Ga naar inhoud

Testverslag : Een dag in het leven van een BMW F20 116d


Tomski

Aanbevolen berichten

Toch al 55km mee gereden, tijd voor een uitgebreid verslag! :D

 

Het is de 2.0d versie van de 116d dus geen Efficientdynamischgedoe.

 

Mijn kar moest nog es binnen voor een herstellingske en ik zag een F20 op de parking staan met de reclame op de zijkant, nieuwe lichting vervangwagens ipv de gebruikelijke E87 of E90's..

 

Tijd om het testige aan het noodzakelijke te koppelen... of zoiets.

 

Expliciet aan de balie gevraagd om een F20 mee te krijgen zodat ik de boel es kon testen, ik had nog nooit met deze versie van de eend gereden.

Zogezegd zogedaan, papiertje ondertekend en sleutels overhandigd gekregen en wij naar buiten.

 

Looks:

 

nouja, we gaan er niet veel woorden aan vuil maken, you love it or you hate it. Ben er ook niet direct wild van geworden met z'n witte standaardlook met 15" wielen en non-xenon headlights. Interieur in zwart en plastiekaluminium inleg met standaard zeteltjes. Het is dan ook een vervangwagen en geen showmobiel, nietwaar?

 

Starten:

 

waar gaat die sleutel nou in?? Toch een dikke halve minuut zitten zoeken voor ik doorhad dat je 'm gewoon kon starten en de sleutel in je zak houden. Handig en misschien toch net niet. Mezelf kennende steek ik die sleutel dan wel ergens in en vind ik 'm na 5 keer in en uit de wagen al niet meer.

 

Rijden: 

 

eerste indruk: nou, best vinnig karretje, directe gasrespons en stevige remmen. Het stuur voelt wel raar aan als je uit een E46 komt. Overbekrachtigd en oncommunicatief. Misschien is het een kwestie van gewoonte maar ik verkies toch wel een meer directe besturing. Voor in de stad en ergens in te parkeren is dit wel ideaal, maar niet voor wat sportiever smijt en gooiwerk.

Na het verlaten van de stad waar m'n dealer zit en op weg naar huis even langs de expressweg om wat 0-100 te gaan doen aan de lichten. 

Trekt helemaal niet slecht voor maar 115pk. Niet zo goed als m'n 330d maar verdorie meer dan snel genoeg om vlotjes het meeste verkeer achter je te laten. In no time zit je aan rijbewijskwijtspelende snelheden dus toch maar de doemp wat ingehouden.

De manuele versnellingsbak laat zich ook direct en kort schakelen, wat we van BMW gewoon zijn, ik zou het gemis van een automaat niet erg vinden dus.

 

Knopjes

 

Overal knopjes bijgekomen, uitzoeken wat ze doen dus.. 55km later heb ik nog steeds geen flauw benul.

Sport, comfort, eco pro? Het enige wat ik al ontdekt heb is dat bij eco pro de boordcomputer een blauw cijfertje weergeeft dat km bijtelt. Nut: geen idee.

Sport: Totaal geen verandering aan motorkarakter, besturing, gasrespons. Misschien tovert dat wel vlammen op de zijvlank en verlaagt ie zichzelf tot airride niveau om aan de andere bestuurders duidelijk te maken dat ze best niet te hard uitpakken aan de lichten: binnenin merkte ik er alleszins niet veel van.

Comfort: niet veel meer of minder comfortabel dan ecopro of sport.

Misschien doen die instellingen veel meer op de zwaardere versies maar op een 116d vind ik het al wat misplaatst.

Er staat ook een start/stop systeem op. Het is nog geen enkele keer aangesprongen, er stonden nochtans geen zware stroomverbruikers op, enkel de radio stond aan en de dagrijlichtjes. Geen xenon's en geen airco actief en toch bleef de motor draaien. Deed ik iets verkeerd buiten de boel in neutraal te zetten en koppeling te lossen? dunnow!

 

Zetels:

Ik was al een beetje bang toen ik de iele standaardzitjes zag, daar komt de rugpijn weer. Als je sportzetels gewoon bent en je moet dan weer op standaardbanken plaatsnemen is het altijd wat aanpassen maar deze zaten uitstekend, zonder te moeten manipuleren. Het was me al opgevallen dat BMW sinds de nieuwe 5 de standaardzetels precies wat beter gemaakt heeft. Blij om te zien dat zich dat ook uit in de 1-reeks. Met dank voor de komende keren dat ik moet vervangkarren!

 

Koffer:

 

Gisterenavond nog boodschappen bij Jef C. gaan doen met de madam. 2 plooibakken gerief en wat pakken water en cola gingen prima in de koffer. Het ding stond dan wel ver vol maar het is dan ook maar een klein autooke hé. Ideaal als tweede gezinswagen.

 

Afwerking: 

 

Veel meer plastiek dan ik gewoon ben. Nieuwe standaardstuur is wel aangenaam om vast te nemen, da's ook al een pak verbeterd tov de E87. Bovenkant dashboard met die geribbelde kunsstof is ook precies iets solider geworden. Middenconsole met radio is helaas nog steeds in plastiek.

Heb geen kraakjes of piepjes kunnen waarnemen maar met 6000km op de teller zou dat al een kleine ramp zijn hé? :D

 

Conclusie:

 

F20 is een pak volwassener en comfortabeler geworden dan de E87. Aangenaam en vlot rijdende kar, zelfs in de op één na lichtste dieseluitvoering. 120d of 125d moeten fenomenaal rijden en M135i moet waanzin zijn. Een fan!

 

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

eerste indruk: nou, best vinnig karretje, directe gasrespons en stevige remmen. Het stuur voelt wel raar aan als je uit een E46 komt. Overbekrachtigd en oncommunicatief. Misschien is het een kwestie van gewoonte maar ik verkies toch wel een meer directe besturing. Voor in de stad en ergens in te parkeren is dit wel ideaal, maar niet voor wat sportiever smijt en gooiwerk.

Sport: Totaal geen verandering aan motorkarakter, besturing, gasrespons. 

 

Dat voel je toch goed dat je in sport staat? Gasrespons-gewijs dan? (gaspedaalmapping)

Over het stuur ben ik ook niet te spreken. Wel even de nuance maken dat het op zich wel 'direct' genoeg is, maar inderdaad overbekrachtigd en oncommunicatief. Niet zo intuïtief als gewenst.

 

Start/stop werkte misschien niet wegens koude buitentemps...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat voel je toch goed dat je in sport staat? Gasrespons-gewijs dan? (gaspedaalmapping)

Over het stuur ben ik ook niet te spreken. Wel even de nuance maken dat het op zich wel 'direct' genoeg is, maar inderdaad overbekrachtigd en oncommunicatief. Niet zo intuïtief als gewenst.

 

Start/stop werkte misschien niet wegens koude buitentemps...

 

ik voel totaal niks van die sportstand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel fan... ik zou zeker ééntje willen, maar liefst toch graag de 120d minimum, en met M-pack (of toch de M-ophanging)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel fan... ik zou zeker ééntje willen, maar liefst toch graag de 120d minimum, en met M-pack (of toch de M-ophanging)

 

Zou dat eens moeten voelen inderdaad, die M-ophanging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verslag na een dikke 55 km ! :)

 

Ik heb er ook al ééntje gehad als vervangwagen, ik vond het wel een leuke auto.

 

De start-stop is inderdaad niet aktief onder temperaturen van 7° dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die cruisecontrol is wel de max. In stappen van 10 naar omhoog. En remmen als je te snel naar beneden duwt, holy fuck :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verslag na een dikke 55 km ! :)

 

Ik zeg altijd: niet langer schrijven dan je gereden hebt! Dus ik maak geen verslag als ik minder dan een halve dag mag sturen  :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila, weer 60km bijgezet :D

 

nog een paar puntjes die me opgevallen zijn:

 

de cruisecontrol: Als je ergens in vierde rijdt en je zet de cruisecontrol aan en je wil nadien nog opschakelen dan blijft ie de opgegeven snelheid volgen. Bij de mijne valt de cruisecontrol uit als je de koppeling induwt en moet je via de knop op het stuur resumen.

Nadeel, als je in drukker verkeer komt kan je niet meer met de koppeling de boel uitschakelen... daarnet bijna op de voorligger geknald :lolz:

 

Bij het uitstappen blijft de radio spelen, aangezien de stopknop enkel de motor stillegt en je geen sleutel meer uit het contact moet halen. Valt wel uit als je de wagen sluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila, weer 60km bijgezet :D

 

nog een paar puntjes die me opgevallen zijn:

 

de cruisecontrol: Als je ergens in vierde rijdt en je zet de cruisecontrol aan en je wil nadien nog opschakelen dan blijft ie de opgegeven snelheid volgen. Bij de mijne valt de cruisecontrol uit als je de koppeling induwt en moet je via de knop op het stuur resumen.

Nadeel, als je in drukker verkeer komt kan je niet meer met de koppeling de boel uitschakelen... daarnet bijna op de voorligger geknald :lolz:

 

Bij het uitstappen blijft de radio spelen, aangezien de stopknop enkel de motor stillegt en je geen sleutel meer uit het contact moet halen. Valt wel uit als je de wagen sluit.

 

Ben meer benieuwd naar die sportknop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die cruisecontrol is wel de max. In stappen van 10 naar omhoog. En remmen als je te snel naar beneden duwt, holy fuck :lolz:

Niet zo ver naar boven of beneden duwen, dan gaat het per km/u

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent 330 powah gewend!

 

true that! 116d is leuk in de stad, écht leuk. Maar op de snelweg en in het hernemen blijf ik VAAK op mijn honger zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tut tut ... ik voelde dat verschil heel goed, de turbo schiet veel sneller wakker in sportstand, wat best fijn is eigenlijk. Ik wou dat mijn E81 dat had.

 

getest op een 116d?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de mijne is kapot dan... ik merk totaal niks van sneller trekken of vroeger turbo door de sportstand in te schakelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sportstand merk je heel goed. Je moet maar eens 40 rijden in 2de in Comfort en dan je voet stil houden en 'em in Sport zetten. Wagen versnelt meteen.

Contact afzetten: tweede keer op de Start-knop duwen, dan valt je radio wel uit.

Ik stel ook voor dat je eens naar die velgen gaat kijken. ;) F20 = 16". Janvkn maakte dezelfde fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch al 55km mee gereden, tijd voor een uitgebreid verslag! :D

 

Het is de 2.0d versie van de 116d dus geen Efficientdynamischgedoe.

 

Mijn kar moest nog es binnen voor een herstellingske en ik zag een F20 op de parking staan met de reclame op de zijkant, nieuwe lichting vervangwagens ipv de gebruikelijke E87 of E90's..

 

Tijd om het testige aan het noodzakelijke te koppelen... of zoiets.

 

Expliciet aan de balie gevraagd om een F20 mee te krijgen zodat ik de boel es kon testen, ik had nog nooit met deze versie van de eend gereden.

Zogezegd zogedaan, papiertje ondertekend en sleutels overhandigd gekregen en wij naar buiten.

 

Looks:

 

nouja, we gaan er niet veel woorden aan vuil maken, you love it or you hate it. Ben er ook niet direct wild van geworden met z'n witte standaardlook met 15" wielen en non-xenon headlights. Interieur in zwart en plastiekaluminium inleg met standaard zeteltjes. Het is dan ook een vervangwagen en geen showmobiel, nietwaar?

 

Starten:

 

waar gaat die sleutel nou in?? Toch een dikke halve minuut zitten zoeken voor ik doorhad dat je 'm gewoon kon starten en de sleutel in je zak houden. Handig en misschien toch net niet. Mezelf kennende steek ik die sleutel dan wel ergens in en vind ik 'm na 5 keer in en uit de wagen al niet meer.

 

Rijden: 

 

eerste indruk: nou, best vinnig karretje, directe gasrespons en stevige remmen. Het stuur voelt wel raar aan als je uit een E46 komt. Overbekrachtigd en oncommunicatief. Misschien is het een kwestie van gewoonte maar ik verkies toch wel een meer directe besturing. Voor in de stad en ergens in te parkeren is dit wel ideaal, maar niet voor wat sportiever smijt en gooiwerk.

Na het verlaten van de stad waar m'n dealer zit en op weg naar huis even langs de expressweg om wat 0-100 te gaan doen aan de lichten. 

Trekt helemaal niet slecht voor maar 115pk. Niet zo goed als m'n 330d maar verdorie meer dan snel genoeg om vlotjes het meeste verkeer achter je te laten. In no time zit je aan rijbewijskwijtspelende snelheden dus toch maar de doemp wat ingehouden.

De manuele versnellingsbak laat zich ook direct en kort schakelen, wat we van BMW gewoon zijn, ik zou het gemis van een automaat niet erg vinden dus.

 

Knopjes

 

Overal knopjes bijgekomen, uitzoeken wat ze doen dus.. 55km later heb ik nog steeds geen flauw benul.

Sport, comfort, eco pro? Het enige wat ik al ontdekt heb is dat bij eco pro de boordcomputer een blauw cijfertje weergeeft dat km bijtelt. Nut: geen idee.

Sport: Totaal geen verandering aan motorkarakter, besturing, gasrespons. Misschien tovert dat wel vlammen op de zijvlank en verlaagt ie zichzelf tot airride niveau om aan de andere bestuurders duidelijk te maken dat ze best niet te hard uitpakken aan de lichten: binnenin merkte ik er alleszins niet veel van.

Comfort: niet veel meer of minder comfortabel dan ecopro of sport.

Misschien doen die instellingen veel meer op de zwaardere versies maar op een 116d vind ik het al wat misplaatst.

Er staat ook een start/stop systeem op. Het is nog geen enkele keer aangesprongen, er stonden nochtans geen zware stroomverbruikers op, enkel de radio stond aan en de dagrijlichtjes. Geen xenon's en geen airco actief en toch bleef de motor draaien. Deed ik iets verkeerd buiten de boel in neutraal te zetten en koppeling te lossen? dunnow!

 

Zetels:

Ik was al een beetje bang toen ik de iele standaardzitjes zag, daar komt de rugpijn weer. Als je sportzetels gewoon bent en je moet dan weer op standaardbanken plaatsnemen is het altijd wat aanpassen maar deze zaten uitstekend, zonder te moeten manipuleren. Het was me al opgevallen dat BMW sinds de nieuwe 5 de standaardzetels precies wat beter gemaakt heeft. Blij om te zien dat zich dat ook uit in de 1-reeks. Met dank voor de komende keren dat ik moet vervangkarren!

 

Koffer:

 

Gisterenavond nog boodschappen bij Jef C. gaan doen met de madam. 2 plooibakken gerief en wat pakken water en cola gingen prima in de koffer. Het ding stond dan wel ver vol maar het is dan ook maar een klein autooke hé. Ideaal als tweede gezinswagen.

 

Afwerking: 

 

Veel meer plastiek dan ik gewoon ben. Nieuwe standaardstuur is wel aangenaam om vast te nemen, da's ook al een pak verbeterd tov de E87. Bovenkant dashboard met die geribbelde kunsstof is ook precies iets solider geworden. Middenconsole met radio is helaas nog steeds in plastiek.

Heb geen kraakjes of piepjes kunnen waarnemen maar met 6000km op de teller zou dat al een kleine ramp zijn hé? :D

 

Conclusie:

 

F20 is een pak volwassener en comfortabeler geworden dan de E87. Aangenaam en vlot rijdende kar, zelfs in de op één na lichtste dieseluitvoering. 120d of 125d moeten fenomenaal rijden en M135i moet waanzin zijn. Een fan!

 

 

 

Welkom in het post E46 tijdperk:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom in het post E46 tijdperk:lol:

 

dank u :D

 

Sorry dat ik blijven plakken ben in de tijd dat auto's wel nog met kwalitatieve materialen werden gemaakt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid