar oud denk ik, en had 'ie nog geen 30.000 km. Maar de motor was er wel aan, nieuwe (allez, ne revisiemotor) moeten steken. Tot groot onbegrip van m'n grootvader want "ik rijd daar zo voorzichtig mee" en "Toyota is toch het beste en meest betrouwbare merk" (en dan haalde 'ie er altijd JDPower bij :D ). Compleet normaal als dat ding nooit warmgereden wordt en altijd maar trotjes doet van enkele km (m'n opa heeft gereden tot z'n 91 jaar, dus logisch dat 'ie niet meer echt lange ritten deed). Als ge dat vertelt aan ne neger die na zijn uren aan Toyota's sleutelt, dan zegt die zéker dat "c'est pas possible, cher ami, qu'une Toyo c'est cassé a trente mille kilomètres, des Toyo ca fait au moins trois millions chez nous!"

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijke keuze, maar ik zou voor de 750i gaan. Goede exemplaren worden steeds zeldzamer. En iets gelijkaardigs als deze wagen kom je nooit meer tegen. Ttz: wanneer kom je in deze eco-tijden nog eens een wagen tegen met een V12 in zonder computergestuurde foefkes allerhande.

En hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt zo een auto pur sang te vinden.

 

Enigste reden waar ge toch voor de Benz zou kunnen kiezen - rationeel gezien dan - is het feit dat onderdelen veelvuldig verkrijgbaar zijn en een pak minder kosten dan die van de BMW

 

 

PS: Waarom niet op zoek gaan naar een goede 850i ipv 750i? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een '8 is hondsduur qua stukken. Daar moet je een serieus budget voor opzij zetten. Meesturende achteras: gaat vaak stuk en kost echt belachelijk veel geld. Veel elektronicaproblemen ook. De V12 is niet goedkoop qua stukken. Enzovoort. En helemaal erg wordt het als je schade rijdt en je koetswerkonderdelen moet vervangen of specifieke interieuronderdelen wil.

 

'Ie blijft wel iets hebben, de '8. Zeker een eerder "standaard" 850i van in 't begin, mogelijks zelfs een manuele, met de 16" turbinekes erop. Heerlijk. Zou er ook eentje willen maar ik weet dat ik me compleet gek ga ergeren aan de onderhoudskosten. Als je leest wat die zo goed als allemaal slikken om deftig rijdende te houden... :-/

Link naar reactie
Delen op andere sites

~ Of gelijk den Toyota van mijn grootvader, net voor 'ie overleed was z'n Carina E met 1800 naft ongeveer 15 jaar oud denk ik, en had 'ie nog geen 30.000 km. Maar de motor was er wel aan, nieuwe (allez, ne revisiemotor) moeten steken. Tot groot onbegrip van m'n grootvader want "ik rijd daar zo voorzichtig mee" en "Toyota is toch het beste en meest betrouwbare merk" (en dan haalde 'ie er altijd JDPower bij :D ). Compleet normaal als dat ding nooit warmgereden wordt en altijd maar trotjes doet van enkele km (m'n opa heeft gereden tot z'n 91 jaar, dus logisch dat 'ie niet meer echt lange ritten deed). Als ge dat vertelt aan ne neger die na zijn uren aan Toyota's sleutelt, dan zegt die zéker dat "c'est pas possible, cher ami, qu'une Toyo c'est cassé a trente mille kilomètres, des Toyo ca fait au moins trois millions chez nous!"

 

Ik heb een Honda met 125.000km die al aan motor nr. 3 bezig is, eat that :D

 

 

PS: Waarom niet op zoek gaan naar een goede 850i ipv 750i? :)

I like.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stem op de Benz. Ik denk dat je voor 5.000 EUR een veel betere (vergeleken met nieuw) 190E 2.3-16 gaat hebben een (vergeleken met nieuw) 750i. Ze tegenover elkaar vergelijken heeft geen zin, da's waar, maar ge geeft wel geld uit en ge krijgt daar iets voor terug. Als dat dan minder kost om rijdende te houden en je meer waar voor uw geld krijgt (verkregen staat vs. nieuwstaat), dan is dat m.i. de betere keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gTa,

 

1. Leer beknopt schrijven want die boeken leest een mens niet.

 

2. Dat BMW's en Mercedessen in de jaren 80 even "onbetrouwbaar" waren, is zever in pakskes. Een Benz uit die tijd, daar reed je een half miljoen kilometer mee en die motor was nageltje nieuw. Als een BMW 200000km had, moest je de helft van de onderdelen vervangen hebben.

 

Ik kende in die tijd toevallig de general manager van BMW Belgie en die gaf gerust toe dat er regelmatig eens een 735i "boem" ging in de jaarlijks "race naar de zon". Het was zelfs hem voorgevallen toen hij van St.Raphael terug naar Belgie reed :lol:

Ik heb nooit een 420SE of 500SE weten "boem" gaan... Nooit zelfs eentje op kant zien staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid