Ga naar inhoud

Nieuwe rijhulpjes: Ervaring? Nuttig?


The Swede

Aanbevolen berichten

Akkoord, ik heb ook nog nooit wat anders gehad. 

 

En ik heb het dan gewoon over biepertjes en niet over van die jeanetterige park assist dingen met een kleurenschermpje dat zegt hoe je moet rijden.

 

Wat is het verschil?

Uiteindelijk ben je toch aan het "cheaten" omdat je blijkbaar de afmetingen van je auto niet perfect kan inschatten. Of dat dat nu met biepjes of met een achteruitrijcamera is, wat maakt dat uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom vind je dat, Lefty?

(die "des te meer" impliceert niet dat je zonder cc wel minder aandachtig mag zijn he)

 

cc is in beginsel toch al een tool om minder aandachtig te zijn, namelijk op je maximumsnelheid :D

Het is nu niet dat ik als een zwijn rij met cc zonder op iets te letten, maar ik durf me toch rechts plakken aan 110 en naar quasi niks kijken (behalve naar voor, uiteraard) tot ik eventueel naar links moet wegens een voorligger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat dat zijn geld niet waard is, wat de oorspronkelijke vraag was.

 

De oorspronkelijke vraag is:

"Vraag 2: Zo ja, vind/vond je deze uitrusting nuttig?"

 

Gaat niet over de prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat overigens gevaarlijk is, is van die adapt cc in de A8 naar de gewone cc in Golf gaan.

Ik wil dan altijd te vroeg (nuja) van lane wisselen om te vermijden dat ie in de ankers gaat, of ik let niet op en vertrouw op onbestaande remmen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

cc is in beginsel toch al een tool om minder aandachtig te zijn, namelijk op je maximumsnelheid :D

Het is nu niet dat ik als een zwijn rij met cc zonder op iets te letten, maar ik durf me toch rechts plakken aan 110 en naar quasi niks kijken (behalve naar voor, uiteraard) tot ik eventueel naar links moet wegens een voorligger.

 

Weet ik niet. Ik dacht van niet, maar kan mis zijn.

Het verwondert mij wel een beetje Lefty. Nu, ik begrijp het wel, maar ik kan het niet. Zo veel vertrouwen in de medechauffeurs heb ik niet meer nadat er 2x eens enen voor mijn neus overgestoken heeft met kwalijke gevolgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik spreek over autostrade hé, tenzij ergens in de oostbloklanden steekt daar weinig volk over :D

Op gewestwegen gebruik ik dat quasi nooit, tenzij met adapt als ik achter iets hang dat niet in te halen valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar een deel van ons misverstand: ik gebruik dat ook op gewestwegen.

Maar toch, ook op autosnelwegen dien je aandachtig te blijven indien je wenst te anticiperen, wat nodig is om je cc zo lang mogelijk te kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik CC ook enkel op autostrade. Op gewestwegen is dat lastig, diegene voor je rijdt 60 en dan weer 61 en dan weer 58 en dan weer 60. En tegelijk verandert de toegelaten snelheid van 50 naar 70 naar 50.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal dingen heb ik mogen testen op Ehra Lessien in juni. Meestal was het de nieuwste stand.

- Lane-Assist - kwestie dat je binnen de lijnen blijft rijden.

Golf 7

Principieel werkt het goed, leert waar je graag in je vak hangt.

cons: in het linkervak hang ik liever links, in het rechter meer rechts.
tegenstuur niet altijd even consistent en soms zelfs irritant.

- "Pre-Safe" - ramen en schuifdak gaan dicht en de zetels zetten zich recht bij een noodstop

Golf 6:

werkt goed maar naar mijn mening nogal traag, is enkel voor tweede impact denk ik echt nuttig.

- Afstandsradar of Adaptieve Snelheidsregelaar - cruise-control die de afstand tot de auto voor je constant houdt

levensgevaarlijk --> was het einde van een Passat R
werkt tot stilstand, MAAR als je ook maar even de remmen aanraakt, dan valt het uit.

imho maakt de rijder te onattent op zijn voorligger en anticipatie verderuit op de baan.

- Anti-collision - (geen idee, al een hele tijd niet meer met een Volvo gereden)

VW Up. werkt enkel onder 30. als je zelf de rem beroert valt het uit.Blijkbaar slecht voor versnellingsbak en motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstandsradar vraagt inderdaad wat gewenning en kan voor veel mensen die het niet gewend zijn, al even gevaarlijk zijn.

 

Die lane-assist vind ik, zoals iemand hier eerder reeds zei, echt irritant omdat de wegen overal vol lijnen staan geschilderd.

 

Op de snelwegen heb je steevast de gele en andere tijdelijke lijnen die ze van de vorige wegenwerken niet hebben weggeveegd en op de gewestwegen heb je gewoon veel te veel momenten waar je even over de middenlijn moet om voorbij een (fout) geparkeerde auto te gaan. En elke keer gaat die trilling door je stuur als je efkes die witte lijn aanraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik het ergste de marges die ze op die dingen nemen. Hoge ontwikkelingskost, ja. Maar per auto 500-1000 euro dan verdien je dat 500 auto's wel terug. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijhulp... meh.

 

Rijhulpjes in volgorde van belangrijkheid voor mij:

- Cruisecontrol

- ABS die je kunt uitschakelen

- Synchro's in de vbak

 

al de rest: fuck it :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Thuis nu een F10 met head light assistent en head up display. Ik vind dat eigenlijk gewoon zeer tof om bezig te zien omdat ik zo'n technologie liefhebber ben. Ik zou er wel niet voor bijbetalen. Idem voor die snelheidslimietindicator. Het werkt toch niet perfect, dus bijbetalen? Neen dankuwel.

 

Een CC vind ik wél handig om een klein beetje snelheidslimieten te volgen. Ik kan het niet helpen, mijn voet zakt dieper en dieper weg als ik meer op gevoel rij en niet constant naar mijn teller lig te staren. 'T is te zeggen, de Golf IV hier voel ik goed genoeg aan. De F10 is veel bedrieglijker daarin.

 

Ooit met een volvo gereden en ineens sloeg die op een kruispunt ook alles dicht. Dat vond ik vooral irritant. Van elk mogelijk systeem dat je niet kan irriteren in "normale omstandigheden" (bandenspanning, pre safe, SOS) ben ik wel fan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die adaptieve CC heel ambetant in situaties waar je diegene die voor u rijdt een beetje wilt pushen om naar rechts te gaan (daarmee wil ik nog niet zeggen om in z'n gat te zitten, want de marge van de adaptieve CC is wel groot)/of bezig is naar rechts te gaan maar nog niet helemaal op het andere rijvak is of als je te laat van rijvak verwisselt, dat die dan altijd in de ankers gaat.

Maar soit, 't is het één of het ander hé bij dat. De voordelen van zo'n CC wegen nog altijd tegen die nadelen, dus op de autostrade gebruik ik het toch wel altijd.

De A6 hier heeft ook die lane assist, gebruik ik eigenlijk nooit. Staat nog niet op punt imho (de redenen staan hier wel boven).

 

De rest van de rijhulpsystemen kunnen wel hun nut hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Op mijn Astra heb ik volgende hulpmiddeltjes:

Adaptieve Forward Lighting:

De lichten draaien mee in de bochten, bochtenverlichting die aanschakelt bij aanzetten richtingaanwijzer,

afhankelijk van de weersomstandigheden passen de lichtbundels zich aan, grootlichten worden automatisch ontstoken

bij volledige duisternis, tenzij er een voorligger of tegenligger is. Bij het zien van een tegenligger, gaan de grootlichten binnen de seconde uit.

Hill Assist:

Was standaard, handig, zeker voor de vrouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid