Ga naar inhoud

Nieuwe rijhulpjes: Ervaring? Nuttig?


The Swede

Aanbevolen berichten

Ik las deze ochtend een test in De Autogids en ik stond eigenlijk verwonderd van hoeveel aandacht er geschonken wordt aan het feit of een auto al-dan-niet al die "veiligheids-gadgets" meekreeg.

 

Sorry voor mijn pejoratieve uitdrukking, maar ik probeerde reeds veel van die dingen uit en er waren er maar weinig die me enige waarde leken toe te brengen. (Laat u niet leiden in uw mening door deze initiele negatieve insteek op het onderwerp)

 

Vandaar dit topic:

 

Vraag 1: Heb je er ervaring mee?

Vraag 2: Zo ja, vind/vond je deze uitrusting nuttig?

 

De uitrusting waaraan ik denk zijn:

 

- Lane-Assist - kwestie dat je binnen de lijnen blijft rijden.

- Dode hoek assistent - om niemand de pas af te snijden

- "Pre-Safe" - ramen en schuifdak gaan dicht en de zetels zetten zich recht bij een noodstop

- Afstandsradar of Adaptieve Snelheidsregelaar - cruise-control die de afstand tot de auto voor je constant houdt

- Night Vision - Infrarood camera voor nachtelijk gebruik

- Vermoeidheidsassistent - Marketingafspraak tussen Nestlé en Douwe Egberts

- Nummerbordherkenning - kwestie dat mensen met alzheimer ook nog kunnen rijden

- Projectie van de instrumenten op de voorruit - Top Gun voor de massa

- Nood-remassistentie - verhoogt de remdruk bij een noodstop

- Anti-collision - (geen idee, al een hele tijd niet meer met een Volvo gereden)

- Bandendrukcontrole - Zelfde als de nummerbordherkenning

 

Ervaringen graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een Ford testgerzden voor Autowereld en die had een paar van die snufjes. Keep lane assistent is misschien leuk op de autostrade maar binnendoor een ramp. Dode hoek was wel handig daarentegen.

Ding had ook dat automatisch parkeren. Allemaal leuk etc maar uiteindelijk gebruikte ik dat enkel om aan een maar mensen te laten zien die voor de eerste keer meereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even zelf de dans openen.

 

- Lane-Assist:  Ja. Vind dit een VRESELIJK ding, vooral omdat de lijnen op veel wegen en snelwegen niet consequent en proper werden getekend. Dus elke keer dat je over "een" lijn gaat, trilt je stuur. Eerste wat ik doe als ik een renter krijg die dat heeft is de knop zoeken om af te zetten.

 

- Dode hoek assistent: Ja. Is af en toe al eens nuttig geweest als ik iemand net niet op tijd merkte, wat al eens kan gebeuren als je op een avond vermoeid over een drukke snelweg huiswaards rijdt. Moet wel gecombineerd worden met een ander signaal dan gewoon die driehoek in je spiegel (bvb trilling in stuur) want die driehoek licht in onze drukke contreien continu op.

 

- "Pre-Safe": Ja, al heb ik gelukkig geen ervaring met het "nut" ervan. Is eerder indrukwekkend als het plots ingrijpt (op mijn auto in combinatie met de nood-remassistentie). Geeft eerder een geruststellend gevoel dat de wagen veilig is.

 

- Afstandsradar of Adaptieve Snelheidsregelaar : Ja. Vind het persoonlijk handig maar je moet wat ervaring opdoen om het te gebruiken en ik merk dat jongere chauffeurs er geen weg mee weten. Waarschijnlijk iets dat wat vooruitziendheid en geduld vergt ;)
   Het "alarm" dat afgaat als je wat te snel iemand nadert, is wel regelmatig handig. Ben al een paar keer zo niet in iemand zijn gat gedoken. (moet waarschijnlijk leren voorzichtiger met het gas om te gaan :oops: )

 

- Night Vision : Ja. Hier geef ik toe dat het niet echt super nuttig is. Je kan nl niet naar de snelheidsmeter en de weg tegelijk kijken. Enkel handig als je op onbekende en donkere wegen rijdt (niet van toepassing in Vlaanderen dus) en als je een projectie op je voorruit kan krijgen. Die op mijn wagen is ook één van de eerste generaties en dieren en mensen worden er nog niet in naar voor gebracht. Wat handig is als je de smurfen wil weten zitten.

 

- Vermoeidheidsassistent: Ja... No comment :lolz:

 

- Nummerbordherkenning: Ja. Soms handig als er weer eens een hoop camera's staan en de snelheidbeperkingen veranderen om de 700 meter (Frankrijk en Duitsland zijn daar goed in).

 

- Projectie van de instrumenten op de voorruit : Ja. Ik vind het een gadget voor alles wat snelheidsmeter etc is. Enige waarvoor het "handig" is, is de aanwijzingen van de navigatie. Al moet de projectie dan wel op de juiste hoogte gebeuren en als je groot bent, is dat niet altijd mogelijk.

 

- Nood-remassistentie : Ja. Kan handig zijn voor "normale" chauffeurs. Ik heb een zwak voor zwaar remmen (zie factuur van vorig onderhoud... :roll: )

 

- Anti-collision : Geen ervaring.

 

- Bandendrukcontrole: Ja. En NEE, dit ding is geen kl***** waard. Elke keer als ik een platte band heb, dan merk ik het voor dat dat ding er iets van afweet. Op mijn auto een gans weekend onlangs met een lekkend band gereden en het ding wist van toeten noch blazen. En toen ik in Juli met een 525d van Keulen naar Gent reed met een band waar nog 1 kg druk inzat, kreeg ik ook al geen verwittiging...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de IAA meegereden met een nieuwe S-klasse met alle veiligheidssnufjes. Waaronder pre-safe. Werkt goed en mooi, maar uiteindelijk gaat het geen accident voorkomen imo.

 

Bestaat wel al sinds de FL van de W220, hé ;)  Ge loopt een paar generaties S achter :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

- Bandendrukcontrole: Ja. En NEE, dit ding is geen kl***** waard. Elke keer als ik een platte band heb, dan merk ik het voor dat dat ding er iets van afweet. Op mijn auto een gans weekend onlangs met een lekkend band gereden en het ding wist van toeten noch blazen. En toen ik in Juli met een 525d van Keulen naar Gent reed met een band waar nog 1 kg druk inzat, kreeg ik ook al geen verwittiging...

Ik weet niet of dit waar is, maar ik heb me laten vertellen dat die sensoren pas reageren bij een verschil van 20%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze hadden ook intelligent drive ofzo. Vond het allemaal niet wereldschokkend.

Intelligent drive is toch dat systeem dat automatisch rijdt. Lijkt me wel impressionant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dit waar is, maar ik heb me laten vertellen dat die sensoren pas reageren bij een verschil van 20%

 

In die band van die BMW zat maar 1kg meer in en in die van mij 1.6. Dus da's best wat meer dan 20%...

 

Algemeen vind ik zo een bandendrukcontrole enkel nuttig als je ook effectief de bandenspanning van elke band kan aflezen. Zo weet je of al je banden goed op drukstaan of niet. Gewoon wat meten of de omtrek van een band dezelfde is als die van de andere gebaseerd op de sensoren van het ESP, is echt wel serieus natte vinger werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anti-collision: heb zo eens eentje een weekend gehad, en toen ik nogal vlot de oprit opreed, tot zo goed als tegen onze poort, vroeg mijn vrouw kwaad waarom ik zo kort remde ... ik deed niets en stond op 20cm eerder dan bedoeld stil met een ferm remmaneuver :D

 

En bij slagbomen die je wat vlotter wil onderdoorrijden is dat ook ferm ambetant.

Maar eens je dat weet, is het een zeer goed systeem denk ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Anti-collision: heb zo eens eentje een weekend gehad, en toen ik nogal vlot de oprit opreed, tot zo goed als tegen onze poort, vroeg mijn vrouw kwaad waarom ik zo kort remde ... ik deed niets en stond op 20cm eerder dan bedoeld stil met een ferm remmaneuver :D

 

En bij slagbomen die je wat vlotter wil onderdoorrijden is dat ook ferm ambetant.

Maar eens je dat weet, is het een zeer goed systeem denk ik.

 

:lolz:

 

De mijne biept ook nogal eens als ik iets te dicht en te snel tegen andere mensen aanrij. Kreeg zo onlangs iemand in de auto die vroeg wat dat biepen was op de snelweg. Waarop mijn madame droogweg antwoordde " the car does not agree with Sandy on the concept of safety distance ".

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

- "Pre-Safe" - ramen en schuifdak gaan dicht en de zetels zetten zich recht bij een noodstop

- Nood-remassistentie - verhoogt de remdruk bij een noodstop

- Anti-collision - (geen idee, al een hele tijd niet meer met een Volvo gereden)

 

 

3 dingen die met mijn rijstijl potentiële rampen zijn :D

 

Die noodrem assistentie zit op de 211 E klasse ook en die werkt eigenlijk wel goed, dat kan effectief onderscheiden of je echt hard remt, of gewoon ineens uit paniek remt. Voel je duidelijk dat die dan meteen een pak meer remkracht geeft.

 

Maar als die presafe even gevoelig is als de 4 pinkers die bij bepaalde merken aanvliegen als je eens wat sportief remt... dan lijkt me dat geen comfortabele ervaring :D

Idem met anti collision als mensen voor je graag te traag rijden (wat voor 90% van België en 99% van NL wel van toepassing is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar ga je er extra voor betalen?

 

Ik moet nog eens de eerste vinden die die "vermoeidheidsassistent" de moeite waard vindt :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 dingen die met mijn rijstijl potentiële rampen zijn :D

 

Die noodrem assistentie zit op de 211 E klasse ook en die werkt eigenlijk wel goed, dat kan effectief onderscheiden of je echt hard remt, of gewoon ineens uit paniek remt. Voel je duidelijk dat die dan meteen een pak meer remkracht geeft.

 

Maar als die presafe even gevoelig is als de 4 pinkers die bij bepaalde merken aanvliegen als je eens wat sportief remt... dan lijkt me dat geen comfortabele ervaring :D

Idem met anti collision als mensen voor je graag te traag rijden (wat voor 90% van België en 99% van NL wel van toepassing is)

 

Bij Volvo grijpt die ani collision redelijk laat in: alleen op het moment waarop hij berekent dat hij het nog kan redden.

Da's dus redelijk laat want hij remt keihard.

 

 

Zou ik ervoor betalen? Als ik er niet moet naar kijken: ja. Want een aanrijding met jouw front is meestal een aanrijding in fout dus voor eigen rekening. Dus een soort van verzekering....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het merendeel van die dingen zorgt er enkel voor dat je nog minder met autorijden moet bezig zijn en vooral niet meer op het verkeer rond je moet letten, dat doet de auto wel voor jou  :up:

 

Parkeersensoren vind ik toch heel handig, vooral achteraan ja (nog nooit een auto gehad met sensoren vooraan). Probleem is weerom dat je op den duur daar naar gaat rijden (als ik parkeer check ik in het voorbijrijden of er gene lage obstakels zijn genre paaltjes ofzo en dan bij het achteruit inparkeren kijk ik zelfs niet meer achter mij maar check ik via de spiegel enkel de afstand tot de borduur en ga op het geluid af om de afstand te weten. Als je dan in een kar zit waar dat niet op zit zoals, ikzegmaarwat, een GT3 is het effe aanpassen, zeker met het onbestaande zicht naar achter).

 

Adaptieve cruisecontrol is handig, als hij vanaf stilstand kan werken en icm een automaat. Ergens aanschuiven is dan een fluitje van een cent. Doet de auto wel voor jou. Kan je ondertussen rustig Facebooken ofzo :D

 

Bandendrukcontrole vind ik ook zeer handig, maar het moet wel een deftig systeem zijn, dus eentje dat de effectieve druk aangeeft.

 

Al die andere "S klasse" snufjes heb ik nog nooit in actie gezien (projectie, lane assist, verkeersborden lezen, infraroodview etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het merendeel van die dingen zorgt er enkel voor dat je nog minder met autorijden moet bezig zijn en vooral niet meer op het verkeer rond je moet letten, dat doet de auto wel voor jou  :up:

 

 

Dit vind ik wat te kort door de bocht, ir_fuel.

Dat doet me denken aan m'n schoonvader die cruise control afzweerde. Alsof je met cruise control niet meer op het verkeer moet letten :fp:, welnee, des te méér!

Idem met die rijhulpen: het zijn hulpjes. Geen robotjes.

OK, er zullen er zeker zijn die het misbruiken om effectief te facebooken enzo, maar daarom hoef je die systemen niet te veroordelen.

 

Parkeersensoren idem: geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om niet meer achterom te kijken met sensoren! De sensoren dienen om iets wat je eventueel niet gezien hebt, te detecteren, maar alsjeblieft, kijken moet je nog altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid