Ga naar inhoud

BMW Z8 vs. Benz SLS


Sega

BMW Z8 vs Benz SLS  

44 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke verkies je



Aanbevolen berichten

Leuke poll, maar ook moeilijk.

 

Ik ben geen fan van de Z8, anders was de keuze gauw gemaakt. Cabrio, zalige V8, manueel, ... Wat wil je nog meer?

De SLS is bruut, klinkt schitterend vind ik 100x mooier (of misschien is 'vetter' een beter woord) dan de Z8 maar automaat + die attention whore vleugeldeuren zijn dan weer een domper. Met de deuren zou ik nog kunnen leven denk ik maar de automaat is echt een no go voor mij.

 

Ik ga met een beetje een wrang gevoel voor de Z8 moeten kiezen. Die heeft eigenlijk alles in huis, behalve de looks (IMHO).

Link naar reactie
Delen op andere sites

SLS

 

Noem me gerust een barbaar, maar de Z8 heb ik nooit iets gevonden, qua uiterlijk dan.

't Is een retro flashback bak gelijk zovelen hé, ben al content dat Mercedes dat niet te veel heeft willen doen met de SLS, heeft wel wat knipogen naar de 300SL maar daar stopt het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervan gehoord en ben het aan het zoeken maar voorlopig zonder succes… Weet je nog waar je dat hebt gepost? Ik wil het heel graag lezen. :)

Ik denk dat dat in het "bijkomende auto" topic was, daar *wijst* maar ben niet zeker. Even zoeken.

 

Edit, dju dat mag ik hier niet linken. Even copy-pasten dan:

 

 

 

 

 

 

Idem. 100% idem.

 

Door elke dag in de automotive te zitten worden auto's heel gewoon en ben ik niet snel meer onder de indruk. Dagelijks met een F11 530d onderweg zijn wordt zelfs gewoon, terwijl dat een bijzonder briljante auto is.

 

Maar... een Z8. Jongens toch :inlove:. Wát een auto. Die lijnen, die motor, die heritage... pfoe :inlove:. Tot dusver enkel nog maar mogen passagieren in ééntje. En eerlijk? Ik heb schrik dat ie me wat tegen gaat vallen wanneer ik er zelf mee rijd, juist door de minder goede commentaren in de boekskes. Daarom stel ik het voorlopig ook uit om er mee te rijden, gewoon uit angst dat het minder goed is dan ik denk. 

 

Maar los van dat: als ik ééntje heb zou ik uren in m'n garage op een stoeltje kunnen gaan zitten kijken naar die auto. Elke dag weer. Zo mooi.

 

Feit is inderdaad dat ze over hun dieptepunt heen zijn, al is dat dieptepunt ook nooit erg diep geweest. In de states kan je nog wel voor 'redelijk' geld één bemachtigen, maar dan heb je natuurlijk wel een US spec. Vraag is of je dat wil. Ik zou nog durven.

Ze zijn grandioos en rijden ook zo.

 

Alleen, dat is een grand tourer pur sang, allerminst een "lichtjes overweight sportroadster met M5-onderstel". Als je dat verwacht van die auto, dan ga je teleurgesteld zijn. Dat is een auto om op koppel te brabbelen langsheen glooiende Franse départementales, van wijnboer naar wijnboer, zachtjes gas gevend. Windbescherming is belabberd, je zit echt "buiten", maar dat maakt het net grandioos. Comfort is matig, want abominabel droog opgehangen (eerste BMW met runflats en BMW wist toen écht niet hoe dat af te stellen ... nu eigenlijk nog niet :D maar bon). De zetels zijn eerder Rolls-fauteuilkes ("kuschelig") dan sportzetels met veel grip op je lichaam. Ding is allerminst gemaakt om hard te rijden, en als je dat wel doet ziet die vet hard af (plooiende/scheurende Alu Space Frames vooraan aan de veerkoepels). Daarbij komt dan nog dat het géén automaat is, en de koppeling is redelijk zwaar om een frèle madame van 55 mee doorheen 't stad te zenden op zoek naar nog een kistje sigaren als geschenk voor haar man en een setje La Perla voor zichzelf om de dag erna met haar amant te gaan bridge spelen et quelque-chose en plus. Weinig (geen) bergvakken, koffer die zelfs niet volstaat om een weekje Gepäck voor twee te huisvesten, ...

 

't Is een ding dat je koopt omdat 'ie gemaakt is om mooi te zijn en emotioneel te beroeren tijdens het rijden, zonder echter best of class te willen zijn (in geen enkele discipline). Ik heb het gevoel dat BMW die motor erin heeft gelegd omdat 'ie 't meest emotioneel is (en dat is 'ie, die motor, my God wat een machine...) maar niét omdat BMW beoogde dat de doorsnee klant dat zou zien als een open versie van een upscaled M5. Om de auto écht eer aan te doen hadden ze eigenlijk alle ///M logo's van die motor moeten halen, en daar gewoon over zwijgen. Gewoon: Fau-Acht, Fünf Liter Hubraum, Leistung ausreichend. Teveel mensen laten zich daardoor misleiden, door die ///M.

Het is, als 'ie je raakt, écht de meest emotionele moderne(re) cruiser die ik ken. Voldoende power om af en toe eens halfgas / tweederde gas te accelereren, waardoor je echt al vet hard vooruit gaat en toch niet het gevoel hebt van de auto pijn te doen want je gaf niet eens volgas (dat gevoel is echt beestig), de sound is fabelachtig, en de manuele bak zit er in omdat BMW niet anders kon ... en ik geloof daar dan heilig bij dat dat ook moet in die auto, ondanks zijn roeping, omdat je zo nog meer betrokken bent bij het rijden ... maar niet het rijden op z'n Jokkevlo's of op zijn Swedes of op zijn Mayonaises ... maar gewoon lekker met een beetje dédain versus de rest van de wereld op magistrale wijze met more than enough power on tap, puur genieten van automobile art. Think Lago di Garda, think Frauscher, think Delibes of Satie, think door wealth gedragen haastloosheid, think een binnen legale snelheden rijdende Z8 met aan het stuur een prachtvrouw in de fleur van haar leven (dat is, whether you like it or not, 35-45) met een zijden sjaal rond hoofd en hals wapperend. Dát, is Z8. Niks anders.

 

...

 

En daarom is de Alpina V8 roadster de betere auto, vind ik. Ik heb die ook een halve dag kunnen rijden bezuiden Brussel en een stukje Ardennen. Het uitlaatsysteem laat nog meer sound door, en diepe, edele, romige V8-brabbel zonder de tussenin ontploffende mini-granaten van kwaad/sportief blaffende power-V8s (de S62 heeft dat wel met aftermarket sportuitlaten, en dat siert hem ook trouwens in de M5). De ophanging is niet twee maar honderd keer beter afgesteld: véél lichtere velgen, lichtere banden, geen runflats, goéie banden, andere dempers, andere veren, andere rollbars ook dacht ik. Daarmee rijdt 'ie veel soepeler, nog altijd a tad firm, maar met comfort. Ook geen klappen meer tot in het stuurwiel, chance. De automaat past er verbluffend goed bij, zeker omdat 'ie echt volgas (kickdown is een nood-toets bij een auto met automaat en dient bij normaal rijden niet gebruikt te worden) verteert zonder terug te schakelen, zolang je maar met een gecontroleerd zachte voet richting het knobbeltje gaat (wat illustreert hoe je die auto, en ook de Z8, moet rijden). Voor de rest zijn dat dezelfde auto's uiteraard.

Waar de Alpina dan weer steekjes laat vallen, is dat 'ie door z'n grote velgen een beetje sérieux verliest. 'Ie ziet er net niet meer zo edel uit. Hoger geschetst plaatje in Lago di Garda setting ... daar past de OEM look van de Z8 toch nog wel ietsje beter bij dan de ietwat brutalere look van de Alpina. En ... omdat de Alpina zoveel beter op de baan ligt en goeie banden heeft, laat 'ie bochtsnelheden toe die een Z8 eerder zachtjes afraadt, en dan valt hard op hoe weinig steun je hebt in die zetels (het feit dat Alpina in die auto alcantara als (gedeeltelijke) zetelbekleding voorstelde, is niet zomaar).

 

 

De Alpina vond ik dus wel duidelijk beter rijden, maar de Z8 is ook verbluffend goed. De Z8 heeft alleen enkele mods nodig als je er ook echt wil mee rijden:

  • Je moet die (anders wel prachtige) standaardwielen eraf halen; die zijn enkel noodzakelijk (mark my words) onder de auto als 'ie in je garage staat, of op een meeting. (Wel jammer dat ze die stijl velgen nadien in 16" en ik dacht zelfs 17" gekopieerd hebben voor o.m. E36, incl. Z3, waardoor dat wat van het speciale af doet ... maar als je die Z8-velgen wil smaken, moet je gewoon foto's opzoeken van de concept Z-07 en dan wordt het duidelijk.)

    Van zodra je gaat rijden heeft de Z8 absoluut dringend noodzakelijk lichtere wielen nodig. 18" kan (is groot genoeg, vind ik, zolang je een deep dish effect hebt in de stijl, bovendien heeft de Z8, net zoals zijn Amerikaanse grootoom Cobra, visueel wel baat bij wat bandflank), 19" is m.i. perfect van grootte op de auto (en nog net genoeg band), 20" is nog doenbaar voor de meesten (maar ik vind het al wat weinig band hebben). Alpina's op een Z8 vind ik persoonlijk not done, ook al passen ze er zeer goed op; die horen gewoon op een Alpina. Vaak worden de 19" 101M van de '6 op die kar gelegd. Soms ook de 20" van de E65ev. Persoonlijk denk ik dat b.v. de Individual van de E63ev er ook knap op zouden staan. Je zag ook wel nog 'es een occasionele OZ Superleggera (tang op een varken), BBS Le Mans (omdat ik een zwak heb voor die velg zou ik de persoon die dat doet niet persoonlijk in zijn muil slaan, maar eigenlijk ook niet echt een zuivere match), BBS RS-II in 18" (vréselijk, kill it with fire) en nog zo van die ultragatlelijke 3-delige OZ-velgen waar ik met opzet altijd metéén de typenaam van vergeet. Ik zag ooit op een forum een kerel (Amerikaan) die Z8-velgen liet "hermaken" in 19" (think Z-07) maar véél lichter (dacht 3-4 kg minder dan stock): man naar mijn hart. Ik zou de 101M leggen, om te rijden (met velghart in koetswerkkleur indien stratus).

  • BMW Performance Pack (basically een verstevigingskit voor het frame, het zwakke punt .. of één van de ... van de Z8)
Ik ken een Z8-eigenaar redelijk goed en die heeft er Eisenmann's in steken (de achterste dempers worden vervangen, en de OEM sierhulzen gaan daar weer op ... dus je ziet dat niet op de keuring), en ik vind dat persoonlijk minder passen dan stock. Wordt een tik te luid. Sublieme sound, hé, maar OEM is 'ie ook al heerlijk. En nog net onopvallend genoeg. Aristocratisch dédain past niet samen met schallend m'as-tu vu.

 

Ding heeft wel een hele rits kwaaltjes. Vooral ook omdat die auto's zeer weinig gereden worden en doorgaans in handen zijn van mensen die zich geen kleine défaults laten welgevallen. Gelukkig is de ondersteuning van BMW nog zeer goed (parts). Niettemin: kostelijk beestje. En o zo zonde om er (te) veel mee te rijden. Maar ook o zo zonde dat ze bijna allemaal nog zo (veel te) weinig rijden...

 

I'm in love with that car.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang er geen pook tussen de twee voorste zetels staat die je gebruikt om één van de verschillende verzetten te selecteren, is 't een automaat wat mij betreft :D

Die staat er nochtans hoor :). Een automaat reageert trager, bij een gerobotiseerde handbak voel je ook echt dat je hem in andere versnelling gooit, bij een automaat, glijdt dat precies van verzet tot verzet. Moeilijk uit te leggen maar imo wereld van verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Z8, want een SLS rijdt saai op straat (jaja, driftbaar en een bak power...maar dat doe je niet elke bocht)

Al Z8 gereden? Naar wat ik al gelezen heb (dank aan gTa :P) Is dat ook niet de rijdersauto die jij en ik willen.

Ik vind het een supermoeilijke. Grote fan van de Z8 enzo, maar gTa heeft me bang gemaakt voor zijn rij eigenschappen. Tis zonder meer een magistrale kist, maar zo'n SLS is ook weer supervet natuurlijk. Dat geluid, hij is wat moderner (dat doet er normaal gezien nooit toe voor mij, maar hier om een of andere reden gelijk weer wel), ... tough choice.

Uiteindelijk zou ik waarschijnlijk wel de Z8 kiezen. BMW :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet er uit als een eikel met die deuren. Is ook serieus schrikken als je in een ondergrondse parking je deur openzwiert en je dat ding (die ongetwijfeld veel poen kost om te herspuiten) richting laag plafond ziet veren.

Z8 en SLS zijn denk ik geen driverscars. Dat zijn musclecars. Z8 ken ik wel niks van, zelfs nog niet eens ingezeten als passagier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de Z8 geen muscle car noemen. De SLS wel. Zo'n Z8 is een raar ding. Hetgene dat er nog 't dichtst van allemaal bij in de buurt komt, qua ride & feel, is de Wiesmann MF4. Kan je hard mee gaan, daar niet van, maar richt zich eerder tot de genieter die niet continu overal alle beschikbare G's wil benutten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SLS, om er daarna er permanent spijt van te hebben, behalve als ik door Wales, Schotland of de Alpen knal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid