Ga naar inhoud

Het kleine "ik-heb-een-vraag-over-de-verkeersregels" topic


PJH

Aanbevolen berichten

Stel hier al je vragen over de verkeersregels :o samen komen we wel tot een oplossing.

 

Ik zal beginnen.

 

Discussie op het werk vandaag, gaat over deze situatie: http://goo.gl/maps/ZiqFF

Je ziet de witte pijl op het wegdek staan. De baan is daar 3 vakken breed. Na het volgende kruispunt is de baan nog altijd 3 vakken breed.

 

Mag je op het rechter vak rijden en op het kruispunt rechtdoor gaan? Maw: is de pijl een gebod, of niet?

 

Volgens mij niet. Mijn collega houdt vol dat je MOET afslaan als je daar rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten die dan :D. 'k Wil eerder zeggen zo'n situatie als hierboven, wat niet bevestigt wordt door een bord. Mijn gezond verstand zegt dat ik niet over een witte lijn rij, zelfs al staat er geen inhaalsverbodbord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar allee gasten, kennen jullie echt zo slecht jullie reglementen? Verscheur eens jullie rijbewijs aub?

 

Agent heeft voorrang op lichten, lichten hebben voorrang op borden, borden hebben voorrang op wegmarkeringen.

En wegmarkeringen MOET je volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar allee gasten, kennen jullie echt zo slecht jullie reglementen? Verscheur eens jullie rijbewijs aub?

 

Agent heeft voorrang op lichten, lichten hebben voorrang op borden, borden hebben voorrang op wegmarkeringen.

En wegmarkeringen MOET je volgen.

 

Heb het even opgezocht:

 

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/103-art5

 

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/105-art6

 

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/263-art77

 

't Is niks, ik heb nog maar 23j mijn rijbewijs. En dan moeten de oude mensen verplicht worden een examen af te leggen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel in de wegcode graag waarin staat dat je wegmarkeringen MOET volgen.

http://www.wegcode.be -> happy searching :)

 

 

Wanneer voorsorteringspijlen zijn aangebracht moet het verkeersbord F13 geplaatst worden, behalve wanneer de bijzondere plaatsgesteldheid het niet toelaat.

 

 

 

.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat in die situatie van PJH nergens een bord dat je verderop rechts moet afslaan. Bijgevolg kan je daar blijven op bollen, op 't einde word je toch niet verplicht rechts af te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat in die situatie van PJH nergens een bord dat je verderop rechts moet afslaan. Bijgevolg kan je daar blijven op bollen, op 't einde word je toch niet verplicht rechts af te slaan.

 

Mijn post niet gelezen Ken?

 

Bij gebrek aan een bord gelden de markeringen, en dus word je wel verplicht.

Nee?

 

Ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Lefty, je moet een F13 al niet volgen (aanwijzingsbord, geen gebodsbord). Wat zou je dan de pijlen moeten gaan volgen als ze nalaten een F13 te plaatsen?

 

Ik had er geen idee van dat je dat bord niet moet volgen. Dat lijkt me zelfs sterk, maar ik heb geen reden om aan je woord te twijfelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stop eens met zeveren over dat F13-bord en begin bij de basisregels. Aangezien sommigen de links niet gelezen hebben:

 

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

 

Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels

6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.

B22.pngB22    B23.pngB23

 

 

Artikel 77. Andere markeringen

77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.

mark18.jpg

77.2. De onderbroken streep die het naderen van een doorlopende streep aankondigt mag aangevuld worden met witte rijstrookverminderingspijlen.

Deze pijlen kondigen een vermindering van het aantal rijstroken aan die in de gevolgde richting mogen gebruikt worden.

mark19.jpg

77.3. Witte opschriften op de rijbaan mogen de door verkeersborden gegeven aanwijzingen herhalen.

De verschillende richtingen mogen op de rijstroken aangeduid worden.

Aan de autobus-, trolleybus- en tramhalten mag de zone waar het parkeren verboden is overeenkomstig artikel 25.1.2° aangeduid worden door witte opschriften.

mark14.jpg  mark20.jpg

77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht  door witte evenwijdige schuine strepen.

De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.

mark09.jpg

77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.

mark11.jpg

77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

De zone, aansluitend op een fietspad, afgebakend door twee stopstrepen en waarin het symbool van een fiets in het wit is gereproduceerd duidt de plaats aan waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zich enkel tijdens de rode fase van de verkeerslichten mogen opstellen.

De andere bestuurders moeten tijdens de rode fase van de verkeerslichten stoppen voor de eerste stopstreep.

mark13.jpg

77.7. Markeringen die voorsorteringsstroken aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Bij het naderen van een kruispunt mogen voorsorteringsstroken voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen door middel van witte doorlopende strepen afgebakend worden. In deze stroken moet in het wit het symbool van de fiets en de pijl die de te volgen richting aanduidt, worden gereproduceerd. Deze voorsorteringsstroken zijn voorbehouden voor de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

77.8. Een dambordmarkering die bestaat uit witte vierkanten, mag op de grond worden aangebracht.

Zij bakent de plaats af voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer op een bijzondere overrijdbare bedding of de plaats die eigen beddingen en bijzondere overrijdbare beddingen met elkaar verbinden.

Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

I stand corrected  :closed:

 

PS. Mijn andere punt blijft wel, daar aan dat tankstation gaat het niet om een kruispunt ;)

 

Dankje janvkn.

En voor uw andere punt: dat is een discussie die ik inderdaad eerder niet zal aangaan omdat die niet echt zwart of wit is in mijn ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vind ik ook een behoorlijk vage regel, vatbaar voor interpretatie:

 

 

3. Witte doorlopende en onderbroken streep naast elkaar

onderbrokenenvollelijn.jpg 

Wanneer een doorlopende en een onderbroken witte streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt. 

De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen, mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.

 

Neem nu de E17 richting Antwerpen, waar je richting Breda kan volgen. Veel vrachtwagens rijden daar in het midden, omdat het bord ten onrechte doet vermoeden dat de rechterrijstrook richting Brussel gaat.

Dus merk ik vaak dat er mensen die voorbij gaan (stippellijn aan hun kant, doorlopende lijn links) en vervolgens terug naar rechts komen.

Maar dat mag dus niet voor iemand die daar al even reed? Ik bedoel, wat is in godsnaam het verschil tussen inhalen en niet inhalen, in dat geval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is heel wat mis met dit punt vanuit de wegbeheerder, maar Bompa was correct, albeit niet geweldig duidelijk.

 

 

 

Artikel 77. Andere markeringen

77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.

 

Probleem is dat de wegbeheerder en wetgever niet duidelijk communiceren wat nu een parking, een openbare weg en kruispunt zijn. Want als het een parking is, dan is het vanzelfsprekend dat verkeer dat de parking wil verlaten, voorrang moet verlenen.

 

Maar als het een parking is, dan is het geen kruispunt en is er dus ook geen verplichting om die pijlen te volgen.

 

Maar tussen de individuele parkeervakken lijkt er zich een rijbaan te zijn, en aangezien die rijbaan niet afgesloten is voor het ander verkeer met toegangscontrole, lijkt het op een openbare weg. En eens je over een openbare weg spreekt, dan lijkt dit toch op een kruispunt, en dan moet je wel die pijlen volgen.

 

Het was natuurlijk eenvoudiger als de wetgever duidelijke extra lijnen en bepijling had aangebracht die moet aantonen dat dit een rijstrook is voor uitsluitend rechtsafslaand verkeer naar de parking. Of er geen pijlen had gezet en 3 rijstroken had laten doorlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid